30 Reacties
6 jaar geleden
En power kolven en borst compressie tijdens het kolven?
Handig artikel dit: https://www.medela.nl/borstvoeding/jouw-borstvoedingsperiode/lage-melkproductie
VRIEND
6 jaar geleden
Bij mijn oudste heb ik alles gekolfd en toen liep mijn productie rond de 5 maanden ineens mega terug... Van alles geprobeerd om het in stand te houden maar werkte niet... Uiteindelijk besloten om naar kv over te gaan, zat nu niks anders op. Nu is ze 2 1/2 jaar oud en als ik terug kijk ben ik trots dat ik het nog zolang op die manier heb kunnen doen. Mijn theorie is dat kolven eigenlijk te onnatuurlijk is om lang in stand te houden... Mijn 2e is nu ruim 5 maanden en drinkt alles uit de borst en de productie blijft in stand namelijk, vandaar mijn eerdere theorie.
Je hebt 20 weken het beste aan je kindje gegeven op een uitzonderlijke manier. Wees niet te streng voor jezelf en geniet van je kleintje, dit kan ook echt met kv 😉 sterkte iig, ik weet heel goed hoe vervelend en moeilijk dit is.
6 jaar geleden
Reactie op Jtah
Dat is balen :-( Ik dronk deze thee en nam deze pilletjes (niet gecombineer ...

Echt balen en ben nu echt totaal op door het denken hoe het verder gaat. Wil geen snelle overstap maken naar flesvoeding. Even zoeken en zag je wel een verschil?
Ik krijg zeer voldoende vocht binnen en eet gezond. Gisteren zaten we samen lekker te huilen hij onrustig pakte mijn borst niet en wist even niet meer hoe ik het verder moest doen
6 jaar geleden
Ik voel helemaal met je mee! Ik heb dit laatst precies zo gehad en mijn vraag op de facebookpagina van La Leche League gezet. Ken je dat? Bel hen vandaag maar! Dit zijn vrijwilligers die alles weten over borstvoeding en je heel goed kunnen helpen! Op de website staat een telefoon schema wie er op welk moment van de dag gebeld kan worden. Dat gaat je echt heel goed doen!
Goede tips die ik van mama’s kreeg:
- Wellicht wordt je ongesteld of krijg je een eisprong, de productie neemt dan af.
- Rond vier/vijf maanden is er een hormoon dat minder wordt aangemaakt (ik weet het even niet uit mn hoofd) maar dan wordt de melk niet per se meer opgeslagen maar wordt tijdens het drinken aangemaakt.
- Vitamine C bruistablet helpt om de toeschoetreflex weer op gang te krijgen.
- Drink VEEEL water!
- Borstvoedingthee (het werkt echt bij mij)
- Veel aanleggen en powerkolven (een uur lang iedere tien minuten)
- Fenergriek (heb ik niet geprobeerd) er is ook iets dat heet ‘boezemvriendjes’
- En dit is het allermoeilijkste: niet stressen. Het komt echt echt echt goed!!!
6 jaar geleden
Oh nee, wat vervelend voor je! Vreemd dat je lactatiekundige je adviseert om juist een kolfsessie over te slaan terwijl je je productie wilt verhogen. Je juist vaker moeten stimuleren ipv een lange tijd over te slaan. Heb je powerkolven al eens opgezocht? Ik heb hier heel veel goede reacties over gehoord. Daarnaast heel veel aanleggen, water drinken en huid op huid contact. Je hebt trouwens op Facebook een hele fijne (besloten) groep voor vrouwen die borstvoeding geven, wellicht kun je daar je vraag ook nog even stellen. La leche league heet het. Ik heb daar zelfs verhalen gelezen van vrouwen die hun borstvoeding nadat ze al waren gestopt met voeden weer op gang hebben gekregen dus het hoeft nog niet voorbij te zijn! Sterkte en succes!
6 jaar geleden
Reactie op Mariko Akera
Bij mijn oudste heb ik alles gekolfd en toen liep mijn productie rond de 5 ...
Daarom kolfde ik nooit overdag en nachten omdat hij puur avond meer en meer wilde. Was mijn enige oplossing, merkte al laatste dagen dat mijn productie iets minder werd. Kon normaal 170,200 makkelijk halen en laatste tijd 150 max. Nu is de productie overdag ook minder minder is volgens lactatieverpl. komt het terug met vaker aanleggen en extra kolven. Laatste dagen was ik niet lekker stress en menstruatie alles was een hoop bij mij. :(:(:(
6 jaar geleden
Ik voel helemaal met je mee! Ik heb dit laatst precies zo gehad en mijn vra ...
Wat een goeie tips! Ik heb ook eens gehoord dat Havermout ook goed is voor de productie.
Dat de borsten slap aanvoelen is idd niet per se een teken dat je weinig melk aanmaakt. Op een gegeven moment maken je borsten melk aan op het moment van drinken.
Ik hoop dat het goed komt voor je!
6 jaar geleden
Dit kan wel eens de 4/5 maanden dip zijn. Wat je zeker moet doen is minstens aan 8 voedings of kolvingsmomenten zitten per 24u en als je een dip hebt best iets meer. Zeker vaker overdag kolven/voeden en 1x snachts. Wat mij enorm heeft geholpen bij mijn dip waren de volgende supplementen/middeltjes:
- veeeeeeel water en dan spreek ik over 3l per dag
- borstvoedingsthee van weleda bvb
- fenegriek en gezegende distel (de combinatie werkt beter)
- havermout (als ontbijt)
- vitaminenmix en zeker vitamine C
- powerkolven (1 uur lang 5 min kolven en 5 min wachten 5 min kolven en 5 min wachten enz)
- er bestaat ook soort van medicatie (lactil - hier zit waarschijnlijk al fenegriek in, dan best nog druppels gezegende distel van sanat kopen)
- zoveel mogelijk ook live voeden en na de ochtendvoeding nakolven (dan is je productie normaal het hoogst)
6 jaar geleden
Meis, je doet het hardstikke goed! Heel knap dat je het vol wilt blijven houden en ik voel echt met je mee.
