28 Reacties
5 jaar geleden
Ik geef rond 15:00 uur een van de volgende dingen:
- Yoghurt (evt. met een beetje fruit)
- Cracottes (evt. met iets erop)
- Rauwkost (komkommer/paprika)
- Gedroogde appel of schijfje meloen
- Broodkorstje/soepstengel/maisvingers
Eigenlijk wil mijn zoontje alles wel proberen en vindt hij alles lekker behalve zijn fles haha 😉
5 jaar geleden
Ik geef 1 boterham en daarna 120+ 4. Rond 15;00 uur meestal yoghurt. Hier eventueel wat fruit of wat melkpoeder ofzo bij door. Of gewoon puur. Mijn dochtertje is 8 maand en kan aardig kauwen. Maar heeft nog geen tanden om echt hardere dingen mee door te bijten. Rauwkost heb ik daarom ook nog maar niet geprobeerd.
5 jaar geleden
Je hebt ook van die liga koekjes als ze nattig worden dan smelten ze. Als hij nog niet kan kauwen is dit wel een goede optie misschien. Je kunt er ook een papje van maken door het te mengen met water of fruit.
En ik geef ook na de boterham nog een fles en daarna na bed.
En de fles van 15:00 vervalt.
Zo hou je toch nog 3 flessen.
5 jaar geleden
Gewoon even uit nieuwsgierigheid! Waarom bouw je de flessen af? Mijn dochter is 8 maanden en krijgt nog gewoon 4 flessen. Tussendoor wel fruit, stukje brood en 4 ijsblokjes groente. Word soms wat onzeker van kinderen die al zoveel meer eten en weinig flessen meer drinken. Ik dacht altijd dat tot 1 jaar melk de basis bleef?
VRIEND
5 jaar geleden
Reactie op Anoniem86
Gewoon even uit nieuwsgierigheid! Waarom bouw je de flessen af? Mijn dochte ...
Melk moeten ze ook nog zeker blijven krijgen. Ik ga een beetje uit van de adviezen van het Voedingscentrum en het CJG, en van de behoefte van mijn zoontje. Hij is over een dikke week 9 maanden en dan zou hij ca. 400-600 ml melk per dag horen te krijgen en dat langzaam af te bouwen. Hij krijgt nu dus 630 per dag, en we willen geleidelijk de overgang maken van geen opvolgmelk meer naar vaste voeding. Nou goed, dat is natuurlijk pas met 1 jaar of ouder dat ze geen opvolgmelk meer hoeven te drinken. Maar nu is de leeftijd om beetje bij beetje melk te vervangen. Dus we laten ook niet direct 1 fles helemaal weg. Maar gewoon iets minder melk en iets anders erbij.

VRIEND
5 jaar geleden
Reactie op Anoniem86
Hier ook nog gewoon 4 flessen hoor ☺️, inderdaad ook elke ochtend fruit en avond groenten met een vorm van koolhydraten. Brood niet maar wel af en toe een maisvinger. Wordt er soms ook onzeker van, maar aan de andere kant als ze er nog behoefte aan heeft...
Het ligt er een beetje aan wat jij en je kindje willen vind ik, sommige richtingen zeggen tot 1 jaar is melk de hoofdvoeding, andere inderdaad afbouwen vanaf 8 a 9 maanden.
Ik volg vooral mijn dochter, ze hoeft haar flessen niet leeg te drinken, als er nog veel is maak ik er pap van en kijk of ze dat wel wilt. Maar ze eet nog niet genoeg om een fles te laten vallen en ik vind dat prima eigenlijk. Zolang eten maar leuk blijft. Volgende week wordt ze 9 maanden.
5 jaar geleden
Reactie op Dominiquew
Melk moeten ze ook nog zeker blijven krijgen. Ik ga een beetje uit van de a ...

Duidelijk! Ik denk dat ik ook maar eens begin met afbouwen dan. Eerst fles van 10.30? Wat eten jullie kinderen daar dan voor in de plaats? Mijn dochter krijgt al fruit. Meestal kwart banaan met stukje ander fruit. Halve appel of halve kiwi ofzo. Ik kan wel wat meer fruit geven maar weet niet of ze dat trekt tot 12 uur! Dan krijgt ze haar brood.
