36 Reacties
4 jaar geleden
Onze dochter is bijna tien maanden en we kunnen haar bij elk slaapje in bed leggen met haar favoriete knuffel, een speen en een welterusten kusje. Soms laat ze even horen dat ze nog niet wil slapen, maar ze huilt nooit. We zijn hier met 8 maanden mee begonnen (eerst was het altijd wiegen en een beetje huilen in onze armen) en nu gaat het heel goed. Gaat je dochter naar de opvang? Hoe doen ze het daar? Mijn man en ik wisselen ook echt af met naar bed brengen, al is het nacht slaapje vaak voor hem.
4 jaar geleden
Pakt ze geen flesjes? Ik lees vaak dat moeders voor het naar bed gaan dan kv geven of afgekolfd zodat idd ook de partner het kan doen. Wat ook voor je partner en kindje belangrijk is en nog belangrijker in dit geval voor jou.
Als antwoord op je andere vraag, na het eten gaat Jaxx in bad of douche +/- 30 tot Max 45 min (ligt eraan Hoelaat we precies eten) dan afdrogen en alles. Naar grote bed, boekje etc en slaapzak aan rn de fles rond 7 uur. In dat laatste deel duurt totaal 40/ 45 min ongeveer. Jaxx valt in slaap met de fles en san leg ik hem weg. Soms is hij wakker met in bed leggen en kost het hem ongeveer 20/30 min om zich over te geven.
Heeft je dochter dit altijd gedaan? Of sinds kort?
4 jaar geleden
Ik breng ook elke avond de kindjes naar bed. De jongste kan ik nu wakker in bed leggen en die valt vanzelf (zonder huilen) in slaap. De oudste heb ik vanaf het begin in slaap gewiegd. Toen was ik inderdaad ook een uur tot anderhalf bezig. Toen hebben we een soort slaaptraining met haar gedaan. Ik legde haar in bed en zat naast haar. Met m’n hand bij haar, zodat ze voelde dat ik er was. En toen steeds een stapje verder: naast haar zonder hand in bed, een halve meter van het bed gaan zitten, een meter vanaf het bed. De laatste stap was in bed leggen en de kamer uit. Dat ging allemaal natuurlijk niet heel makkelijk. Maar elke keer dat ze huilde ging ik meteen naar haar toe, zodat ze wist dat ik er was als ze me nodig had. Na een week of drie konden we haar wakker in bed leggen, boekje voorlezen - liefje zingen, en de kamer uit ☺️ Hopelijk heb je hier iets aan!!
4 jaar geleden
Reactie op Jan En Suzanne
Onze dochter is bijna tien maanden en we kunnen haar bij elk slaapje in bed ...
Ik ben jaloers! Haha. Ja ze gaat naar de opvang en ook naar opa en oma. Bij de opvang geven ze haar vaak haar flesje voor ze naar bed gaat en ze slaapt daar ook wel op de groep in een hoge box als het in bed niet gaat. Oma laat haar soms huilen (wat mijn hart breekt) of ze slaapt tijdens het wandelen in de buggy.
4 jaar geleden
Bij ons is inslapen nooit zo'n probleem. Ik geef ook bv en dan binnen 10 minuten leg ik haar in bed en gaat ze slapen (doe wel alles in een donkere kamer). Soms als ze heel moe is gaat ze dan ook nog even huilen, maar dan altijd ook wel slapen na een minuut of 6. Wij hebben ook dat ik al het slapen doe. Dat vind ik als ik zelf moe ben ook heel lastig en geeft ook wel ruzies met man :/ maar ik doe haar altijd aan de tiet ook dus heb ook niet zo snel een alternatief... Doorslapen doet de onze nog niet. Meestal 2x of 3x komt ze na het naar bed brengen ,maar even aan de tiet en dan slaapt ze wel weer, tenzij er een sprong is of tandjes oid. Waar zit bij jou alle tijd in? Aangezien ze al 9 maanden is zou je kunnen gaan proberen met na het voeden moe in bed leggen en dan zelf in slaap laten vallen? Of even kort laten huilen? Wij timen het huilen, meestal binnen een paar minuten slaapt ze wel en dan vaak ook diep en goed. Maar dit heeft ze wel moeten leren door 1x een uur lang woelen en huilen, maar sindsdien werkt dit goed en zijn we echt een sprong vooruit gegaan. Maar dit moet wel bij je passen.
