26 Reacties
5 dagen geleden
Reactie op Mysecret
Oke, ik heb nog een contract tot eind april. Ik heb recht op verlof tot ein ...
Elke situatie is anders, dus dat zou ik niet zo zwartwit zeggen.
Als je hebt gewerkt heb je eerst evt nog recht op WW. Blijf je ziek, heb je nog recht op zietewet en daarna mogelijk WW of wellicht wordt je uiteindelijk wel afgekeurd en kom je in een WIA uitkering. Er zijn echt veel scenario's denkbaar dus eerst zien en dan verder kijken. Of wellicht is jouw werkgever wel eigen risico drager en dan is de situatie heel anders en betalen zij je noodgedwongen door, zonder contract. Daarbij doet een CAO ook nog bepaalde dingen regelen in elke branche.
Kom je in de Ziektewet of WW, dan vraag je altijd eerst een toeslag op die uitkering aan bij het uwv. En anders kun je altijd aankloppen bij je gemeente, maar dan moeten alle voorliggende voorzieningen (regelingen zoals ziektewet, ww en toeslagwet uwv) eerst aangevraagd zijn.
En loonheffingkorting altijd toepassen bij degene waar je het meest verdiend. Ook altijd goed om even te checken.
3 dagen geleden
Reactie op Mysecret
Oke, ik heb nog een contract tot eind april. Ik heb recht op verlof tot ein ...
Tijdens ziekte n.a.v. je zwangerschap, je zwangerschapsverlof & bevallingsverlof (bij elkaar 4 maanden) krijg je naar mijn weten altijd 100% uitbetaald. Wordt je daarna niet verlengd (ziek of gewoon werkeloos, heb je volgens mij recht op 2 maanden verlening van 75% en de maanden daarop 70% van het salaris wat je het afgelopen jaar hebt gehad. Hoelang en of je 70% krijgt is afhankelijk van je arbeidsverleden en als die tijd is verstreken, een normale uitkering wat inderdaad niet zoveel voorstelt en een wettelijk minimum betreft.
Je gaat hoe dan ook minder verdienen na je verlof, maar als je eerst 5 dagen werkte zou je denk ik sowieso minder gaan werken wanneer je bevallen bent, dus dat komt ongeveer op het zelfde neer.
Afhankelijk van je huidige salaris kan dat prima €600 minder zijn maar dat zou dan wel pas na je verlof zijn en niet tijdens ziekte. Met deze info zou ik even informeren bij het UWV. Bovenstaande kun je ook terug vinden op hun site en bij jou werkgever aankaarten.