20 Reacties
gisteren
Ik beval zelf in het ziekenhuis, zonder pijnstilling. Dat ging niet zonder slag of stoot maar door op jezelf te concentreren goede omgeving met partner of VK kom je heel ver. Ik heb ze goed kunnen opvangen. Ik mag zelf niet thuis bevallen vanwege medische redenen. Heb je al eens bevalcursussen gedaan ?
gisteren
Hier van me 1ste kindje thuis bevallen en nu 2e wil ik weer thuis bevallen! Ja het is pijnlijk maar de verloskundige helpt je er heel goed doorheen was mijn ervaring. En daarna heerlijk thuis dat is ook heel fijn🥰
gisteren
Ik ben onverwachts thuis bevallen met de eerste. Ja.. de pijn is aanwezig, maar ik vond dat (zelfs de weeënstorm) beter op te vangen in mijn eigen omgeving dan de tweede keer in het ziekenhuis. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring. Ik wilde de tweede keer ook graag weer thuis, maar ik heb me uiteindelijk in laten leiden met 41 weken vanwege de ongemakken. Nu de derde keer gaat mijn voorkeur weer uit naar thuis, maar wie weet heeft deze ook weer andere plannen. En die pijn... die is maar tijdelijk 😊
gisteren
Ik ben twee keer thuis bevallen en zou het iedereen aanraden die een normale zwangerschap heeft. Ik beviel beide keren in bad, wat eigenlijk al een beetje pijnstilling opzich is, en wat ervoor gezorgd heeft dat ik niet ben uitgescheurd. Geen hechting, niks. Thuis voel ik me veilig en ben ik de baas, en dat gaf me echt veel rust en vertrouwen in het proces. Buiten het bad kwamen de placenta's (na aanleggen aan de borst)
Ja de pijn hoort erbij. Zelfs al krijg je pijnstilling in het ziekenhuis, dan heb je het toch ook ervaren? Bevallen zonder pijn (intensiteit noem ik het liever) kan niemand. Met de focus dat je je kindje bijna vast kan houden, is het de pijn meer dan waard! En de meeste mensen denken er niet over na dat de pijnstilling ook bij je kindje komt. Bij een ruggenprik moeten jij en je kind meteen antibiotica preventief om koorts te voorkomen. Dat vind ik toch niet echt de beste start. (Als je andere keuzes hebt)
Mocht je toch angsten houden, dan kun je je wellicht laten ondersteunen door een doula. Die heeft ook handige tips en tools om pijn iets te verlichten. Denk aan massage en acupressuur
gisteren
Wij hebben een cursus gehad en daarin werd gezegd dat je altijd nog naar het ziekenhuis kan voor pijnstilling als je dit uiteindelijk wel wil/nodig hebt. Dit misschien even na vragen aan je eigen verloskundige. Wellicht als dat inderdaad zo is dat dat je dan een stukje rust geeft zodat je het eerst thuis kan proberen en mocht het nodig zijn je altijd nog aan de medicatie kan?
gisteren
Twee keer zonder pijnstilling bevallen, waarvan de laatste keer thuis. Nu weer de wens om thuis te bevallen. Heerlijk! Lekker onder de douche op zo'n douchekruk weeën opbamgen. Iedereen uit m'n buurt haha. Kop onder de straal met een wee. Ik vond het goed te doen. Ook zonder pijnstilling. Ik geloof dat als je je veilig voelt en je kan overgeven aan de weeën je lichaam natuurlijke pijnstilling maakt.
gisteren
Reactie op Poppetje123
Ik ben twee keer thuis bevallen en zou het iedereen aanraden die een normal ...
Ik had bij mn eerste de wens om thuis te bevallen maar moest uiteindelijk toch naar het zkh, daar ook voor een ruggenprik gekozen. Wil wel even aanstippen dat wat jij zegt over verplicht antibiotica niet waar is. Zowel mijn baby als ik hebben geen (preventieve) antibiotica gekregen.
19 uur geleden
Ik ben thuis bevallen en ga dit, als alles goed gaat, ook weer doen. Ik heb geen pijnbestrijding gehad. De weeën kon ik goed opvangen al zittend op het toilet. En ben hurkend, leunend op de bank in de woonkamer bevallen. Ik vond op een gegeven moment de pijn niet meer te doen, maar toen was ik er al met 9 cm ontsluiting. Ik vond het heel fijn om thuis de bevallen in een bekende omgeving.
Je lichaam neemt het over tijdens een bevalling, je zoekt vanzelf een houding die helpt bij het opvangen van je weeën en ook wanneer je persweeën krijgt. Je kunt een tens apparaatje huren tegen de pijn. Heb ik zelf niet gebruik. Ook onder de douche staan (kon ik zelf niet, ik moest echt zitten) helpt veel vrouwen. Een bevalbad schijnt ook fijn te zijn vanwege de warmte van het water. Dit wilde ik zelf, maar er was geen tijd meer om het bad op te zetten 🤭
17 uur geleden
Ik wil/ga thuis bevallen. Wil ook geen pijnstillers.
Het is bekend dat er inderdaad tijdens de bevalling een moment komt dat je het niet meer aan kan/denkt te kunnen en dit is altijd vlak voordat je persweeën krijgt, ik weet dit uit ervaring van een vriendin en de verloskundige heeft dit verteld.
