19 Reacties
3 dagen geleden
Naar lichaam luisteren, rusten, goed eten, van baby bubbel genieten. Pasgeboren babies hebben geen schema dus slaap als je baby slaapt.
Voor lichaam - wat helpt mij is echt extra lange, warme douche te hebben - alle lotions erop, buik insmeren etc doen. Soort van mini dagelijkse selfcare moment.
Echt na bevalling koude kompressen voor borsten en ook natuurlijk voor beneden. Peri bottle kan jij ook proberen.
Waarschijnlijk ga jij ook heel veel zweten (dat had ik maar dan echt hardcore), dus nu heb ik extra pyjama’s, topjes, korte broekjes voor thuis van echt katoen gekocht dus geen polyester of andere rotzooi.
3 dagen geleden
kraamperiode alleen warme dranken en maaltijden, lauw warm water kan ook.
kruiden theeën ;
*Frambozen blad thee is versterkend voor de baarmoeder
*Vrouwenmantel thee is herstellend
* Duizendblad is goed voor de doorbloeding.
* kamille is rustgevend
* kaneel is verwarmend
* rooibos is ontspannend
* borstvoedings kruiden theeën ondersteunend voor de borstvoeding offcourse.
ontbijt, snacks en lunch ;
* panjiri (biomom.nl)
* havermout / overnight oats
* dadels (royal ajwa)
* verse vijgen
* groente schotels
* lauwwarme (kamertemperatuur) salades
* soepen
* lekkere curry's
Diner ;
* mealtrain.com
* rondjekoken.nl
* mealpreppen
* soepen & curry's
Ter ondersteuning;
* kraambehandeling
* yoni stomen vanaf dag 7, dagelijks tot dag 30/40
* massage
* moxa therapie
* bellybind vanaf dag 4
* sluiting ritueel bij dag 40.
Met kamille water je vagina spoelen met een peri bottle.
Dus water koken, kamille kruid er in, beetje laten afkoelen, met zeef kruid er uit, het kamille water in je peri bottle doen, dit kan je gebruiken voor je vagina om te spoelen.
!!! Wat je vooral moet vermijden !!!!
* rood vlees
* witte tarwe
* teveel zout
* koude voeding
* maaltijden in plastic.
En natuurlijk nog jezelf ondersteunen met vit c, ijzer, magnesium, zink, vit B12, vit d&k etc.
3 dagen geleden
- Arnica montana d6 tabletten zeer fijn bij herstel na knip / inscheuren
- Hetzelfde geldt voor peribottle en spoelen met kamille water
- Curanol zalf + tabletten bij aambeien, en kreeg vandaag van de kraamhulp als tip dat deze lipbalsem daar ook goed voor zou zijn 🙈 https://foreverliving.com/shop/nld/nl-nl/products/22-FOREVER-ALOE-LIPS?srsltid=AfmBOops-BfkqjDONJyJ7BtMmGkkJrTrRNHbONKZLRCaPcD-Isp80XS6CiQ
3 dagen geleden
Reactie op Suzzn
...
Heel gezond en zeker goed voor je herstel om hierop te letten.
Hierop wel aansluitend: luister ook vooral naar jezelf en heb niet het gevoel dat je het allemaal helemaal mis doet als moeder of vrouw zijnde als je eens mokerveel zin hebt in een pistoletje filet americain of ‘s avonds eens een dikke pizza laat komen voor jou en je partner. Leg de lat niet te hoog met het ‘zo snel mogelijk moeten’ herstellen en alle info en tips daarover. Je moet helemaal niks behalve je baby knuffelen, voeden en verschonen. Je lijf herstelt ook als je dan soms een frietje of een muffin eet.
3 dagen geleden
Reactie op Suzzn
...
Dat dit jouw manier is mag je uiteraard helemaal zelf weten. Maar ik vind de toon wel erg dwingend. "Wat je moet vermijden" terwijl je een persoonlijke mening geeft vind ik een nare manier van communiceren en ook één waarmee je juist meer weerstand creëert.
Zou je mij misschien op een fijnere toon kunnen toelichten waarom ik geen koud water, salade of ijsje zou mogen eten na de bevalling?
3 dagen geleden
Mijn tips zouden zijn:
Voldoende blijven drinken, echt meer dan je zou denken.
Peribottle of ander flesje vullen met kamille thee, dat werkte voor mij heel verkoelend/ontspannend.
Bevroren kraamverband of van die inleggers erin die je kan invriezen. Ik kreeg die in het ziekenhuis en het was echt de hemel.
Genoeg rust nemen, ookal dender je van de adrenaline. Niet te snel teveel willen doen.
Niet vergeten te eten, had ik zelf veel last van haha. Fijn om familie en vrienden te vragen maaltijden te brengen en/of zelf alvast de vriezer vol te hebben.