4 jaar geleden
Reactie op MomJ’s
Pakt ze geen flesjes? Ik lees vaak dat moeders voor het naar bed gaan dan k ...
Ze dronk altijd goed uit de fles, de laatste tijd helaas een stuk lastiger. Sinds ze een maand of drie is gaat het zo. Daarvoor was ze minder afhankelijk van de borst, maar was er ook nog niet echt sprake van een ritme.
4 jaar geleden
Reactie op Mama-van-Mila
Ik breng ook elke avond de kindjes naar bed. De jongste kan ik nu wakker in ...
Dit klinkt goed en de investering in tijd zeker waard! De eerste maanden vond ik alles zo overweldigend en tijdrovend dat ik ook niet echt tijd en ruimte had om na te denken over hoe het anders zou kunnen. Nu heb ik dat wel wat meer. Bedankt voor je tips :)
4 jaar geleden
Reactie op Mmmammam
Ik ben jaloers! Haha. Ja ze gaat naar de opvang en ook naar opa en oma. Bij ...
Ik zeg het natuurlijk niet om je jaloers te maken, maar ik weet zeker hoe veel geluk we hebben met ons kind! Ze is echt gemakkelijk.. we hebben Zazu heartbeat Liz aangeschaft en dat is echt haar lieveling geworden. Die knuffel gaat ook mee naar de opvang. Haar kamer is ook helemaal donker en er is verder geen speelgoed in haar kamer. Ze slaapt ook in een puckababy slaapzak.
4 jaar geleden
Bij ons is inslapen nooit zo'n probleem. Ik geef ook bv en dan binnen 10 mi ...
Mijn dochter valt ook wel snel in slaap, maar wordt wakker als ik haar in haar eigen bedje leg. Soms zijn drie pogingen nodig voor ze in haar bedje slaapt. Om mezelf te sparen en voor meer rust laat ik haar dan vaak maar extra lang tegen mij aan slapen, of in ons grote bed, zodat ze vervolgens wel in 1 keer slaapt als ik haar in haar eigen bedje leg.
Doorslapen doet onze dochter ook nog niet. Het verschilt hoe vaak ze in de avond wakker wordt. Soms niet, soms 2 tot 5 keer voor ik naar bed ga. En elke nacht nog wel minstens twee keer.
4 jaar geleden
Reactie op Mmmammam
Ze dronk altijd goed uit de fles, de laatste tijd helaas een stuk lastiger. ...
Blijft soms zo lastig bij die kleintjes, als je denkt dat je het hebt komt er weer een sprong, regressie, tanden of verlatingsangst bij en is alles weer op de schop.
Las inderdaad een mooie tip hieronder, ik doe het net zo met Jaxx. Moest hem altijd wiegen en de keren dat ik hem nu in bed lig zit ik ernaast, kostte ook hier wat tijd met het constant neerleggen (Jaxx is al tijdje aan het staan) maar nu blijft hij netjes liggen en huilt nog wel maar soms geef ik hem iets ter afleiding en word hij rustiger in z’n bedje en geeft zichzelf dan zo de ruimte om op z’n zij te draaien en te gaan slapen. Het is even doorbijten maar het wiegen raakt daarmee wel verleden tijd.
Ik heb Jaxx ook namelijk tot tijd geleden altijd moeten wiegen (in regressies nog steeds) maar op ten duur dacht ik ja ov je nu huilt in m’n armen of in bed en ik ben bij je .. dat maakt dan ook niet meer uit 🥴
Succes! Ik hoop echt dat je snel wat meer tijd voor jezelf hebt en je man het ook zo nu en dan toch kan overnemen, is zo belangrijk voor je mentale rust 🙏🏻 mama zijn is al pittig genoeg!
4 jaar geleden
Reactie op Mmmammam
Dit klinkt goed en de investering in tijd zeker waard! De eerste maanden vo ...
