17 Reacties
gisteren
Ik laat het ook op mij afkomen. 4e kindje ook. Maar heb er totaal geen zin in. Had ik bij de derde ook. Zie het liever anders. Maar zou ook niet weten hoe. Ik heb 2 houten kammen gekocht. Tijdens de weeën schijnen veel vrouwen het fijn te vinden om dan erin te knijpen. Dat is het enige wat ik voorbereid heb.
gisteren
Hier de derde. Bij de eerste een cursus gedaan, bij de tweede even snel youtube filmpje erbij gezocht voor kleine opfrisbeurt maar bij geen van beide bevallingen heb ik ook maar 1x gedacht aan die voorbereidingen. Ik keer van nature (denk ik) helemaal in mijzelf en focus gewoon op het komen en gaan van de weeën. Ook geen specifieke ademhalingstechniek toegepast, het gaat vanzelf. Ik denk dat ik mazzel heb dat dat blijkbaar lukt, het werkt in ieder geval heel goed. Bij de eerste had ik (spontaan) een weeënstorm waarbij ik in 2u van 3 naar 9cm ben gegaan (dat was wel vrij heftig, maar had daarna blijkbaar toch zoveel endorfinen dat ik zonder pijnstilling nog een uur geslapen heb voordat ik hoefde te persen) en bij de tweede duurde de hele bevalling in totaal maar 2u en was het sowieso een stuk minder intens. Ik zweer bij rust bewaren. Maar je lijf en je hormonen moeten daarin denk ik ook wel willen meewerken. Ik ga nu niks doen, ik heb er wel vertrouwen in. Hopelijk mag alles weer vlot verlopen zonder complicaties!
Ik denk dat het belangrijkste is dat je er zelf vertrouwen in hebt en als je denkt dat een cursus je daarbij helpt zou ik het doen en anders niet. Ik hield me gewoon bij elke wee vast aan het feit dat het komt maar ook weer gaat. Was soms wel heftig bij de eerste met 2u bijna zonder pauzes ertussen, maar die focus hielp mij wel.
gisteren
Bij de eerste zwangerschapscursus van 4 avonden gedaan. Bij de 2e niks gedaan en bij de 3e ga ik ook niks doen. Komt echtgoed. Je lichaam weet zelf heel goed wat te doen en anders is er ook nog een verloskundige die je kan vertellen wat je moet doen
gisteren
Reactie op Trotse mama-24
Ik laat het ook op mij afkomen. 4e kindje ook. Maar heb er totaal geen zin ...
Mag ik misschien een linkje van de kammen?
Hier eerste kindje trouwens en buiten praktische voorlichtingsavond vanuit de verloskundige om bereid ik mij niet voor, laat het op mij afkomen want weet dat het zelden zo gaat zoals je ‘leert’.
gisteren
Reactie op Nlb1993
Hier eerste kindje trouwens en ...
Wij doen wel een cursus van 4 avonden en persoonlijk vind ik dat je heel veel inzicht krijgt in hoe iets zou kunnen gaan en wat er allemaal komt kijken bij een bevalling. Het gaat er dan niet perse om dat je leert of bedenkt ik wil het zo en zo maar meer dat je wat kennis hebt.
Ik woon in Apeldoorn en had bijv al eens eeeder gehoord dat wanneer je vliezen breken je binnen 24 weeën moet krijgen en de bevalling op gang moet komen, en dat je anders ingeleid moet worden.
Maar dat is helemaal niet waar, het is een richtlijn die Apeldoorn hanteert en Deventer hanteert 48 uur en in het zuiden max 72 uur.
Mochten de controles en alles dus goed zijn heb je het ‘recht’ om te zeggen, wij willen nog afwachten.
En zo zijn er wel meer dingen waar we nu meer inzicht in hebben gekregen, wat wij super fijn vinden!
En een bevalplan, ja die maak ik wel maar ben ook heel bewust dat dat niet is hoe het straks misschien gaat.
Die houten kammen kan je op bijv temu of Shein kopen. Als je op beval kam zoekt dan zul je ze snel vinden!
1e kindje trouwens!
19 uur geleden
Reactie op Ydrageia
Wij doen wel een cursus van 4 avonden en persoonlijk vind ik dat je heel ve ...
