15 Reacties

3 maanden geleden

Bij mij word er helemaal niet moeilijk over gedaan. Ze heeft niets gezegd over mijn gewicht en de echo’s gaan allemaal goed! Nu 3 gehad en ben 8+4 weken :) Ik zou je er niet te druk om maken😊

3 maanden geleden

Reactie op niicolev

Bij mij word er helemaal niet moeilijk over gedaan. Ze heeft niets gezegd o ...
Oh hopelijk gaat dat bij mij dan net zo haha Dit is mijn eerste zwangerschap, dus echt alles is nog nieuw 😂

3 maanden geleden

Bij mij werd er bij mijn zoontje niet moeilijk over gedaan. Wel waren de twee eerste echo's vaginaal. Geen idee of dit bij mensen met een lager BMI ook is of dit net afwijkend was bij mij. Vanaf de 12w echo was het gewoon via mijn buik. Daar moet ik wel bij zeggen dat het beeld bij mij minder duidelijk was. Nu loop ik hier in het universitair ziekenhuis met deze zwangerschap en ik ben benieuwd of het met betere appatuur een wat beter beeld zal zijn.

3 maanden geleden

Hoi lieve mama in spé! Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik heb ook flink overgewicht maar tijdens de echo's heeft dit tot nu toe nooit, letterlijk en figuurlijk ;) in de weg gezeten. Mijn eerste echo was inwendig met 7 weken maar dit had niets met mijn gewicht te maken. Twee weken daarna had ik weer een echo maar ondanks mijn laag buikspek was de uitwendige echo al beter te zien dan de inwendige. Sindsdien zijn alle verdere echo's uitwendig gedaan. Het enige wat je waarschijnlijk zult moeten doen is testen op zwangerschapssuiker. En daarbij heeft mijn gynaecoloog mij gewezen op een verhoogd risico op zwangerschapsvergiftiging, maar daar speelt ook in mee dat ik in verwachting ben van een tweeling en een relatief hoge leeftijd heb (36 jaar). Hierom moet ik t/m week 35 aspirine slikken. Maar los hiervan wordt er niet gesproken over mijn gewicht.

3 maanden geleden

Ohh dit stelt me al wel iets gerust 🥰 Ik weet ook dat ik het moet afwachten allemaal, zeker omdat alles nieuw is 😂 Maar zo te horen moet dat goed komen 😃

3 maanden geleden

Hoihoi Hier het zelfde 🙈 op dit moment zwanger van mijn eerste kindje 5 weekjes over 2 weken mijn eerste echo. Ook ik heb een verhoogd BMI en laag zittend buik vet. Zelfs bij de vragen lijst die ik kreeg van de praktijk raakte ik al in paniek bij de vraag over mijn gewicht. En wat voor vooroordelen ze hier bij maken. Fijn dat ik nu lees dat er bij veel mensen geen probleem van gemaakt werd.

3 maanden geleden

Reactie op Rosalie💜

Hoihoi Hier het zelfde 🙈 op dit moment zwanger van mijn eerste kindje 5 w ...
Ik moest ook wel even slikken toen ik bij de vragenlijst mijn gewicht moest invoeren. Had al lang niet op de weegschaal gestaan, dus was even moeilijk 😅 Hopelijk doen ze er bij jou ook niet moeilijk over! Info over de risico’s zullen we natuurlijk altijd wel krijgen, maar die kende ik ook al vóór ik zwanger werd 😂

2 maanden geleden

Inmiddels een paar weken verder en deze week onze termijn echo. Tot mijn verbazing werd mijn eerste echo 3 weken geleden uitwendig gedaan. En alles was goed te zien.

2 maanden geleden

Hier wel overgewicht 2 keizersnede en een gekantelde baarmoeder. Wat een ramp met echo s inmiddels 4 echo s en 3 verschillende echoscopiste eerst uitwendig dan weer inwendig dan weer uitwendig uiteindelijk duurt mijn afspreken altijd langer. In mijn papier is ook gewoon obesitas gezet. Zag ik later Ben 75 kilo en 158 cm maar ik maak me niet druk

2 maanden geleden

De verloskundige vertelde dat vanwege een verhoogd BMI het kindje extra in de gaten word gehouden. Dit betekent voor mij extra groeie echo's (28 weken en 34 weken) en een suikertest (rond 30 weken). Bij de vorige zwangerschap was dit ook zo. Het enige nadeel was dat een pretecho/3D echo niet mogelijk was.

2 maanden geleden

Hoihoi Ik heb een extreem hoog BMI. (158cm en 92kg) Ik ben nu 9 weken zwanger. Heb tot op heden inwendige echo's gehad. (1x probeerde ze her uitwendig maar ze zag alleen darmen😅) Door mijn diabetes en omdat we een tweeling verwacht val ik onder de hoog risico. Ben gestart met het slikken van aspirine. 2 tabletten per dag tot de 36 weken. Ze hebben bij mij niks gezegd of moeilijk over gedaan. Dus ik zou je geen zorgen maken🌸

2 maanden geleden

Ik heb aangegeven bij mijn vk dat ik mijn gewicht liever niet wil weten, omdat ik een verleden met een binge eating disorder heb. Dit begreep ze helemaal en kon dit gewoon noteren. Gewicht hebben ze nu ingeschat en daar houden we het bij.

één maand geleden

Reactie op MoederMuis

Hier wel overgewicht 2 keizersnede en een gekantelde baarmoeder. Wat een ra ...
75kg met 158 is toch geen obesitas? Dat is inderdaad te zwaar, heb ik zelf ook. Ik woog 73/74 voor ik zwanger werd met 158, maar om dat obesitas te noemen vind ik wel overdreven! Vervelend ook dat echo’s zo’n ramp zijn voor je… Hopelijk pakken ze het beter aan de volgende keer

één maand geleden

Ik heb de eerste echo met 7 weken inwendig gehad, nu net een echo gehad bij 10+6. Ze had de vorige keer gezegd dat hij nu ook inwendig zou zijn maar uitwendig toch gelukt! Mijn bmi is rond de 39. Ik moest alleen mijn buik een beetje omhoog houden en toen kon ze er gewoon bij. Ik doe er verder niet ongemakkelijk over want ik weet dat ik te zwaar ben, mijn VK doet dit gelukkig ook niet! Ze behandelt mij gewoon respectvol maar geeft wel duidelijk aan dat er bepaalde dingen wat anders zijn als je een hoog bmi hebt. Denk als je er zelf niet al te onzeker in staat dat het ook wat makkelijker wordt.

één maand geleden

Ik heb een verhoogd BMI, denk rond de 31 wat valt onder overgewicht, maar zie er niet echt "overgewicht" uit, ook vanwege mn lange lengte. Ik had wel verwacht dat ze er iets over zouden zeggen bij eerste afspraak maar was niet zo. Bij vitaliteitsecho heeft ze uitwendig echo geprobeerd, maar kon vanwege feit dat de baarmoeder meer naar achteren zat, niet echt mooie fotos maken (al konden we toen al hartje zien kloppen). Was meer mijn darmen dan buikvet wat in de weg ook zat haha. Voor mooiere fotos toen inwendige echo gedaan en dat was prima. Ik zou het vooral gaan bezien, probeer je er niet ongemakkelijk over te voelen, ik denk dat de meeste VK heel professioneel hiermee omgaan en bedenk je maar dat ze echt alle vrouwen in alle soorten en maten zien en dus ook wel wat gewend zijn. Helpende gedachte: Gemiddeld maatje in NL is ook meer 40-42 dan 36 , alleen we zien op insta en socials toch vaker die platte buik zwanger en progress fotos! 😅