17 Reacties

9 maanden geleden

Ik volg even mee

9 maanden geleden

Ik heb 30 april een afspraak om een koper spiraal te laten plaatsen. Je kan daardoor een hevigere menstruatie hebben (hoeft niet) Is mij verteld haha. Ik ben normaal niet heel erg ongesteld dus neem dat maar voor lief, heb dan in ieder geval geen hormonen in m’n lijf. Heb 13 jaar de pil geslikt dus vandaar mijn keuze

9 maanden geleden

Ik heb voor mijn zwangerschap 6 jaar lang een koperspiraal gehad. Ik heb alweer een koperspiraal liggen om te laten plaatsen zodra ik daar klaar voor ben. Mijn menstruatie was idd iets heftiger maar niet schokkend. Voordeel aan een koperspiraal vind ik dat deze 10 jaar mag blijven zitten, deze zonder hormonen is en dat je ongesteld blijft (ja dit klinkt gek maar ik hoorde dat bij een hormoonspiraal de menstruatie vaak uitblijft ik zou hier de kriebels van krijgen en elke maand testen op een zwangerschap).

9 maanden geleden

Ik had 10 jaar lang de mirena en die ga ik weer laten plaatsen. Menstruatie bleef bij mij uit, dat vond ik heel prettig.

9 maanden geleden

Reactie op Adeny

Ik had 10 jaar lang de mirena en die ga ik weer laten plaatsen. Menstruatie ...
Ik weet niet of het bij een koperspiraal ook is maar met de mirena kan je wel vatbaarder zijn voor schimmelinfecties.

9 maanden geleden

Ik heb eerst een paar jaar de koperspiraal gehad. Mijn menstruatie werd wel echt veel heviger en duurde ook langer. Uiteindelijk besloten om het eruit te laten halen. Hierna het hormoonspiraaltje laten plaatsen. Voordeel was dat ik niet meer ongesteld werd. Echter kreeg ik na een paar maanden een vaginale schimmelinfectie die steeds weer terug kwam. Van alles geprobeerd maar niks hielp dus ook het hormoon spiraal eruit laten halen na een paar jaar. Toen kreeg ik geen infecties meer. Zit nu te denken aan een hormoon staafje in mijn arm.
Ik heb de Kyleena spiraal gehad, en laat die binnenkort weer plaatsen. Die is kleiner en heeft minder hormonen dan de Mirena. Bij mij bleef mijn menstruatie helemaal weg, dus dat vind ik wel een groot voordeel tov een koperspiraal. Maar, er is geen garantie helaas dat je menstruatie inderdaad gaat wegblijven...dus dat is een beetje gokken. Als je voor een spiraal kiest dan zou ik hem als ik jou was wel door de gynaecoloog of de verloskundige laten plaatsen, en zeker niet door de huisarts! Die kunnen dat gewoon echt niet goed genoeg

9 maanden geleden

Reactie op ZachtmoedigeTuimelaar435203

Ik heb de Kyleena spiraal gehad, en laat die binnenkort weer plaatsen. Die ...
Dat laatste vind ik erg kort door de bocht. Huisartsen plaatsen heel veel spiralen. En dit kost je ook niet je eigen risico als je het bij de huisarts laat doen. Terugkomend op de topic: Koperspiraal kan heftiger en langere menstruaties geven. Dus als je al een zware menstruatie hebt wordt deze afgeraden. Hormaanspiraal heb je de mirena en de kyleena. Kyleena is kleiner inderdaad maar is het risico op zwangerschap wat nu blijkt ook wat groter. De hormoonspiraal kan tegenwoordig 8 jaar blijven zitten, dit was voorheen 5 jaar. Bij sommige blijft de menstruatie uit andere krijgen wat lichtere menstruatie en bij sommige gaat het bloeden gewoon door. Wel kan je door een hormaanspiraal wel vatbaarder zijn voor schimmelinfecties. https://www.anticonceptie.nl/anticonceptie-keuzehulp/ Bovenstaand een keuzehulp die je kan helpen om een keuze te maken en anders kun je altijd overleggen met je verloskundige als je daar nog op controle moet komen of met je huisarts. Als je instagram hebt: de vragendokter is een fijne om te volgen. Een huisarts in den haag die op een laagdrempelige manier informatie deelt. Ze heeft een instastory opgeslagen over anticonceptie die handig kan zijn voor je.

9 maanden geleden

Hoe is jullie libido met een hormoonspiraal?

9 maanden geleden

Reactie op Mimaw200

Die was bij mij echt heeel laag.. en had moodswings enzo .

9 maanden geleden

Zelf een koperspiraal gehad en dit beviel goed. Weinig last van krampen. Wel wat heviger vloeien. Mijn zus heeft beiden gehad en met allebei een slechte ervaring. Van de hormoon werd ze depressief en kreeg ze een slechte huid. Van de koper kreeg ze erge krampen en voelde ze zich met elke menstruatie ziek. Het blijft dus altijd toch een gokje met zoiets..

9 maanden geleden

Ik heb een t-safe koper spiraal gehad voor een jaartje. Ik had alleen last van een dag extra bloeden. Mijn menstruatiekrampen werden niet echt meer. Ik vond het plaatsen ook nieg super pijnlijk. Het voelt meer als even menstruatiekrampen. Weeen zijn veel erger 😛. Ik ben er zeer tevreden over. Ik ga laat hem volgende maand weer plaatsen

9 maanden geleden

Reactie op Mimaw200

Grootste reden dat ik er nooit meer eentje wil. Libido was volledig weg. Voor de zwangerschap een jaar zonder en wat een verschil!

9 maanden geleden

Reactie op _1992_

Grootste reden dat ik er nooit meer eentje wil. Libido was volledig weg. Vo ...
Ja ik heb ook 2 jaar zonder anti concept. Gedaan heerlijk. Voelde mij zo goed. Maar daarna toch zwanger geworden. Maar nu wil ik ieta gebruiken . Maar weet niet zo goed welke ik wil. Welke ga jij doen?

9 maanden geleden

Ik heb zowel de hormoon als koperspiraal gehad. Van de hormoonspiraal kreeg ik heel veel acne, en mijn libido was -5. Alhoewel ik dat eigenlijk altijd heb met hormonale middelen. De koperspiraal had ik eigenlijk bij gehoopt dat het libido weer wat zou opkrikken, maar dat was eigenlijk niet zo. Ik merkte dat ik langer van te voren flinke buikpijn en rugpijn kreeg als ik ongesteld moest worden. Ook was mijn bloedverlies meer en heftiger. 2 dagen weinig, dan 4 of 5 dagen behoorlijk en dan 2 dagen weer weinig. Zodra de spiraal eruit was had ik een menstruatie weer van in totaal 4 dagen, met weinig tot geen buikpijn.

9 maanden geleden

Laat in mei mijn Mirena spiraal weer plaatsen. Deze had ik voor mijn zwangerschap ook! Gewoon een normaal libido, geen menstruatie en geen last van moodswings. Hopelijk straks weer! Weet trouwens niet hoe lang hij blijft zitten ivm wens voor een tweede.

9 maanden geleden

Reactie op Moms Van Diman

Ja ik heb ook 2 jaar zonder anti concept. Gedaan heerlijk. Voelde mij zo go ...
Hier is het voorlopig condoomgebruik maar door een genetische aandoening ga ik mezelf laten steriliseren, daarmee is het dan meteen opgelost. Dit is best een ingrijpende procedure en ik doe hem dus ook alleen maar omdat ik BRCA-1 draagster ben. Anders had mijn man zich laten steriliseren (minder invasief).