24 Reacties

Ah ik lees mee! Dank voor je vraag 😊

3 maanden geleden

Is is hier een paar weken terug een topic over geopend! Die kan je even terugzoeken 😊

3 maanden geleden

Reactie op alice14

Is is hier een paar weken terug een topic over geopend! Die kan je even ter ...
Heb je daar een linkje of topic naam van? Ik kon niet echt iets vinden dat mijn vragen beantwoord namelijk 😅

3 maanden geleden

Reactie op OnvermoeibareKikker636310

Heb je daar een linkje of topic naam van? Ik kon niet echt iets vinden dat ...
Eco luiers

3 maanden geleden

Ik zie bij mn schoonzus vooral heel veel extra werk. Lekken sneller door. Zal wel per merk verschillen. Pas had ze net verschoont, half uur later doorgelekt. Luier was waarschijnlijk niet goed gaan zitten. Vind het ook ontzettende grote stugge dingen. Broekjes die ik door geef van ons kind kon hij niet aan. te smal en konden niet om zijn billen. Luiers drogen langzaam in de winter. Wasmachine gaan tegenwoordig ook niet lang meer mee. Dus qua Milieu vriendelijkheid zal het niet veel uit maken. Kind kan zich moeilijker bewegen. Ik zie geen voordelen meer. 😅 Maar iemand anders kan weer heel enthousiast erover zijn.

3 maanden geleden

Ik werk op een kinderdagverblijf. We hebben een kindje die gebracht word in wasbare luier maar bij ons met de 1e verschoon ronde een luier van ons aan mag. (Heeft onze voorkeur) Een andere ouder geeft 2 nieuwe wasbareluiers mee en als die gebruikt zijn mogen we van ons aan doen. Er liggen wel van die inlegvelletjes in die je dan weg kan gooien, maar onze ervaring is dat de poep daar toch snel naast gaat zitten en dus echt in de wasbareluier terecht komen. Wij spoelen dit niet uit, doen het in het bijgeleverde zakje van ouders en ouders wassen het thuis dan uit.. Het zal ook echt per kinderdagverblijf verschillen denk ik.

3 maanden geleden

Jazeker ervaring en mega enthousiast hier. Ook een paar vriendinnen hierdoor overtuigd die ook echt blij zijn ermee. De geur vind ik zoveel beter dan wegwerp (wij gebruikten in vakanties wel wegwerp als we gingen kamperen, dus hebben een goede vergelijking kunnen maken). Wij zijn erg blij met totsbots en als ze wat ouder zijn de overbroekjes van popolini (die zijn wat ruimer/dekken beter als de luiers wat groter/dikker worden). Hangt van je droogritueel af. Je mag ze niet in de droger doen. Wij hadden maat 1 een stuk of 18 luiers geloof ik en deden 2 a 3x per week een was. Onze zoon van net 2,5 is inmiddels overdag zindelijk, dus nu natuurlijk veel minder was. Maar als je ze in de lente en zomer buiten hangt zijn ze zo droog. Ons huidige kinderdagverblijf vind het geen probleem, wij geven de spullen mee en moesten een korte instructie geven. Werkt top. De vorige deed er niet aan mee, maar dat was sowieso geen fijne plek. Dus dit zal verschillen. Er zijn zelfs locaties waar ze het standaard hebben, en je dus ook niks hoeft mee te geven. Ja ze zijn zeker lekdicht, zoveel beter dan alle wegwerp die we hebben geprobeerd. Je moet ze wel goed aandoen, niet te strak, bij een jongetje anders dan bij een meisje de inleggers doen ivm hoe plas zich verdeelt etc. Ja wasbare billendoekjes zijn nog logischer dan wasbare luiers. Tegenwoordig heb je veel "waterwipes", wat gewoon een doekje met water is maar die je dan weggooit. Ik snap niet dat die dingen niet verboden zijn. Je kan toch zelf water op een doekje doen? Tip: koop voldoende natte zakken, die heb je veel nodig onderweg/bij de opvang. Als je meer wilt weten mag je het altijd vragen. Ik kan het echt 100% aanraden. Niet alleen vanwege het milieu (8 procent van het restafval in NL bestaat uit luiers!), maar juist ook vanwege het niet doorlekken en minder vieze geur. Het is wel iets meer werk en gedoe, maar dat went echt snel.

