27 Reacties

4 jaar geleden

Wij gebruiken vanish om eerst te weken. Maar geen idee of het uitmaakt dat het in de droger is geweest...

4 jaar geleden

Koud water en soda, minimaal een uur laten weken. Dan gewoon wassen als normaal..
24baby's podcast Samen Groeien

Luister nu naar de nieuwste podcast van 24baby: Samen Groeien. In deze podcast beleven we samen met jou de eerste maanden met je baby. Van de laatste loodjes van je zwangerschap tot alle eerste keren met je baby. Luister de podcast via jouw favoriete podcast-app.

4 jaar geleden

Dit kun je proberen. Wij gebruiken ook vanish en wassen op 90 graden of 60. Als de was het toelaat.

4 jaar geleden

(Moeder)melk Of je nou fles- of borstvoeding geeft, je ontkomt er niet aan als je een baby hebt: melkvlekken. Ze vallen niet echt op maar gaan al snel zuur ruiken en worden na een tijdje geel. De oplossing: behandel de stof met melkvlekken voor door het eerst een nachtje in koud water met wat citroensap te laten staan. De volgende dag kan je de kleding/dekens/etc. gewoon wassen. Aangezien citroen een blekende werking heeft, kan je dit beter niet toepassen op donkere stoffen of je mooiste blouse. In dat geval kun je de kleding het beste eerst uitspoelen, de vlek voorbehandelen met wasmiddel en dan gewoon in de wasmachine. Bloed In bloed zit – net als in babypoep – veel eiwitten en die stollen bij hoge temperaturen. Daarom altijd eerst (en zo snel mogelijk) uitspoelen met koud water als je kind is gevallen en daardoor een bloedvlek op z’n broek of ergens anders heeft. Is het heel erg, laat de stof dan weken in water met een flinke scheut keukenzout. Als je het daarna wast in de wasmachine is de vlek weg. Groente & fruit Broccoli, spinazie, aardbeien en tomaat: allemaal heel gezond, maar een vlekken dat het kan geven. Wat je ook doet, behandel de vlekken zo snel mogelijk, want anders krijg je ze er nooit meer uit. Fruitvlekken kun je behandelen met een beetje citroensap. Daarna kun je het deppen met alcohol. Zijn het heftige vlekken, dan kun je het kledingstuk ook een nachtje laten weken in karnemelk. Ook een optie: behandel de vlekken voor met wasmiddel of ossengalzeep. Doe de kleding daarna in de was en voeg naast wasmiddel een beetje Vanish of Biotex toe. Worteltjes Tip 4 werkt helaas niet altijd bij vlekken van worteltjes. Door het caroteen dat erin zit, zijn het meestal hardnekkige vlekken. Toch is er een wondermiddel om ze eruit te krijgen: zonlicht! Maar ook hier geldt: geef de vlekken niet de kans om volledig in te trekken en spoel de kleding zo snel mogelijk uit. Behandel het rompertje of andere kledingstuk eventueel voor met een vlekverwijderaar en doe de kleren in de was. Eenmaal uit de wasmachine moet je de kleren niet in de droger gooien, maar in de zon hangen. Hoe langer, hoe beter. Kind kan de was doen! Grasvlekken Buitenspelen is natuurlijk hartstikke leuk en gezond, maar grasvlekken zijn dat niet. Deze vervelende vlekken kun je het beste verwijderen met afwasmiddel of groene zeep. Modder Languit in de modder gegaan? Borstel de moddervlek er eerst heel licht uit en laat de kleding vervolgens weken in koud water. Spoel het na een paar uurtjes af en stop het kledingstuk in de wasmachine. Poepvlekken Poepexplosie? Laat het kledingstuk een uurtje voorweken in een beetje water met soda. Je kunt ook wat afwasmiddel op de vlekken doen voordat je het wast in de wasmachine. Schijnt de zon, laat de kleding dan drogen in het zonnetje, daardoor verdwijnen de vlekken ook. Snot Snipverkouden kind en alles onder het snot? Gebruik billendoekjes om de vlek uit je kleding te halen. Billendoekjes zijn trouwens sowieso altijd onmisbaar als je kinderen hebt. Urine Tja, er gebeurt nou eenmaal wel eens een ongelukje. Gelukkig is dit zo opgelost. Spoel het kledingstuk uit met koud water, spuit er daarna vlekverwijderaar op (Vanish, Shout) en stop de spullen daarna in de wasmachine. Een scheutje glansspoelmiddel voor de vaatwasser op de vlek helpt ook. Viltstift Is je kind creatief bezig geweest en heeft hij meteen zijn kleding wat opgeleukt? Dep de viltstiftvlek met spiritus, dat is het meest effectief. Heb je dit niet in huis? Je kunt ook een beetje tandpasta op de vlek smeren. Spoel het vervolgens uit met water en gooi het in de wasmachine. Zitten er na het wassen nog vlekken op? Was het dan nog een keer, eventueel met een extra krachtig middel. Gooi het in elk geval niet in de droger, want dan krijg je de vlek er zéker nooit meer uit. #oudersvannu

