79 Reacties
6 jaar geleden
Reactie op Doriane
Ik volg even. Maandag gehoord dat mijn bekken te klein zijn om natuurlijk t ...
Ben even benieuwd. Hoe weten ze dat je bekken te klein is voor een natuurlijke bevalling?
6 jaar geleden
Yes ik heb een keizersnede gehad met 35 weken bij mijn vorige zwangerschap. Kleine moest toen gehaald ivm dat hij te klein was. Ik moest na 1 week naar huis.. Normaal is het 3 dagen blijven. Kleine moest nog langer blijven, dus wij gingen 2x pd naar het ziekenhuis... Zelf mocht ik niet rijden. Ik heb alleen ervaring met keizersnede en herstel was echt wel 6 weken.. Ik hoop daarom nu ook natuurlijk te bevallen.
6 jaar geleden
Mijn 3 kids zijn met een keizersnee geboren. 1ste was een spoed en de andere 2 gepland. Nummer 4 is onderweg en ook dat wordt een keizersnee. Ik heb geen slechte ervaring gehad met de 3 die ik heb gehad. Snelle herstel gelukkig! Maar t verschilt per persoon natuurlijk. Ik hoor van sommige die wel zware herstel hebben gehad. Ik denk niet dat je er heel veel aan zult hebben om ervaringen van andere te horen ieder beleeft het op haar manier..
6 jaar geleden
Reactie op Hali
Mijn 3 kids zijn met een keizersnee geboren. 1ste was een spoed en de ander ...
Dat denk ik idd ook... Wat voor de één zwaar is valt voor de ander misschien heel erg mee..
6 jaar geleden
Ik heb bij mijn 1e uiteindelijk een spoedkeizersnede gehad vanwege te smal bekken. Vrijdagavond last geboren, mocht de zondag naar huis. Herstel ging bij mij vlot. Je baby kan je gewoon optillen en voeden etc. Na 3 dagen deed ik toen zelf de luiers. Je kan niet hele stukken wandelen, maar ik was mobiel genoeg.
Grootste nadelen vond ik dat je wat langer niet kan/mag autorijden en stofzuigen en je dat dus uit handen moet geven.
Nu bij de 2e een geplande keizersnede, en nu niet mogen rijden met schoolgaand kind is logistiek een wat grotere uitdaging. Verder hoop ik weer op vlot herstel.
Maar ik denk dat het bij iedereen anders zal zijn, maar het is mij destijds alles meegevallen. Zorg alleen dat als je vlot herstellende bent je niet te veel, te snel gaat doen. Dat was mijn valkuil.
6 jaar geleden
Reactie op MQ84
Ik heb bij mijn 1e uiteindelijk een spoedkeizersnede gehad vanwege te smal ...
Hoe weten ze eigenlijk dat je bekken te smal is? Kunnen ze dat niet op voorhand vaststellen?
6 jaar geleden
Reactie op Petra Marieke
Ben even benieuwd. Hoe weten ze dat je bekken te klein is voor een natuurli ...
Bij mijn zus hebben ze dat tijdens haar eerste bevalling ontdekt omdat de kleine tijdens de weeën plots terug naar stuit draaide. Dat werd een spoedkeizersnede en achteraf had ze allerlei onderzoeken gehad om te achterhalen waarom de kleine zo last minute in verkeerde richting gedraaid was. Bleek haar bekken te klein. Omwille van familiale voorgeschiedenis heb ik met 35+6 een ct scan gehad (is anders geen routine) om het op voorhand al te meten. Zo zag de gynaecoloog dat mijn bekken ingang groot genoeg is waardoor ik in arbeid zou kunnen gaan en 10cm ontsluiting zou kunnen halen, maar mijn bekken uitgang blijkt te klein waardoor de baby met 90% zekerheid vast zou komen te zitten...
6 jaar geleden
Ik ook twee spoedkeizersnede gehad. Deze wordt een geplande. Beide keren is het herstel me mee gevallen. Vooral de eerste week is het even afzien en een beetje behelpen, maar daarna kon ik het meeste wel weer. Alleen auto rijden dat is wel een beetje onhandig soms... Vooral met twee schoolgaande kinderen...
6 jaar geleden
Bij de 3de zwangerschap van een tweeling heb ik ook een keizersnede gehad. Pfffff wat was dat afzien zeg vooral als je t kunt vergelijken met een gewone bevalling. Ik vond het echt vreselijk pijnlijk en het herstel duurde bij mij wel veel langer. Omdat je een geplande keizersnede hebt en ook dus geen weeën gehad hebt, komt de melkproductie ook moeilijk op gang. Dus werd aan een enorme machine gezet om te kolven. Nou..ik heb het echt gevoeld..in borsten als in baarmoeder. Bij dit proces voel je de keizersnede echt heftig. Ik kon ook niet lachen, hoesten of op de zij liggen.
Maar goed...je kunt maar echt liever een geplande keizersnede hebben dan een spoed.
En je kunt maar beter een keizersnede hebben dan een enorme zware bevalling met allerlei risico's en complicaties.
Mijn tip is wel..loop na zo'n operatie niet te hard van stapel. Zorg ervoor dat je echt goed hersteld en houd je aan de regels van een goed herstel. Ook als je je gewoon prima voelt. Het is en blijft een buikoperatie waar ze door 3 lagen snijden. En als je niet jezelf die rust geeft en een goed herstel riskeer je verklevingen. En dat wil je zeker niet oplopen.
Succes en veel sterkte!