3 maanden geleden

Reactie op Ydrageia

Ik werk op een kinderdagverblijf. We hebben een kindje die gebracht word in ...
Mag ik hierop reageren? Want bij onze opvang merken we ook dat de luiers soms viezer dan nodig terugkomen. Als het inlegvel de poep niet goed opvangt heeft het kind of diarree of is het inleg vel niet goed geplaatst. Wij hadden hier zelf echt nooit last van namelijk, maar wel met de luiers die we vd opvang terugkregen soms.
Ik werk bij in de kinderopvang, bij mij kwamen de kinderen dan met een wasbare luier en ouders gaven een zak mee waar de wasbare luier in kon. Bij de eerste keer verschonen deden we dan de luier in de zak en deden we een wegwerpluier aan. Ja ze zijn lekdicht en de geur is zelfs beter. Bij de kinderen die een wasbare luier had rook je bijna niet als ze gepoept hadden.

3 maanden geleden

Reactie op 7Maart2023

Mag ik hierop reageren? Want bij onze opvang merken we ook dat de luiers so ...
Tuurlijk mag je hierop reageren! Zou het kunnen dat dat te maken heeft met dat jullie het elke dag gebruiken en de meeste pedagogische werknemers hier niet bekend mee zijn? Het om doen van een gewone luier moet je ook ‘leren’. Vroeger in m’n stage vaak genoeg voorgekomen dat ik de randjes niet goed had gedaan 😅 Wij werken dus zodanig weinig met wasbareluiers dat daar misschien het verschil in zit. En heel eerlijk.. wij hebben ook niet de tijd om bijv dan de wasbare luiers eerst uit te gaan spoelen..

3 maanden geleden

Wij hebben een live consult gedaan bij de billenboetiek en zijn helemaal verkocht! Ze leggen ook uit waarom sommige sneller lekken dan andere merken, en ook mogelijke oorzaken over het hier eerder geschreven probleem over dat de poep niet goed op het inlegvel blijft liggen. Wij hebben besloten door dat consult dat wij zeker wasbare luiers gaan doen

3 maanden geleden

Reactie op Ydrageia

Tuurlijk mag je hierop reageren! Zou het kunnen dat dat te maken heeft me ...
Ja dat denk ik zeker, en is ook heel logisch. Ik wilde vooral aangeven dat dit geen probleem hoeft te zijn voor ts :) en uitspoelen heeft zeker niet, als dat gebeurt op de opvang doen wij dit thuis zelf. Ik denk wel dat het een goede ontwikkeling zou zijn als dit meer standaard wordt aangeboden op de opvang om ouders hierin ook te stimuleren. Het is ook voor de zindelijkheid beter vaak. En tegen luieruitslag etc.

3 maanden geleden

Reactie op 7Maart2023

Ja dat denk ik zeker, en is ook heel logisch. Ik wilde vooral aangeven dat ...
Nee dat klopt! Ja alleen het probleem bij ons vanaf de peutergroep, 2 jaar is, dat we geen mandjes meer hebben voor de kinderen maar een kapstokje waar de tas en jas aan kunnen. Er is dan geen ruimte om alle ouders voor de hele dag wasbareluiers met zakjes mee te laten geven.. En zelf als kdv aangeschaffen en wassen is bij ons ook geen optie.. de wasmachine met beddengoed en hand/theedoeken draait al de hele dag door..

3 maanden geleden

Reactie op 7Maart2023

Jazeker ervaring en mega enthousiast hier. Ook een paar vriendinnen hierdoo ...
Ik heb je even een vriendschapsverzoek gestuurd voor mijn vervolg (persoonlijke) vragen. Mega Bedankt!

3 maanden geleden

Ik heb hier nog helemaal geen ervaring mee, maar mijn tante raadde de wasbare doekjes in ieder geval sterk aan! Ze zei dat ze efficiënter werken dan wegwerpdoekjes

3 maanden geleden

Hoi, klinkt als vragen die de billen boetiek je allemaal antwoord op kan geven! Heel veel dingen zijn ook persoonlijk voor jouw voorkeuren en situatie dus zou het eConsult gewoon even afwachten. Ik heb bij hun een pakket aangeschaft na advies en ben er nog steeds heel erg blij mee! Nummer 2 gaat er ook in lopen, en verwacht dat ze zelfs na kindje 2 nog goed genoeg zijn om een ronde verder mee te kunnen, je geld dubbel en dwars waard!

