Nog meer leraren hier?

Amy0290
16 dagen geleden
Volgen
Ik ben docent op middelbare school en weet niet wat ik moet doen als we terug naar school gaan op 2 juni. Lesgeven ben ik minder bang voor maar ik moet met de trein en de bus naar de school. Ik wilde eigenlijk niets zeggen tegen mijn baas tot de zomervakantie, want dan ben ik pas 12 weken, ook zal het misschien een invloed hebbem op welke klassen ik krijg (ik geef les in de bovenbouw maar als ik zeg dat ik zwanger ben misschien geven ze mij alleen onderbouw klassen omdat ik met de kerstvakantie ga stoppen). Heeft iemand tips /advies? Alvast bedankt, Amy
  • Rapporteren
Reageer
Typ hier je reactie
12 reacties
Mexmime
16 dagen geleden
Hoi Amy, ik werk ook op een middelbare school maar ik ga met de auto dus heb het OV probleem niet, wel heb ik besloten het ook pas echt na 12 weken te vertellen, dus vlak voor de zomervakantie
  • Rapporteren
Mama Van Sterretje
16 dagen geleden
Hoi Amy, Ik ben ook leraar maar dan op het mbo. Wij mogen tot de zomervakantie alleen nog thuis werken. Eerst baalde ik hier van maar sinds de positieve test vandaag ben ik stiekem ook wel weer blij. Zo ver als bij mij bekend is zijn er nog geen aanwijzingen dat Corona gevaarlijk is tijdens de zwangerschap maar ik snap dat je je hier wel druk om maakt. In principe mag je zwangerschap geen invloed hebben op welke klassen je volgend schooljaar krijgt. Ze mogen je niet ineens anders behandelen als je zwanger bent. Als je baas dit wel doet kun je altijd naar de bond stappen. Ik heb er bij mijn vorige 2 zwangerschappen wel voor gekozen mijn baas eerder in te lichten dan de 12 weken. Maar dat is vooral omdat ik dier docent ben en werken met sommige dieren ivm toxoplasmose wel een risico is. Mijn advies is vooral doen waar jij je goed bij voelt! Vertel het je baas pas als jij daar klaar voor bent. En het reizen alleen doen als je het zelf vertrouwd! Heb je er een naar onderbuik gevoel bij doe het dan ook niet. Je moeder instinct gaat alleen maar toenemen de komende periode en je loopt je zelf makkelijk voorbij. Of je iets hebt aan dit advies weet ik niet haha.
  • Rapporteren
Zwaantjee
16 dagen geleden
Hi! Ik ben ook docent binnen VO en pas 12 weken zodra de zomervakantie start. Ik ga met de auto naar mijn werk, dus dat is voor mij geen probleem. Afgelopen jaar heb ik verschillende niveaus en leerjaren lesgegeven behalve de examenklassen. Dit wil ik volgend jaar ook nog niet doen vanwege mijn verlof. Ik moet binnenkort met mijn twee naaste collega's van hetzelfde vak vergaderen over de klassenverdeling. Ik wil ze dan wel op de hoogte brengen van de huidige situatie zodat ik kan uitleggen waarom ik geen examenklas(sen) wil hebben. Ik denk dat ze dit wel zullen begrijpen.
  • Rapporteren
Charlie-
16 dagen geleden
Hoihoi, ik ben leerkracht op de basisschool. Zelf vertel ik het denk ik op de laatste schooldag, of op de eerste schooldag. Wil namelijk dat het geen invloed heeft op welke groep ik krijg volgend jaar. Ben namelijk bang dat de keuze daar op aangepast zal worden.
  • Rapporteren
sjorss6
16 dagen geleden
Ik doe de administratie op een Vmbo en Mbo. Ik ben van plan om het ook voor de zomervakantie te vertellen. Ik ga met de fiets (17km) zolang het gaat. Daarna met de auto. Mn directe collega weet dat ik zwanger ben. Mocht ik straks misschien ingezet worden met pauzewacht of verwissel dan kan zij met mij wisselen. Zodat ik niet in drukte hoef te staan, word nog wel eens gestoeid bij ons. En mn moeder is docent bij mij op school, die weet het ook al. Kun je het niet met een teamleider erover hebben, die de indeling misschien in de gaten kan houden?
  • Rapporteren
MHollegien
16 dagen geleden
Hoi hoi Hier leerkracht op het voortgezet speciaal onderwijs. Ik vind het behoorlijk spannend om straks weer te beginnen, omdat de 1.5 meter afstand niet echt waargemaakt kan worden. Tegen de zomervakantie ben ik 12 weken, maar als mijn buikje zo blijft groeien, kan ik het niet lang rekken om te vertellen. Daarbij heb ik te risicovolle leerlingen om mijn naaste collega’s niks te vertellen, omdat fysiek ingrijpen nu niet meer kan. Mijn leidinggevende weet overigens wel dat we de wens hebben voor een tweede, aangezien ze veel dingen willen veranderen, voor mij voelde het goed om dat toch erbij te vermelden. Doe waar je je goed bij voelt. Jij bent nu het belangrijkste want jij moet ervoor zorgen dat je kindje groeit, dus doe niets iets wat voor jou niet goed voelt!
