23 Reacties

één maand geleden

Kan je niet met HR praten? Als je zwanger bent hebje gewoon bepaalde rechten.. ik heb ook gewoon mondeling afspraken wat voor mij werkt, iets minder uren maken, kunnen zitten wanneer nodig etc. Ik zou het huer niet bij laten, je ervaart dan extra stress terwijl je ondangs je misselijkheid wel moet kunnen genieten!!!

één maand geleden

Ik werk zelf in de zorg en voel mij ook totaal niet begrepen door mijn managers. Ik heb uiteindelijk na weken strijden mij ziek gemeld, ik ben nu 3 weken ziekgemeld en ga pas weer werken als ik me fit genoeg voel. Uiteindelijk ben je dus echt maar een nummertje en staat jou gezondheid en die van je kleine niet bovenaan. Als het niet meer gaat zou ik je ziekmelden en aan je zelf denken. Ik ben ook echt geschrokken hoe er omgegaan werd met een zwangerschap op het werk.

één maand geleden

Meid, meld je ziek! Als jij je echo hebt en kunt bewijzen dat je zwanger bent kan hij niks maken. Hij mag je niet ontslaan. Meld je ziek en pak lekker je rust.

één maand geleden

En als je werkgever dit blijft doen, lekker de arboarts inschakelen!! Dan maar de ziektewet gedeeltelijk in, daar vragen ze dan zelf om

één maand geleden

Als je als werknemer niet kunt voldoen aan de eisen die je functie stelt, door lichamelijke klachten dan meld je jezelf gewoon ziek. In dit geval: als hij weigert rekening te houden met je ben je (gedeeltelijk) ziek door zwangerschap. De uren die je werkt betaalt je werkgever, de uren die je ziek bent betaalt UWV. Je werkgever kan je bij de UWV ziek melden met de reden: ziek door zwangerschap.

één maand geleden

Reactie op Demi Rokers

Kan je niet met HR praten? Als je zwanger bent hebje gewoon bepaalde rechte ...
Dank je voor je reactie! Ik wil inderdaad graag met HR praten, maar wij hebben maar 1 HR medewerker en die is nog 3 weken met vakantie(sinds gisteren, zal je net zien)… Zo lang kan ik niet wachten. Ik overweeg om mijn rechtsbijstandsverzekering te bellen en om advies te vragen.

één maand geleden

Reactie op naadhend

Ik werk zelf in de zorg en voel mij ook totaal niet begrepen door mijn mana ...
Zo rot he… En dan zit jij nog in de zorg ook 😓. Dan zou je toch denken dat ze juist zouden begrijpen hoe het voor je kan zijn

één maand geleden

Ik zou een gesprek met je arbo arts inplannen. En misschien zelfs (maar snap het ook als je daar de energie niet voor hebt) met een vertrouwenspersoon bespreken hoe je manager dit aanpakt. Ook die is nog aan het leren zo te lezen…

één maand geleden

Wat vervelend! Een manager zou je inderdaad moeten steunen. En zelf de moeite moeten nemen om uit te zoeken waar je nu allemaal recht op hebt. En wat betreft het niet bereikbaar zijn in de ochtend: wat verwacht hij nou? Dat je elke keer even een berichtje stuurt "sorry moet weer even boven de wc gaan hangen"? En qua pauzes ben je denk ik heel realistisch. Want wat je zegt: rokers nemen minstens zoveel pauzes en dat is dan normaal maar voor jou niet?! En je hebt recht op meer dan 2x 10 minuten "extra". Ik zou inderdaad even kijken of je met HR kan schakelen. En anders eventueel een vertrouwenspersoon of bedrijfsarts (want hierover stressen is ook niet goed voor de baby)? Bij mij deden ze eerst ook een beetje vaag over de afspraken onder werktijd. Kreeg niet te horen waar ik die tijd op kon boeken. Kwam een beetje neer op "kijk maar wat je kan compenseren en als het niet lukt, geef het dan aan. Daar komen we wel uit". Was mij te vaag dus heb dat nog terug bij mijn leidinggevende gelegd en toen reageerde hij gelukkig begripvol en nu mag ik de tijd op bijzonder verlof schrijven. De meeste afspraken zijn natuurlijk afhankelijk van de termijn, dus je kan soms gewoon niet anders dan onder werktijd plannen. Je kan die afspraken moeilijk even drie weken uitstellen omdat het dan op vrijdag kan.🤷🏻‍♀️ Mocht het met HR, de vertrouwenspersoon of bedrijfsarts niet lukken, helpt het misschien nog om je manager te mailen? Je zou hem dan kunnen verwijzen naar de bronnen waar de regels te vinden zijn. En dan heb je ook alles zwart op wit staan. En zelf laat ik me dan minder makkelijk onder tafel praten😇

