21 Reacties

3 jaar geleden

Ik slik het ook maar het heet anders . Lees maar eens op internet over het medicijn dat stelde mij gerust.

3 jaar geleden

Bij mij zaten ze te twijfelen door een eerdere zwangerschapsvergiftiging maar doordat ik toen 38 weken was bij de vaststelling van de vergiftiging en geen 37+6 hebben ze toch besloten om het niet te doen. Misschien moet ik wel ingeleid worden maar dat zien we dan wel!

3 jaar geleden

Ik had hetzelfde gevoel als jou. Ik slik het nu al vanaf week 8 (nu 13+4) en prima te doen. Wel met wondjes oppassen want je bloed wat langer dan normaal🤣

3 jaar geleden

ik ben nu 12w3d en wordt ook doorverwezen naar de gyneacoloog omdat ik een te hoge bloeddruk heb.. ze willen me hiervoor ook aan de medicijnen zetten geloof ik en daar heb ik niet zoveel zin in eigenlijk😅 begrijp me niet verkeerd, al is het beter voor de kleine dan doe ik het natuurlijk.. heb nu een bloeddrukmeter gekocht om het zelf in de gaten te houden en probeer zoveel mogelijk zoutarm te eten..

3 jaar geleden

Reactie op pauu

ik ben nu 12w3d en wordt ook doorverwezen naar de gyneacoloog omdat ik een ...
Ik ben me nu aan het inlezen op knoflookcapsules (werkt bloeddrukverlagend).. ik werk in de ouderenzorg en heb clienten die dat slikken tegen te hoge bloeddruk. lijkt me een gezondere alternatief voor de asprine... hier iemand ervaring mee?

3 jaar geleden

Ik heb het tijdens mijn 1ste zwangerschap niet genomen, en kreeg op het einde veel te veel eiwitten in mijn urine en groeiachterstand (wat wijst op zwangerschapsvergiftiging), een hoge bloeddruk heb ik nooit gehad. Waardoor ik een inleiding gekregen heb op 38+6 weken en deze heeft 3 dagen geduurd. Dus echt geen lachertje. Nu 2de x zwanger en neem nu wel asaflow omdat dit de doorbloeding naar de placenta zou verbeteren. Ik ben nu 14+4 weken. Ik zie geen enkele reden om zo een lichte bloedverdunner niet te nemen, als dat de lijdensweg op het einde zou kunnen vermijden. Uiteindelijk gaat de gynaecoloog u niets voorschrijven dat schadelijk kan zijn voor je baby hoor.

3 jaar geleden

Ik heb het zelf juist aangevraagd bij mijn verloskundige want ik slikte al zelf baby aspirine maar doe dat liever onder toezicht. Met een arts was dit wel eerder besproken wat het doet en dat het soms wordt ingezet en hij had een houding van baat het niet dan schaadt het niet. Ik ken Asaflow niet dus ik kan je niet daarmee helpen. Ik heb inmiddels via de gynaecoloog een recept voor Ascal. Dit werd voorgeschreven wegens iets verhoogde kans op zwangerschapsvergiftiging. https://richtlijnendatabase.nl/richtlijn/hypertensieve_aandoeningen_in_de_zwangerschap/acetylsalicylzuur_pre-eclampsie_zwangerschap.html

3 jaar geleden

Ik neem asaflow nu 3 weken omdat ik ook neig naar hoge bloeddruk en bij mijn vorige zwangerschap had ik een lichte baby voor 8 dagen overtijd dus ze vermoeden ook dat de doorbloeding niet helemaal goed was. Ik ben ook geen fan van medicijnen tijdens de zwangerschap en denk na over elke dafalgan maar vertrouw helemaal op mijn gynaecoloog.

3 jaar geleden

Ik slik het ook ivm een verhoogde kans op zwangerschapsvergiftiging. De gynaecoloog heeft mij duidelijk uitgelegd dat er geen nare bijwerkingen zijn en dat het alleen goede effecten zal hebben. Ik zie daarom niet de reden om ze niet te slikken. Ik merk dus ook verder geen nare bijwerkingen en tot nu toe geen hoge bloeddruk. Ik ben inmiddels 16 weken en slik het vanaf de 12e. Ik moet het door blijven slikken tot de 36e week.

