37 Reacties
2 weken geleden
Eigenlijk valt het mee als je weet dat het een schatting is.
Onze eerste baby zat rond de p90 en werd geboren met 37+2 met 3864 gram onze tweede baby is nu op p95 en schatten ze in om geboren te worden met 4064 gram. Wat dus een baby in de p97 ongeveer een baby’tje schat op 4164 bij de geboorte.
Weet dat dit dus een schatting is en niet altijd klopt! Wij hebben toevallig straks met 36 weken een echo waarin de gynaecoloog bepaald wanneer ons kindje word gehaald als dit nodig is en of als het dan te groot is om via het geboortekanaal te kunnen. Dan word het een keizersnee dus alsnog erg spannend en weten we nog niet wat precies de bedoeling is vlak voor de bevalling zelf.
Dus ja ervaring een bevalling met een grote baby is te doen, is het zwaar? Jazeker! Maar kan het niet vergelijken met een ‘normale’ grote baby. als ze ook al denken dat je het niet aan kan om via het geboortekanaal te bevallen zullen ze dat echt wel gaan opmeten van te voren en kijken ze naar de mogelijkheden. Vandaag bij de gynaecologie geweest en die zeiden ook heel duidelijk: liever een goede planning en weten dat het lukt dan dat wij denken dat het een spoed keizersnee moet worden. Dat willen ze namelijk voorkomen omdat het niet alleen voor jou en de baby complicaties kan opleveren maar ook dat het voor hun als team echt schakelen is. En ze ook merken dat een spoedkeizersnee anders verloopt en minder prettig is dan een geplande!
Zou gewoon overleggen met de afdeling gynaecologie, ze laten je in iedergeval niet doorlopen met een baby die te groot word geschat. Dan gaan ze idd inleiden of eerder halen want hij of zij moet er natuurlijk ook nog uit kunnen
2 weken geleden
Hier is de kleine consistent p95+ geweest, ook met 9 weken al. Ik heb het idee dat ze gewoon niet een aanpassing hebben gedaan aan de uitgerekende datum op basis van de menstruatie.
Hij loopt nu 2 weken voor op schema, maar dat is dus maar een week meer dan met 9 weken, dus ja, grote baby, maar ik hoop niet zo extreem groot als ze nu schatten
2 weken geleden
Mijn zoontje (nu 2) vonden ze toen ook groot. Ze wouden mij een week eerder inleiden. Uiteindelijk is hij 3 weken te vroeg geboren. Maar woog wel bijna 4 kilo😅 dus weet niet wat hij zou wegen als hij nog 3 weken was blijven zitten
2 weken geleden
Is dit op basis van 1 echo?
Wat goed is om te weten: het is helemaal niet mogelijk om zo precies te meten hoe groot je baby is. Met andere woorden: de kans dat het verkeerd gemeten wordt is aanwezig!
Dan is de vraag aan jou wat je daarmee wil. Persoonlijk maak ik mij er niet zo druk om, met deze kennis in m’n achterhoofd.
Mijn eigen ervaring: onze tweede werd ook te groot geschat. Ik vond dit geen reden tot inleiding. Hij is spontaan geboren met 41+4 en hij was perfect gemiddeld, terwijl hij op veel echo’s ’te groot’ geschat werd.
2 weken geleden
Onze eerste werd geschat op p80, geen groeiecho's gedaan omdat ik niet wilde laten inleiden en geen diabetes/hoge bloeddruk oid had. Uiteindelijk prachtige natuurlijke thuisbevalling gehad met 38.3 van een jongen van 4020gr, wat dus uiteindelijk p97 was. Wel bij moeten voeden om een glucosedip bij hem te voorkomen, maar zelf geen schade opgelopen, niet eens ingescheurd!
2 weken geleden
Wat bedoelen jullie met die p...? Ik heb hier helemaal niks over gehoord bij de controles. Ben nu 30 weken. Moet ik hier naar gaan vragen ?
2 weken geleden
Reactie op GrappigeMirage004269
Wat bedoelen jullie met die p...? Ik heb hier helemaal niks over gehoord bi ...
De P waarde is de gemeten grootte van je baby in vergelijking met de gemiddelde verwachte groei tijdens de zwangerschap. P50 is gemiddeld en veel hoger of lager dan deze lijn gebruiken ze als uitgangspunt voor te grote of kleine baby’s. Als je bij je echo’s hier niks over hoort betekent het dat je kindje dus een gemiddelde groei heeft en dus niet te groot of te klein is voor de periode in de zwangerschap waarin deze gemeten is.
Zou je dus geen zorgen maken :)
Je kan altijd bij je verloskundige vragen. Zij krijgen deze metingen door van de echoscopist dus ook als zij wat zien wat niet klopt zullen ze dit zeggen.