De pijn is mij natuurlijk onbekend dus ik ga tegen de tijd wel zien hoe ik dat het fijnste kan opvangen en ik denk dat thuis daar perfect voor is omdat de omgeving bekend is en je huiselijke objecten kan gebruiken 😅.
Natuurlijk moet iedereen zelf de keuze maken om thuis of in het ziekenhuis, met of zonder pijnstillers te bevallen. Ik wil dit graag omdat ik het ook mooi zou vinden als ons kindje in ons dorp geboren wordt en niet in de stad.
16 uur geleden
Reactie op mare189
Dat is zeker een goede optie. Volgens verloskundige kon dit, maar als de pi ...
Ja dat klopt inderdaad! Maar dat kan ook in het ziekenhuis zo zijn, als je zegt ik wil een ruggenprik gaan ze ook eerst kijken hoeveel ontsluiting je hebt, als je dan al ver bent is of als er geen anesthesist beschikbaar is, is er ook een kans dat het niet meer kan.
14 uur geleden
Reactie op Brannagh
Ik ben thuis bevallen en ga dit, als alles goed gaat, ook weer doen. Ik heb ...
Ik heb echt exact dezelfde ervaring en houdingen als jij gehad, inclusief gemist bad dat net te laat klaarstond 😂 Wc vond ik heel fijn, veilig plekje en als er iets uit moest, kon het ook. En ik leunde zelf tijdens persen over ons vaste bad. Na de geboorte alsnog in bevalbad gegaan, was fijn om daar bij te komen en te kijken naar welk wonder ik op de wereld had gezet ✨
14 uur geleden
Reactie op LiesHH11
Ik wil/ga thuis bevallen. Wil ook geen pijnstillers.
Het is bekend dat er ...
Zo heb ik het ook ervaren thuis hoor. Weeën opvangen was goed te doen. Ik heb het zelfs helemaal alleen gedaan. Op een gegeven moment werd het me echt even teveel, even later kreeg ik persdrang. Dus idd, er komt een moment waarop je denkt niet meer te kunnen, maar gelukkig mag er vaak snel daarna geperst worden!
13 uur geleden
Hier 3 keer thuis bevallen en 2 keer in het ziekenhuis, alle 5 de bevallingen zonder pijnstilling. Wil nu weer graag thuis bevallen, toch de fijnste plek voor mij. Voor de pijn, focus op ontspanning en ademhaling.
12 uur geleden
Reactie op Fayotis
Twee keer zonder pijnstilling bevallen, waarvan de laatste keer thuis. Nu w ...
Hier geloof ik ook in. Bij de eerste ben ik wel poliklinisch bevallen omdat dit moest voor onze zoon (mononier dus die had een plaatsindicatie voor de kinderarts), maar het was heel frappant, ik ging van 3 naar 9cm in 2u, hele heftige ontsluiting maar idd gewoon lichaam gevolgd. Je weet dat elke wee een golf is dus dat er weer een eind aan komt. Ik zat daar in de badkamer en ging de hele tijd van douchestoel naar wc en terug. Toen ze weer ging toucheren moest ik even op bed, het was toen dus al 9cm maar ik heb dus echt nog een uur geslapen tot ze zei dat in eens mocht proberen persen. Alles zonder pijnstilling, echt puur en alleen op de endorfines van mijn eigen lichaam. Zo bijzonder hoe dat werkt!
Bij de tweede thuis bevallen, kort onder de douche gestaan en daarna op bed. Ging ook weer heel snel (2u precies van start tot geboorte) en vond de weeën nu een stuk minder heftig/pijnlijk, misschien was er al wat langer wat ontsluiting, ik weet het niet 🤷🏻♀️
We gaan nu weer voor een thuisbevalling. Was zo fijn om nergens heen te moeten en de kids kunnen ook lekker thuis blijven.
Man man bij die eerste, de rit naar het ziekenhuis… zooveel drempels, verschrikkelijk! 🙈
2 uur geleden
Ik ben van de eerste in het ziekenhuis bevallen ivm prematuur (3.5 week te vroeg) en de tweede thuis. Nu met kindje nummer 3 absoluut thuis! Echt zo fijn thuis. Je eigen spulletjes, je eigen veilige plek. Geen gesleep naar het ziekenhuis of met de auto weer terug naar huis. In het ziekenhuis meer mensen aan het bed gehad, thuis had ik mijn verloskundige en kraamhulp die daarna ook bleef.
Ik hoop en duim echt dat ik thuis kan bevallen en dat ik geen gekkigheid krijg en alsnog naar het ziekenhuis moet 😉
2 uur geleden
Reactie op GracieuzeRegendruppel840394
Ik ben van de eerste in het ziekenhuis bevallen ivm prematuur (3.5 week te ...
Oh en qua pijn. Ik heb geen heftige bevallingen gehad, natuurlijk doet het pijn en vooral het laatste stukje voordat je mag persen is echt hels. Maar net zoals anderen schrijven ben ik er ook van overtuigd hoe rustiger jij zelf blijft en hoe fijner je je voelt in je omgeving hoe beter de pijn te verdragen is.