3 jaar geleden

Ik werd ook geadviseerd om kinder asperine te slikken (80-100mg). Slik het nu sinds de 12e week.

3 jaar geleden

Ik neem het ook. Voor mijn zoontje geboren werd, had ik een missed abortion op 13 weken. Gyn vermoedde een bloedklonter in de navelstreng. Ik nam het mijn vorige en deze zwangerschap. Ben nu veel geruster dan wanneer ik het niet zou nemen. Als gyn het aanraadt... die weet wel wat hij doet! Beter voor jezelf én de baby!

3 jaar geleden

Ik heb bij mijn 1e zwangerschapsvergiftiging gehad en moet daarom nu sinds week 12 ascal 80 mg slikken. Ik doe het graag, want 5 weken ziekenhuis en zwangerschapsvergiftiging was echt vreselijk.

3 jaar geleden

Ik heb ook hetzelfde resultaat, moet dit innemen en een bloeddruktoestelletje mee naar huis om iedere dag te checken

3 jaar geleden

Ook iets om mee te nemen in je overweging: zwangerschapsvergiftiging wordt meestal iedere zwangerschap heftiger. Dus mocht je nog meer kinderen willen dan is het ook om die reden raadzaam om zo veel mogelijk te doen aan preventie.

3 jaar geleden

Reactie op pauu

Ik ben me nu aan het inlezen op knoflookcapsules (werkt bloeddrukverlagend) ...
Ja. Gewoon asprine slikken als het voorgeschreven wordt.🤷‍♀️ het gaat niet zozeer om de bloeddruk die verlaagd moet worden maar je vaten die doorr asprineverwijd worden zodat je baby de voedingstoffen via de vaten van de navelstreng binnenkrijgt. Bij vatvernouwing (de rede dat je een hoge bloeddruk hebt) zorgt ervoor dat er minder zuurstof en voedingstoffen bij je baby komt. Dit zorgt voor complicaties bij de baby. En dan komt daar ook nog is het hellp syndroom voor de mama bij. Het grotere risico dan. Kortom, niet gaan expirimenteren, laat dat over aan de wetenschappers en de medicatie slikken die je met reden voorgeschreven krijgt 😊

3 jaar geleden

Reactie op Lies_juul

Ook iets om mee te nemen in je overweging: zwangerschapsvergiftiging wordt ...
Vreemd, mijn gynaecoloog heeft me vertelt dat als je het tijdens je 1ste zwangerschap zwangerschapsvergiftiging gehad hebt, het de 2de zwangerschap minder waarschijnlijk zal zijn.

3 jaar geleden

Reactie op AnnekeV

Vreemd, mijn gynaecoloog heeft me vertelt dat als je het tijdens je 1ste zw ...
Dat klopt ook, mits het van dezelfde vader is. Maar als je het dan toch krijgt dan is het wel vaak heftiger. Dus het klopt beiden.

3 jaar geleden

Ik slik het sinds de 12e week. Dit omdat mijn gynaecoloog had gezegd dat het moest. Ik heb zelf diabetes en blijkbaar heb je dan verhoogde kans op zwangerschapsvergiftiging. Zelf vond ik het onzin, dit omdat ik nog nooit echt een hoge bloeddruk heb gehad, echter moest het toch want het kon absoluut geen kwaad voor de kleine. Wel moet ik stoppen als ik 35 of 36 weken ben haha!

één jaar geleden

Bij mij is wordt het ook aangeraden deze zwangerschap, vorige zwangerschap lichte symptomen van zwangerschapsvergiftiging en ons kindje met 32 weken verloren (niet door de vergiftiging, oorzaak was niet helemaal duidelijk). Dus voor de zekerheid willen ze deze keer de doorbloeding optimaal hebben. Ik ga t dus zeker doen.

één jaar geleden

Waarom een advies van een deskundige in de wind slaan..? 🤦‍♀️