27 Reacties

2 maanden geleden

Ik ben zelf aan het solliciteren en mijn jobcoach gaf aan om het pas na de proefperiode te vertellen, of uiterlijk met de wettelijke termijn (wat geloof ik met 24 weken is ofzo)

2 maanden geleden

Ik heb toevallig ook een sollicitatie lopen en ga het zelf wel vertellen in mijn volgende gesprek. Ben dan pas 9 weken maar voelt niet goed om het pas erna te vertellen. Voor mij hangt er niet zoveel vanaf, heb al een andere baan waar ik prima kan blijven zitten tot na mijn verlof dus ik zou dan voorstellen om na mijn verlof te starten bv. Hangt denk ik ook af van het soort rol, zijn er genoeg mensen die jouw rol kunnen overnemen als je er niet bent of komen zij dan echt in de problemen. Hoe groot is de organisatie etc. Ze hebben natuurlijk een vacature om een probleem op te lossen maar aan de andere kant ben je wettelijk niets verplicht en mogen ze je ook niet benadelen dus zou daarin voor jezelf kijken wat goed voelt. Mss waarderen ze het juist wel heel erg dat je eerlijk bent en zien ze het helemaal zitten dus investeren ze gewoon in de toekomst met jou

2 maanden geleden

Reactie op Sion

Ik ben zelf aan het solliciteren en mijn jobcoach gaf aan om het pas na de ...
Dat kan je doen, maar wordt je niet altijd in dank afgenomen. Het kan je arbeidsrelatie flink verstoren. Ik zou het zelf altijd vermelden. Niet meteen tijdens het eerste gesprek, maar bijvoorbeeld tijdens een arbeidsvoorwaardengesprek. Als je dan alsnog niet aangenomen wordt, zou ik me afvragen of ik wel voor een dergelijke werkgever wil werken. Waar vrouwen onder de 45 jaar werken, komen zwangerschappen nu eenmaal voor. Dat weten werkgevers ook wel. Ik zou het zelf daarom niet pas vertellen wanneer je al ver in de zwangerschap bent (ook al mag dat wettelijk gezien wel).

2 maanden geleden

Dat kan je doen, maar wordt je niet altijd in dank afgenomen. Het kan je ar ...
Ter aanvulling: Het is ook maar de vraag of je je zwangerschap zo lang kan (en wil) verbergen. Lijkt mij lastig na een X aantal weken en liegen wil je ook niet, lijkt me.

2 maanden geleden

Ik zou het wel vertellen. Ik zou me als werkgever best een beetje kut voelen als je het bij 13 weken tijdens je sollicitatiegesprek niet hebt verteld. En ja, ik weet dat 'ze' zeggen dat je het zelfs officieel pas een paar weken voor je verlof hoeft te zeggen, maar elk weldenkend mens zegt het toch veel eerder, mag ik hopen. Het is goed dat zwangeren beschermd worden hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar een bedrijf neemt iemand aan omdat ze nú iemand nodig hebben. En als ze op z'n minst wéten dat diegene over een paar maanden weer bijna een half jaar uit de running is vanwege zwangerschap, dan kunnen ze daar als werkgever veel beter op anticiperen, toch? En als je hierdoor niet wordt aangenomen, laat ze dan lekker sterven :). Ze weten niet wat ze missen dan, toch?! Ik zou je als werkgever wel aannemen (mits je verder geschikt bent 😛), maar ook meteen nadenken over wat te doen over een paar maanden. Hangt trouwens ook wel af over wat voor soort functie je het hebt en of er personeelstekort is.

2 maanden geleden

Lastig hè. Ik zou het zelf denk ik niet zeggen. Ik heb ook gesolliciteerd, was toen 10w, voor een baan die in april volgend jaar pas start. Toch een ander verhaal, want dan is het al geboren. Bij mij vroegen ze expliciet naar kinderplannen!! Heel ongepast. Dus dat was heel vervelend dat ik echt moest liegen. Maar als het zo wordt gevraagd denk ik nog meer; zie je wel, als je zwanger wilt worden sta je 1-0 achter. Logisch gedacht vanuit een werkgever, maar bedrijven redden zich doorgaans echt wel, ik vind het belang van een individuele werknemer dan toch zwaarder wegen. Ik weet dat vriendinnen zich ook zwanger hebben laten aannemen en pas na hun proeftijd hebben gezegd dat ze zwanger waren. Lullig, maar ook nou eenmaal wat je soms moet doen in een lullige wereld waarin vrouwen helaas nog steeds vaak aan het kortste eind trekken op de arbeidsmarkt. Succes?

