16 Reacties

10 dagen geleden

Ik ben het met je eens dat het verlof erg kort is. Zeker voor moeders maar ook voor vaders. Je hebt ook wettelijk recht op betaald ouderschapsverlof in het eerste levensjaar van je kindje. Uit mijn hoofd is dat geloof ik 9 weken. Die zou je in ieder geval aansluitend op je zwangerschapsverlof kunnen opnemen als je dat zou willen. En daar aansluitend weer vakantie opnemen bijvoorbeeld? Verder als je je niet goed genoeg voelt of je baby je nodig heeft zou je dit kunnen aangeven bij je werkgever natuurlijk.

10 dagen geleden

Ik vind het überhaupt al knap dat er vrouwen zijn die zich goed voelen en het aankunnen om te gaan werken 12 weken na hun bevalling. Ik heb bij de eerste 1,5 jaar nodig gehad en mijn bekkenfysio heeft nu al aangegeven dat ik 9 maanden thuis moet zitten voor het herstel en daarna rustig moet opbouwen hoop dat ik er nu een jaar over doe ipv 1,5 jaar. Ik zit nu ook op het randje van helemaal uitvallen ivm bekkeninstabiliteit, lage bloeddruk, uitputting en pijn.

10 dagen geleden

Vind die 16 weken hier in Nederland echt nergens op slaan. Finland en Zweden etc hebben ze 14-16 maanden verlof

10 dagen geleden

Reactie op Debbsss02

Vind die 16 weken hier in Nederland echt nergens op slaan. Finland en Zwede ...
Daar dacht ik ook aan ja! En ik vind 14-16 maanden echt essential. Zo’n belangrijk jaar en het is echt een grote verandering voor jezelf, partner en voor het kindje zelf. Maar ook een tijd die je meer terug krijgt. Baby’s groeien ook zo ontzettend snel. Ik vraag me af hoe ze dat in Zweden etc voor elkaar gekregen hebben.

10 dagen geleden

Vind het echt belachelijk. 16 weken is niks. Vind dat we het hele eerste jaar verlof zouden moeten krijgen. Dat eerste jaar is zo mega intens en belangrijk. Ik snap ook niet hoe vrouwen 12 weken na hun bevalling alweer kunnen werken. Ik was fysiek vorige keer pas na 5-6 maanden weer een beetje hersteld..

10 dagen geleden

Ik vind het ook te kort. De 9 weken ouderschapsverlof 70% plak ik erachter aan en kun je nagaan dat die 9 weken er ook pas sinds 2022 zijn…hetzelfde geldt voor het verlof voor de partner want ook nog niet zolang is uitgebreid. Denk dat het ook wel afhankelijk is van hoe het met je kind loopt en of je goed herstelt na de bevalling. Wat wel zo is, is dat het in Nederland nog altijd best prima geregeld is in vergelijking met andere ontwikkelde landen, vooral in Amerika is het belachelijk geregeld. De Scandinavische landen wel top geregeld

8 dagen geleden

Reactie op Debbsss02

Vind die 16 weken hier in Nederland echt nergens op slaan. Finland en Zwede ...
Neee indd. Ze zouden hier toch wat mee moeten doen. Niemand die zich hierover uitspreekt in de politiek -_-

8 dagen geleden

Reactie op Ruby3.1

Ik vind het ook te kort. De 9 weken ouderschapsverlof 70% plak ik erachter ...
Jaa erg he. Nederland is zeker goed geregeld maar betreft verlof waardeloos..

