8 Reacties

4 jaar geleden

Wat een vreselijk moeilijke keuze! Ik heb jaren geleden EMDR gehad en kan mij goed voorstellen wat voor angst signaal dit kan afgeven aan je ongeboren kindje. Heb je ook gevraagd wat de continue stress tijdens het slapen die je nu hebt dan doorgeeft? Is dat niet ook schadelijk? Ik weet uiteraard niet wat je moet doen, maar huilend en zwetend wakker worden van angst in de nacht lijkt mij voor jou en voor je ongeboren kindje ook slecht.. Heel veel sterkte!

4 jaar geleden

Ik heb een hele stressvolle zwangerschap gehad van week 13 tm 36+4 de geboorte. Onze zoon is overleden tijdens mijn zwangerschap en onze andere zoon heeft het overleefd. Het is een tweeling. Enorm veel stress en verdriet. Onze zoon is nu een hartstikke vrolijke dreumes van 15 maanden en je merkt er niks van dat hij een heftige periode in mijn buik heeft meegemaakt. Ik zou echt EMDR nu al tijdens de zwangerschap overwegen. Straks als de kleine er is, heb je dan wel tijd om deze therapie aan te gaan?

4 jaar geleden

Ik heb vorig jaar EMDR gehad en bij mij heeft het wel wat geholpen al na 2-3 sessies merkte ik verschil. Ik heb het verder niet als extreem intens ervaren (lichamelijk). Wel was ik de dagen er na extra moe en had ik veel hoofdpijn. Maar dat was met 1 谩 2 dagen ook weg. Ik heb dus na 2-3 weken echt kunnen zeggen dat hij mij geholpen heeft. Dit is natuurlijk niet voor iedereen zo maar misschien wel een plusje aan de kant van nu in de zwangerschap al beginnen. Succes!

4 jaar geleden

En wat ik hier onder niet benoemd heb maar wat ik wel wil benoemen is het volgende. Als ik jou situatie lees dan denk ik dat het echt verstandig is om het nu al te starten. Ik heb ook EMDR gevolgd na een traumatische gebeurtenis rondom mijn dochter. Ik kan denk ik dus wel een beetje inbeelden hoe jij je zou kunnen voelen en wat je meemaakt. Als je dit niet nu behandeld is er misschien ook een kans dat je de geboorte van je tweede kindje extra stressvol ervaart. Ook dat je misschien extra gevoelig bent voor spannende dingen die er kunnen gebeuren als je kindje geboren is. Wil dit nog even gezegd hebben, denk dat het echt goed is om echt goed na te denken voor jezelf. Als ik in jou schoenen zou staan zou ik het heel spannend vinden maar het denk ik niet uitstellen. Hoop ook dat je een goed vangnet om je heen hebt voor als je er mee gaat starten!

4 jaar geleden

Allereerst, heel veel sterkte met deze situatie, ontzettend moeilijk. Ik ben geen professional, maar misschien kun je nog eens met een andere therapeut overleggen. Veel succes en sterkte!

4 jaar geleden

Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap EMDR gevolgd. Ik heb er nooit iets vervelends in gemerkt, ook niet bij mijn zoontje. Dagen erna ietsjes extra moe. Bij mij hielp EMDR heel prettig. Mijn therapeut adviseerde juist om het wel te doen omdat je anders grotere kans hebt dat je een bevalling of eerste maanden met een kind moeilijker/traumatische ervaart (stress op stress, trauma lokt trauma uit zeg maar). Ik heb een ongelofelijk leuk kind (sorry, ben z'n moeder 馃槉) gekregen. Een rustig, lief mannetje dat zich snel ontwikkelt. Dus aan hem merk ik ook weinig...

4 jaar geleden

Ik heb EMDR gehad tijdens mijn zwangerschap. Mijn psycholoog heeft voor ze daaraan begon veel overleg gehad met andere psychologen en psychiaters volgens hen kon het waarschijnlijk weinig kwaad. Wel heeft ze de echt grote trauma's vermeden en heeft ze een aantal kleinere aangepakt. De kleine is nu 16 maanden en een heel vrolijk, lief en nieuwschierg mannetje, ik geloof niet dat hij er last van heeft gehad

4 jaar geleden

Ik heb emdr gehad omwille van traumatische bevalling. Normaal gezien zou het nu ok moeten zijn maar hij zei dat als ik bij een nieuwe zwangerschap zou merken dat er nog iets is blijven hangen, ik gerust nog een sessie kon doen tijdens de zwangerschap. Ik zou dus eerder emdr kiezen dan de stress.