25 Reacties

4 jaar geleden

Hoi! Wat spannend, zou ik ook vinden met deze methode. Ze hebben het over veiligheid creeeren, dat bereik je volgens mij vooral door lichamelijk contact als ze nog zo klein zijn. Persoonlijk heb ik daar moeite mee maar belangrijk te doen wat bij jou past natuurlijk! Leren baby’s zo niet af om te huilen als er wat is? Volgens mij zijn er ook vriendelijkere methodes? De rust en regelmaat zal sowieso vast helpen. Ik ben benieuwd hoe het gaat! Er is geen goed of fout in ieder geval, doe wat bij jullie past. Ik val In herhaling, maar zo belangrijk. En er zullen vast ook goede ervaringen zijn. Onze dochter van 10 maanden komt ook nog vaak in de nacht, maar geen grote drama’s. Daarom met voeden of wiegen ook snel weer in slaap. Ze slaapt wel langer achter elkaar dan jouw kleintje, snap zeker dat je toe bent aan slaap! Slaapt je kleintje al op die manier vanaf de geboorte? Succes in ieder geval 🍀 Ik volg deze topic, ben ook benieuwd naar ervaringen.

4 jaar geleden

Wij hebben niet specifiek deze methode gebruikt maar het wel een beetje op deze manier aangepakt. Ons zoontje slaapt nu hele nachten door. En tuurlijk zit er nog wel een nachtje bij waarin het niet zo gaat maar over het algemeen werkt het heel goed. En nee het is niet leuk als die huilt maar jij hebt ook je rust nodig. Even doorzetten

4 jaar geleden

Hoi R786, Dat klinkt erg pittig, om de 40/50 min wakker! Ik reageer op je omdat me dat echt heftig lijkt en omdat je aangeeft zo onzeker te zijn, wat ik herken (en ik denk veel moeders/ouders met ons). Ik deel hierbij mijn ervaring met je: Ik heb geen ervaring met deze specifieke methode , maar het lijkt op de ‘gecontroleerd huilen’ methode uit de slaapgids snuggles & dreams en daar heb ik wel ervaring mee. Hiermee zijn we begonnen met 8,5 maand, onze dochter kwam toen nog 1 a 2 keer voor bv nachtvoeding. Volgens de theorie uit deze gids (en ook wel het cb) heeft een baby van 9 maanden (of cb zegt zelfs 6 geloof ik) geen nachtvoeding meer nódig als de baby gewoon goed en genoeg eet en drinkt overdag. Maar de nachtvoeding kan wel de enige manier lijken om weer in slaap te komen. Dit wordt dan een slaap associatie genoemd. De theorie uit de slaapgids is dat een baby (snel) kan leren dat het wiegen / bv associatie niet nodig is, maar dat hij/zij ook zelf in slaap kan vallen, en ook weer door kan slapen / terug in slaap komen bij het wakker worden uit een slaapcyclus. Tot zover in het kort de achtergrond om te kiezen voor de gecontroleerd huilen methode. Het klinkt en voelt misschien hard, en misschien is dat het ook, ik heb de wijsheid niet in pacht maar ik zal je mijn overwegingen en geruststellingen geven die hebben geholpen deze toch toe te gaan passen: - niet alleen ikzelf maar ook mijn dochter heeft er baat bij een goede lange nacht te maken en zelfstandig in slaap te kunnen vallen - het huilen is niet per se uit (verlatings)angst, maar uit frustratie over het niet weer verder kunnen slapen en uit vermoeidheid. -volgens deze slaapgids kan je met deze methode al met 4 maanden beginnen (+ wel nachtvoeding geloof ik) wat ik wel heel klein vind voelen, maar ja, onze dochter was 2x zo oud inmiddels -soms haalde ik mijn dochter toch bij ons in bed als ze bijv ziekig was, maar dan bleef ze vaak ook huilen/ jammeren en niet in slaap vallen wat ik vind wijzen op vermoeidheid/ frustratie ipv dat ze dichtbij wilde zijn. - ze krijgt miljoen kusjes overdag en ook als ze s nachts wakker wordt benaderen we haar liefdevol natuurlijk, maar geven haar ook de kans zelf haar slaap weer voort te zetten . Dat laten huilen is naar , maar met bovenstaande overwegingen vond ik het te doen, zeker en vooral omdat het inderdaad best wel snel bleek te werken. - naar mijn idee gedijdt ze erg bij de lange nachten en het vaste slaapjes ritme overdag (dit een ander belangrijk component van die slaapgids, de dutjes overdag). Ze ontwikkelt super goed, is vrolijk en gaat en ik kan haar na het bed ritueel gewoon in bed leggen zonder dat ze dat vervelend vindt, ze wil gewoon graag naar bed dan naar mijn idee. Bij ons werkte het best wel snel, na ongeveer 3 nachten vroeg ze niet meer om nachtvoeding en viel ze dus na een beetje sussen/speentje / kort huilen weer in slaap, en al vrij snel werd ze echt minder vaak wakker , en zelfs regelmatig nachten van 18:30/19:00 tot 06:00/07:00. Ik stond versteld. Toen ze een beetje ziek was werd ze weer wel af en toe wakker/ vroeg wakker, maar doordat ik gesterkt was door de eerdere positieve ervaring kon ik ook dan op een liefdevolle manier de methode toepassen en eigenlijk huilt ze nooit meer echt s nachts. Alleen een beetje vroeg in de ochtend soms , maar totaal niet hysterisch of wat dan ook en vanaf 06:00 begint de dag weer met bv en veel knuffelen. Tot zover mijn ervaring. Mijn dochter is nu 10,5 maand, dus we hebben sinds 2 maanden ongeveer rustige nachten (en avonden!) en een ontspannen dochter (maar dat was ze op zich daarvoor ook al) Ik zeg helemaal niet dat deze methode dé manier is, maar mijn ervaring is dus wel positief. Ik hoop dat je er iets aan hebt. In ieder geval aan de wetenschap dat veel ouders met deze vragen en onzekerheden zitten. Liefs roos