VRIEND
5 jaar geleden
Reactie op Baby-2020-
Hier ook nog gewoon 4 flessen hoor ☺️, inderdaad ook elke ochtend fruit en ...
Ik geef overigens wel maximaal 10 schepjes opvolgmelk, voor de rest nog nummer 1.
On topic, ik zie inderdaad vaker yoghurt voorbij komen, 100 ml zou dan een fles vervangen, maar dat weet ik niet.
En je hebt naast wat genoemd is ook van die baby rijstwafels, alleen mogen rijst producten dan weer niet dagelijks. Vooral goed kijken naar het suikergehalte, dat schijnt heel hoog in baby producten.
VRIEND
5 jaar geleden
Reactie op Anoniem86
Duidelijk! Ik denk dat ik ook maar eens begin met afbouwen dan. Eerst fles ...
Gewoon de fles die jij denkt dat ze het eerst kan "missen". Je kan gewoon eens proberen om wat minder melk te geven en nog iets anders erbij ... als ze dan niet lastig wordt of iets, dan zal ze het wel goed vinden 😊. Ik weet niet wat je schema is, maar je kan ook best wat meer fruit geven misschien. Potjes zijn immers ook 200gr. Mijn zoontje eet rond 9.00u 1 hele (kleinere) appel en 1 banaan geprakt met beetje pap erdoor. Dat gaat er niet snel genoeg in. En dan de andere dag weer ander fruit. En om 12u 2 boterhammen (alleen het zachte) met boter en pindakaas bijvoorbeeld of een wentelteefje (aan 1 kant ei). Ik denk dat ik dan in de middag wat minder melk ga geven en yoghurt eens ga proberen. Heeft hij nog nooit gehad.
Succes alvast 😊. En onthoud dat het maar richtlijnen zijn he! Als je dochter echt nog graag 4 flessen wilt, dan is dat ook goed. Maar misschien wil ze ook wel minder drinken als je van de vaste voeding wat meer geeft.
5 jaar geleden
Reactie op Dominiquew
Gewoon de fles die jij denkt dat ze het eerst kan "missen". Je kan gewoon e ...
Dank voor je reactie! Ik kan inderdaad wat meer groente en fruit aanbieden en dan kijken hoeveel ze nog van de fles lust. 200 gram lijkt zo veel! Haha. Ik haar morgen maar eens wat meer geven.
VRIEND
5 jaar geleden
Reactie op Anoniem86
Ik geef überhaupt geen opvolgmelk. Is puur marketing en zit vol suiker! Hou ...
Bedoel je gewoon de kunstmelk? Opvolgemelk nr. 2? Want die is weldegelijk nodig na 6 maanden! In nr. 1 zit te weinig ijzer voor kindjes van 8 maanden. En suiker zit er wel in, maar niet op zo een zoete manier als in koekjes bijvoorbeeld.
5 jaar geleden
Reactie op Dominiquew
Bedoel je gewoon de kunstmelk? Opvolgemelk nr. 2? Want die is weldegelijk n ...
Nee hoor, is zeker niet nodig. Als je kind naast melk nr 1 gevarieerde voeding krijgt, krijgen ze voldoende ijzer binnen. Ik heb me hier erg in verdiept en goed overlegd met cb :).
5 jaar geleden
Reactie op Anoniem86
Ik geef überhaupt geen opvolgmelk. Is puur marketing en zit vol suiker! Hou ...
In nummer 1 zit meer suiker dan in nummer 2.
5 jaar geleden
Reactie op Anoniem86
Om even aan te haken,
Mijn zoon is over een dikke week 9 maanden en krijgt nu 3 flessen.
Sochtends en savonds 210+7 en rond 1430 180+6. Die middagfles gaan we nu zo langzaam aan afbouwen en vervangen.
Wij doen dit voornamelijk omdat we merken dat hij heel erg klaar is voor vaste voeding. Hij wilt ook voornamelijk dingen eten die hij kan bijten of afhappen.
Hij heeft ook niet meer echt geduld voor de fles.
VRIEND
5 jaar geleden
Reactie op LvO
Om even aan te haken,
Mijn zoon is over een dikke week 9 maanden en krijgt ...
Precies hetzelfde schema en reden voor afbouwen! ☺
Wat gaan jullie hem geven ipv die middagfles?