16 Reacties
5 jaar geleden
Ik heb ook lang gehad dat het aanhappen pijnlijk was, langer dan bij mijn eerste dochter.
Bij mij hielp het om ondanks de minder grote hap mijn dochter goed op mijn borst te duwen en mijn borst platter te maken (de bekende hamburger), even zo vasthouden totdat ze goed erop zit en dan loslaten.. 🤷♀️ heb je vast al geprobeerd, maar werkt hier het beste.
Inmiddels ( nu 10 wk..) pijnvrij bij het aanhappen.
5 jaar geleden
Ik ben sinds een week ook zonder tepelhoedje aan het voeden. Mijn dochter hapt ook met een klein mondje aan. Ik dacht dat het door het tepelhoedje kwam. Omdat ze daar hun mond niet ver voor hoeven te openen. Ik gebruik ook die hamburger methode en bij mij werkt het redelijk. Succes en hopelijk voeden we ooit pijnvrij
5 jaar geleden
Ik zou nog eens goed laten kijken door een lactatiekundige of het tongriempje nu echt goed is zo. Bij mijn zoontje moest het twee keer en komt het zelfs voor dat het soms drie keer moet. Bij mij is het sinds de tweede keer klieven niet meer pijnlijk en de kloven etc gingen snel weg toen.
5 jaar geleden
Toen het tongriempje van mijn zoontje gekliefd was kreeg ik als tip om de tepel op zijn neus te leggen en dan naar beneden te strijken zeg maar. Heeft ons toen enorm geholpen om van dat zuinige mondje af te komen.
5 jaar geleden
Wat ik heb geleerd tijdens de kraamweek is om met m'n vingers de lippen naar buiten te krullen als de baby al aangehapt ligt (onder en boven) en het kinnetje ook wat naar beneden te duwen tijdens het drinken met m'n wijsvinger zodat het mondje mooi ver open lomt te staan. Heeft mij erg geholpen!
5 jaar geleden
Hadden wij hier ook. Bij ons is het tongriempje gelaserd. Maar er bestond twijfel over het lipbandje (lactatiekundige). Bij de paradontoloog werd verteld dat het lipbandje wel degelijk te strak was. En dat is ook gelaserd 🙂 dat zorgt ervoor dat ze een grote hap kan pakken en die ook vacuüm kan zuigen nu. Het heeft wel twee weken geduurd voor ze dat goed kon😌
Het tepelhoedje kan ook de oorzaak zijn. Probeer die echt even niet meer te gebruiken. Ik leg de tepel op de bovenlip, wijzend richting de neusgaten. Dat helpt maar soms doet ze haar mondje nog niet ver open en dat lijdt toch ook tot pijn. Geduld... En veel oefenen..
5 jaar geleden
En zelf heel veel filmpjes kijken over aanleggen. Ik heb daar uiteindelijk meer aan gehad dan aan de lactatiekundige. Die kwam hier met houding advies en theoretische informatie die ik ook op Internet kan vinden. Het aanhappen moet wat minder pijnlijk worden maar hier is het niet pijnvrij. Vooral als onze dame hongerig is klemt ze haar kaken op elkaar en komt er een platte tepel uit.. 😭 dus goed op signalen letten en aanleggen bij de eerste smakgeluidjes. Dan zijn we beiden nog op ons best 🤗
5 jaar geleden
Ik heb hetzelfde gehad met mijn meisje, niet goed aanhappen. Bij ons resulteerde dit in onrust, veel lucht en daardoor overgeven na de voeding. Advies lactatiekundige was inderdaad ook de Concorde houding, nu vier weken verder kan ik zeggen dat we onze draai hebben gevonden terwijl ik op het punt was om op te geven. Wat ik behulpzaam vond om mijn dochter beter te laten aanhappen was mijn borst iets optillen en ondersteunen met mijn vingers zodat die makkelijker in haar mondje valt. Hierdoor kon haar onderlip meer om mijn borst heen. Inmiddels kan ze dit zonder mijn hulp goed af. Door de Concorde houding kon ik haar met mijn arm dichterbij schuiven als ik het gevoel had dat ze niet groot genoeg hapte. Ook een beetje achterover leunen hielp door de zwaartekracht.
Dit filmpje is opgenomen door lactatiekundige die mij heeft geholpen misschien heb je er ook wat aan 🙏🏻
https://vimeo.com/510337555
5 jaar geleden
Mijn zoontje is 9 weken en in het begin ging het aanhappen goed. Ik heb wel wat pijnlijke tepels gehad maar dat was de gewenning. Sinds dat hij 5 weken oud is hebben we het flesje geïntroduceerd om alvast te oefenen straks voor als ik weer ga werken. Vanaf de 6e week heeft hij toch ook een speen omdat hij de borst sneller leeg drinkt en nog zuigbehoefte heeft erna. Sinds 7 weken is hij luier gaan aanhappen en vaak als ik hem niet goed aangeduwd houd, trekt hij terug tot dat hij alleen mijn tepel nog maar in zijn mond heeft. Tot nu toe hebben hij en ik daar geen last of pijn van. Maar met het aanhappen weet hij heel goed dat hij een grote hap moet nemen. Doet hij dit niet dan leg ik opnieuw aan en zeg ook nee en goed zo wanneer hij het goed of fout doet. Ik gebruik ook de hamburger methode en blijf mijn borst ondersteunen om hem te helpen.
5 jaar geleden
Reactie op Mama Van Owen
Mijn zoontje is 9 weken en in het begin ging het aanhappen goed. Ik heb wel ...
Ik heb een gelijkaardig verhaal. Vind je het niet irritant aan je borst als hij zo"lui"aangehecht is? En denk je dat hij dan voldoende melk binnen krijgt? Ik ben daardoor nu eigenlijk supplement flesje beginnen geven en voel me er zo gefrustreerd door.
5 jaar geleden
Reactie op rosali
Ik heb hetzelfde gehad met mijn meisje, niet goed aanhappen. Bij ons result ...
Bedankt om dit te delen. Ik probeer het eens.
5 jaar geleden
Reactie op FrancescaD
Ik heb een gelijkaardig verhaal. Vind je het niet irritant aan je borst als ...
Ja irritant is het soms wel. Maar hij krijgt nog steeds voldoende binnen. Hoor en zie hem ook goed slikken de eerste minuten. En hij valt eigenlijk altijd direct in slaap als hij voldaan is. Ook heeft hij goede plas luiers.
5 jaar geleden
Reactie op rosali
Ik heb hetzelfde gehad met mijn meisje, niet goed aanhappen. Bij ons result ...
Bedankt voor de link, ik ga deze houding ook zeker proberen. Ik merk dat ik soms probeer zijn hoofd en nek aan te duwen en dat lijkt me helemaal niet fijn voor de kleine.