44 Reacties

6 dagen geleden

Reactie op Kiimi

Jeetje wat een heftige verhalen. Eigenlijk willen jullie bijna allemaal in ...
Verschilt heel erg per regio. Zo is het bij mij in de regio heel gebruikelijk om thuis te bevallen maar de verloskundige bij mijn praktijk hebben ook in regio's gewerkt waar de ziekenhuisbevalling veel gebruikelijker was. Het scheelt dat je echt niet hoeft te kiezen vooraf. Zeker over nadenken maar als jij je weeën krijgt en je bent thuis heerlijk op je gemak dan kun je thuis blijven. Als je tijdens je weeën al denkt ooooh no ik moet naar het ziekenhuis, dan ga je naar het ziekenhuis (als daar tijd voor is, maar met een eerste bevalling is dat er over het algemeen zeker wel) 🤷🏼‍♀️

6 dagen geleden

Reactie op Kiimi

Jeetje wat een heftige verhalen. Eigenlijk willen jullie bijna allemaal in ...
Ik zou lekker me op beide gevallen voorbereiden als je niet weet wat je wil, op dat moment weet je dat het beste. En als die droom je nu rust geeft lekker blijven dromen en hopen dat het geen bedrog is. Maar ik zou zelf wel de optie ziekenhuis open houdeb

6 dagen geleden

Reactie op Pareltje2023

Ik zou lekker me op beide gevallen voorbereiden als je niet weet wat je wil ...
Ja ik begrijp het. Ik ben vooral benieuwd waar anderen nu voor kiezen en waarom. Het vervelendste is dat ik dénk dat ik meer ontspannen ben als ik in een medische omgeving ben, omdat eventueel ingrijpen meteen kan gebeuren. Het zkh is hier echt wel 15/20 minuten vandaan. Anderszijds lees ik het boek Vrije Geboorte en denk ik juist tja, als ik weer naar het zkh ga zal er ongetwijfeld ook weer makkelijk een ruggenprik of oxytocine ingaan. Ik moet juist vertrouwen hebben dat er geen medisch ingrijpen nodig gaat zijn. Mijn familie is gigantisch, ookal zie ik ze niet, maar de vrouwen zijn zó gemaakt om te baren.. Zo veel kinderen en weinig complicaties. Dat motiveert dan weer om thuis in elk geval te proberen. We kunnen nog ff nadenken gelukkig 😊.

6 dagen geleden

Graag weer thuis, heb nu 2 keer thuis gedaan en 1 keer ziekenhuis en dat was echt een stuk minder fijn. Dat het ziekenhuis veiliger is (bij een normale zwangerschap) is echt een fabel. Voor de baby is het even veilig thuis, voor de moeder zelfs veiliger. In een ziekenhuis kunnen ze van alles, en daarom gaan ze het ook inzetten, waarmee weer nieuwe risico’s gecreëerd worden en complicaties met extra medicaliseren worden bestreden. Tijdens mijn ziekenhuis bevalling heb ik echt heel erg moeten strijden voor mijn rechten en het voelde achteraf heel onprettig. Al ging alles soepel, snel en ongecompliceerd. Enige voordeel vond ik dat er geen troep in huis was en dat het best een gezellig uitje was. Vroedvrouw Margot heeft over dit onderwerp goede stukken uitgezocht en ook in de podcast van Verloskees is het een onderwerp geweest https://open.spotify.com/episode/5SBIUS6goP1MtrSDyeLbnL?si=aelVWPMdTSCvS7umdoXABw

6 dagen geleden

Reactie op Kiimi

Ja ik begrijp het. Ik ben vooral benieuwd waar anderen nu voor kiezen en wa ...
Een ruggenprik of oxytocine gebeurd niet zonder toestemming tenzij medisch noodzakelijk. Je hoort tegenwoordig veel horrorverhalen over dat er handelingen zonder toestemming gedaan zijn. Typisch iets van social media, iets groter maken dan het is en mensen denken het snel beter te weten dan opgeleid personeel. Tuuuurlijk zal het wel eens gebeurd zijn, maar je man/vriend is er om eventueel je wensen duidelijk te maken als jij daar niet meer toe in staat bent. En wat je zegt. Het vrouwelijk lichaam is gemaakt om te baren. Als jij je goed kunt ontspannen heb je hormonen tegen de pijn. Heb je ook al eens van een TENS gehoord? Ik heb dit gebruikt als 'pijnstilling' met nare weeën door weeën opwekkers. Ik kon daarmee ontspannen en dus de juiste hormonen krijgen. Misschien is dit nog iets wat je zowel thuis als in het ziekenhuis kunt toepassen. Het werkt niet altijd, sommige hebben er geen baad bij maar proberen kan altijd denk ik maar :)

