27 Reacties

5 jaar geleden

Volgens mij is dat niet standaard. Ik krijg het om de week. Omdat ik een vroeg geboorte had bij mijn eerste zwangerschap door een verkorte baarmoederhals

5 jaar geleden

Mij hebben ze dat niet gevraagd toen ik de afspraak maakte.

5 jaar geleden

Ik krijg het vandaag omdat er bij mij in februari afwijkende cellen zijn weggehaald

5 jaar geleden

Ze hebben dat bij mij niet gevraagd.

5 jaar geleden

Ik heb 3 weken geleden nog een cervixlengte meting gehad, ivm een lisexcisie in 2018. Stelt niets voor hoor. Maar waarom willen ze dit bij jou doen dan? Zijn er bij jou ook cellen weggehaald oid? Anders zou dit toch eigenlijk niet hoeven. Je hoeft er iig niet bang voor te wezen hoor. Is enkel met een inwendige echo opmeten en klaar.

5 jaar geleden

Reactie op minke2020

Volgens mij is dat niet standaard. Ik krijg het om de week. Omdat ik een vr ...
Mag ik vragen hoe dit gebeurt: is dit vaginaal onderzoek of via echo op buik?

5 jaar geleden

Het is een onderzoek, ik denk dat ze het alleen bij onze praktijk doen dan of onze regio. Iedereen mag het doen als hij of zij wil.

5 jaar geleden

Persoonlijk niet bekend mee maar wel dingen gelezen over vrouwen die veelste vroeg bevallen daardoor. Ik heb laatst iets gelezen over iemand die daardoor haar tweeling verloor maar kan het niet terug vinden. Zou zeker de controles doen. Las ook iets over een pessarium wat dan evt kan helpen. Hoop dat het meevalt 🤞🏻

5 jaar geleden

Ik ga niet voor kiezen,want het is vervelend en duurt lang.ik had kans voor vroeg geboeren maar niet gebuurt dus.

5 jaar geleden

Reactie op tess-1

Mag ik vragen hoe dit gebeurt: is dit vaginaal onderzoek of via echo op bui ...
Vaginaal

5 jaar geleden

In de praktijk waar ik zit wordt dit standaard aangeboden. Ik ga het wel doen, omdat als ze vaststellen dat er een verkorte baarmoederhals is, ze vervolgens kunnen ingrijpen / beter kunnen monitoren op risico’s die verband houden met o.m. vroeggeboorte. Kan ook niet echt een reden bedenken om dit niet te doen.

5 jaar geleden

Bij mij meten ze mn baarmoederhals iedere twee weken ivm twee lisexcisies (die in een paar maanden hebben plaats gevonden). Ik vind de controle heel fijn, omdat ze eventueel nog iets kunnen doen (plaatsen van een bandje) zodat er minder kans is vroeggeboorte. Ook kun je beter in de gaten worden gehouden en advies krijgen om vroeggeboorte te voorkomen. Ze meten dit dmv een inwendige echo, vind het niet pijnlijk. Wat is de reden dat je het eventueel niet zo willen doen?

5 jaar geleden

Reactie op Krisi

Ik ga niet voor kiezen,want het is vervelend en duurt lang.ik had kans voor ...
Bij mij wordt de lengte iedere twee weken opgemeten en dit duurt niet lang? Binnen aantal minuten is het gemeten met een echo. Leuk is natuurlijk anders maar vergeleken met een bevalling is dit denk ik peanuts.

5 jaar geleden

Meestal doen ze dergelijk onderzoek als je een vroeggeboorte of late miskraam in het verleden hebt gehad. Of als je vanwege een andere reden een risico loopt op een zwakke baarmoedermond. De meting zelf kan geen kwaad. Ze kijken met een vaginale echo naar de lengte van de baarmoedermond. Dit duurt vaak een minuut of 2-3. Ik heb begrepen dat er ideeën zijn om dergelijk onderzoek routine te maken/ vaker aan te bieden. Er lopen volgens mij studies om na te gaan of een pessarium vergelijkbare effectiviteit heeft als een cerclage. Het plaatsen ve pessarium is niet zo belastend als een cerclage en helpt mogelijk ook. Vraag evt aan je arts waarom ze een dergelijke meting willen doen, zien ze je als risicogroep? Of willen ze het als routine aanbieden?

5 jaar geleden

Reactie op Raven

Meestal doen ze dergelijk onderzoek als je een vroeggeboorte of late miskra ...
Mijn echocentrum biedt het bij iedereen aan, risicogroep of niet. Je hebt standaard de keuze wel of niet. Misschien dat ze meedoen in een onderzoek oid?

5 jaar geleden

Bij mij werd dit ook aangeboden, het is inderdaad een onderzoek wat loopt waar je aan mee kan doen of niet. Daarnaast heb ik grote kans op een vroeggeboorte door een afwijking aan mijn baarmoeder en krijg ik vaker deze meting, het is een inwendige echo (net als die je soms ook aan het begin van je zwangerschap krijgt als je al vroeg een echo hebt) en doet helemaal geen pijn en is zo gebeurd. Ik vind het ook fijn dat ze controleren, als ze wat vinden zijn ze er gauw bij en je ziet je kindje dus dat is altijd leuk.

5 jaar geleden

Voor mij is het medisch en tevens ook een geruststelling. Maar dat komt door 2 lisexcicie waar er een stuk vanaf is gehaald. Ik ga om de 5 weken naar het ziekenhuis. Eenvoudig onderzoek via inwendige echo. Zo klaar. Via echo net als met de baby meten ze het op via het scherm. Direct de uitslag die geruststellend was. Bij een te korte baarmoederhals draagt het de baby niet. Als het te kort is plaatsen ze een ringetje als hulpmiddel. Geen ervaringen mee met geen medische indicatie. Voor mijzelf is het een zorg minder. Wetende dat het wel verkort is, maar verder prima genoeg lengte heeft. Het onderzoek zelf vond ik een makkelijk snel en niet vervelend onderzoek.

5 jaar geleden

Hallo, mijn dochtertje is ook te vroeg geboren en ze houden het ook in de gaten (maar gewoon via echo op buik). Hoe lang is een baarmoederhals gemiddeld rond de 20 weken? Of hoe lang moet deze zijn om goed te zitten? Bedankt

5 jaar geleden

Reactie op tess-1

Hallo, mijn dochtertje is ook te vroeg geboren en ze houden het ook in de g ...
De lengte vd baarmoedermond is normaal rond deze tijd rondom de 4cm/ 40mm. Als ze onder de 2,5cm meten dan is dit echt aan de korte kant en overwegen ze een bandje. Overigens schijnt de precieze lengte nog wel iets te varieren, het kan nu 3,5cm zijn en straks weer 4 of andersom.

5 jaar geleden

Reactie op tess-1

Mag ik vragen hoe dit gebeurt: is dit vaginaal onderzoek of via echo op bui ...
Vaginaal ja. Maar dat doen ze dus alleen als het medisch noodzakelijk is want het is volgens mij beter om niet te veel vaginale echo’s te krijgen. Maar goed ik krijg het dus om de week.