4 Reacties

één maand geleden

Ik vind dit niet echt klinken als een normale werkgever. Ziek is iedereen wel eens, hoort bij het leven en daar heeft een werkgever rekening mee te houden. Vind je je werk wel echt leuk? Anders zou ik wanneer het een geschikt moment is, lekker naar ander werk zoeken! Als ik ziek ben dan mail ik mijn werkgever en ze horen me wel weer als ik weer kom. Ik ben echter nooit langer dan een week ziek geweest. Wel veel bekkenklachten gehad tijdens mijn eerste zwangerschap en tot 36 weken doorgewerkt. Ik plan mijn werkzaamheden zelf maar het was prima dat ik gewoon wat rustiger aan deed aangezien het wat lastiger ging allemaal. Ook na mijn verlof heb ik rustig kunnen opstarten met alle werkzaamheden en is alles in overleg gegaan en werd er gevraagd hoe ik het zelf vond gaan. Mij ziekmelden als ik moe ben doe ik niet, dat vind ik echt onzin. Dan ga je gewoon door en de avond optijd naar bed zodat je de dag erna weer fit bent. Ik meld mij alleen ziek als ik echt ziek ben. Maar zoals ik zei plan ik mijn werkzaamheden zelf in en is dit ook mogelijk met mijn werk, dat kan niet met elk soort werk!

één maand geleden

Hooi Blauwbloempje, Vervelend dat het niet zo lekker loopt op je werk en je veel druk ervaart. Net als Bosdieren meld ik mij niet ziek als ik niet fit of moe ben maar voer ik mij werk naar vermogen uit. Ook ik heb veel vrijheid om mijn eigen werkzaamheden in te plannen en kies dan dingen die mij minder energie kosten zoals routine zaken. Ik heb gemerkt dat je nog een hoop kan bereiken op halve kracht tijdens de slapeloze nachten van mijn dochter haha. Als ik ziek ben en dat was vaak afgelopen jaar met al een kindje van 1,5 meld ik mij ziek en vraagt mijn leidinggevende af en toe hoe het gaat maar hoef ik echt niet bij hr langs. Mijn werkgever begrijpt goed dat buikgriep en virussen jonge gezinnen om de oren vliegen. Zijn er mogelijkheden voor jou om je werkzaamheden naar vermogen uit te voeren als je minder fit bent? Druk op zieken zetten is echt een no go. Heb je je teamleider hier feedback over gegeven ? HR is er ook voor jou als werknemer dus misschien willen ze inchecken hoe het met je gaat?

één maand geleden

Ik heb eerder dezelfde ervaring als blauwbloempje en vind minder gelijkenissen met de eerdere reacties. Ik sta in het onderwijs en ik kan daar niet zomaar even een dagje “minder” mijn werk uitvoeren of het wat rustiger aandoen en mijn werk rond die mindere dag plannen. Ik heb me dus wel al ziek gemeld door extreme vermoeidheid en/of door stress en mentale belasting. Bij mijn eerste zwangerschap had ik hier minder nood aan, maar nu loopt hier ook een peutertje rond dat energie vraagt. Binnen mijn school heerst er ook wat toxisch leiderschap. Dit schooljaar heb ik een opdracht gekregen die ik niet haalbaar vind, ik heb dit reeds meerdere malen (drie keer mondeling en een keer via mail) aangegeven. Mijn directie vindt echter dat het wel haalbaar is (raar dat zij dit voor mij kunnen beslissen denk ik dan). Ik heb me voorgenomen om mezelf en mijn mentale en fysieke gezondheid op de eerste plaats te zetten, want zij doen dat bij mij niet. Vorig schooljaar ben ik meermaals half ziek komen werken en ben ik echt over mijn grenzen heen gegaan, met als “dank” die onmogelijke opdracht dit jaar. Ik ben normaal heel perfectionistisch van aard en wil alles echt goed doen, maar er zijn echt grenzen aan mijn kunnen. Ik heb ook maar 24u in een dag. In België is minder werken omwille van zwangerschap niet mogelijk, dus dit is voor mij geen optie. Ik denk dat het wat een chaotisch berichtje is geworden, maar mijn hoofd kan het even niet beter structuren.

één maand geleden

Ik werk 40 uur per week en de verwachtingen en werkdruk zijn bij mijn baan ook voelbaar voor mij. Ben erg vermoeid en slaap wel eens in de auto tijdens mijn pauzes, gewoon omdat ik het zelf nodig heb. Ziekmelden hiervoor heb ik niet gedaan. Maar door een aanrijding zit ik momenteel thuis met hoofd- en nekpijn. Ik ga nu mijn derde week in met thuis zitten en elke week vragen ze me 1-2 keer hoe het gaat en is dit voor hun eigenlijk een indicatie en inschatting wanneer ik weer terug kom. Normaal meld ik me nooit ziek en was ik altijd aan het werk. Maar mijn dokter, fysio, gynaecoloog en letselschade advocaat geven aan dat ik echt wel rustig aan moet doen en niet 1-2-3 weer aan het werk moet. Dus daar luister ik nu maar naar, want ik wil geen last van deze klachten hebben op langere termijn terwijl ik nu in verwachting ben van onze eerste baby. De concessie die ik naar mijn werkgever doe, is zodra ik me een dag 'goed' genoeg voel, ik even een paar uur inlog en een beetje vanuit huis werk. Dit is maximaal 2x per week. De gezondheid van de baby en van mij gaat voor. Ik word moeder en is mijn werkethiek veranderd. Mijn baby en de toekomst voor mijn baby het allerbelangrijkste, ook als dat betekent dat ik zelf nu rust moet houden. Op het werk zijn we zo te vervangen. Misschien is het een idee om weer contact op te nemen met jouw bedrijfsarts, dit te bespreken en kijken wat deze voor jou kan betekenen hierin.