6 dagen geleden

Ik zou graag thuis bevallen. Lekker in mijn eigen vertrouwde omgeving. Echter ben ik medisch ivm zwangerschapsdiabetes en word ik ingeleid met 38 weken. Dit was bij mijn dochter ook zo. Na de bevalling van mijn dochter ben ik naar een kraamhotel gegaan wat ik erg prettig vond. Kraamhotel zou ik nu niet meer willen omdat ik nu een dochter heb die thuis op ons wacht. Zou ik niet medisch zijn dan zou ik graag thuis bevallen.

6 dagen geleden

Reactie op mimumo

Graag weer thuis, heb nu 2 keer thuis gedaan en 1 keer ziekenhuis en dat wa ...
Het is idd even veilig ja, maar dat is voornamelijk omdat de verloskundige continu risicoasessments doet en als ze concluderen dat medisch ingrijpen nodig is, moet je dus alsnog (misschien zelfs met de ambulance) naar het ziekenhuis. De vraag is of je daar oké mee bent als dat toch nodig blijkt te zijn. Mijn ervaring in het ziekenhuis is overigens het tegenovergestelde. Ik had een fantastisch medisch team. Alles mocht, niks was teveel gevraagd, ze hielpen me bij al mn wensen, alles werd netjes gevraagd bij mij danwel bij m'n man. Hebben ruim de tijd gekregen om samen bij te komen. Echt een top ervaring. Snap echter wel dat als je een andere ervaring hebt je er negatiever in staat. Ik zou bij het maken van je keuze vooral bij jezelf blijven. Wat voelt voor jou goed? En je kunt altijd op het moment zelf beslissen of je thuis besluit te blijven of toch naar het zkh wilt gaan.

6 dagen geleden

Ziekenhuis! Ik voelde er totaal niks voor om thuis te bevallen. Ziekenhuis geeft mij een veiliger gevoel. Tevens wilde ik niet, dat als er wat mis ging of het een nare ervaring werd, ik die nare ervaring in mijn eigen bed/slaapkamer had. Uiteindelijk maargoed ook want ik verloor teveel bloed waardoor ik nu bij de 2e ook sowieso in het ziekenhuis moet bevallen! Helemaal niet erg want dat was ongeacht of het moest toch mijn keuze weer geweest. Ik kijk achteraf terug op een fijne ervaring in het ziekenhuis (die ik evengoed niet in mijn eigen bed had gewild)

6 dagen geleden

Reactie op Kiimi

Jeetje wat een heftige verhalen. Eigenlijk willen jullie bijna allemaal in ...
Ik heb een vriendin die (door vriend) in het ziekenhuis wilde bevallen, maar alles ging zó chill, dat ze gewoon thuis is bevallen! Zoveel mensen zoveel ervaringen, het is echt je eigen gevoel die je moet volgen!

6 dagen geleden

Reactie op Kiimi

Ja ik begrijp het. Ik ben vooral benieuwd waar anderen nu voor kiezen en wa ...
Een ruggenprik geven ze je echt niet zomaar hoor! (Althans in mijn ervaring) Bij mij vroegen ze 3x zeker of ik het wel echt wilde Oxytocine durf ik niet te zeggen, ik moest het omdat mijn placente er zsm uit moest wegens teveel bloed verlies, maar je kan dit netjes in je geboorteplan vermelden dat je niet wilt dat ze dit toedienen tenzij het blijkt dat het écht nodig is bijvoorbeeld

6 dagen geleden

Reactie op mimumo

Graag weer thuis, heb nu 2 keer thuis gedaan en 1 keer ziekenhuis en dat wa ...
Denk wel dat dit heel erg verschilt per ziekenhuis! (Niet dat ik je niet geloof, integendeel, maar alleen om een ander geluid te laten horen hoe het dus óók kan in ziekenhuizen) Bij mij vroegen ze juist 2x weet je het zeker toen ik om pijnmedicatie vroeg. En toen het hartje van mijn zoontje daalde vroeg ze me heel netjes en duidelijk of ik het oke zou vinden als ze een knip zou zetten om die reden, en vermelde erbij dat ze dat normaal echt probeerd te voorkomen maar dat door het dalende hartje hij er echt uit moest. Echt totaal 0,0 niet gedwongen gevoelt in iets.