2 maanden geleden

Reactie op bobbie3000

Lastig hè. Ik zou het zelf denk ik niet zeggen. Ik heb ook gesolliciteerd, ...
Vind ik helemaal niet lullig, je hoeft het wettelijk pas met 24 weken te zeggen, alles wat je het daarvoor verteld is uit coulance naar je werkgever, daarnaast is zwangerschapsdiscriminatie gewoon tegen de wet, dus ik zou me er absoluut niet vervelend bij voelen, er zijn ook voor werkgevers genoeg vangnetten

2 maanden geleden

Ik ben vanaf 1 september werkloos omdat mijn contract helaas niet word verlengd. Ga dan op vakantie dit stond al dus als ik terug kom ben ik 20 weken zwanger. Vraag me af of mensen mij dan nog gaan aannemen. Super spannende periode. Ik zou het denk ik wel vertellen als ik jouw was ook omdat er misschien wat ongemakken zullen zijn. Lastig hoor, hopelijk word je aangenomen! Succes!

2 maanden geleden

Ik zou het pas vertellen bij je arbeidsovereenkomsten gesprek! Dan heb je het verteld voordat je begint en is een logisch moment om het te benoemen omdat je het toch inhoudelijk hebt over de voorwaarden en startdatum etc :)

2 maanden geleden

Reactie op rdb1996

Ik zou het pas vertellen bij je arbeidsovereenkomsten gesprek! Dan heb je h ...
Hier zit ik idd ook aan te denken, als ze als alles “bijna” rond is toch ineens veranderen dan kun je ook aantonen dat het idd door je zwangerschap komt. Ik ben ook dan pas net 13 weken (half augustus) met 4 eerdere miskramen dus voor 13 weken zou ik het in iedergeval zeker niet vertellen met mijn geschiedenis

2 maanden geleden

Reactie op Sion

Vind ik helemaal niet lullig, je hoeft het wettelijk pas met 24 weken te ze ...
Je hoeft het niet met 24 weken te vertellen. Wettelijk gezien moet je het 3 weken voor je met zwangerschapsverlof gaat zeggen! Maar natuurlijk is het voor de werkgever fijner als ze het eerder weten

2 maanden geleden

Ik heb aangenomen voor een nieuwe baan toen ik nog niet wist dat ik zwanger was. Ik begin eind augustus (ik werk in het onderwijs). Ik vind het zo eng dat ik het moet gaan vertellen...

2 maanden geleden

Ik vind dat heeel veel reacties zijn vanaf “eerlijkheid naar de werkgever” ik ben zelf bij mijn vorige baan ontslagen door hun genoemd “veel absentie” na een miskraam.. Ik probeer nu een keuze te maken waarin ik mezelf ook in kan dekken, want dat ik de baan heb en betaald verlof etc na 3 jaar in het buitenland is wel heel belangrijk met een kleintje op komst! Maar wil het idd ook niet tot maaaanden achter gaan houden. Denken jullie dat bij arbeidsvoorwaarden bespreking een veilig en goed punt is voor beide partijen? Zo kunnen zij eigenlijk niet ineens je meer afwijzen en ben je toch optijd ermee, of pas na contract ondertekenen? Ik ben dan dus pas 14 weken!

2 maanden geleden

Ter aanvulling: Het is ook maar de vraag of je je zwangerschap zo lang kan ...
Mijn familie gaat het ook pas weten op het moment dat we in Nederland aankomen en de sollicitatie hoort hier voor al rond te zijn, daarin dus niks extra’s qua geheim houden!

