26 Reacties

4 jaar geleden
Ik heb gisteren nog gelezen (denk zelfs op 24baby) dat je tot zeker 6 maanden (en zelfs tot 1 jaar) je baby in de buurt van jullie moet slapen leggen.
Maar familie van ons heeft het ook zoals jou gedaan. Iedereen moet z'n eigen ritme zoeken en elke baby is ook anders.
Als je baby 2 weken is dan slaapt hij sowieso nog veel. Onze dochter is nu 4 weken. Zij is nu al wat meer wakker. Onze knuffelmomenten zijn ook voor het flesje en na het eten en boeren als ze nog niet slaapt.

4 jaar geleden
Wij houden ook een rust en regelmaat schema aan en daar zit ook weinig knuffel/interactietijd bij nu. Ze is vrijwel direct moe na een voeding dus dan is het gelijk wakker in bed proberen te leggen (lukt niet altijd). Ik gebruik de ‘uitbuikminuten’ om te knuffelen en net voor de voeding voor interactie, knuffelen of tummy time.

4 jaar geleden
Reactie op Charvdp
Wij houden ook een rust en regelmaat schema aan en daar zit ook weinig knuf ...
Dat doen wij inderdaad precies zo. Maar dat is dan een paar minuten per keer. Maar jullie hebben ook geen speciaal moment dat ze toch bij jullie op de buik slaapt of huid op huid contact?

4 jaar geleden
Hier slaapt hij vanaf het begin beneden (meestal in de box, soms bij/op ons) en gaat alleen met het slaapje tussen de middag in zijn bedje(en in de nacht uiteraard ooknin bed, meestal vanaf een uur of 9 is hij boven).
Maar denk dat het net is als hieronder al word aangegeven, iedereen doet het op zijn eigen manier en geen één baby is gelijk. Onze tweede legden we ook veel meer boven omdat ze beneden gewoon niet sliep met haar broer om zich heen. Liam slaapt wel gewoon met broer(net 4) en zus(2,5) om zich heen.

4 jaar geleden
Ons dochtertje heeft tot 3 weken ook perfect in haar ledikant geslapen overdag, we hadden heel veel rust en regelmaat. Echter na 3 weken worden alle babytjes wakkerder en "wat moeilijker" met slapen, en nu wil ze overdag absoluut naar ledikant niet in, enkel op ons, de draagdoek of in de box maar alleen met speentje.

4 jaar geleden
Ik vind het echt zorgelijk klinken dat het CB en zo ongeveer iedereen (boeken etc) zo gefocust is op perse in bed moeten slapen en half wakker in bed leggen etc. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dat de “bedoeling” is, volgens mij is dat alleen bedacht zodat baby’s straks kunnen slapen en zich kunnen aanpassen aan ons slaap/werkritme. Onze baby’tjes zijn nog zo klein, ze hebben 9 maanden in onze buik gezeten en gaan dan over naar bijna de hele dag alleen in een bed. Ik weiger het.. ons meisje is veel bij ons. Ze is pas 4 weken. Dat alleen slapen komt wel een keer.

4 jaar geleden
Mijn baby sliep de eerste vier weken overdag in de box of co sleeper, maar altijd in de ruimte waar ik ook was. Ik had wel een baby die heel veel sliep dus Na het voeden deed ik vaak huid op huid en viel hij bij mij in slaap en legde ik hem weg na bijv een half uur. Na de 4 weken ben ik begonnen met meer regelmaat, dus op zijn kamer leggen terwijl ik er niet ben. Hij slaapt nu alleen bij mij als hij onrustige dagen heeft en nabijheid nodig heeft.
Ik denk dat je zeker de eerste weken niet bang hoeft te zijn dat hij iets aanleert. Baby’s jonger dan een maand leven nog in een roes en zien de hele wereld als een, dus die verschillende ruimtes kunnen ze ook niet onderscheiden. En anders zou je ook kunnen kiezen om 1 slaapmoment overdag wel eerst bij je te laten slapen en pas later wegleggen na een uitgebreid knuffelmoment.

4 jaar geleden
Reactie op K89R
Ik vind het echt zorgelijk klinken dat het CB en zo ongeveer iedereen (boek ...
Onze baby slaapt gewoon niet zo goed beneden/bij ons in de buurt. Resultaat, oververmoeide en overprikkelde baby. Dat is waarom we hem de regelmaat en rust van een bedje willen bieden in combinatie met inbakeren.
Het is alleen dat ik me afvraag hoe anderen dat doen. Ik snap dat nabijheid goed is. En we pakken hem er ook echt wel bij als hij echt niet wil slapen, maar dit gaat eigenlijk meestal wel goed. We troosten hem altijd als hij eventjes huilt en hier wordt hij rustig van en valt in slaap.

