12 Reacties

5 jaar geleden

Onze zoon heeft het inderdaad ook wij zijn hier 2 dagen geleden achter gekomen. Hij heeft ook een te korte tongriem we zijn daarmee naar de kinderarts geweest en ze vond het ook tekort maar heeft er niks mee gedaan🤷‍♀️ zal het het inderdaad bij het cb nog eens over hebben.

5 jaar geleden

Wij hebben ons mannetje hier na 6 week aan laten helpen, lip en tong riempje laten laseren. Erg zielig maar was hier echt nodig ivm aanhappen met de borstvoeding wat niet wou. Wij liepen des tijds bij een lactatiekundinge en die heeft ons geadviseerd om dit te laten doen ook voor latere leeftijd, ze kunnen er een spraak achterstand van krijgen maar je hebt wel verschillende gevallen bij de een is het erger dan de ander en bij mijn man zijn familie is het een hele bekende kwaal dus was het bij ons mannetje echt nodig. Niet een fijne ervaring maar gelukkig was hij nog zo klein dat hij er niets meer van weet

5 jaar geleden

Het lipbandje en tongriempje van mij zoontje waren te strak en zijn in de tongriemkliniek in Groningen behandeld toen hij 3 week was. Wij hebben toen overlegd met de verloskundige en die had toen aangegeven dat we zelf de kliniek konden bellen voor een afspraak. Volgens mij is het met dit dat hoe eerder het behandeld word hoe beter het is. Misschien heb je hier wat aan?: https://www.tongriem.com/faq/hoe-ziet-een-strakke-lipband-eruit/

5 jaar geleden

Hoi hoi, ja hoor ik heb dit zelf ook en mijn zoontje ook. We hebben daardoor een spleetje tussen onze tanden. Ofja ik had daardoor een spleetje tussen mijn tanden, met een beugel is dat puntje naar achter geduwd en staan mijn tanden tegen elkaar. Ik wist niet dat het een lipbandje heette en het weg geknipt kon worden.. Maar ik vind het persoonlijk ook niet zo erg :)

5 jaar geleden

Reactie op Eefluk

Het lipbandje en tongriempje van mij zoontje waren te strak en zijn in de t ...
Dit maakt het wel wat duidelijk al ja. Hij heb tot 6 maanden ongeveer borstvoeding gegeven en nooit problemen gehad. Daarom is het mij ook nooit opgevallen denk ik.

5 jaar geleden

Mijn zoontje heeft het ook en ik zag het ook pas toen hij tanden kreeg. Met borstvoeding nooit problemen gehad erdoor, dus is het niemand opgevallen. Het CB zei dat klieven alleen op jonge leeftijd (dus een paar weken) wordt gedaan, op latere leeftijd is het meer een operatie en dus doen ze er niks aan. Het kan zelf scheuren met een val en wij konden het als mijn zoontje voor het eerst naar de tandarts gaat, met de tandarts bespreken, wat die ervan vindt.

5 jaar geleden

Mijn beide zoontjes hebben dit. Ik kwam erachter doordat mijn jongste (nu 13 mnd) moeite met drinken had, ik gaf borstvoeding en hij kon moeilijk het vacuüm houden. Zijn tongriempje was te kort, maar ook het lipbandje (vergelijkbaar met jouw foto). Heb toen ook bij mijn oudste zoontje gekeken om te vergelijken en kwam er toen achter dat hij ook een kort lipbandje had. Door omstandigheden kon ik pas terecht bij de tongriemkliniek toen mijn jongste een half jaar was (cb die het niet ernstig vond omdat hij genoeg aankwam, corona...). Ze kijken of het nodig is en behandelen dan ook gelijk. Bij de jongste zijn beide gekliefd. Bij de oudste (toen 2) die duidelijk een spleetje tussen zijn voortanden had waar het lipbandje tussen zat, vonden ze het niet nodig. En moet zeggen dat het bij hem nu ook bijna verdwenen is, zijn voortanden groeien tegen elkaar aan. Wel heeft hij nog altijd hekel aan het poetsen van zijn voortanden, omdat dit altijd zeer deed omdat je tegen zijn lipbandje aan kwam (electrische tandenborstel was bij ons hiervoor de oplossing). Zo, heel verhaal 😉

5 jaar geleden

Reactie op lilu01

Mijn beide zoontjes hebben dit. Ik kwam erachter doordat mijn jongste (nu 1 ...
Wel een duidelijk verhaal! Dat het vanzelf weg kan trekken geeft al geruststelling. Niet dat een spleetje mij uitmaakt, maar ik hoor vanalles over spraakproblemen en weet ik wat allemaal. Ik vermoed zelf een beetje dat ze er nu niet meer echt wat aan zullen doen. Hij heeft er zelf geen last van, eten en drinken gaat helemaal prima en papa zeggen (die p zou je denken dat misschien een "probleem" zou zijn) gaat héél goed 😆. Maar ik ga gewoon eens langs de huisarts, kijken wat hij zegt.

5 jaar geleden

Reactie op Dominiquew

Wel een duidelijk verhaal! Dat het vanzelf weg kan trekken geeft al gerusts ...
Bij de tongriemkliniek zeiden ze dat spraakproblemen meer door het te korte tongriempje komen. Wel grappig dat je over die p begint, mijn oudste zei altijd pappel (appel) en popa (opa), dus de p zat bij hem ook goed, haha. Wel hebben mijn beide jongens hun mond regelmatig openhangen, ik hoop dat dat ook nog wegtrekt 😅 Het klieven bij mijn jongste was trouwens drama, eigenlijk vooral de oefeningen die je daarna wekenlang moet doen (masseren en oprekken van de wond). Daarom alleen zal ik het niet te snel laten doen.

5 jaar geleden

Mijn dochter heeft het ook ben ik deze week achter gekomen, mede door de spleet tussen haar voortanden. Moet van het CB op spraak letten of ze haar lippen met praten goed beweegt. Eind maart gaan ze er naar kijken. Maar als ik het zo al lees is er weinig aan te doen

5 jaar geleden

Ons zoontje had ook een verkort tongriempje en onze kraamverzorgster (thank god!) zag het. Ze hebben hem met een weekje oud gekliefd. Onze verloskundige vertelde dat het kindje gaat slissen met een verkort tongriem en dat ze het op een latere leeftijd met een lasertje kunnen behandelen 👍🏼

5 jaar geleden

Reactie op lottttt

Mijn dochter heeft het ook ben ik deze week achter gekomen, mede door de sp ...
Om er op terug te komen: wij hebben In juni een afspraak voor een laser behandeling in het ziekenhuis.