één maand geleden

Wat vervelend zeg. Helaas heb ik bij mijn eerste zwangerschap ook van alles met mijn werkgever meegemaakt. Ik ben uiteindelijk naar de bedrijfsarts gestapt en me verhaal gedaan en die gaf aan dat ik niet meer hoeft te tillen en ik de zware dingen niet meer hoeft te doen. Ik werkte in de gehandicaptenzorg. Ik zou als ik jou was ook echt naar de bedrijfsarts gaan want als je het niet trekt dan is dat de juiste weg. Plus zorg goed voor jezelf en je kindje en kon voorjezelf op want niemand anders doet het helaas

één maand geleden

Reactie op Mama-sterEmma

Wat vervelend! Een manager zou je inderdaad moeten steunen. En zelf de moei ...
Dank je wel, hier heb ik echt wat aan. Ik ga inderdaad een afspraak met de vertrouwenspersoon inplannen om dit door te nemen. Ik heb me voor de rest van de dag ziek gemeld omdat ik zo overstuur was en nog steeds ben. Maar dat wil ik liever ook niet steeds doen. Ik heb alleen wat hulp nodig om mijn werk te kunnen doen. Hulp waar ik gewoon recht op heb 🙈

één maand geleden

Reactie op bobbie3000

Ik zou een gesprek met je arbo arts inplannen. En misschien zelfs (maar sna ...
Hij is idd nog maar net manager, niet intern opgeleid en hiervoor alleen horecamanager geweest. Nou kunnen die ook best goed zijn, maar mijn persoonlijke ervaring is dat die meestal geen enkele kennis van wet en regelgeving hebben, en de menselijke maat vaak ontbreekt. En hij heeft vandaag (en ook eerder al) uitspraken gedaan die hij echt niet mag en kan doen. Dus daarin is idd nog wat te leren

één maand geleden

Jeetje wat een verhaal! Op mijn werk zijn ze ook niet zo begrip vol. Heb al heel vaak aangegeven niet te willen assisteren (tandheelkunde) omdat het lichamelijk echt niet gaat. Ze vonden dat ik zulke dingen niet zomaar kon roepen en dat het dan maar meteen geregeld zou zijn. Ik heb ook aangegeven dat ik vreselijke pijn krijg dus dat ik niet anders kon. Ik kreeg alleenmaar scheve gezichten. De bedrijfs arts heeft ook het advies gegeven te stoppen met fysiek werk. Ik vond het ook heel moeilijk om voet bij stuk te houden maar dit is de enige manier waarmee jij jouw grens bewaakt! Zorg goed voor jezelf en je kleintje want uiteindelijk is dat wat telt

één maand geleden

Reactie op yamicaro

Dank je voor je reactie! Ik wil inderdaad graag met HR praten, maar wij heb ...
Eerlijk? Ik zou me ziekmelden tot die tijd. Misschien een beetje kinderachtig in sommige ogen maar stress hebben omdat je manager geen rekening kan houden met redelijke zwangerschapskwaaltjes vind ik te ver gaan. Daarnaast die 30 min pauze mag hij sws niet moeilijk over doen en elk uur appen of je nog boven de wc hangt??? Of moet je met klanten aan de telefoon overgeven? Lijkt me ook niet professioneel. Als een werkgever geen aangepast werk of aangepaste tijden kan geven met zwangerschap is dat echt een hun probleem en niet de jouwe.