Niet te snel denken dat het te traag gaat. Verwacht niet teveel. Het blijft even pijn doen meestal, dat is heel normaal. Je kan lang bloedverlies hebben, ook dat is normaal (tenzij ineens veel meer of ineens weer grote stolsels, al zijn die in het begin wel normaal). Je kan nog weken tot maanden een zwaar of trekken gevoel houden. Allemaal normaal. Uiteraard ook normaal om wel de verloskundige of huisarts te bellen als je je zorgen maakt.
Tot slot: laat je lekker verwennen :)
3 dagen geleden
Reactie op 7Maart2023
Mijn tips zouden zijn:
Voldoende blijven drinken, echt meer dan je zou den ...
Gekke vraag! Gebruik je gewoon kamille thee van de supermarkt?
3 dagen geleden
Reactie op 7Maart2023
Dat dit jouw manier is mag je uiteraard helemaal zelf weten. Maar ik vind d ...
als een arts zo tegen jou praat ga je dan ook zo terug praten? m.a.w. dat de arts een toontje lager mag zingen met hoe over te brengen? wat nou als dit mijn manier van praten is? en hoe weet je HOE ik dit type/zeg/praat via bericht? ik neem helemaal de tijd om dit te typen met liefde en dan krijg ik zo een reactie van je ?
fijnere toon toelichten? hoe weet jij hoe mijn toon is met typen???
Het is een advies en wat men er mee doet moet men zelf weten, ik ga niet als politie agent aan je bed staan toe kijken of je je houd aan mijn advies... lekker doen waar jij je zelf goed bij voelt, ik volg de eeuwenoude alternatieve geneeswijze op hoe mijn oma en haar oma hebben gehandeld in de kraamtijd voor een beter herstel.
anyhow, waarom geen koude dranken of maaltijden? Omdat je lichaam dan harder moet werken om te herstellen. Ondersteuning geef je door warm voedsel.
3 dagen geleden
Reactie op VeerkrachtigeFontein486178
Gekke vraag! Gebruik je gewoon kamille thee van de supermarkt?
Geen gekke vraag hoor, ik gebruik de gedroogde bloemen. Weet het niet meer zeker, maar denk bij pit&pit besteld (maar vast bij veel winkels te krijgen). Dan is het wat meer geconcentreerd denk ik. Maar ik verwacht dat het met theezakjes ook kan werken.
3 dagen geleden
Reactie op Suzzn
als een arts zo tegen jou praat ga je dan ook zo terug praten? m.a.w. dat d ...
Misinterpreteer ik dan ook je huidige boze toon? Ja, als er zo tegen mij wordt gepraat zeg ik hier wat van, wat je functie of beroep ook is.
Maar laten we het hierbij laten en accepteren dat we het oneens zijn ;) Fijne avond!
3 dagen geleden
Reactie op RiverEssie
Heel gezond en zeker goed voor je herstel om hierop te letten.
Hierop wel ...
raad ik echt niet aan maar is echt persoonlijk. wat je zelf wil moet je vooral doen.
dit advies van mij is niet 'zo snel mogelijk moeten herstellen' dit is allemaal ter ondersteuning van je lichaam want je moet hier nog langer mee doen dan alleen je kraamtijd.
snel herstellen, snel aan het werk, snel huishoudens doen etc raad ik dan dus ook zeker af. Mijn advies is dus ook echt 40 dagen rusten lekker de tijd nemen om te genieten, 40 dagen klinkt lang maar is zo voorbij, kijk maar we gaan alweer bijna bevallen 🥲 tijd vliegt voorbij, kan altijd nog wel van alles doen na de kraamperiode.
3 dagen geleden
Reactie op 7Maart2023
Misinterpreteer ik dan ook je huidige boze toon? Ja, als er zo tegen mij wo ...
je misinterpreteert 'mijn huidige boze toon' zeker, moet echt wel wat ergers gezegd worden om mij boos te maken.
graag gedaan voor het advies wat ik geef over je vraag wat betreft het vermijden van koude dranken en maaltijden. Fijne avond.
3 dagen geleden
Reactie op svdh9
- Arnica montana d6 tabletten zeer fijn bij herstel na knip / inscheuren
- ...
Arnica zeker een goede !!! heb ik ook in me beval tas, overigens heb ik dit altijd op zak.
naast de aambei tip ; neusspray met xylometazoline ! (spuiten op de aambei)
toen ik dit ná me bevalling gebruikte verdwenen de aambeien als sneeuw voor de zon !!
3 dagen geleden
Zsm een sportbh aantrekken voor de stuwing. Ik ga geen borstvoeding geven maar ik vond dit het pijnlijkste van alles in de dagen na de bevalling en heb daarnaast ook nog een kleine knip gehad maar vond dit niet zo erg.
36 minuten geleden
Nooit over de arnica tabletten gehoord. Ervaarden jullie daar veel baat bij?