20 Reacties
2 dagen geleden
Weeënopwekkers kunnen heftig zijn maar dit ervaart zeker niet iedereen zo.
Ik zou persoonlijk mij niet al voor mijn bevalling vastleggen op 1 soort pijnstilling. Bevallingen lopen zo super verschillend...en dit kan ook met een inleiding.
Ik vond het fijn om een filmpje over dit onderwerp te kijken van de 'verlosmoeder'. Zij heeft 1 filmpje over pijnstilling en een andere over inleiding.
Voorbeeld:Het maakt uit wanneer je pijnstilling tijdens je bevalling zou willen wat mogelijk is. Zo is een ruggenprik vaak geen optie meer als je al 7 cm ontsluiting hebt en dan aangeeft dat je pijnstilling wil.
Er is zoveel over dit onderwerp te zeggen dat ik je aanraad om podcasts te luisteren, filmpjes te kijken en gesprek met verloskundige zou voeren.
Dan kan jij zelf een goede keuze maken!
2 dagen geleden
Reactie op Saar12345678
Weeënopwekkers kunnen heftig zijn maar dit ervaart zeker niet iedereen zo. ...
Ja helemaal mee eens! Ik zou je idd inlezen in de verschillende opties en het op dat moment over je heen laten komen. Het voordeel van in het ziekenhuis bevallen is ook dat de pijnstilling vrij vlot geregeld kan worden. Het is wel fijn om wel een beetje voorbereid te zijn, omdat op het moment dat je zoveel pijn hebt je toch niet zo scherp meer kan luisteren. Ik vind verlosmoeder ook erg goed, zij is objectief, zonder oordeel en heel duidelijk.
Ik dacht zelf altijd dat ik een ruggenprik te eng zou vinden, maar bij m’n eerste bevalling had ik zulke heftige weeën (ik werd niet ingeleid trouwens) bij 4cm dat ik daar toch voor gekozen heb. Dat was overigens echt de beste beslissing ooit! Prik viel enorm mee en heb daarna nog een uurtje kunnen slapen en wat eten. In mijn ziekenhuis hielden ze m ook aan tijdens het persen.
Maar idd wat al gezegd wordt, als ik op dat moment 7cm was geweest dan was het morfine geworden.
2 dagen geleden
Ik heb weeenopwekkers gekregen bij mijn vorige bevalling ivm niet voldoende persweeen. Ik vond het persoonlijk niet vervelender dan de weeen zonder opwekkers 😅
Ook geen pijnstilling gehad want ik dacht; nu ben ik er toch bijna....
Elke bevalling is anders, alle voor/tegens voor pijnstilling voor jezelf goed opschrijven en dan kijken waar jij je fijn/goed bij voelt.
Ik laat voor deze bevalling alle opties maar open, wie weet vind ik het zo pijnlijk dat ik wel pijnstilling wil, dat kan je dan altijd aangeven.
Succes!!
2 dagen geleden
Ik heb bij mijn inleiding weeenopwekkers gekregen. Na 5 uur aan het infuus, kreeg ik uit het “niks” een weeenstorm. Ik kon het niet weg puffen en de ontsluiting was pas 2cm. Het zou nog uren duren voordat ik bij de 10 in de buurt zou komen. 🥲
Daarom gekozen voor de walking epidural. De weeenstorm was direct weg en kon weer ontspannen! Daarnaast kon ik hiermee gewoon zelfstandig lopen en plassen. (Dit blijkt ook niet in ieder ziekenhuis mogelijk te zijn) ☺️
Mijn advies is daarom vooral kijk wat er mogelijk is bij jou in het ziekenhuis. Waar voel jij je fijn bij en bij hoeveel pijn / ontsluiting wil je het uiterlijk hebben. Bespreek dit ook vooral je partner.
Ik kon niet meer praten van de pijn / puffen, werd lijk bleek en kwam in mn eigen bubbel, waardoor hij wist dat dit serieus genoeg was om voor mij te kiezen voor de walking epidural ipv een morfine pompje bijvoorbeeld!
gisteren
Reactie op Bellenblaas
Ik heb bij mijn inleiding weeenopwekkers gekregen. Na 5 uur aan het infuus, ...