Tot 6 weken heb ik fulltime gekolfd omdat mijn meiden (tweeling) te vroeg geboren waren en aanhappen niet lukte, daarna wel weer maar ze hadden toch een voorkeur voor de fles.
Ik heb rond de 8 weken een enorme dip gehad en had toen een lactatiekundige ingeschakeld. Op advies heb ik toen borstvoedingthee van Weleda geprobeerd. Er zit fenegriek in wat helpt je melkproductie te bevorderen. Je gaat er wel enorm van stinken 🙈.
Daarnaast kreeg ik het advies om domperidon aan te vragen bij de huisarts. Heb de thee en domperidon samen gebruikt dus weet niet welke toen hielp, maar ik zag wel verschil. Ik kreeg maar 1 doosje van domperidon, omdat mijn huisarts vond dat ik geobsedeerd met borstvoeding was 'als het niet gaat, gaat het niet' zei hij. Maar hij had gelijk ik was zo gefocust op borstvoeding en vond het al zwaar om 1-2 flesjes kv te geven omdat mijn melk niet voldoende was.
Een vriendin van me woont in Turkije en heeft aangegeven dat domperidon (daar heet het: mortilium) daar soort van standaard wordt geadviseerd. Heel slecht van me maar heb een aantal doosjes toen laten overvliegen. Mijn huisarts had dus gelijk met mijn obsessie haha 😂
Het bleef een tijdje goed gaan, maar liep daarna ook weer terug. Per sessie ong 20-30 ml opbrengst. Ben nu 2 weken gestopt met kolven en heb er vrede mee. Zij blij ik blij.
6 jaar geleden
Reactie op Veganmama91
Wat een goeie tips! Ik heb ook eens gehoord dat Havermout ook goed is voor ...
Havermout heb ik gisteren gelijk in huis gehaald. Ben benieuwd, mijn angst is hoe ik het vanavond weer doorheen gaat komen. Overdag volop aan de borst is prima avond is het een drama. Sinds enkele weken ook al begonnen met hapjes. Precies het zelfde, maakt ruzie met mij wil ook meer hapjes. Sinds geboorte is hij echt een zuig baby. Gelijk na geboorte in het ziekenhuis warwn we uiteindelijk begonnen met een speen en sinds dat hij zijn handjes ontdekt heeft. Is hij echt een duimert geworden.
6 jaar geleden
Reactie op Ummu
Daarom kolfde ik nooit overdag en nachten omdat hij puur avond meer en meer ...
Tijdens menstruatie is er heel vaak een dip in de productie! Daarna loopt het weer op! Je doet het echt top en supergoed!!
6 jaar geleden
Reactie op Ummu
Ja ga ze straks gelijk bellen
Ik kolfde normaal 200 cc per keer en toen tijdens deze dip die jij nu hebt maar 40 cc per keer met heeel veel moeite! Inmiddels na drinken van de thee, veel water, vitamine C, veel aanleggen al die dingen die ik schreef, zit ik zelfs soms op 300cc waardoor ik mn vriezer weer aan het vullen ben. En ik had het echt niet verwacht dat het nog goed zou komen!
Wat ik ook heb gelezen is dat de melk tijdens menstruatie iets zouter KAN ZIJN waardoor de baby het iets minder lekker kan vinden en dus minder zou kunnen drinken omdat hij/zij het minder lekker vindt. Dus dan hoeft het niet altijd op dat moment aan de hoeveelheid te liggen.
6 jaar geleden
Ik kolfde normaal 200 cc per keer en toen tijdens deze dip die jij nu hebt ...
Drinken doe ik zeker veel. Aangezien ik tijdens zwangerschap slecht eigenlijk niet kon eten drinken na bevalling drink ik.liters water op een dag. Loop bijna met een maatkan rond ;) mijn man loopt ook rond van geef hem kv waarom maak je je zelf gek en de kleine met kolven kom je mu niet vooruit. Zag je al een snelle effect met het drinken van de thee
6 jaar geleden
Reactie op Ummu
Echt balen en ben nu echt totaal op door het denken hoe het verder gaat. Wi ...
Oh dat huilen is zo herkenbaar! Zeker toen in voor het eerst kunstvoeding moest geven in de periode dat ik minder productie had en geen voorraad in de diepvries of koelkast :-( Bij mij heeft de thee / Lactil wel geholpen. Ondertussen is ons zoontje 5,5 maanden en kolf ik nog altijd af. Nu afgebouwd naar 3x kolven per dag en een voorraad in de diepvries. Het komt goed! Je doet het super!
6 jaar geleden
Reactie op Ummu
Drinken doe ik zeker veel. Aangezien ik tijdens zwangerschap slecht eigenli ...
Zooo herkenbaar! IEDEREEN in mijn omgeving, op 1 vriendin na, heeft gezegd te stoppen. Mijn vriend wil het nog steeds maar ik negeer het maar gewoon. Ik had na 1 dag veel waterdrinken, powerkolven en thee echt alweer het dubbele van de dag daarvoor. En ik legde hem heel vaak aan. Zelfs snachts extra droomvoeding als ik toevallig wakker was!
6 jaar geleden
Reactie op Ummu
Drinken doe ik zeker veel. Aangezien ik tijdens zwangerschap slecht eigenli ...
Je doet het echt heel goed!!!