4 jaar geleden

Reactie op JonnaMarloes

Hoi! Wat spannend, zou ik ook vinden met deze methode. Ze hebben het over ...
dank je wel voor je bericht! Ja mijn baby slaapt al sinds de geboorte op deze manier.. iedere x hazenslaapjes.. We gaan er zeker wat aan doen!

4 jaar geleden

Reactie op Bak5

Wij hebben niet specifiek deze methode gebruikt maar het wel een beetje op ...
Dank je wel voor je berichtje! Je hebt gelijk, we moeten idd doorzetten!

4 jaar geleden

Reactie op RoosenOmar

Hoi R786, Dat klinkt erg pittig, om de 40/50 min wakker! Ik reageer op je ...
Hoi Roos, Hartelijk voor je duidelijke uitleg over jullie situatie.. jullie geven mij wat meer zelfvertrouwen! Echt top! Er zijn zoveel voordelen om de slaapmethode toe te passen. Uiteindelijk doet het idd zoals je het zegt voor zowel voor mij als de baby goed! Het is ff doorzetten! Hij krijgt deze dagen zijn tandjes (2 boven) dus ik ga even aankijken wanneer ik naar mijn mening kan gaan beginnen! Ondertussen ga ik mij goed inlezen en goed voorbereiden 😊! Nogmaals heel erg bedankt voor je moeite!!

