17 Reacties
5 dagen geleden
Je tweede alinea precies tegen je manager vertellen. Behalve misschien het stukje dat het nep voelt 😅. Gewoon je klachten uitleggen en dat die door kerstdrukte erger worden.
Je kan ook overwegen minder te werken he, of andere werkzaamheden uit te voeren. Je hoeft niet per se helemaal te stoppen natuurlijk.
Ik snap wel dat je je bezwaard voelt, ik had dat ook, alleen al bij 6 weken. Ik ben achteraf ZO blij dat ik voor mezelf heb gekozen. Ik werk nu max. 16 uur op aanraden van de bedrijfsarts, en ik heb gewoon een thuiswerk kantoorbaan die ik al niet kon handelen vanwege de moeheid/concentratie problemen/rugklachten... Dus respect dat jij nog overeind sta met 28 weken in een veel actievere functie 😅! Ik kan nu lekker 100% focussen op mijn eigen bubbeltje, en de pijnklachten zijn aanzienlijk minder doordat ik veel kan liggen.
Gewoon het gesprek aangaan. Sowieso gaat het om nog maar 6 weekjes, als je met 34 met verlof had gegaan he. Valt reuze mee toch!
4 dagen geleden
Mocht je er met je manager niet uit komen. Heb je altijd recht op een gesprek met de bedrijfsarts. Die kan je ook helpen te onderbouwen wat er niet meer gaat. Mocht je vragen hebben, laat maar weten. Ik ben zelf bedrijfsarts
4 dagen geleden
Reactie op demicpns
Ja ik snap je alleen ik werk maar 20 uur, 3 dagen dus ja minder uren heeft ...
Als je je nu (gedeeltelijk) ziekmeldt moet je sowieso verplicht met verlof vanaf 34 weken, dus daar zou ik wel rekening mee houden.
Verder kan je met (bijna) 7 uur per dag nog wel wat schuiven toch? Minder uren, later beginnen, of andere werkzaamheden?
Ik zou wel echt aanraden eerst met je manager of een bedrijfsarts in gesprek te gaan voor je je volledig ziekmeldt.
Ik zit al vanaf week 8 ziek thuis omdat ik ernstig hg heb, en ik kan je vertellen dat al die weken ziek thuis zitten ook niet echt feest is 😅. In je verlof kan je nog leuke dingen doen als je je goed genoeg voelt, als je ziek thuis zit wegens je zwangerschap is dat natuurlijk niet helemaal de bedoeling, en dan zijn de weken behoorlijk lang.
Als je je werkuren in overleg kan veranderen zodat je ernaast nog wat meer energie voor jezelf hebt ben je denk ik gunstiger uit.
4 dagen geleden
Ik heb net na veel twijfel toch ook mijn leidinggevende gemaild, met hetzelfde hoor...veel last van mijn rug, vooral aan het einde van de dag...dan kan ik eigenlijk thuis bijna niks meer en inderdaad meer last van mijn buik, strak gevoel, banden pijn en soms ook echt wel harde buiken.
Ik heb zelf aangegeven dat ik 50 % wil gaan werken.
Voelt inderdaad heel rot, maar zoals iemand anders ook zegt..het is nog maar een paar weken en dat je dan twee weken eerder met verlof moet, je kunt altijd erna dan die twee weken opnemen door (betaald) ouderschapsverlof he...zo ga ik het dan maar doen
4 dagen geleden
Ik zou dit sowieso altijd in overleg met een bedrijfsarts doen. De bedrijfsarts is onpartijdig en kan advies geven over wat realistisch is. Dan kan daar nooit discussie over ontstaan. En zo'n advies is voor je werkgever ook gewoon op te volgen. Ik zou zelf niet met een manager in discussie willen of ik 50% kan werken of bepaald werk niet meer. Gewoon lekker bedrijfsarts laten bepalen, die zijn er voor opgeleid.
4 dagen geleden
Reactie op demicpns
Is het mogelijk om mijn situatie eerst te bespreken met een bedrijfsarts en ...
Ja heb ik ook gedaan. Heb bij HR een gesprek met de bedrijfsarts aangevraagd. Die heeft vervolgens geadviseerd 50% te gaan werken en heeft dat vervolgens in haar verslag gezet wat naar HR en mn manager is gegaan. Ik had er nl heel veel moeite mee om mezelf ziek te melden en zo was ik niet helemaal degene die t deed zegmaar 🫣 heel suf I know, maarja het heeft gewerkt haha
4 dagen geleden
Reactie op demicpns
Is het mogelijk om mijn situatie eerst te bespreken met een bedrijfsarts en ...
Jazeker. Als je weet welke arbodienst jullie hebben, kan het zelfs anoniem als je wilt. Probeer morgen gewoon te bellen voor een afspraak en dan heb je snel advies. Maar als het echt niet gaat…. Niet daarop wachten, maar gewoon (gedeeltelijk) ziekmelden… veel bedrijfsartsen hebben vaak een wachttijd ivm volle agenda’s dus het kan soms even wachten zijn voor een plekje…
4 dagen geleden
Reactie op leonie2023
Jazeker. Als je weet welke arbodienst jullie hebben, kan het zelfs anoniem ...
Ik heb een mailtje gestuurd naar hoofdkantoor om te een gesprek aan te vragen, maar heb zelf geen gegevens van de bedrijf arts. Ik ga morgen wel mijn huisarts bellen om mij een briefje te schrijven om mij gedeeltelijk ziek te melden want denk dat ik dat niet zomaar zelf kan zeggen
3 dagen geleden
Reactie op demicpns
Ik heb een mailtje gestuurd naar hoofdkantoor om te een gesprek aan te vrag ...
Dat is zeker een optie. Alleen een huisarts mag officieel niks zeggen over wel of niet werken. Dat is in Nederland aan de bedrijfsarts. Als een werkgever je ziekmelding niet accepteert moeten zij zorgen dat je zsm bij een bedrijfsarts terecht kan. Dus prima om naar je huisarts te gaan voor advies. Maar een briefje schrijven voor een werkgever mogen ze niet. Als je in België woont kan dat wel, maar in Nederland niet.
3 dagen geleden
Reactie op demicpns
Ik heb een mailtje gestuurd naar hoofdkantoor om te een gesprek aan te vrag ...
In Nederland schrijft een huisarts als het goed is geen briefjes dat je ziek bent.
Je kan jezelf ziek melden, en hoeft officieel niet eens te vertellen waarom (maar dat is vaak wel bevorderlijk voor de werkrelatie).
Een bedrijfsarts kan dan kijken of er nog iets mogelijk is qua werkzaamheden en een eventueel reïntegratie plan, en daar moet je manager zich ook aan houden.