2 maanden geleden

Reactie op 2406

Ik vind dat heeel veel reacties zijn vanaf “eerlijkheid naar de werkgever” ...
Ik vind dat zelf wel een goed moment, zoals ik al eerder schreef. Je kan het ook na dat gesprek doen. Bijvoorbeeld wanneer je je contract gaat ondertekenen. Ik begrijp dat je het op safe wil spelen en wettelijk gezien sta je in je recht, maar ik denk dat veel werkgevers het je niet in dank afnemen als je het pas na je proefperiode vertelt. Je bent dan al halverwege je zwangerschap. Dat is inderdaad vanuit de werkgever bekeken, maar ik denk dat je er uiteindelijk zelf ook meer aan hebt als je arbeidsrelatie goed blijft. Dat gezegd te hebben moet je echt doen wat voor jou goed voelt en de situatie als het ware zelf inschatten. Het na je proefperiode vertellen is ook geen garantie dat je de baan behoudt. Bij een tijdelijk contract kan alsnog je contract niet verlengt worden en ook al zou dat samenhangen met oorzaken rondom je zwangerschap of bevalling, dan is dat alsnog moeilijk hard te maken. Dit en of je makkelijk aan een andere baan geraakt, zijn allemaal dingen om hierbij over na te denken. Gezien je het niet maanden wil achterhouden is het arbeidsvoorwaardengesprek of vlak vooraf het ondertekenen van het contract een goed moment. Rond of na de 14 weken zwangerschap is ook een termijn waarop veel zwangeren pas een zwangerschap bekend maken, dus het is dan helemaal niet gek dat je het niet eerder hebt gezegd. Ik hoop voor je dat je toekomstige werkgever dat ook zo ziet en goed reageert. Heel veel succes.

2 maanden geleden

Reactie op 2406

Mijn familie gaat het ook pas weten op het moment dat we in Nederland aanko ...
Mijn reactie was meer bedoeld voor een situatie waarin je het pas zegt op het wettelijk gezien allerlaatste moment. Dan werk je er als het goed is al een tijd.

2 maanden geleden

Ik heb precies dit! Ik ben nu ook 9 weken bijna en ben ook aan het solliciteren… vind het ook heel erg lastig en ben ook bang dat ze raar gaan denken als ze later erachter komen dat ik zwanger ben als ik het niet tijdens de sollicitatie vermeld heb 🙊

2 maanden geleden

Reactie op lovely01

Ik heb precies dit! Ik ben nu ook 9 weken bijna en ben ook aan het sollicit ...
Zou me hier echt geen zorgen over maken. Hou het zakelijk en denk aan je eigen belang: het is nou eenmaal zo dat zwangerschapsdiscriminatie nog steeds bestaat. Zelfs op de website van de overheid staat het: Bijna de helft van de werkende vrouwen die zwanger worden of een kinderwens hebben, krijgt te maken met ongelijke behandeling. Zij worden bijvoorbeeld vaker afgewezen bij een sollicitatie of hebben minder kans op een promotie. Ook als ze verlof willen opnemen, ervaren ze soms tegenwerking of kritiek. Ik zou zeggen, denk aan jezelf hierin, en bescherm jezelf. Een werkgever zal dit begrijpen en steunt je, ook als je het pas later zegt.

2 maanden geleden

Ik zou het in dit geval niet zo snel zeggen. Kies voor jezelf en je eigen rechten, zeker omdat het nog relatief vroeg is.

2 maanden geleden

Reactie op Theldwyn

Ik heb aangenomen voor een nieuwe baan toen ik nog niet wist dat ik zwanger ...
Same here! Nadat ik “ja” heb gezegd kwam ik erachter dat ik net zwanger was (4 weken). Ik begin 12 augustus en ga het wel vertellen in de proefmaand. Ik ben niet zo bang voor discriminatie en als dat wel gebeurt dan wil ik ook niet werken voor zo’n organisatie. Ben zelf de HR Manager notabene 😆. Denk dat het voor vrouwen altijd goed moet voelen om het te vertellen, er is geen goed of fout. In mijn ervaring werkt het goed om eerlijk en transparant te zijn, dan krijg je dat ook terug (ookal komt dan de ware aard van de bedrijfscultuur naar boven).