4 jaar geleden

Ik wil ook graag mijn ervaring delen. Onze zoon sliep al vrij snel door. Maar om hem in slaap te krijgen was een ramp. Het slaapritueel bestond uit ruim 1 a 2 uur wiegen. Toen hij 9 maand oud werd vonden wij het genoeg geweest. We hebben hem zo uit het niets gewoon wakker in bed gelegd. We lieten hem eerst 1min huilen en dan 1 min troosten. Dan 2 min huilen en weer 1 min troosten. Dan 3 minuten laten huilen en dan weer 1 minuut troosten, tot max 10 minuten huilen. Onze zoon heeft nooit langer dan 8minuten gehuild, viel toen zelf in slaap. Het heeft bij ons 3 dagen geduurd voordat hij zelf in slaap kon vallen. Nu leggen we hem in bed en hoeven we niet meer terug om hem troosten, en valt hij binnen 5a10min zelf in slaap. Tip: -haal je baby niet uit zijn bed, geef hem een aai over z'n bol en zeg dat t bed tijd is en wens hem weltrusten. Meer niet. -brenh je kind pas naar bed als je ziet dat ie echt moe is (oogjes wrijven, gapen etc) Bij ons is het goed gegaan. Wij hebben nu de hele avond voor ons zelf en kunnen lekker de nachten door slapen. Hij gaat om 19.00uur naar bed en slaapt tot 7.00/08.00 Succes

4 jaar geleden

Reactie op Rox1995

Ik wil ook graag mijn ervaring delen. Onze zoon sliep al vrij snel door. Ma ...
Super bedankt voor het delen van jullie ervaring!! 🙏🙏 Wat fijn dat je ook gelijk tips mee geeft.. ik ga ze zeker gebruiken.. Nu heb ik dankzij jullie eindelijk een idee wat ik kan verwachten..

4 jaar geleden

Reactie op r786

dank je wel voor je bericht! Ja mijn baby slaapt al sinds de geboorte op de ...
Heftig hoor! Goed dat jullie wat gaan uitproberen en zo te lezen kan het snel effect hebben al 🙏

4 jaar geleden

Reactie op r786

Super bedankt voor het delen van jullie ervaring!! 🙏🙏 Wat fijn dat je oo ...
En wat ook goede tip is om je kleintje snachts door te laten slapen. Is dat je kleine overdag voldoende eet en drinkt.

4 jaar geleden

Na het boekje ‘Slaap kindje slaap’ van dr. Estivill te hebben uitgelezen. Heb ik de volgende vragen: -Hebben jullie tabel 1 Of tabel 2 toegepast? -Hoe ziet jullie de 5/10 min slaapritueel met de baby eruit? -Hoe ziet jullie dag schema eruit? * hoe laat ochtend wakker * Dutjes, hoe vaak en hoe lang * Eet momenten tijden * Slaap tijd avond Laatste vraag: ik neem aan dat het wel toegestaan is om voor iedere dutje en 1/2 keer in de nacht borstvoeding te geven en dan wel wakker in bed neerleggen. Ik wil graag ‘het borstvoeding geven, knuffelen en wakker in bed leggen als onderdeel van slaapritueel toepassen.. Raden jullie dit aan? Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

4 jaar geleden

Ik zou je vraag in de fb groep “ nachtouders van nu” posten. Of even via de zoekfunctie op dr estivill zoeken. Ik heb in die groep ook wat vragen gesteld over die methode 😊

4 jaar geleden

Hoi R786, Ik ben erg benieuwd of je de methode al gebruikt hebt en wat je ervaringen zijn tot op heden? 😊

4 jaar geleden

Lieve mama’s; Hierbij mijn ervaring van tot nu toe: Ik ben gisteren zondag 5 Dec begonnen. Normaal wordt mijn baby tussen de 7 en 8:00 wakker, maar gisteren werd hij veel later wakker.. het was en is nog steeds heel zwaar!! Vandaag is nog maar de 2e dag! Vooral anderhalf uur huilen en overgeven vind ik als moeder heel erg om mee te maken.. Hij wordt nog meer overstuur als ik de kamer binnen loop en hij ziet mij. Was dat bij jullie ook het geval?? Ik wil eerst aan het ‘zelfstandig leren slapen’ werken en daarna aan de tijden van ‘s ochtend wakker worden en dutjes werken... Dag 1: 09:00 wakker 11:21 In bed gelegd 12:00 In slaap gevallen 13:25 wakker geworden 15:53 in bed gelegd 16:44 in slaap gevallen 17:15 Wakker geworden 20:28 in bed 21:57 In slaap gevallen 22:50 Wakker geworden - 23:05 geslapen Dag 2: 05:30 wakker en gevoegd!! 6:09 in bed gelegd 6:57 gestopt met huilen 10:00 wakker 13:20 in bed gelegd 13: 31 In slaap gevallen 15:05 wakker 17:41 in bed gelegd 18:15 🤮 door te veel gehuil en baby en bed schoongemaakt 18:32 in bed opnieuw neergelegd 19:41 in slaap gevallen Huilden jullie baby’s ook zo veel en raakten zij ook zo erg overstuur? Ik vind het enorm zwaar..