Dankjewel voor je berichtje. Echter heb ik geen partner. Ik kan dan ook niet echt overleggen met iemand die voor mij uiteindelijk de keuze maakt helaas..
gisteren
Wat het vaak is met weeopwekkers waardoor het als heftig word ervaren.. ze zetten in het ziekenhuis te snel de vaart erin. Zet in je beval plan dat je het heel rustig en geleidelijk wil laten opbouwen net als natuurlijke weeën.
Verder heb je ook een tensapparaat wat je kan proberen eerst. En anders zal ik voor de morfine pomp gaan.
Maar wij vrouwen kunnen dit al eeuwen zonder en met alleen onze natuurlijke pijnstilling
gisteren
Ohja schrijf in je beval plan evt een cijfer op wat voor jou de pijn weergeeft waarop je pijnstilling wilt. Zoals bijvoorbeeld bij een 7 wil ik pijnstilling. Ik zie dat je geen partner heb maar misschien iemand anders bij de bevalling. Zodra je 7 zegt weten hun dat ze naar de pijnstilling moeten gaan.
Kijk ook goed wat er in jouw ziekenhuis kan. Niet alles is mogelijk. Daarop een ruggenprik is een andere arts voor nodig dus hou rekening dat dat evt niet direct beschikbaar is. Lachgas kan ook niet overal ivm afvoersysteem etc.
Succes mama, you can do it
gisteren
De vorige keer in het bevalplan laten opstellen dat ik, zodra het kon, een ruggenprik wilde, het leek mij helemaal niks dat pijn lijden. Geen seconde spijt van gehad ookal werkte dit op je einde niet optimaal meer en had ik toch behoorlijk veel pijn.
Ik wil nu weer een ruggenprik (indien dit kan, anders een pompje).
Bij een eerste bevalling kun je je geen voorstelling maken van de pijn. Die eerste wee die ik voelde nadat mijn vliezen spontaan waren gebroken was bizar. Ik dacht holy moly als dit nog maar het begin is hoe erg gaat het dan nog worden…. Vooral bij een tweeling bevalling zou ik vooral lief zijn voor mijzelf en duidelijk aangeven wat je wil wanneer de situatie zich voordoet.
Een ruggenprik, pijnpompje, tens apparaat, etc. Alles is goed maar denk er wel vooraf overna als ze je een optie aanbieden weet je iig wat het inhoudt en of je dat wilt.
gisteren
Heb je deze al ingevuld/doorlopen? :
https://www.thuisarts.nl/keuzehulp/omgaan-met-pijn-tijdens-bevalling
Ik had bij mijn vorige bevalling in het bevalplan staan geen pijnstilling te willen tenzij ik er zelf om vroeg (dus wilde niet dat ze het gingen vragen). Het deed inderdaad mega veel pijn, had geen weeënopwekkers maar wel een weeënstorm. Maar ging uiteindelijk zo rap dat ik niet eens aan pijnstilling heb gedacht. Deze keer wil ik het ook weer zo doen. Ik sluit het zeker niet uit, maar wil het alleen als ik er zelf om roep. En dan het liefst het morfine pompje. Dat komt omdat ik eerder een injectie bij m'n ruggenwervel heb gehad en hier heel slecht op reageerde, was een week duizelig en niet lekker/lage bloeddruk. Dus ben bang dat ik daar gevoelig voor ben. Ik word deze keer wel ingeleid tenzij de kleine eerder zelf komt trouwens.
gisteren
Ik wil het liefste geen pijnstilling, proberen de pijn op te vangen met ademen en warmte, misschien een TENS, dat soort dingen.
Maar heb wel in mijn plan staan dat als de pijn teveel wordt, of de bevalling door de pijn niet meer goed vordert, dat ik dan een ruggenprik zou willen.
Voor mezelf liever dit dan het morfinepompje want ik ben bang om te misselijk te worden. Ik reageer niet altijd even goed op medicatie.
