14 Reacties

4 jaar geleden

De gecorrigeerde leeftijd is de leeftijd die je baby zou hebben gehad als hij à terme zou zijn geboren. Door het aantal weken dat hij te vroeg is geboren af te trekken van het daadwerkelijk aantal weken dat hij oud is, bereken je de gecorrigeerde leeftijd. Bijvoorbeeld: je baby werd geboren toen je 32 weken zwanger was, dat is 8 weken te vroeg. Als hij 12 weken oud is, zal hij dus volgens de gecorrigeerde leeftijd 4 weken oud zijn. Met andere woorden: qua ontwikkeling komt hij overeen met een à terme geboren baby van 4 weken oud. Als hij 16 weken oud is, komt hij overeen met een à terme geboren baby van 8 weken oud, dan is 8 weken dus zijn gecorrigeerde leeftijd.

4 jaar geleden

Maar een kindje blijft toch niet zijn leven lang "achter " lopen? Mijn zoontje is met 38+1 geboren en is vandaag 2 maanden oud. Dat zou betekenen dat hij gecorrigeerd 5+6 weken zou zijn, en toch loopt hij precies gelijk met "leeftijdsgenoten " qua regeldagen en nu zijn 8 weken sprongetje die gisteren duidelijk is gestart?
24baby's podcast Samen Groeien

Luister nu naar de nieuwste podcast van 24baby: Samen Groeien. In deze podcast beleven we samen met jou de eerste maanden met je baby. Van de laatste loodjes van je zwangerschap tot alle eerste keren met je baby. Luister de podcast via jouw favoriete podcast-app.

4 jaar geleden

Het geld alleen voor de baby’s die prematuur worden geboren. Daarbij zie je vaak dat ze iets achter lopen omdat ze te vroeg zijn geboren, heeft te maken met de hersen ontwikkeling en daarom wordt er gesproken van een gecorrigeerde leeftijd.

4 jaar geleden

Reactie op Celiie

Maar een kindje blijft toch niet zijn leven lang "achter " lopen? Mijn zoon ...
Nee, tot 2 jaar ongeveer spreken ze van gecorrigeerde leeftijd. Het heeft te maken met de ontwikkeling van de hersens. Die ontwikkelen zich ook al in de buik tot 40 weken en zowel voor als na de geboorte zien ze dat dit volgens een redelijk vast patroon gaat. Ze zien dat bij baby's die te vroeg geboren zijnde hersentjes tot 40 weken zich nog ontwikkelen als een baby die nog in de buik zit. Pas daarna begint de ontwikkeling van de baby buiten de buik. Daarom werkt de sprongetjeskalender van oei ik groei ook met de uitgerekende datum en niet met de geboortedatum, maar ook oei ik groei is ongeveer een richtlijn en houdt, net als artsen, rekening met dat het zo'n 2 weken af kan wijken. Dus de baby kan ook best 2 weken voor de sprongetjeskalender begint al met een sprong beginnen, of 2 weken later pas. Het kan dus inderdaad dat je kindje al in de tweede sprong zit door de marge van 2 weken. Hier een kleine die met 37+1 is geboren(7 januari) is nu 2 maanden en heeft net pas het eerste sprongetje gehad ondanks dat hij dus al 2 maanden oud is. Hier klopt dat ook wat ik merk qua ontwikkeling. Sinds die sprong laat hij weer nieuwe dingen zien. Regeldagen hebben niks te maken met de ontwikkeling van de hersentjes, maar met de groei en dat begint wel gewoon vanaf de geboorte. Dat staat dus los van de gecorrigeerde leeftijd.

4 jaar geleden

Hier precies hetzelfde, ook met 38 weken geboren. Nu 8 weken... heb ook het idee dat ze nu gewoon in 2e sprongetje zit...waar kan ik aan zien of het 1ste of 2e sprong is??? Vind dat ook allemaal beetje vaag... heb ook niet het idee dat ze achter loop ofzo😊 en betreft voeding...zit ze nu ook gemiddeld op 5 flessen van tussen de 120cc en 150 cc

4 jaar geleden

Onze oudste dochter is met 34 weken geboren en qua ontwikkeling en groei liep ze precies zoals voldragen kindjes. Het is erg wisselend. Nu 3 jaar en heerlijke dame. 14-1 bevallen ook na zwangerschap van 34 weken en merk dat onze zoon dan nog echt baby is. Slaapt bijna de hele dag. Hij is nu gecorrigeerd 3 weken oud. Drinkt 7 flesjes van 110 cc.