4 jaar geleden

Bij ons hielp de was buiten in de zon hangen! Zelfs als het na t wassen nog geel was is het na wat zonlicht erop zo verdwenen...

4 jaar geleden

Ik schrob met een stuk zeep, soms wat ossegalzeep erbij, en koud water eerst de vlekken er zo goed mogelijk uit, daarna gewoon in de wasmachine en droger. Zijn er altijd helemaal uit!

4 jaar geleden

Ik week het in de Vanish, werkt goed

4 jaar geleden

Deze zeep werkt bij ons top. Even hiermee insmeren en dan uitspoelen. En dan in de was

4 jaar geleden

Wij doen het meteen in de wasbak met ossengalzeep en dan even schrobben en laten weken, daarna gewoon mee met de was en is alles er uit

4 jaar geleden

Dasty ontvetter van de wibra gaf mijn kraamhulp als tip. Werkt erg goed!
Podcast Samen Groeien
Nieuwe aflevering: mijlpalen en we listen and judge - ouderschapseditie

In de laatste aflevering van Samen Groeien delen we tips bij doorkomende tandjes en blikken we terug op het zindelijkheids- en potjesavontuur van Ivana en Ize. Lucy legt uit wat kan je de komende zes maanden nog kan verwachten. En tot slot gaan we samen met jullie met de billen bloot in de “We listen and don’t judge”-ouderschapseditie.

4 jaar geleden

Ik doe altijd meteen in water zodat 't niet intrekt 'n dan gewoon wassen Tot op heden alles weer schoon. Ossegalzeep kan ook nog een goede optie zijn. Daar heb ik alle geel verkleuring van Spuug uit de kleertjes gekregen van mn oudste. Onze januari spruit kan 't nu weer aan daardoor

4 jaar geleden

Wipp

4 jaar geleden

Ossengalzeep erin laten inwerken.

4 jaar geleden

In de zon hangen werkt hier het beste. En zo veel mogelijk op 60 graden wassen

4 jaar geleden

Ossengalzeep inderdaad en op 60 graden wassen zo snel mogelijk 😁

4 jaar geleden

Bij mij werkt biotex heel goed. Moet het wel enkele dagen in de emmer weken (staat in de douche). Iedere keer dat in onder de.douche sta ga ik dan ook een beetje boenen met mijn handen. Komt er altijd wel uit.

4 jaar geleden

Ik laat alles weken in de vanish en dan wassen met vanish, dan er niet uit lekker de prullenbak in 😅

4 jaar geleden

Werkt wonderen. Alle vlekken er zo uit

4 jaar geleden

Ik gebruik deze.. ook opgedroogde poepvlekken gaan er uit.

4 jaar geleden

Ossegalzeep