18 Reacties

5 jaar geleden

Ik heb vorige week helaas het zelfde nieuws gekregen. Erg overstuur geraakt van het feit dat ik gbs heb. Ik had een hoge concentratie. Het is een infectie die je tijdens de bevalling aan het kind kan geven. Op de huid van de baby kan het niet heel veel kwaad maar als de baby bij het breken van de vliezen de infectie in het vruchtwater krijgt dan is het probleem wat groter. In het ergste geval kan het kind er ziek worden of zelfs aan komen te overlijden. Het mooie nieuws is dat je op voorhand weet dat je het hebt. Daar kunnen ze met de bevalling op in spelen. Je krijgt mogelijk een antibiotica zodra de bevalling begint om het risico zo klein mogelijk te maken en het kind wordt extra goed in de gaten gehouden na de geboorte. Dit kan een of 2 dagen zijn.

5 jaar geleden

Reactie op Limonade

Ik heb vorige week helaas het zelfde nieuws gekregen. Erg overstuur geraakt ...
Hoihoi bedankt voor je reactie wat vervelend voor je ik hoop dat je kindje veilig geboren wordt ondanks de gbs, ik ben nu ook helemaal overstuur en dit heb ik inderdaad ook gelezen maar wat ik nergens kan terug vinden is hoe het komt dat we drager zijn geworden hoe raak je überhaupt besmet en is het nou een besmetting of een ziekte en blijft het levenslang?

5 jaar geleden

5 jaar geleden

🤷🏼‍♀️ Word dit dan standaard gecontroleerd tijdens je zwangerschap 🤔

5 jaar geleden

Reactie op mariAm128

Hoihoi bedankt voor je reactie wat vervelend voor je ik hoop dat je kindje ...
Ja je blijft levenslang drager. 1 op de 5 mensen heeft de streptokok in zijn darmen, vagina of baarmoeder.. Het komt dus best veel voor. Het is niet seksueel overdraagbaar, dus je hebt het als het goed is altijd al gehad. Het komt nu aan het licht omdat vrouwen die zwanger zijn vaker een urineweginfectie krijgen, en daarbij dus ook gekeken wordt of er b-streptokokken in de urine zit. Dit wordt gecontroleerd omdat het dus een gevaar kan zijn bij de bevalling voor de baby. Maar bij mensen die niet zwanger zijn wordt hier niet naar gekeken omdat dit voor een vrouw opzich helemaal geen gevaar is... ik weet hoe het voelt allemaal maar je kans er helaas niks aan doen. Bespreek het goed met de verloskundige en zorg ervoor dat je in het ziekenhuis een medische bevalling krijgt, de antibiotica optijd krijgt en dat je de kraamzorg op de hoogte brengt. Ze zullen in de week daarna de baby ook in de gaten houden. ;) meer kan je nu niet doen. Vergeet niet dat de baby alles van joun gevoelens mee krijgt en probeer daarom er niet te veel van te piekeren.

5 jaar geleden

Reactie op Amme1

🤷🏼‍♀️ Word dit dan standaard gecontroleerd tijdens je zwangerschap 🤔
Nee, maar wel als je een blaas of urineweg infectie hebt. Dan wordt je urine nog naar het laboratorium gestuurd om te kijken welke infectie je hebt. Indien je dus b streptokken hebt moet je extra alert zijn

5 jaar geleden

Veel is hieronder al gezegd. Maar het kan ook goed dat de bacterie tijdens je bevalling niet actief is. En dan is er sowieso niets aan de hand. Dus probeer dat ook in je achterhoofd te houden! Ik werd met 34 weken nog eens getest en toen was hij niet actief. Zal deze zwangerschap weer getest worden op het eind.

5 jaar geleden

Reactie op Limonade

Ja je blijft levenslang drager. 1 op de 5 mensen heeft de streptokok in zij ...
Pff wat een ellende zeg ik heb net nog even in het engels gezocht naar info omdat het in het nederlands allemaal beperkt is qua info maar in amerika bijv zeggen de artsen daar dat je er ooit mee besmet bent geraakt via besmet water of eten dat die bacterie daar aanwezig was en dat je het dus zo binnen krijgt en dat niet alleen de baby kan komen te sterven maar in sommige gevallen ook de moeder zelf waarom ook de moeder was mij niet helemaal duidelijk. Pff allemaal nieuw dit nou hopen dat het allemaal meegaat vallen en het goed zal aflopen mijn verloskundige heeft aangegeven dat ik indd een medische bevalling nodig zal hebben en tijdena mijn bevalling de antibiotica krijg.

