21 Reacties
4 jaar geleden
Mijn zoontje (12/1) kletst de hele dag door, alleen niks verstaanbaars. M’n dochter had dit ook op die leeftijd, nu wordt ze morgen 3 en ze praat heel goed, veel en een enorme woordenschat. Ik maak me er nu bij m’n zoontje dus niet zo druk om, komt vanzelf. Hij begrijpt wel alles en weet zich goed duidelijk te maken.
4 jaar geleden
Hier ook niet heel veel hoor. Mama, broem broem, nijnie, boef (onze kater), dag dag, ohoh, auw, aai, baby, hash (haas, de knuffel). Volgens mij 'hoort' het ook pas met 18 maanden verstaanbaar te gaan worden
4 jaar geleden
Hier van 12-1 zegt ook nog geen woord , soms lijkt het op een beetje mama maar nog niet helemaal.. hij brabbelt en kletsen in zijn eigen taal wel echt heel de dag door , de een zegt dat hij heel laat is en de ander zegt dat het helemaal goed gaat komen! Er komt geluid uit dus ik ga er ook maar vanuit dat het vanzelf gaat komen , lekker op zijn eigen tempo😊
4 jaar geleden
Van 12-1(dus al bijna 18 maanden) en sinds een week brabbeld ie de hele dag erop los. Verder alleen papa, da(ipv die), ba(bal), bobo(boterham), toettoet(auto), dahdah en toetje.
Ik denk dat het vanzelf wel meer wordt.
4 jaar geleden
Mijn zoontje van 17 maanden zegt alleen hebben, eten en papa en mama.. dat praten komt vanzelf
4 jaar geleden
Hier jongetje van 28-1
Hij begint nu eigenlijk. Eerst waren het hele verhalen en vragen in zijn eigen taal: jejujujejejè? En kakakaKA!
Sinds vorige week ineens heel bewust mamaaa! Hij zegt het dan wel ook tegen papa, maar soms komt er wel een roepkanonade omdat papa "nee, papa" terug zegt. Mama! Papa! MAMA!.... 🤭.
Dit weekend waren we bij familie waar ze Cavia's hebben. Hij zegt nu ineens Caja en loopt naar die beesten 🤣. Zijn papa is nog aan het verwerken dat hij verslagen is door cavia's 😁.
Het komt vanzelf. Klinkt niet leuk maar is wel zo. Online staat ook 'een tweejarige zegt minimaal 5 tot 10 woorden'. Mijn eerste zoon begon met 1 jaar en zat dus met 2 jaar ruim boven het minimale. Mijn jongste zoon doet het rustig aan. Hij kwam ook pas met 42 weken op de wereld, dus dat rustig aan doen hoort ook gewoon bij hem 😁.
3 jaar geleden
mijn eerste zei amper iets tot hij 2 was. En toen ging hij naar de peuterspeelzaal en hield hij niet meer OP met praten.
Mijn 2e is nu 18 maanden en die praat zijn broer veel meer na.
Dus het komt vanzelf. Als hij na 2 jaar niets zegt, dan kun je kijken bij de logopedist.
Verstaat en begrijpt hij jullie wel?
3 jaar geleden
Onze dochter is bijna 18 maanden en sinds deze week zegt ze ineens verstaanbare woordjes. Ze brabbelt al een hele tijd, maar nu komen er ook woordjes:
- mama en papa (maar ze gebruikt het door elkaar)
- oma en opa
- eendje
- waf waf (en wijzen naar een hond)
- eten
- koekje (en dan bij de snoepla gaan staan)
- hoera!
- Julia (haar eigen naam)
Ze wijst ook in boekjes heel veel aan en wil weten hoe het heet. Soms probeert ze het na te zeggen.
3 jaar geleden
Mijn dochtertje zij met 7 maanden al enkele woordjes en nu met 18 maanden al zinnetjes van 3 woordjes, elke dag zowat een nieuw woordje momenteel. Ze had ook een ontwikkelingsvoorsprong. Daarentegen is (vast) eten weer heel lastig. Maar heb er vertrouwen in dat dat vanzelf komt.
Denk gewoon dat elk kindje zich op zijn eigen tijd ontwikkelt.