9 Reacties

5 maanden geleden

Wauw! Ik ben ook naar DL verhuisd een week terug. Weer ff bij m'n ouders. Ik moet ff wachten, nadat ik mij heb ingeschreven bij de Krankenkasse (soms noemen ze het ook Gesundheitskasse), daarna moet ik een Hebamme regelen. Van gehoord? Waar van DL woon je? Je mag mij ook privé een berichtje sturen als je dat liever hebt :) Groeten, Sawi

5 maanden geleden

Reactie op KimchiFlower649456p

Wauw! Ik ben ook naar DL verhuisd een week terug. Weer ff bij m'n ouders. I ...
Hoi! Wat toevallig zeg! Ik ga 31 augustus verhuizen en kan mij dan pas inschrijven bij Krankenkasse.. Ik ben in de buurt al opzoek gegaan naar een Nederlands sprekende frauenartz. Nee van Hebamme nooit van gehoord. Ik ga in de omgeving Emmerich wonen klein dorpje Vrasselt en jij? 😊

5 maanden geleden

Reactie op MelissaM❤️

Hoi! Wat toevallig zeg! Ik ga 31 augustus verhuizen en kan mij dan pas insc ...
Aha! Dat is een uur verderop van mij ☀️ hahaha wat leuk en toevallig

5 maanden geleden

Hallo. Ik woon al een paar jaar in Duitsland en in sommige gevallen kan het een grote rompslomp zijn ivm papierwerk en regelwerk. Om even op de vragen te reageren van MelissaM. Het proces hier in Duitsland is in sommige gevallen uitgebreid. Je krijgt (meestal) bij elk gesprek een urine test, bloeddruk test, bloedonderzoek en in het latere stadium meten ze een halfuur het hartje van het kindje. Je kan ook elke keer een echo krijgen (tegen betaling €40). Daarnaast is het verplicht om in Duitsland in het ziekenhuis huis te bevallen. Hiervoor moet je ook van te voren allerlei papieren inleveren waaronder of je een ruggenprik zou willen. Na de bevalling blijven jij en je baby een paar dagen in het ziekenhuis. Hier worden jij en de kleine in de gaten gehouden en helpen ze je om borstvoeding op gang te krijgen. Hier kennen ze kraamzorg niet, maar ene hebamme. Dit is een vrouw die bij je thuis komt de eerste maand om jou en de baby in de gaten te houden. Zij maken niet schoon en geen eten. Houd alleen rekening dat dit alleen geldt als je een gynaecoloog in Duitsland inschakelt en dus wilt bevallen in Duitsland. Mocht je blijven werken in Nederland en je blijft verzekert in Nl dan kan je alsnog kiezen om het proces in NL te volgen.

5 maanden geleden

Excuses voor de latere reactie Melissa, ik woon in Gronau 😇

Reactie op MelissaM❤️

Hoi! Wat toevallig zeg! Ik ga 31 augustus verhuizen en kan mij dan pas insc ...
Ben je werkzaam in Duitsland? anders kun je het beter via een nederlandse verloskundige doen als je ook in Nederland verzekerd bent. Vanuit Emmerich zou verloskundige montferland dan een optie zijn. Ziekenhuis zal dan Doetinchem zijn gok ik.

4 maanden geleden

Reactie op AandachtigeZonnestraal347029

Ben je werkzaam in Duitsland? anders kun je het beter via een nederlandse v ...
Bedankt. Nee ik werk in Nederland.. waarom verloskundige in NL en niet DU?

4 maanden geleden

Reactie op MelissaM❤️

Bedankt. Nee ik werk in Nederland.. waarom verloskundige in NL en niet DU?
Als je zorgverzekering in Nederland loopt dan kan het zo zijn dat niet alle zorgkosten in het buitenland (deels of volledig) gedekt worden. Verloskunde zit bij de Nederlandse zorgverzekering in de basisverzekering, maar of verloskundige zorg in Duitsland daar wel of niet bij inbegrepen is weet ik bijv niet.

4 maanden geleden

Reactie op Babetteevb

Als je zorgverzekering in Nederland loopt dan kan het zo zijn dat niet alle ...
Dank je wel. Ik ga hier even naar kijken. Ik moet nu WLZ verklaring invullen omdat ik zzp’er ben. Ik hoop zo dat het goedgekeurd wordt, want zorgverzekering in Duitsland is zo veel hoger dan in Nederland