125 Reacties

3 jaar geleden

Hmm waarom zou je het niet doen? want zijn de contra’s?

3 jaar geleden

Ik doe hem alleen, omdat die is terug betaald, anders zou ik hem niet doen

3 jaar geleden

Lastig om je advies te geven omdat het je eigen keuze is. Wij hebben ervoor gekozen om het opnieuw wel te doen. Ik verwacht dat er niks uitkomt en die bevestiging is fijn. Wij hebben nog niet nagedacht bij wat als... dat zie ik dan wel :)

3 jaar geleden

Hier nooit getwijfeld. Als er iets mis is met het kindje, wil ik dat weten. Als het allemaal goed is ook. Natuurlijk wordt niet alles onderzocht met de NIPT test maar ik ben blij dat ‘ie bestaat. De ‘ongerustheid’ waar sommigen van spreken voel ik niet. Ik ga er vanuit dat het kindje gezond is tot het tegendeel bewezen wordt, dus ook die week wachten op de uitslag valt mee. En het is een bloedtest, dus je kindje merkt er helemaal niets van. Succes met het maken van je keuze! Als mama kun je je helemaal gek maken af en toe met wat het beste is. Volg je gevoel, denk niet te moeilijk en laat je niet teveel beïnvloeden door anderen. Er komen nog genoeg dingen om je zorgen over te maken 😉

3 jaar geleden

Reactie op eveline92L

Hmm waarom zou je het niet doen? want zijn de contra’s?
Dat ik lees dat de test tegenwoordig zo goed is, dat hij vals-afwijkende uitslagen geeft. Wat betekend een aantal weken in de stress zitten, omdat een vruchtwaterpunctie pas met een week of 15 kan, met de kans op een miskraam. Daarbij de kansen die klein zijn op syndromen, maar goed, dat weet je nooit. En dan nog de keuze met of zonder nevenbevindingen. Twijfel over met, omdat ze daar nog niet goed alles kunnen zien wat ervoor kan zorgen dat er iets uitkomt, maar ze niet precies weten wat. Kortom, ook je hele zwangerschap stress...

3 jaar geleden

Reactie op shanaL

Ik doe hem alleen, omdat die is terug betaald, anders zou ik hem niet doen ...
Hoe bedoel je terug betaald ?

3 jaar geleden

Reactie op Willemijn04

Lastig om je advies te geven omdat het je eigen keuze is. Wij hebben ervoor ...
Zo denk ik aan de andere kant inderdaad. Dat als ik het niet doe, ik me ook de hele zwangerschap zal afvragen of er wat zal zijn..

VRIEND

3 jaar geleden

1e keer niet gedaan. 2de keer nu ga ik het ook niet doen. Puur omdat alles welkom is hier, in geen een situatie zou ik voor het afbreken kiezen alleen als mijn eigen gezondheid er onder zou leiden.

3 jaar geleden

Reactie op mama-noud

Hoe bedoel je terug betaald ?
In België is deze terugbetaald xx

3 jaar geleden

Ik heb toevallig zojuist 7 buisjes bloed afgestaan ervoor. Voor ons is het nooit een vraag geweest. Bij mijn eerste zwangerschap heb ik ook de combinatie test laten doen omdat ik toen al 34 was. Nu ben ik 39 dus het risico gaat omhoog. We willen gewoon graag weten of er iets mis is zodat we daarna een weloverwogen beslissing kunnen nemen. Ik ben nooit goed geweest met verassingen...

3 jaar geleden

Ik weet het ook nog niet. Dacht misschien alles tussenweg de combinatie test doen en als dat niet goed is de nipt test achter de hand. Ik kan juist zo zenuwachtig zijn bij de testen ansich en de uitslagen. Weet niet of ik die stress wel wil hebben. Ben er ook nog niet uit.

3 jaar geleden

Ik heb nooit getwijfeld omdat ik al 36 ben ( 11+1 Van mn eerste kindje) zit in de verhoogde risico groep ik neem het zekere voor het onzekere , ik heb geen last van de ongerustheid waar sommige over spreken, ik wil graag weten of ons kindje gezond is of niet

3 jaar geleden

Wij de nipt zonder neven bevindingen. Voelde voor ons als een midde weg 😇

3 jaar geleden

In België betaal ik misschien maar 8 € ofzo maar al kostte die test 500€ zou ik hem nog doen. Ik wil weten of er iets mis is, want dan zou ik het persoonlijk weg laten halen 🤷‍♀️

3 jaar geleden

Dat ik lees dat de test tegenwoordig zo goed is, dat hij vals-afwijkende ui ...
Ik heb hier uitgebreid met mn vk over gesproken en onderzoek naar gedaan. De false positives komen vooral voor bij de twee niet met het leven verenigbare aandoeningen. Ipv meteen een punctie wordt dan eerst een echo voorgesteld, omdat de afwijkingen vaak zo ernstig zijn dat je die op de echo al kunt zien. Een risicovolle vruchtwaterpunctie is dus niet direct nodig. De NIPT heeft voor down een betrouwbaarheid van 75%. Als de test positief is moet je wel een punctie om het zeker te weten. De vruchtwaterpunctie geeft een risico van ca. 0,3% op een miskraam. De kans dat je dan een miskraam bij een gezond kindje krijgt, is ca. 0,075%. Het is dus een kans, maar wel een hele kleine kans. Ik weet niet of dit helpt bij het maken van je keuze, maar dan heb je in ieder geval de cijfers! Succes met de keuze.

3 jaar geleden

Ik neig nu naar niet, een kindje met down is welkom en een kindje met niet levensvatbare syndromen verdient het in mijn ogen net zo goed om geboren te worden en zijn voetafdrukken in mijn hart achter te laten, een naam te krijgen en herinnerd te worden. Kan je niet helpen met jouw keuze, ik heb ook alles er over opgezocht en zelfs met de Nipt heb je kans dat je onnodig in de stress zit of dat er niet iets uit komt maar wel iets blijkt te zijn.

3 jaar geleden

Reactie op K_nov

Wij de nipt zonder neven bevindingen. Voelde voor ons als een midde weg 😇 ...
Zo zit ik ook te denken inderdaad, al denk ik ergens ook een beetje ‘zonde’, ofzo, als je hem toch doet. Maar omdat er nog te weinig concreet is uit die nevenbevindingen vind ik het ook een moeilijke

3 jaar geleden

Ik heb hier uitgebreid met mn vk over gesproken en onderzoek naar gedaan. D ...
Dankjewel! De kans op een miskraam ligt dus kleiner wanneer het een gezond kindje betreft, begrijp ik?

3 jaar geleden

Wij doen het wel. Wij hebben bedacht wat wij belangrijk vinden voor ons kind. En her belangrijkste vinden wij zelfstandigheid. Als ons kindje een syndroom of afwijking heeft dat het niet zelfstandig kan leven dan is het voor ons het leven niet waard.

3 jaar geleden

Dankjewel! De kans op een miskraam ligt dus kleiner wanneer het een gezond ...
Ja in die zin dat áls je al een miskraam krijgt door de punctie (kans van 0,3%) de kans dat het kindje geen down heeft 25% is. Het blijven statistieken en je kan net pech hebben natuurlijk. Maar al met al zijn de risico's vrij klein :)