20 Reacties

VRIEND

5 jaar geleden

Nee, alleen ww heb je recht op. Wisten ze dat je zwanger was?

5 jaar geleden

Je zwangerschap mag niet de reden zijn dat je contract niet wordt verlengd. Maar ja, hoe ga je dat bewijzen

VRIEND

5 jaar geleden

Ik was bij mn 1e 8 maanden in dienst, na 6 m in de ziektewet, nadat mn contract afliep is deze niet verlengd. Moest toen ww aanvragen.

5 jaar geleden

Ze mogen je niet ontslaan omdat je zwanger bent. Maar ze kunnen natuurlijk een andere reden aandragen. Zou hier wel achteraan gaan. Ze zijn verplicht met een goede reden te komen. Je komt in de ziektewet of de ww. Je kan het beste even bellen met het uwv en je situatie uitleggen. Succes!

5 jaar geleden

Ik heb een soort gelijke situatie mee gemaakt. Ik ben thuis komen te zitten met een burn out. En een week na dien kwam ik er achter dat ik zwanger was. Mijn contract is inmiddels ook niet verlengd (vanwege burn out) maar bewijs dit maar is. Ik ga dus ziek uit dienst, en krijgt 70%. Maar omdat ik heel ziek ben vanwege mijn zwangerschap is er een kans op 100%. Als ik je een advies mag geven en je zo ziek bent. Je ziek melden en niet meer gaan werken. Hiermee wordt je ziek uit dienst gemeld. En heb je dus wel recht op ziektewet uitkering. 100%! Maar als je aangeeft nu van nou werken zou eventueel wel gaan. Zou ik proberen een andere baan te zoeken. Wat je eventueel ook kan doen. Is deze 7 weken uitwerken. Kijken hoe het dan gaat. Ww aanvragen. Maar ben je nog ziek kun je dit aangeven bij het uwv en krijg je alsnog ziektewet uitkering. Maar wie weet zijn tegen die tijd de kwaaltjes wel over.

5 jaar geleden

Ik zit in dezelfde situatie. Ben nu 16w en zit nu sinds 1 juli thuis, toen liep mijn contact af. Ik heb me uiteraard verdiept in mijn rechten. Ik zit in de ww en krijg gewoon 16weken zwangerschapsverlof (en dat is 100% salaris) Mocht ik nu zwangerschapsgerelateerd ziek worden of het werk waarin ik solliciteer niet meer zou kunnen doen, dan kan ik gewoon in de ziektewet. Dan zul je natuurlijk wel naar de arbodienst moeten.

5 jaar geleden

Reactie op Baby RM

Ze mogen je niet ontslaan omdat je zwanger bent. Maar ze kunnen natuurlijk ...
Bij geen verlenging hoeft de werkgever geen reden aan te geven. Zolang het niet alleen de zwangerschap is maar hoe bewijs je dat?

5 jaar geleden

Precies hetzelfde hier. Het moeilijke is je kan het niet aantonen dat ze je contract niet verlengen vanwege zwangerschap helaas.... ik ben er ook druk mee bezig met het UWV...

5 jaar geleden

Ik zit in de ziektewet, dit omdat ik al 2 weken ziek thuis zat en uitzendbureau mij in de ziekte wet gezet heeft.

5 jaar geleden

Je moet je inschrijven bij het uwv binnen 2 dagen dat je contract afloopt. Ik weet niet zeker of je dan meteen kan invullen dat je ziek bent, maar je krijgt of ww of ziektewet. En anders meld je je na de inschrijving ziek (indien van toepassing nog) Bij de ziekmelding aangeven dat het zwangerschaps gerelateerd is, dan krijg je 100%.

5 jaar geleden

Bij geen verlenging hoeft de werkgever geen reden aan te geven. Zolang het ...
Je kan altijd vragen waarom je contract niet verlengd wordt.

5 jaar geleden

Reactie op Bloempje16

Je kan altijd vragen waarom je contract niet verlengd wordt.
Zeker maar de vraag is zul je daar een eerlijk antwoord opkrijgen? Ik denk dat zij ook hun rechten en plichten kennen. Ik kreeg ook te horen dat ik voor een functie niet aangenomen werd had te veel ziekte uren. Maakte hun niet uit dat dat van de zwangerschap kwam. Ze hadden als nog betere kandidaten gevonden. 3 maand later hadden ze meer mensen nodig kreeg ik hem wel. Ze zullen vast over de ziekte dagen vallen ze zijn vast bang dat er meer komen en een ander die niet zwanger is is niet zoveel ziek. Ja kan van alles bedenken in vullen. Waarschijnlijk wordt het afgedaan dat je toch niet zo goed in de functie pasde. Ik ken mensen die kregen geen vast contact te veel ziekte dagen maar na 3 maanden mochten ze van harte weer terug komen op uitzend basis. Geen idee over welk beroep het gaat maar heb nog geen baas ontmoet die z'n eigenbelang niet voorop stelt. En jij moet die van jou op komen ben alleen bang dat je met geen verlenging weinig aan te vechten hebt.