6 jaar geleden
Bij mij eerste ingeleid maar ze daalde niet in en had amper ontsluiting. Werd een ongeplande keizersnede. Beetje schrikken, maar alles verliep prima. Beetje vervelend omdat je wat minder mobiel bent de eerste dagen, maar het herstel verliep voorspoedig. Baby woog trouwens 4 kg en tweede op komst is ook al zwaar, gynaecoloog zei dat het wrs ook weer een keizersnede zal worden. Niet super leuk, maar helemaal niet onoverkomelijk. Shoot maar bij vragen, we zitten in hetzelfde schuitje:)
6 jaar geleden
Reactie op Mama_Jessica
Hoe weten ze eigenlijk dat je bekken te smal is? Kunnen ze dat niet op voor ...
Ik denk dat het een combinatie is van je bekken en omvang hoofd kind? Onze zoon had best een groot hoofd, ze kunnen er echo’s voor maken lijkt me. Bij mij werd het duidelijk omdat hij na 60+ uur alsnog niet was ingedaald. Nu gekozen voor geplande om deze ellende nog eens te voorkomen.
6 jaar geleden
Ik heb bij me eerste spoedkeizersnede gehad en bij deze krijg ik over twee weken een keizersnede
6 jaar geleden
Ik heb bij me eerste met herstel moest ik wel in ziekenhuis blijven drie dagen .En daarna was mij herstel echt 6 weken weinig doen omdat ik zoveel pijn had maar dat is wat ze al zeggen bij iedereen is anders en bij deze wordt ook zo ie zo drie dagen blijven dus ben benieuwd hoelang herstel ook duurt .
6 jaar geleden
Reactie op lotje
Bij mij eerste ingeleid maar ze daalde niet in en had amper ontsluiting. We ...
Misschien een rare vraag maar hoe zien de eerste momenten/uren na de operatie eruit dan? Is de baby dan al bij de papa tegen dat jij op de kamer komt? Heb je genoeg kracht om je kindje de eerste dagen te heffen? Kan je rondlopen om naar het toilet te gaan/je te verfrissen?
6 jaar geleden
Hier eentje van 3,9 op 38+4 met keizersnede. Wel owv stuit! Gaan ze bij jou inleiden owv grote baby ? Keizersnede op zich is makkelijk , geen weeen , geen pijn. Je voelt wel wat getrek maar echt niet veel. Man bleef de de hele tijd bij me en ik heb de baby iets van 30 minuten bij me gehad ( beetje onhandig liggend naast mijn hoofd) maar zolang hij warm bleef , bleef hij bij me.
Baby met man naar materniteit, ikzelf naar recovery tot ik de teentjes kon bewegen.
Herstel in zh vond ik zwaar. Ik moest al snel uit bed
En dat deed veel zeer. Maar elke dag lukte dit wat beter. Ik vind het vooral lastig dat ik niks kon doen: badje , pampers , douchen kosten heel veel moeite. Dag 5 naar huis en wat onzeker , herstel ging plots veel sneller . Na 10 dagen kon ik best weer veel
Doen. Achteraf geen last meer van gehad .
6 jaar geleden
Reactie op evelienvl
Hier eentje van 3,9 op 38+4 met keizersnede. Wel owv stuit! Gaan ze bij jou ...
Bedankt voor je antwoord!
Het is de bedoeling inderdaad om op 39 weken in te leiden (tegen dan zal hij waarschijnlijk al een stuk boven de 4 kilo geschat worden). Maar aangezien hij nu helemaal nog niet ingedaald is, vreest de gynaecoloog dat inleiden mogelijks weinig zal uithalen en misschien ook niet zal lukken. Daarom moet ik volgens haar al rekening houden met een keizersnede indien na de echo volgende week blijkt dat hij nog steeds niet ingedaald is.
6 jaar geleden
Nog niet echt ervaring mee. Maar hebben wel vorig jaar een cyste bij me eierstok verwijderd van 11cm 500g. Eierstok verwijderd. 2 maanden later weer een kijk operatie gehad ivm buitenbaarmoederlijke zwangerschap. In maart begonnen met ivf. Door de cyste een soort keizersnede gehad en toch wel een idee wat het gaat brengen. Ook 6 wk rustig aan gedaan. Ik ben nu 37+2 zwanger en omdat de kleine nogal groot is en in stuit ligt hebben we gekozen voor een keizersnede. Ipv stuitbevalling. Door de ervaringen van vorig jaar heb ik zoiets ik wil een positieve ervaring bij deze bevalling. Natuurlijk hoeft een stuitbevalling niet verkeerd te gaan. Maar gewoon het idee dat zijn hoofdje zou blijven steken en dan een spoedkeizersnede of andere complicaties optreden dat wil ik niet.. bij mijn eerste een snelle natuurlijke bevalling gehad. Dus baal op zich wel dat ik het nu niet zelf ga doen. Het gaf mij toen zoveel oerkracht van dat doe ik wel even. Maarja de kleine gaat deze keer voor.. nog 2 weekjes w8 en dan mogen we hem eindelijk in ons gezinnetje verwelkomen. Zijn broertje van 3 vind het ook nogal spannend hihi😁
6 jaar geleden
Ik had een spoedkeizersnede. 4 nachten in het ziekenhuis gelegen. Dag 1 echt wel het gevoel alsof er een vrachtwagen over me heen had gereden. Daarna ging het alleen maar beter. Thuis nog 3 dagen in bed gelegen. Maar na een week liep ik gewoon in huis rond. Kon mijn baby tillen en verzorgen. En geen last van de wond. Viel echt zo mee!