12 Reacties

één maand geleden

Het is denk ik per CAO allemaal verschillend... misschien goed om het aan P&O te vragen of wel UWV? Of overleggen met je manager?

één maand geleden

Ik zou voor deze onderwerpen contact opnemen met het UWV. Dan heb je meteen een antwoord die klopt.

één maand geleden

Ik heb bij mijn vorige zwangerschap ook in de ziektewet gezeten en ik ben uiteindelijk pas halverwege december weer begonnen. (Bevallen in augustus) Volgensmij had ik ook mijn ouderschapsverlof gewoon. Maar helemaal zeker weet ik het niet

één maand geleden

Ik zit zelf gedeeltelijk in de ziektewet nu door de zwangerschap, maar ik zie nergens staan dat je geen recht heb op het ouderschapsverlof? Kun je laten weten als je er achter bent welke regels er gelden ?

één maand geleden

Hmm ik ben deels ziekgemeld en wil misschien ook die 9 weken aansluitend opnemen, dus ben even op onderzoek uitgegaan. (Heb er dus nog niet echt ervaring mee!) "Ziek voor het verlof begint. Als de werknemer ziek wordt voordat het ouderschapsverlof begint en 100% arbeidsongeschikt is, dan kan die geen verlof opnemen. Het verlof kan pas weer ingaan als de werknemer weer een deel van de uren of alle uren werkt. De werkgever betaalt het loon door tijdens ziekte. Bron: https://www.uwv.nl/nl/betaald-ouderschapsverlof/ziek-tijdens-ouderschapsverlof Dus ik denk wel degelijk dat het ook geldt voor ziekte door zwangerschap. Het gaat er namelijk om dat je een poosje niet hebt gewerkt, vervolgens 16 weken bevallingsverlof opneemt, en vervolgens wil je ouderschapsverlof maar je bent nog niet aan het werk geweest. Hoe kan je verlof aanvragen, terwijl je niet werkt? Je moet dus eerst (deels) beter gemeld worden bij het uwv, dat hoeft geen 100% te zijn. Verder als dit kom ik niet 😅, maar ik ga zeker ook navraag doen bij mijn hr afdeling!

één maand geleden

Reactie op Kiimi

Hmm ik ben deels ziekgemeld en wil misschien ook die 9 weken aansluitend op ...
Ik neem aan dat op het moment dat jou geboorteverlof ingaat, dat je weer op 100% staat. Sowieso na je geboorteverlof ben je over het algemeen weer voor 100% beter gemeld, mits je uiteraard daadwerkelijk nog ziek bent na je verlof. In dat geval krijg je een ziektewet uitkering en is het logisch dat je geen ouderschapsverlof opneemt op dat moment totdat je weer beter bent gemeld.

één maand geleden

Reactie op Miesvdv

Ik neem aan dat op het moment dat jou geboorteverlof ingaat, dat je weer op ...
Hmmm, dat zou ook inderdaad mijn intentie zijn: op het moment van geboorteverlof, weer op 100% worden gezet. Dan 'werk' je dus gewoon en kun je ouderschapsverlof aanvragen na bevallingsverlof. Maar dan moet ik dus zelf aangeven bij mijn leidinggevende na de geboorte: yo, meld mij weer beter. (Ervan uitgaande dat alle klachten spontaan weg zijn en ik idd weer kan werken 🫠.) Begrijp ik het zo goed?

één maand geleden

Reactie op Kiimi

Hmmm, dat zou ook inderdaad mijn intentie zijn: op het moment van geboortev ...
Volgens mij wordt je sowieso beter gemeld zodra de baby geboren is. Want dan heb je bevallingsverlof en krijg je een WAZO uitkering en geen ziektewet uitkering. Mocht je na je verlof alsnog niet kunnen werken vanwege ziekte, moet je je opnieuw ziekmelden. Dus volgens mij kan je dan alleen geen ouderschapsverlof opnemen als je na je verlof niet in staat bent om te werken en dus weer ziekgemeld staat.

één maand geleden

Reactie op Fier

Volgens mij wordt je sowieso beter gemeld zodra de baby geboren is. Want da ...
Word* 🙈

één maand geleden

Reactie op Fier

Volgens mij wordt je sowieso beter gemeld zodra de baby geboren is. Want da ...
Dat klinkt goed, en dat geeft dan ook antwoord op de vraag van TS. Je hoeft dus in principe niks meer te doen want je Ziektewetuitkering/ziekmelding stopt automatisch op het moment dat je bevallingsverlof begint. Dús ben je weer 100% 'aan het werk' en kun je na het verlof gewoon aanvullend ouderschapsverlof aanvragen. Thanks 😊. (Klinkt op zich ook wel logisch trouwens. Lijkt me vreemd als je door ziekte tijdens je zwangerschap vervolgens om één of andere reden je ouderschapsverlof niet in kunt zetten zoals je wilt..)

één maand geleden

Reactie op Kiimi

Dat klinkt goed, en dat geeft dan ook antwoord op de vraag van TS. Je hoeft ...
Ik heb nog even weer gegoogled of wat ik zei klopt, en kom dit tegen bij het uwv: Wordt u ziek door uw zwangerschap, dan krijgt u een Ziektewet-uitkering van 100% van uw dagloon. Deze uitkering loopt door totdat u weer beter bent, of tot uw zwangerschapsverlof begint. Ziektewet-uitkering: bel ons als u na uw verlof nog ziek bent. U krijgt dan misschien weer een Ziektewet-uitkering. Dus voor ts en de rest die het ook aangaat; ouderschapsverlof kan je gewoon inzetten als je na je bevalling weer hersteld bent. Mocht je dan alsnog (gedeeltelijk) ziek zijn, dan kan dit mogelijk niet, maar daar heb ik me nu niet in verdiept.