4 jaar geleden

Reactie op r786

Lieve mama’s; Hierbij mijn ervaring van tot nu toe: Ik ben gisteren zonda ...
Klinkt heel zwaar :( Onze dochter heeft niet zo lang en zo overstuur gehuild bij de gecontroleerd huilen methode nee... Heb wel dezelfde ervaring dat ze zich meer laat horen als ik haar na x aantal minuten kom geruststellen, maar dat hield dan ook weer op. Moeilijk voor jullie, ik weet niet wat ik zelf zou doen eigenlijk, sorry.. Veel sterkte en succes

4 jaar geleden

Reactie op r786

Dit klinkt heel zwaar en als je kindje zelfs overgeeft vraag ik me af of deze methode wel beste is. Is er geen tussenstap of zo? Als je kindje zo overstuur raakt zal de spanning nog lang blijven, ook al valt hij/zij in slaap. Zelf heb ik ook geen goede slaper, valt bij mij in slaap, dus andere tips kan ik niet geven.

4 jaar geleden

Reactie op r786

Klinkt heel zwaar inderdaad lieve mama. Ik denk niet dat ik dit zou kunnen… misschien is er een weg te vinden die minder heftig is voor jullie allebei? Voor mij is ontspanning heel belangrijk met onze dochter en vertrouwen dat de fases voorbij gaan en de slaap straks vanzelf komt op een eigen manier. Misschien heel naïef gedacht hoor, geen idee. Ik volg mijn onderbuik gevoel. Dat kun je altijd het beste doen denk ik, dus als dit bij je past ook al is het zwaar, dan komt het goed. Succes en sterkte, ook voor je kindje ❤️

4 jaar geleden

Ik volg even! Wij willen zondag gaan starten en zien er ook tegenop!

4 jaar geleden

Hoe gaat het?

4 jaar geleden

Dag lieve mama’s, ik heb via eindelijkslapen.nl een masterclass gekocht voor 35 euro. Het verschil met gecontroleerd laten huilen, is dat je je kindje wel oppakt als ze hysterisch/verdrietig wordt, maar niet gaat wiegen of lopen. Even nabijheid om te troosten en daarna terug in het bedje leggen. Deze methode heet de “disappearing chair” methode en is in het kort het afbouwen van de nabijheid en mate van troosten. Ik moet er nog aan beginnen, maar heb wel goede hoop, want dit past goed bij ons. Ik vind het vreselijk om mijn zoontje uit zijn plaat te laten gaan, want zeg eerlijk tegen mezelf: “van wie moet dit nou? Er zijn alternatieve manieren die fijn zijn voor mama en kindje” verder zegt de masterclass ook dat je naar andere dingen moet kijken, zoals: - wat eet je kindje gedurende de dag? - hoe zit het met prikkels? - is je kindje minimaal 2,5 uur in totaal buiten? En nog meer factoren die zijn slaap(vaardigheid) kunnen beïnvloeden. Ik geef zelf borstvoeding en meneertje associeert de borst met slapen, dus voor mij is het zaak om dit eerst af te bouwen en daarna de slaaptraining te starten (volgens de masterclass) en voor ons is dit ook een logische zet. Veel succes en heb vertrouwen in je kindje. Hij/zij kan het!