2 weken geleden
Hier nu geschat op p96, vorige zwangerschappen p94 & p99 beide keren niet eerder laten inleiden wel zou bij 40 weken kijken hoe en wat. Maar beide keren kwam het spontaan op gang (p94 - 36+6 en 3610 gram) (p99 - 38+3 en 4180 gram)
Deze wachten we ook rustig af
2 weken geleden
Waarschijnlijk heb jij geen groeiecho's gehad? Het is het percentiel waar je baby in valt mbt groei. Dus een p van 50 is absoluut gemiddeld, p 95 betekent dat er met deze termijn 95 procent van de baby's kleiner is dan jouw baby, p10 dat 90 procent van de baby's groter is dan jouw kind. Het kan worden gebruikt om een afname of toename in groei te zien (van p60 naar p20 bijvoorbeeld, dan buigt de groei af). En om te zien of je baby veel te klein of veel te groot is.
Deze metingen mogen echter een foutmarge van 20% hebben. Dus het is niet een exacte voorspelling, maar geeft richting als er mogelijk iets aan de hand is.
2 weken geleden
Nee hoor, als ze er niets over zeggen zit je gewoon netjes op de grafiek :) ik had er bij mijn eerste drie zwangerschappen ook nog nooit van gehoord. Onder de p90 wordt het niet genoemd, de ondergrens weet ik niet.
2 weken geleden
Ik krijg nu elke 2 weken een echo. Ik ben benieuwd wat er volgende week uit komt, en met 36 weken zullen we een plan bedenken (wat ook afwachten kan zijn). Ik heb de studie gelezen dat de risico’s / complicaties die kunnen optreden bij afwachten niet per se opheffen tegen de risico’s / complicaties die bij een inleiding kunnen optreden (als je echt begint zonder enige ontsluiting). Mijn andere kinderen zijn geboren met een inleiding op 40 weken wat super goed ging, daar kijk ik heel goed op terug, maar ik had wel al 3 cm ontsluiting beide keren en vliezen breken + laagste stand oxy was genoeg.
Ik vind een kind krijgen van 4+ kg alleen wel heel erg spannend, en een inleiding zoveel vroeger dan 38 weken ook - dus eigenlijk allebei de opties nu 😅 - en ben benieuwd of er ervaringen zijn met een groot kind baren bij afwachten of met inleiden met 38 weken..
Uiteindelijk weet je niets want wie weet is het kind helemaal niet zo groot als nu geschat óf komt het zoals meerdere al schrijven vanzelf vroeger op gang dan de 40 weken. Je kan het ook alleemaal niet weten maar ervaringsverhalen van anderen - zowel goed of slecht - vind ik wel fijn om te weten ☺️
2 weken geleden
Alleen als hij echt mega zou lijken bij meerdere echo’s na elkaar en als je zelf niet zo groot bent misschien. Maar mijn eerste was heel klein (3109 gr) en toen zei ik nog tegen de VLK, shit dan scheur ik straks bij de tweede alsnog uit! Maar die zei dat vooral de hoofdomtrek daarvoor zorgt en die verschillen zijn niet noemenswaardig. Onze tweede was 4240 gr maar de bevalling was zeker niet moeilijker (allebei makkelijk). We verwachten nu wss weer een groot kind (ook geen diabetes), maar wij zijn allebei ook groot, dus ik denk dat het gewoon bij ons hoort. Vrijdag weer groeiecho, dus ben benieuwd.
2 weken geleden
Reactie op Kimjero22
Alleen als hij echt mega zou lijken bij meerdere echo’s na elkaar en als je ...
Ik ga me in ieder geval zeker niet laten inleiden, tenzij dat het ècht moet. Maar ik geloof heilig in dat het lichaam zelf veel beter kan inschatten wanneer het klaar is voor de bevalling. En dat je dan dus ook minder complicaties hebt (dat is ook aangetoond). Ik ga er pas over nadenken bij 41+5, grote baby of niet, er zijn zo vaak verkeerde inschattingen, daar ga ik geen risico voor lopen als het niet hoeft.
2 weken geleden
Reactie op Hali16
Ik krijg nu elke 2 weken een echo. Ik ben benieuwd wat er volgende week uit ...
Ik heb bij mijn zoontje afgewacht en die kwam met 40+6 en woog toen 5100 gram. Schouderdystocie, gebroken sleutelbeen en vier minuten zonder zuurstof. Mijn man en ik zijn erg lang dus ze dachten dat ik een grote baby makkelijk kon baren. Ging niet helemaal zoals gepland dus, gelukkig wel helemaal goedgekomen!
Daarna bij mijn dochter ingeleid met 38+2, 3815 gram en hele soepele bevalling. Vanaf de eerste echte wee was ze er in 42 minuten.
Er is geen goede of slechte keuze want zoals iedereen zegt blijft het een inschatting en dus een gok. Fijn dat je met 36 weken een plan gaat maken, die echo heb ik bij mijn eerste niet gehad. Daar wordt heel goed bekeken wat je opties zijn, en wees vooral niet bang om jouw wensen daar uit te spreken! Je kan het, het gaat zeker goedkomen 🥰