één maand geleden

Heb je eeen rechtsbijstandverzekering 9 ?? Die zouden je uitstekend kunnen helpen bij dit soort werk conflicten, als je die niet hebt kun je altijd nog via de rechtstelefoon juridisch advies inwinnen, met bijvoorbeeld hulp bij het opstellen van een brief waarop je je manager wijst op jouw rechten en zijn plicht om jou in staat te stellen daar gebruik van te maken. Succes !! En als het echt niet gaat: ziekmelden!

één maand geleden

Reactie op tessi28

Heb je eeen rechtsbijstandverzekering 9 ?? Die zouden je uitstekend kunnen ...
Dit zou ik eerlijk gezegd pas een last resort vinden. Als je op hoge poten een juridische brief stuurt, staat de band met je werkgever straks nog meer onder spanning en ik denk dat je dat niet kan gebruiken. Ik zou eerst echt de medische route doen; je hebt klachten dus je gaat naar de bedrijfsarts en die geeft een advies waar je werkgever zich aan moet houden. Dan is het ook niet meer jouw woord tegen het zijne, maar dan heb je een objectief oordeel waar je op kan terugvallen. Als dit echt allemaal niet werkt en je komt inderdaad in een arbeidsconflict dan zou je inderdaad juridisch advies kunnen inwinnen maar volgens mij sla je dan wat stappen over.

één maand geleden

Reactie op Annetjexxxxx

Jeetje wat een verhaal! Op mijn werk zijn ze ook niet zo begrip vol. Heb al ...
Jeetje, dat is ook totaal niet empathisch nee… Knap dat jij je grenzen zo kunt bewaken. Het gesprek van vandaag heeft mij zo overvallen dat ik er mezelf even in verloor. Ik ga aankomende dagen even de vertrouwenspersoon contacteren

één maand geleden

Reactie op tessi28

Heb je eeen rechtsbijstandverzekering 9 ?? Die zouden je uitstekend kunnen ...
Dank je wel, ik ga morgen idd de vertrouwenspersoon contacteren en mijn rechtsbijstand bellen

één maand geleden

Reactie op bobbie3000

Dit zou ik eerlijk gezegd pas een last resort vinden. Als je op hoge poten ...
Ik zou in dit stadium ook enkel bellen om om advies te vragen, niet om al echt een zaak te starten of om een brief te sturen. Ik heb niet alles wat er is voorgevallen in mijn bericht gezet, maar het is niet het eerste en ik werk hier nog niet heel lang. Ik had alleen verwacht dat ze veel schappelijker zouden omgaan met mijn zwangerschap. Zeker omdat ze van mijn historie met miskramen af weten…

één maand geleden

Reactie op yamicaro

Ik zou in dit stadium ook enkel bellen om om advies te vragen, niet om al e ...
Hoe lullig het ook is juist een historie maakt managers soms wat minder schappelijk. Als je cijfers moet verantwoorden zoals verzuim, arbeidsproductiviteit en kosten (waar managers op zitten natuurlijk) ben je niet de favoriete medewerker. Jammer dat HR net op vakantie is want die kan je echt helpen hierin om de manager uit te leggen hoe het geregeld is. Alle echo’s worden vergoed, extra pauzes etc (sterker nog in een afgesloten ruimte met een bank). Om goed van je af te kunnen praten zou ik naar de vertrouwenspersoon gaan en de Arbo arts bellen voor een advies/ consult. Als die je deels ziek verklaard kan je manager hier niet omheen. Overigens volledig vergoed door het UWV. Denk om jezelf en ik zou zeggen probeer zo veel mogelijk een conflict te vermijden en gewoon zo doorgaan zoals je doet! Hele vervelende situatie maar je kan dit. En hopelijk worden je klachten snel minder