Nou, dat gevoel had ik toen ook! En dat leidde ertoe dat Mila (de oudste) pas om 21.00/21.30 uur sliep en ik pas daarna kon koken en eten 🙈 Dat was leuk toen ik verlof had, maar als je moet werken kan dat echt niet.. Nu hebben we een fijn ritueeltje met beide kindjes. Rond 18.45 gaan we naar boven en fris ik de jongste op, de slaapzak in en krijgt hij de fles. Samen nog een liedje zingen en naar bed. De oudste mag dan nog even op bed “chillen”. Daarna gaat ze onder de douche en lees ik haar een boekje voor en gaat ze naar bed. Uiterlijk 19.30 uur ben ik weer beneden 🥳 Als de jongste iets ouder is wil ik ze graag tegelijkertijd opfrissen, voorlezen en naar bed brengen. Maar dat komt nog wel ☺️
4 jaar geleden
Ik heb veel gehad aan het boek ‘Slaap baby slaap’. Sinds de tips en info uit het boek slaapt ons meisje sinds 6 maanden flink in haar eigen bedje. We leggen ze weg, tutje in, knuffel met witte ruis aanzetten (regengeluid) en binnen de 10 minuten in slaap.
Voordien moesten we ze ook in slaap wiegen,… super vermoeiend… We hebben dan ‘gecontroleerd laten huilen’ -> 2 min laten huilen, 1 min troosten, 3 min laten huilen en terug 1 min troosten.. enzovoort.. (telkens langer laten huilen) maar nooit uit haar bedje genomen bij die aanpak. Gewoon troosten en kusjes geven. Ze had het na 2 avondjes door dat we wel kwamen troosten, maar niet meer gingen wiegen. Ik zeg het… topboek! Sindsdien slaapt ze ook door van 18u30 tot 6u30 🥰
4 jaar geleden
Reactie op Mmmammam
Mijn dochter valt ook wel snel in slaap, maar wordt wakker als ik haar in h ...
Ja, ik snap je hoor. Bij ons is dit ook een lange tijd zo geweest, ook met wegleggen in meerdere pogingen en dan maar gewoon heel lang wachten. Is bij ons wel vanzelf weer overgegaan en toen was ze ook wel wat jonger nog....
Wij hebben nu ook zo'n groot happy horse konijn in haar bedje gelegd op de plek waar ze ligt als steun bij het slapen. In het begin deed ze er nog niet zoveel mee, maar ik zag net op de camera dat ze hem nu wel gebruikt (aan plukt, knuffelt) om mee in slaap te vallen. Dus dat was ook even oefenen en wennen en is nu onderdeel van het ritueel geworden.
4 jaar geleden
Op advies van een slaapcoach doen we nu een elke avond een vast slaapritueeltje..dat houd in, rond half 7 naar boven en dan alvast terug trekken in zijn slaapkamertje.
Ik doe hem daar zijn pyjama aan en zijn slaapzakje,dan krijgt hij z'n fles en daarna nog even een boekje of liedje zingen en natuurlijk even lekker knuffelen. Dit duurt gemiddeld een half uurtje mits hij eerst nog even lkkr in bad gaat..dan ben ik ook wel gauw een uurtje bezig!
4 jaar geleden
Wij hebben ook inslaapproblemen gehad toen ik met 6 maanden nog volledig borstvoeding gaf. We zijn toen in de avond een fles gaan geven om 19 uur en 22 uur. Dat ging direct beter, ze had niet genoeg meer aan mijn borst en dus gewoon honger. Heb gelukkig wel tot 9 maanden naast vaste voeding en kunstvoeding nog 1/2x p. dag de borst gegeven.
4 jaar geleden
Bij ons eet de kleine jongen rond half 6/6u. Dan 10 min spelen (zodat het eten wat zakt), vervolgens in bad spetteren, max 5 min en vrijwel direct daarna de fles (120ml) en naar bed. Hij is dan echt heel moe. Fles komt nauwelijks op, te moe of nauwelijks nog plek voor. Dit is rond half 7/7u. En dan is hij bijna altijd stil en gaat rustig slapen. De volgende dag komt hij weer rond 6/half 7/ 7u.