10 Reacties

4 jaar geleden

Ik herken je verhaal niet precies, maar mijn kleine meid trekt haar haren uit als ze in haar bedje ligt, tijdens het drinken van een flesje, kortom als ze moe is.... Waardoor je ondertussen al dunne/bijna kalende plekken ziet op haar hoofdje. Ze doet haar dus ook opzettelijk pijn, maar dan op een heel andere manier. Ik heb ook echt geen idee wat ik er aan kan doen. Want hoe meer ik haar handjes weg hou van haar hoofd, hoe vastberadener ze wordt... Ik was van plan het te vermelden bij de kinderarts als ik nog eens bij haar moet zijn. Kan je misschien ook proberen als eerste stap? Succes!!

4 jaar geleden

Reactie op E_V_P

Ik herken je verhaal niet precies, maar mijn kleine meid trekt haar haren u ...
Ach dat lijkt me ook erg lastig. Ik ga het inderdaad bij ons volgende bezoek benoemen. Het is lastig als ze zichzelf opzettelijk pijn doen.

4 jaar geleden

Hier niet echt hetzelfde maar hij smijt zich wel naar achteren als hij iets niet wilt en als we niet snel genoeg zijn doet hij zich dan ook pijn. Ik neem aan dat de peuterpubertijd wat begonnen is met driftbuien tot gevolg.

4 jaar geleden

Mijn kind kan zich uit frustratie ook opeens overstrekken/ naar achteren gooien als hij zijn zin niet krijgt of het ergens niet mee eens is. Hierdoor doet hij zich soms ook pijn. Ik denk niet dat we er zoveel aan kunnen doen. Ik probeer er niet veel aandacht aan te besteden maar soms leg ik hem liggend op de grond op zo’n moment ipv zittend/ staand. Zo van ga maar zo boos huilen dan maar dan kan hij zichzelf tenminste niet pijn doen door lichaam naar achteren te gooien.

4 jaar geleden

Hier ook één die zich naar achteren gooit als ze gefrustreerd is. Als ik zie dat ze boos wordt leg ik haar op haar rug en verder negeer ik het.🤷🏼‍♀️

4 jaar geleden

Onze dochter doet het ook. Al is het iets minder geworden. Schijnt een fase te zijn. Vaak is het ook al ze moe is. Cb adviseerde haar als het heel erg is in een camping bedje te zetten. Dat is allemaal redelijk zat. Verder pakken wij der ook op zeggen dat ze het niet moet doen omdat dat pijn doet. Maar geen idee of ze het begrijpt. Nu een jaar. Begon met 9 maanden.

4 jaar geleden

Mijn zoontje deed dit ook heel erg. Heb me zo’n zorgen gemaakt toen! CB zei dat ze zichzelf niet echt kunnen verwonden. Maar bij een dikke driftbui sloeg hij z’n hoofd overal tegenaan en op zo’n moment zette ik hem ook in z’n bedje neer en deed de kamerdeur dicht. Werkte echt super goed en hij stopte er toen vrij snel mee ook

4 jaar geleden

Onze dochter sloeg zichzelf een tijdje hard tegen haar hoofd als ze iets niet mocht of haar zin niet kreeg. Hoe meer wij 'nee', 'niet doen' en 'mag niet' zeiden hoe meer en harder ze ging slaan CB gaf aan dat dit een fase is omdat ze zich nog niet in woorden kunnen uiten en frustratie er dus op deze manier uit komt. Wij kregen als tip om niet meer te vaak bovenstaande woorden te gebruiken maar om haar af te gaan leiden met iets anders. En wanneer ze zichzelf sloeg om dan te benoemen dat ze zachtjes moet doen en haar te laten zien wat aaien is. Dit heeft een aantal weken geduurd maar ze slaat zichzelf niet meer en lijkt ook veel beter in haar vel te zitten nu.

4 jaar geleden

Hier ook een dochter die zichzelf naar achteren gooit als iets niet mag of als ze gefrustreerd is. Als ze moe is dan is het erger. Ik houd haar altijd vast als ze dit doet of op het punt staat dit te doen. Zelf benoem ik altijd wat wél gewenst gedrag is. Dus bijvoorbeeld: laat die brokjes maar lekker staan voor de hond hè in plaats van: nee, niet naar het hondenvoer. Wat ik me wel afvraag is of ook meespeelt dat ze thuis, bij oma en op het kdv andere dingen wel/niet mag en op een andere manier toegesproken wordt (oma is nogal van het “nee nee nee”). Ze lijkt nu de leeftijd te krijgen dat ze dit verwarrend vindt en daardoor ook sneller gefrustreerd raakt en zichzelf naar achteren smijt.

4 jaar geleden

Reactie op Mmmammam

Hier ook een dochter die zichzelf naar achteren gooit als iets niet mag of ...
Ik probeer inderdaad ook zoveel mogelijk het gewenste gedrag te benoemen ipv mijn frustratie te uiten. Het gaat nog niet altijd even perfect na een hele dag geklooi, maar goed we doen ons best. Ik heb wel het idee dat we inderdaad in een soort peuterpubertijd beginnen te komen. Alles is inmiddels een beetje strijd aan het worden. Als ze met opa of papa is is ze helemaal zoet, maar papa en ik samen of ik alleen...pfieuw 🙃