  • Rapporteren
Moeder Irma
16 dagen geleden
Ik ben leerkracht op een basisschool. Ik heb mijn leidinggevende gelijk op de hoogte gebracht in de meivakantie dat ik vanuit huis wilde blijven werken. Ik heb het wel verteld dat ik zwanger ben, want bij mijn vorige zwangerschap heb ik 5 weken niet kunnen werken. Ik had hyperemesis gravidarum en kon niet anders dan het vertellen. Ik ben heel bang dat ik bij deze zwangerschap weer HG krijg en wil echt daarbovenop geen corona krijgen. Mijn leidinggevende heeft hier alle respect voor en mag vanuit huis werken. Daarnaast vind ik dat de onderzoeken naar corona en zwangeren minimaal is. Kan ook niet anders. Helaas heb ik mij al ziek moeten melden omdat ik al te misselijk ben. Heel veel succes met je besluit. Doe waar je goed bij voelt.
  • Rapporteren
mirrr83
16 dagen geleden
Ik geef ook les in het VO en vind het wel redelijk om de school rekening te laten houden met de lessenverdeling ivm mijn zwangerschap. Idd geen examenklassen voor mij volgend jaar en meer onderbouw. Ik sta hier wel achter omdat het volgens mij in het belang van de leerling is. Zelf zit ik nu in een school wissel. Ik heb mijn nieuwe contract nog niet getekend maar ben wel aangenomen. Ik denk dat ik na mijn eerste echo vertel dat ik zwanger ben (Als die echo goed is). Moeilijk vind ik dat wel. Ik denk te weten dat ze je niet alsnog mogen afwijzen als je zwanger bent maar toch.... een nieuwe docent en dan meteen met verlof.... niet zo goed getimed. Maar we weten volgens mij allemaal dat zwanger worden niet te timen valt. Ik hoop dat ze me zullen waarderen door mijn eerlijkheid en mij toch gewoon aannemen volgens de afspraak. Maar spannend zijn dit soort dingen natuurlijk wel....
  • Rapporteren
DEM89
16 dagen geleden
Ik geef les op het basisonderwijs en heb mijn leidinggevende al verteld dat ik zwanger ben. Mede omdat ik met mijn vorige zwangerschap heel ziek ben geweest tot de 12e week. Maar ook omdat ik dat fair vindt voor de formatie van volgend schooljaar. Je bent natuurlijk niet verplicht dit te vertellen. En hoeft geen rekening te houden met de formatie. Maar aangezien er nog twee andere zwangeren zijn, vind ik het lullig om dit pas veel later te vertellen. Met Corona houd ik verder niet zoveel rekening. Of het moet nog een keer neerwaarts gaan.
  • Rapporteren
DEM89
16 dagen geleden
Oh en ik ben pas 9 maanden geleden bevallen. Dus ben nu in januari pas weer terug gekomen van m’n verlof, waarna ik als als het goed gaat nog voor de kerstvakantie weer met verlof ga. Dus ze hebben sowieso niet zoveel aan me deze jaren. 😅
  • Rapporteren
Jori-24
16 dagen geleden
Ik sta ook voor de klas, basisschool. En ik heb er eerlijk gezegd nog niet goed over nagedacht. Ik houd afstand van de kinderen, we zouden gewoon met kinderen kunnen werken. Maar het spookt soms toch door mijn hoofd, wat als er nog niet gedegen onderzoek gedaan is? Ik ga zelf op de fiets dus dat probleem heb ik niet. Ik denk dat ik het meteen zou bespreken met m'n leidinggevende. En echt echt echt naar je eigen gevoel luisteren. Je werk is maar je werk. Jij en je kindje zijn het allerallerbelangrijkste. Succes!
  • Rapporteren
Amy0290
16 dagen geleden
Dank jullie wel voor je reacties! Ik denk dat het goed komt, ik ga kijken of ik een lift naar mijn werk kan regelen zodat ik niet met de ov moet gaan, daar ben ik het meest zenuwachtig voor want sommige mensen weten niet zo goed hoe ze afstand moeten houden. Ik vertel mijn baas later denk ik, ik ben ook 12 weken net voor de zomervakantie. Ik heb net een vastcontract getekend dus ik heb sowieso een baan, het reden waarom ik mijn bovenbouw klassen wil aanhouden is omdat ik mijn masterscriptie nog moet schrijven en daarvoor heb ik een bovenbouwklas nodig. Natuurlijk door de onverwachte zwangerschap moet ik dat zo snel mogelijk schrijven 🙈 Nogmaals bedankt allemaal! Heel veel succes met jullie zwangerschappen x
  • Rapporteren