Wat fijn dat jullie die kennis zo hebben op kunnen doen! Wij hebben een half a4’tje qua ‘bevalplan’, maar meer wat ik wel/niet wil en hoe er gecommuniceerd moeten worden. Wij laten het gewoon liever op ons afkomen dan dat we ons mega goed voorbereiden en alles straks anders verloopt, vooral ik ben nogal van de structuur en alles volgens plan dus wanneer iets dan anders loopt baal ik al en bij een bevalling weet je dat allemaal niet😂 En thanks voor de tip!
19 uur geleden
Reactie op Ydrageia
Wij doen wel een cursus van 4 avonden en persoonlijk vind ik dat je heel ve ...
Het gaat erom dat vaak blijkt dat als de weeën niet binnen 24 uur op gang komen, de kans klein is dat ze wel binnen 72 uur komen. Bij ons was het idd ook ruim 72 uur wachten tot ik werd ingeleid, maar wel elke dag op en neer naar het ziekenhuis voor controles. Je "mag" altijd nog langer wachten, helemaal niks moet rondom je bevalling. Je hebt altijd de eigen regie. Maar om tegen medisch advies in te gaan is niet altijd de beste optie omdat het ook gevaren met zich mee kan brengen. Hetzelfde geldt voor vrijwel alle medische interventies rondom de bevalling. Je hebt er áltijd wat over te zeggen.
19 uur geleden
Ik ben zwanger van de tweede en ik doe wel aan zwangerschapsyoga maar dat zie ik niet echt als voorbereiding op de bevalling. Bij de eerste heb ik heel veel beval verhalen podcast geluisterd en dat hielp heel goed. Dat doe ik nu weer, vind het ook wel erg interessant. Ook op YouTube bevalfilmpjes kijken vind ik erg leerzaam!
19 uur geleden
Reactie op mikie
Het gaat erom dat vaak blijkt dat als de weeën niet binnen 24 uur op gang k ...
Ik begrijp wat je bedoeld, maar het gaat mij er meer om dat er word gezegd dat je iets moet, terwijl dat dus niet altijd het geval is. En dat vind ik fijn om te weten.
Tuurlijk als het medisch echt noodzakelijk is ga ik daar niet tegen in. En zo heeft is alles een risico.. inleiden brengt ook risico’s met zich mee.
Zo heb ik ook heel vaak gehoord over een inwendige ctg dat er gezegd word; er word een plakkertje op het hoofdje geplakt. Dan zou ik denken ach oké een soort stickertje, prima. Maar het is geen plakkertje, het is een klein draadje wat in het hoofdje ‘geschroefd’ wordt. (Heb het nu zelf gezien) en dat zijn wel dingen waarvan ik denk hmm waarom word hier over ‘gelogen’, en nee dat zal vast niet overal zo zijn.
Diegene waar ik de cursus volg heeft al jaren ervaring met bevallingen ook in het ziekenhuis. En zij zegt eerlijk; er liggen nog meer vrouwen te bevallen die ze moeten helpen, soms is het ook om het zichzelf ‘makkelijker’ te maken waardoor ze voorstellen kunnen doen. Ik vind het prettig dat ik nu weet wat bepaalde termen/dingen inhouden en dat ik dus niet perse direct ja en amen hoef te zeggen!
15 uur geleden
Reactie op Nlb1993
Hier eerste kindje trouwens en ...
15 uur geleden
Ik laat het op mij af komen. Het is onze tweede. Bij de eerste ben ik er ook blanco ingegaan, ben alleen wat misselijk geworden omdat ik in paniek raakte tijdens een wee en dat heeft op mijn ademhaling gewerkt. Daarin probeer ik de volgende keer rustiger te blijven. Toen we eenmaal in het ziekenhuis waren heb ik me voor mijn gevoel meer overgegeven en meer in de bubbel gekomen en toen ging het al veel beter.
15 uur geleden
Reactie op Trotse mama-24
Ik laat het ook op mij afkomen. 4e kindje ook. Maar heb er totaal geen zin ...
Ik had ook kammetjes mee maar uiteindelijk heb ik continu in mijn bovenbenen zitten knijpen HAHA. 🙈