5 jaar geleden

Reactie op Charlie91

Veel is hieronder al gezegd. Maar het kan ook goed dat de bacterie tijdens ...
In mijn geval wordt ik niet weer getest gaf mijn verloskundige aan omdat ik geen infectie heb maar ze in kolonisaties heb en dat is de reden dat ik sws aan de antibioticum moet dus wat ik later heb begrepen nadat deze topic heb geplaatst dat ik drager ben en een nieuwe test of onderzoek niet meer nodig is omdat het zeker is dat ik het altijd zal hebben

5 jaar geleden

Door een urinekweek vanwege blaasontsteking klachten kwamen ze erachter dat ik ook drager ben van streptokok groep B. Consequentie is een ziekenhuisbevalling, waarbij ik tijdens de bevalling antibiotica krijg toegediend. Hopelijk is de bacterie dan idd niet actief! Fijn is het niet, maar ik ben blij dat ik het tijdig weet en er uit voorzorg wat gedaan kan worden dat de baby en ik hopelijk niet ziek worden.

5 jaar geleden

Wat goed dat je erop getest bent! Ik was dit niet bij mijn laatste en zij is er zo ziek van geworden. Met 11 dagen oud met loeiende sirenes naar het ziekenhuis gegaan. We hadden geen uur later moeten zijn, want dan was ze er niet meer. Uiteindelijk 11 dagen in het ziekenhuis geweest en mijn kleine meisje aan zoveel toeters en bellen gehad... Ze heeft er door ons en de verloskundiges snelle handelen niks aan overgehouden, maar het had heel fout af kunnen lopen! Dus nu bevallen mét antibiotica. Ja, het is niet leuk met infuus tijdens je weëen, en nog een dag te moeten blijven, maar liever dat dan dit nog een keer mee te moeten maken. 😣

5 jaar geleden

Reactie op Yanan

Wat goed dat je erop getest bent! Ik was dit niet bij mijn laatste en zij i ...
Wauw wat heftig zeg, gelukkig is het goed gekomen en heeft ze verder nooit meer klachten gehad?

5 jaar geleden

Bij mijn kwamen ze er een paar jaar geleden achter tijdens een uitstrijkje. Waarschijnlijk is het bij mij overgedragen door mijn moeder, ben met een infectie geboren en mijn moeder zei ze waren de hele nacht met jou bezig geweest. Kreeg te horen dat ik later nog getest wordt of het momenteel actief is en dat ik met een infuus antibiotica zal bevallen. Heb zelf geen stress, want nu weten ze wat ze moeten doen.

5 jaar geleden

Mijn zoon is nu 9. Ik had langdurig gebroken vliezen bij de bevalling. Zondagochtend waren mijn vliezen gebroken maar geen weeën. In de avond bloed laten prikken in het ziekenhuis en de volgende ochtend inchecken. Ik bleek ook streptokok B te hebben echter was een antibiotica niet nodig zeiden ze, het kon ook goed gaan. Eenmaal bevallen en een nachtje blijven ivm langdurig gebroken vliezen moest ik de baby en de temperatuur goed in de gaten houden. Ik heb 2 nachten thuis kunnen slapen en moest daarna met de kleine naar het ziekenhuis omdat de temperatuur daalde en hij dus koorts had. We hebben vervolgens een week in het ziekenhuis gelegen terwijl hij 2 antibioticakuren kreeg. Dit infuus moest meerdere malen geprikt worden omdat het niet goed bleef zitten. Het was een kraamweek van hel met veel tranen. Deze bevalling krijg ik sws een infuus met antibiotica ik ga deze hel niet nog een keer door zelfs al zou het niet actief zijn, ik neem geen risico. Liever ik een kuur dan 2 kuren voor de baby. Hij heeft er niks aan over gehouden en is helemaal gezond.

5 jaar geleden

Reactie op mariAm128

Wauw wat heftig zeg, gelukkig is het goed gekomen en heeft ze verder nooit ...
Nee, gelukkig niet! Ze heeft nog wel even onder controle gestaan van de kinderarts om te zien of ze verder nog goed ontwikkelde, maar dat ging goed. Ze is nu een vrolijke, bijdehante, lieve dame van bijna 7 🥰

5 jaar geleden

Ik ben ook drager van GBS, en zal daarom moeten bevallen met een antibiotica infuus... vind het toch wel spannend allemaal... zijn er nog meer mensen die hier ervaring mee hebben? En hadden jullie last van bijwerkingen tijdens het infuus?

5 jaar geleden

Ik ben ook drager. Kreeg antibiotica tijdens m'n bevalling. Niet druk om maken!

5 jaar geleden

Bij ons (België) wel. Standaard vanaf 36 weken controleren ze, ben je besmet dan krijg je bij bevalling antibiotica. Zo is er geen risico vr de baby.