5 jaar geleden

Ik zit in dezelfde situatie. Ben nu 16w en zit nu sinds 1 juli thuis, toen ...
Weet jij of je die 16 weken bovenop je termijn ww krijgt waar je recht op hebt? Als je recht heb op 10 maanden ww en je bent zwanger, krijg je dan 10 maanden + 16 weken? Of wordt die 16 weken dan onderdeel van die 10 maanden?

5 jaar geleden

Ik zou een schriftelijke bevestiging vragen van het niet voortzetten van je dienstverband op initiatief van je werkgever. Met ook de reden waarom het niet is voortgezet. Hoe dan ook kun je WW aanvragen. Het is de vraag wat de reden is van je werkgever, daar ben ik wel erg benieuwd naar. Ziek uit dienst ga je pas als je op moment van einde contract ook daadwerkelijk ziek bent. Je ziekmelding wordt dan van je werkgever overgezet naar het UWV. Of de ziekmelding zwangerschapsgerelateerd is, zal het UWV verder gaan uitzoeken en toetsen...

5 jaar geleden

Reactie op MT21

Ik zou een schriftelijke bevestiging vragen van het niet voortzetten van je ...
Als reden gaven ze dat me ziekte verzuim hoog is, en dat ze tijdens deze corona geen risicos willen nemen.

5 jaar geleden

Reactie op sabda

Als reden gaven ze dat me ziekte verzuim hoog is, en dat ze tijdens deze co ...
Heb je wel ooit een verzuimgesprek gehad? Krijg door je berichtjes niet echt de indruk... Ik vind dat ze minstens met je in gesprek hadden mogen gaan om eerst samen naar oplossingen te zoeken ipv zo rigoureus een beslissing te nemen. In ieder geval... kop op en denk nu vooral aan jezelf! 🍀

5 jaar geleden

Reactie op yvv2589

Weet jij of je die 16 weken bovenop je termijn ww krijgt waar je recht op h ...
Die 16 weken zwangerschaps en bevalverlof is apart. Die moet je ook later apart aanvragen. Ik heb ook maanden zonder werk gezeten in mijn vorige zwangerschap. Dus je kunt uiteindelijk meer dan een jaar zonder werk zitten bewijze van. Dus ik zou je vooral niet te druk maken. Die 16 weken is trouwens ook 100% en niet 70 %. Dat is ook mooi meegenomen😘

5 jaar geleden

Reactie op yvv2589

Weet jij of je die 16 weken bovenop je termijn ww krijgt waar je recht op h ...
Ja verlof valt buiten de ww. Ik heb 9maanden ww+ 16 weken verlof. Dus nu juli tm november ww, december tm maart (ongeveer) verlof, daarna weer ww mocht dat nog nodig zijn

5 jaar geleden

Wat een vervelende situatie zeg. Helaas kan je er vrij weinig aan doen. Hoor dit vaker sinds ik op HR werk maar de werkgever heeft bij bepaalde tijd contracten gewoon veel meer ruimte. Als je tijdelijke contract afloopt (“eindigt van rechtswege”) hoeft je werkgever geen reden op te geven. Hij hoeft je alleen maar een maand van tevoren te zeggen of je wel/niet verlengd wordt (aanzegtermijn) Ziek uit dienst is ook niet voor kosten voor de werkgever. Dan moet je zelf een ziektewetuitkering aanvragen. Een gewone ziektewetuitkering is doorgaans 70% doorbetaling maar een ziektewet ten gevolgen van zwangerschap weer 100%. Het UWV zal je naar hun arts sturen ter beoordeling. 6 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum krijg je zwangerschapsverlof en vervolgens 10 weken bevallingsverlof. Dit is wel gewoon 100%. Volgens mij is dit een beetje wat je zoekt?

5 jaar geleden

Reactie op Heleen-92

Wat een vervelende situatie zeg. Helaas kan je er vrij weinig aan doen. Hoo ...
Dankje lieverd. Inderdaad dit is wat duidelijker voor me en dan weet ik wag ik kan doen xx