3 maanden geleden

Ik lees graag mee. Sta er ook voor.open maar wil idd eerst ook ervaringen mee krijgen

3 maanden geleden

Iemand ervaring met happybears? Ik zat aan dat pakket te twijfelen

3 maanden geleden

Ik reageer praktisch nooit op dit forum maar maak hier even een uitzondering voor! Ook wij hebben zeer positieve ervaringen met wasbare luiers. Ons kdv wilde hier niet in mee: ook prima, maar wij merken bij de opvang om de dag vieze kleren ivm doorlekken door de wegwerpluiers, thuis gebeurd dit nooit! Zeker niet met poep.. Er zit wel een groot verschil tussen buitenluiers, ook wij hebben positieve ervaringen met buitenluiers van popelini en daarnaast blumchen. Binnenluiers hebben wij van totsbots. Over het drogen, iedereen zegt niet in de droger ivm slijten, wij doen dit wel al 2 jaar (behalve de buitenluiers en waszakken) en de luiers gaan nu gewoon weer voor de volgende ronde mee! Maar daar moet je natuurlijk zelf een keuze in maken. Wij twijfelde in het begin en hebben een gemixt new born pakket gehuurd om het eerst te proberen. Na een maandje via marktplaats een pakket gekocht voor 100 euro (houd dit in de gaten, scheelt een hoop geld en zijn vaak pakketten van mensen die het al na korte gebruik opgeven). Doen we nu dus al 2 jaar mee:) Wij zijn dus dik tevreden. De wasbare doekjes al helemaal, echt top en in ons geval spotgoedkoop gemaakt van een paar badhanddoeken van de Wibra. Kan ook zelf bepalen hoe nat je die wil hebben, dus bijkomend voordeel. O en we hebben ook een tijdje all in one geprobeerd (hadden we een klein pakketje van) die lekten allemaal door en vonden wij heel vervelend. Wij wassen (nu hij 2 is) 3 machines per week, maar na een stevige voorwas gooien we daar alles wat tegen 60 graden was+ droger kan bij. (Babykleertjes, hydrofiel doeken, handdoeken, theedoeken etc). O en idd de geur (bij het kind) is helemaal prima. Poep ruikt gewoon naar poep en verder ruik je niets. Ook wij vinden de geur van wegwerpluiers een stuk onaangenamer. Hopelijk heeft iemand hier iets aan...

3 maanden geleden

Wij hebben ze gebruikt vanaf de eerste dag thuis uit het ziekenhuis. Het is een beetje een passie/hobby/obsessie van me geworden. Hoe is de geur: Beter dan wegwerp 😅. Pampers stinken. Wasbaar bij een goede wasroutine niet. De luieremmer laat je open en ruikt (vooral bij kindjes met een vaste stoelgang) heel eventjes, zoals het op een wc kan ruiken, maar dat trekt weg. - welke merken raad ik aan: pooh zoveel zijn goed. Dit is ook persoonlijk vanuit je wensen voor eendelig of tweedelig. Mijn favo ééndelige: Elskbar en poppets. Tweedelig: hu-da, popolini en qua overbroekjes zijn er echt heel veel goed. Is ook persoonlijk voor je verdere wensen. We hebben enorm veel getest met een groep voor mijn verhuurservice dus als je specifiek een merk wil weten hoe die zat: vraag gerust -hoeveel: 24 luiers (met 8overbroekjes bij tweedelig) is in principe genoeg. Al vonden wij 30 wel lekker handig in de newbornfase, dan hoefde je niet alles gelijk van t droogrek op te ruimen en grijp je nooit mis met een poepdag -Zijn ze echt lekdicht: Bij voldoende absorptie: Ja. Lekkage kan gebeuren bij te grote plassen voor de luier... Dat kan zelfs bij wegwerp ook ontstaan. -Hoe vaak moet je ze wassen: iedere derde dag. Met voorwas/spoelwas -hoe gaan kdv er mee om: in onze ervaring : niet. Die van ons wilde niet meewerken -doekjes: ja. Bevallen super. Ik ben persoonlijk wel meer te spreken over echte billendoekjes boven stukjes hydrofiel die sommige ouders gebruiken. Billenboetiek: lieve mensen. Wel heel sterk sturend op tweedelig (wat niet onze voorkeur heeft). En ze werken met Popolini en totsbots. Totsbots was hier echt absoluut geen fijn merk voor ons. Zorgde er bijna voor dat we helemaal stopten met wasbaar omdat het onze eerste ervaring ermee was. Welke merken niet: alles microvezel (temu, kruidvat, bambinomio, hema, enz). Voor mij alles van totsbots, maar anderen zweren erbij. En als je er echt lang van wil genieten geen standaard pocketluiers (zoals happy naps of little lamb). Of vouw- of strikluiers. En bij all-in-ones zijn er echt maar een paar merken goed.