Aan de andere kant besef ik me ook echt dat het van de bevalling afhangt
gisteren
Ik had geen plan en ging het aankijken.. als het echt niet zou gaan dan wilde ik een ruggenprik. Echter ging ik van thuis 4cm naar 8cm toen ik in het ziekenhuis aankwam. Het was al te laat voor een ruggenprik dus ik heb toen een morfinepomp gekregen. Ik moet zeggen dat dat het scherpe randje er goed afhaalde en wil deze de 2e bevalling als het kan weer. Ik denk dat het er ook aan ligt hoe vlot de bevalling gaat. Bij de eerste duurde het 9 uur en 90% van de 2e bevallingen gaat sneller. Dus we gaan zien wat haalbaar is☺️
gisteren
Ik had weeën remmers, omdat ik weeën kreeg met 33 weken. Helaas deed dat helemaal niets en werd ik er kotsmisselijk van. Toen heb ik een ruggenprik gevraagd, heerlijk!
gisteren
Tijdens m’n vorige bevalling werd ik ook ingeleid met weeën opwekkers ik was medisch dus in bad wat ik graag wilde was geen optie helaas. De kleine lag als sterrenkijker en woog 3864 gram. Ik kreeg een ruggenprik maar omdat het met de kleine niet goed ging werd ik op m’n linkerkant gedraaid. Ik kon zelf niet terug draaien en is dan ook niet gebeurd aangezien het voor de kleine veiliger was om in die positie te liggen. Feit was wel ik was alleen links verdoofd was en rechts voelde ik alles, maar dan ook echt alles .. omdat ik op de 3cm bleef hangen en de weeënwekkers al op max stonden en de pijn echt heftig was. Kreeg ik een extra morfine pomp erbij, gewoon in m’n infuus. Mn infuus had ik al dus dat scheelde prikken! Zowel de ruggenprik als de morphine hebben ze toen iets hoger gezet dan het maximum en nog had ik enorm veel pijn. Uiteindelijk kon de kleine de draai niet maken en werd het een knip, nadat de knip was gezet (wat ik gewoon voelde, nou en holy .. dat doet zeer) zei ze doodleuk als hij er binnen 2x persen er niet is gaan we naar de ok voor een spoedkeizersnee. Ik heb alles gegeven en hij vloog er letterlijk uit.
Achteraf kreeg ik pas mee dat de weeënopwekkers ook echt te snel zijn opgehoogd ipv rustig opbouwen omdat de kleine er dus snel uit moest en volgens het ziekenhuis niet snel genoeg vorderde
Als je een ruggenprik wilt wees daar wel optijd mee met aangeven, de anesthesist kan namelijk in een spoedje zijn beland en dan kan het best lang duren voordat ze je kunnen prikken.
Verder zijn weeënopwekkers ook niet natuurlijk, geef er dan ook aan toe als je lichaam pijnstiller nodig heeft. Het is geen natuurlijke bevalling en je maakt de natuurlijke pijnstilling dus niet zelf aan tijdens een bevalling met weeënopwekkers. Heel veel succes je bent er voor gemaakt!
3 uur geleden
Reactie op OemmieM
2x morfine pompje gehad en 1x lachgas allebei prima pijnstilling ik zou noo ...
Hoe was het morfinepompje?
3 uur geleden
Reactie op Dromenvanger24
Hoe was het morfinepompje?
Het haalt een beetje de scherpe randjes ervan af, het zorgt ervoor dat je ook ergens anders aan kunt denken. Wel kun je anders reageren dan normaal. Zo werd ik blijkbaar boos omdat ik dacht dat m’n vriend wegging maar hij wilde aan het andere kant van het bed gaan staan🥲
3 uur geleden
Reactie op PrachtigeKoraalrif473670
Het haalt een beetje de scherpe randjes ervan af, het zorgt ervoor dat je o ...
Niet misselijk geworden?
3 uur geleden
Reactie op Dromenvanger24
Niet misselijk geworden?
Nee wel juist heel veel dorst haha maar dat is super goed geregeld want ze kwamen toen aan met een grote kan limonade en ijsblokjes erbij
3 uur geleden
Reactie op PrachtigeKoraalrif473670
Nee wel juist heel veel dorst haha maar dat is super goed geregeld want ze ...
Oh heerlijk