4 jaar geleden
Tot week 3/4 hebben wij hem steeds bij ons gehouden. Hij sliep in onze armen of in de box. Wat resulteerde in een oververmoeide baby met allerlei geluiden en impulsen waar hij geen behoefte aan heeft. Lees: hazenslaapjes. Ze zeiden “oo je kunt een baby niet verwennen” maar wel gewennen!
Nu gaat ie zo veel mogelijk naar zijn eigen bedje. We troosten hem zoveel en zovaak het nodig is. Ik sta liever een half uur aan zijn bed dan dat ik 3uur in de woonkamer aan het wiegen ben. Waardoor ik ook weinig kan doen in huis.
En hechting terwijl hij slaapt in onze armen met een krom ruggetje? Vraag me af hoeveel ze meekrijgen van hechting eenmaal in slaap?
Het gevoel dat ik hem geen liefde kan geven heb ik ook gehad eenmaal we besloten hadden hem in zijn eigen kamer te laten slapen. Voelde me schuldig.
Maar:
Het knuffelen doen we zodra hij wakker is. Wel minder maar intenser.
Voor mij is de afweging belangrijker dat hij rust heeft en groeit. Ik merk dat hij nu diep slaapt en juist vrolijk wakker wordt.

4 jaar geleden
Reactie op selenaa
Tot week 3/4 hebben wij hem steeds bij ons gehouden. Hij sliep in onze arme ...
Oh wat fijn om dit te lezen! Ik herken je helemaal. En wat fijn om te lezen dat je ook die gevoelens hebt gehad. Ik zie inderdaad nu al een beter uitgeruste en tevredener baby. Zijn er nog wel eens uitzonderingen dat ie toch bij jullie slaapt of in de box/kinderwagen?
Mijn broer en zus hebben hun kinderen nooit op de kamer gehad en ook altijd zo veel mogelijk in hun eigen bed. Deze kinderen hebben een goede hechting, een eigen persoonlijkheid en zelfvertrouwen.

4 jaar geleden
Reactie op MLUAL
Oh wat fijn om dit te lezen! Ik herken je helemaal. En wat fijn om te lezen ...
Zeker! Genoeg uitzonderingen maar ik probeer het ritme niet te verstoren omdat we een uitzondering hebben gemaakt, en pak het steeds weer op. Hij is nu 6 weken. Wij hebben veel meer rust en hij ook. Ik voel me fijner en denk dat hij dat ook aanvoelt.
Ook is het niet dat hij altijd 3/5uur aan een stuk in zijn bedje moet slapen. Als hij 2/3uurtjes heeft geslapen en begint te huilen neem ik hem soms in mijn armen.
Uiteindelijk: niets forceren omdat het zo staat geschreven. Volg je eigen moeder gevoel. (Makkelijk gezegd omdat ik me ook suf lees) Jouw gevoel klopt! Jij voelt het beste aan wat je kind nodig heeft. En wanneer hij wat nodig heeft. 💙

4 jaar geleden
Reactie op selenaa
Tot week 3/4 hebben wij hem steeds bij ons gehouden. Hij sliep in onze arme ...
Hoe oud is je kleine nu want dit is heel herkenbaar voor ons en we hebben gisteravond besloten om hem naar zijn kamer te verhuizen omdat we het gevoel hebben dat we hem overprikkelen. Hij is vandaag 5 weken oud

4 jaar geleden
Reactie op MLUAL
Dat doen wij inderdaad precies zo. Maar dat is dan een paar minuten per kee ...
Ik ben borstvoeding aan het afbouwen, maar dat is eigenlijk wel het enige huid op huid contact. En soms blijf ik stiekem toch nog even zitten als ze direct na de voeding in slaap is gevallen. Die knuffelmomentjes komen hopelijk snel genoeg als ze na de voeding wat langer wakker kan blijven

4 jaar geleden
Reactie op selenaa
Zeker! Genoeg uitzonderingen maar ik probeer het ritme niet te verstoren om ...
Ik hoop het. Merk dat ik soms nog lastig vind wat mijn moeder gevoel is.
Onze zoon slaapt hooguit 3,5 uur aan een stuk. En als ie dan wakker wordt, is het vaak tijd voor de fles. Dus vandaar dat ik me ook wat zorgen maakte over de tijd om te knuffelen.

4 jaar geleden
Reactie op MLUAL
Ik hoop het. Merk dat ik soms nog lastig vind wat mijn moeder gevoel is.
O ...
Ik doe weleens een voeding huid op huid, bijvoorbeeld die na het badje. Baby alleen een luier aan en lekker samen in bed voeden en knuffelen! Ik geef bv, maar huid op huid een flesje geven is vast ook heel gezellig :)
Onze baby wordt morgen 6 weken en ik merk dat knuffelen sinds 2 weken makkelijker is omdat ze net iets langer wakker is telkens. Dus er komt sowieso steeds meer ruimte voor!