8 dagen geleden

Check even je cao, soms hebben bedrijven ook het een en ander vast staan. De rekensom voor je ouderschapsverlof is 26 x aantal uur wat je werkt. Daarvan zijn de eerste 13 weken 70% betaald. De rest is onbetaald. Hierbij kan je ook al je vakantie bewijs van spreken allemaal opnemen. Dan ben je denk ik ongeveer 3 kwart jaar vrij.😇

8 dagen geleden

Kunnen jullie nu al aangeven en vastleggen wanneer je het ouderschapsverlof in wil laten gaan? Ik wil graag 6 weken van tevoren met bevallingsverlof, en aansluitend mijn ouderschapsverlof. Dit kon niet werd er gezegd, ik moest als de baby geboren was in gesprek met mijn teamleider over ouderschapsverlof…

8 dagen geleden

Reactie op Blauwbloempje

Kunnen jullie nu al aangeven en vastleggen wanneer je het ouderschapsverlof ...
Dat is raar, juist fijn toch voor je werkgever als die precies weet waar die aan toe is. Volgensmij is het wettelijk bepaald dat je het minimaal 2 maanden voordat het ingaat doorgegeven moet hebben.

8 dagen geleden

Reactie op Tessaxx98

Dat is raar, juist fijn toch voor je werkgever als die precies weet waar di ...
Dat vond ik ook..geen behoefte om in die periode bezig te zijn met werk. Zwangerschapsverlof kon ik wel laten vastleggen, maar het ouderschapsverlof dus niet.

8 dagen geleden

Reactie op Blauwbloempje

Dat vond ik ook..geen behoefte om in die periode bezig te zijn met werk. ...
Klopt wel dat je dit later nog aan moet geven of je dit wil. Maar in principe moet je werkgever t aanvragen dus als ie t vast weet is daar niks mis mee. Je kan t zelf namelijk niet aanvragen. Ik heb toen ik 2 maanden ervoor was bevallen ongeveer, gezegd dat ik er 9 weken aan vast plakte

8 dagen geleden

Reactie op Blauwbloempje

Dat vond ik ook..geen behoefte om in die periode bezig te zijn met werk. ...
Volgens mij kan jij het prima al bij je werk aangeven. En tenzij jij een functie hebt die niet overgomen kan worden/ niet makkelijk en je hebt op tijd aangeeft (dacht ook twee maanden) mag je dit naar mijn weten zelf inzetten wanneer je wilt (het betaalde ouderschapsverlof). Je werk moet het echter beide apart aanvragen/aangeven bij UWV. Maar dat moeten zij zelf regelen/is hun verantwoordelijkheid. Ik heb beide aangegeven (want neem ook de 9 weken achter het zwangerschaps/bevalverlof). De eerste is bij mij al doorgegeven bij UWV (uiteraard moeten ze die nog dan nog aanpassen als de bevaldatum later/eerder was dan uitgerekende datum). Je kan eventueel een gesprek aangaan bij je werk. Op 24baby staat ergens (kan het nu even niet vinden) een formulier met dingen die (waar je recht op hebt) die je kan bespreken en vast kan leggen. Misschien dat dat handig is/helpt? Was bij mijn werk niet nodig maar had het toch even meegenomen als geheugensteuntje voor de dingen die ik wilde bespreken😊 Anders zou ik, persoonlijk, mij er nog even verder op inlezen of zelfs even over mailen/bellen naar de overheid/uwv hoe dit zit. Want zoals het nu klinkt lijkt het net alsof ze dan straks willen/kunnen weigeren. Maar misschien is dat mijn interpretatie😅🙈

8 dagen geleden

Reactie op Blauwbloempje

Kunnen jullie nu al aangeven en vastleggen wanneer je het ouderschapsverlof ...
Nee hoor! Ik heb dit nu al besproken en vastgelegd (uitgerekend in Februari) 😊

8 dagen geleden

Reactie op Blauwbloempje

Kunnen jullie nu al aangeven en vastleggen wanneer je het ouderschapsverlof ...
Ik kan dit ook nu al laten vastleggen maar het moet schriftelijk minimaal 2 maanden voordat het ingaat. Ze mogen het niet weigeren, wel mogen ze de verdeling van de werkuren weigeren. Maar ook dat mag alleen maar als je verlof het bedrijf in ernstige problemen brengt. Dus eigenlijk heeft je teamleider geen poot om op te staan.