6 dagen geleden

Thuis! Mijn eerste bevalling duurde 4,5 uur en dat met een sterrenkijker, de tweede duurde een uur en was thuis. Dit was al zo gepland maar had ook geen keuze. Bij deze baby ga ik in overleg met de verloskundige er ook van uit dat het ziekenhuis niet haalbaar is en daarbij “beviel” een thuisbevalling prima.

6 dagen geleden

Reactie op LV00

Een ruggenprik geven ze je echt niet zomaar hoor! (Althans in mijn ervaring ...
Dat snap ik. Maar als je in het zkh ligt is de keuze voor een ruggenprik sneller gemaakt door jezelf, eventueel met 'aandringen' van de gyn :). Zo bedoelde ik het. De oxy krijg je daarna wél standaard, omdat je anders de weeën niet voelt geloof ik.

6 dagen geleden

Reactie op Kiimi

Dat snap ik. Maar als je in het zkh ligt is de keuze voor een ruggenprik sn ...
Ah zo! Ja in mijn ervaring dus niet, kan mezelf niet echt voorstellen dat gyns dat echt aanraden eigenlijk (mede dus door mijn ervaring) maar het zal vast en zeker in andere ziekenhuizen anders kunnen zijn Maar klopt dat je eigen keuze dan makkelijker is gemaakt. Maar aan de andere kant, als je dit liever echt niet wilt, dan hoeft het natuurlijk ook niet! Kwa de oxy geen idee eigenlijk!

5 dagen geleden

Ik wil heel graag thuisbevallen. Eerste kind. Ik heb op youtube filmpjes van de verlosmoeder gekeken over thuis vs ziekenhuis bevallen. Zij. Vk, legt daarin laagdrempelig uit wat de voor en nadelen zijn van beide. Legt uit hoe het systeem in elkaar zit etc. Met die informatie durft mijn partner een thuisbevalling nu ook aan! (Uiteraard onder voorbehoud van hoe alles gaat lopen straks)

5 dagen geleden

Ik wil thuis bevallen, heb geen fijn gevoel bij het ziekenhuis en de kans op (onnodig) medisch ingrijpen is veel groter bij een ziekenhuisbevalling. Als het medisch nodig is is een ziekenhuisbevalling ook prima, maar denk dat ik me veel beter op de bevalling kan focussen thuis.

5 dagen geleden

Ik wil heel graag thuis bevallen, eerste wilde ik thuis maar die bleek in het vruchtwater gepoept te hebben, 2e wilde ik zelf in zkh, 3e thuis en 4e verplicht in zkh wegens risico op slechte start. De thuisbevalling was veruit mijn mooiste bevalling.. vond het zó bijzonder en relaxt thuis! Mijn man vond het minder chill want we waren nogal slecht voorbereid dus hij moest op mijn aanwijzing allerlei dingen nog gaan zoeken hahah. Hoop dit keer weer thuis te mogen bevallen 💜 Moet wel zeggen dat ik het spannend vind met de kinderen, met 4 kinderen is de kans natuurlijk groter dat er een paar wakker worden (als het nacht is) maar mijn wens is zo groot om thuis te bevallen dat ik die sidenote nog even negeer 😉

5 dagen geleden

Reactie op Kiimi

Dat snap ik. Maar als je in het zkh ligt is de keuze voor een ruggenprik sn ...
Maar die gynaecoloog komt in principe helemaal niet langs als je poliklinisch bevalt he. Je zit daar gewoon lekker met je eigen vk en het 2e lijns personeel komt in principe alleen op verzoek 😊. Althans, zo ging het bij mij. (En uiteindelijk werd ik medisch dus was t noodzakelijk en ging mn eigen vk weg).

5 dagen geleden

Bij mn eerste wou ik in t ziekenhuis en dat wil ik nu weer! Sowieso ga ik als ik weer zo veel pijn heb en t zo ongelofelijk lang duurt weer voor een ruggenprik en dat moet in het ziekenhuis. En wil gewoon dat als er iets mis gaat er gelijk gehandeld kan worden. :) ik zou zelf heel gestrest zijn thuis.

4 dagen geleden

Zag deze voorbij komen en moest aan dit topic denken ☺️ https://www.rtl.nl/lifestyle/artikel/5470468/door-de-ogen-van-de-gynaecoloog-koen-deurloo-boek-werk