4 jaar geleden

In principe 'corrigeer' je alleen als je kindje voor 37 weken is geboren. Mijn zoon is geboren met 27+2 (1060 gram en 36 cm), dus zo goed als 13 weken te vroeg. Hij is nu vijf maanden oud is. Echter qua ontwikkeling/gedrag is hij nog 'maar' 7 weken. Als ik mijn zoon nu naast een a terme baby van vijf maanden zou plaatsen, dan zul je direct verschil zien in mentale en fysieke ontwikkeling, slapen en voedingen. Mijn zoon is immers gestart op min drie maanden. In de komende twee jaar zal dit 'verschil' geleidelijk bijtrekken (ervan uitgaande dat de vroeggeboorte geen blijvende hersenschade heeft veroorzaakt). Je krijgt als prematuur vrij regelmatig controle afspraken in het ziekenhuis en aan huis om alles te monitoren. Een vroeggeboorte kan (hoeft dus niet) namelijk, ook op lange termijn, verkeerd uitpakken. Afhankelijk van het zwangerschapstermijn worden er (hele) onrijpe lijfjes de wereld in gebracht, dat vergt een hoop energie voor zo'n kleintje. De hersenen groeien buiten de buik ook een beetje anders, dan in de buik.

4 jaar geleden

Reactie op 7780wendy

Hier precies hetzelfde, ook met 38 weken geboren. Nu 8 weken... heb ook het ...
Ik zie het zelf aan wat ze kunnen ontwikkelen na een sprong. Na sprong 1 kunnen ze bijvoorbeeld: langer en vaker naar iets kijken, reageren op aanrakingen en is langer wakker. Na sprong 2: duidelijk het hoofd naar geluid draaien, tegen een speeltje slaan, naar onderdelen van zijn lichaam kijken(zijn handjes en voetjes bijv), naar patronen kijken, bewust aan speeltjes voelen zonder ze te pakken. In het boek van oei ik groei staan trouwens nog meer dingen die ze na een sprong kunnen gaan doen. Dingen uit sprong 2 doet onze zoon nog niet, wel verschillende dingen uit sprong 1. Daaraan weet ik dat het wel klopt hier.

4 jaar geleden

Reactie op Angel1313

Nee, tot 2 jaar ongeveer spreken ze van gecorrigeerde leeftijd. Het heeft t ...
Ahhh duidelijk verhaal! Dankjewel voor je uitleg ik begreep het al niet haha. Nu kan ik er wat mee 😄

4 jaar geleden

Reactie op Zwaantjee

In principe 'corrigeer' je alleen als je kindje voor 37 weken is geboren. ...
Zo dat is een hele spannende tijd voor jullie (geweest). Ik hoop dat alles goed (blijft) gaan ❤
Podcast Samen Groeien
Nieuwe aflevering: mijlpalen en we listen and judge - ouderschapseditie

In de laatste aflevering van Samen Groeien delen we tips bij doorkomende tandjes en blikken we terug op het zindelijkheids- en potjesavontuur van Ivana en Ize. Lucy legt uit wat kan je de komende zes maanden nog kan verwachten. En tot slot gaan we samen met jullie met de billen bloot in de “We listen and don’t judge”-ouderschapseditie.

4 jaar geleden

Ah duidelijk, dank jullie wel☺️

4 jaar geleden

Reactie op Angel1313

Ik zie het zelf aan wat ze kunnen ontwikkelen na een sprong. Na sprong 1 k ...
Heb het boek ook, maar heb mij er nog niet helemaal in verdiept🙈 moet ik echt even gaan doen😉 maar heb wel het idee dat ze sprong 1 al lang heeft gehad.... En nu middenin sprong 2 zit...maar blijf ook bij dat het zoiezo per kind verschilt. In de eerste week was ze al heel sterk...kon haar hoofd ook al optillen...

4 jaar geleden

Reactie op 7780wendy

Heb het boek ook, maar heb mij er nog niet helemaal in verdiept🙈 moet ik e ...
Precies. Is ook zo hoor. En daarom nemen artsen ook altijd die twee weken ervoor en erna. Het is echt ongeveer. Geen enkel kind is natuurlijk gelijk.

4 jaar geleden

Reactie op Celiie

Zo dat is een hele spannende tijd voor jullie (geweest). Ik hoop dat alles ...
Dat is/was het zeker! We mochten begin jan. 2021, na 11 weken ziekenhuis, eindelijk naar huis met hem. 🥰 Hij doet het erg goed nu!