27 Reacties
5 jaar geleden
Ik heb hier ervaring mee gehad toen ik nog niet zwanger was. Paniekaanvallen zijn niet ernstig, ze zijn alleen heel vervelend. Ik merk dat ik de afgelopen week ook erg slecht heb geslapen en buiten adem wakker word alsof ik iets heel engs heb meegemaakt. Las ook ergens dat veel dromen erbij hoort in deze periode.
Ik zou me echt geen zorgen maken! En ik zie het niet als dat ze je hebben bestempeld als "crisisgeval". Ik denk dat ze willen dat jij kunt genieten en in geval van nood iets mee hebben gegeven. Je bent sterker dan je denkt, helemaal nu je een kleintje in je buik hebt waar je (waarschijnlijk) voor door het vuur wilt gaan 😘
5 jaar geleden
Ik heb dit met mijn vorige zwangerschappen ook gehad in extreme mate. Ik kreeg geen medicijnen maar ging oraten met een psycholoog. Wat ik heb geleerd ia dat het echt tussen je oren zit en je moet er niet aan te denken. Dat denken zorgt voor angest, amgst voor slecht slapen en slecbt slapen weer voor meer angt en paniek. Het is een routine. Als je er aanleg voor hebt dan wordt het erger door de hormonen dus daar ligt het vast aan dat je het nu weer hebt. Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap veel baat gehad bij de gesprekken waardoor ik er nu nauwleijks last van heb. Het is echt een hel om mee te maken kan ik uit wrvaring zeggen, maar probeer er niet aan toe te geven em probeer in te zien dat dit een fase is en dat het ecbt over gaat. Zorg ervoor dat je overdag veel te doen hebt waardoor je geen tijd hebt om eraaan denken en zorg dat je genoeg nachtrust neemt. Het komt echt goed. Je bent niet de enige die dit heeft (gehad).
5 jaar geleden
Niets, ik kreeg paniek aanvallen in reeks van 15 achter elkaar en kwam er soms nauwelijks uit ... daarna ook behandeld met anti depressieva. De sleutel ligt hem vooral in het stukje “angst voor angst” als je het mij vraagt. Paniekaanvallen voel je opkomen en de kunst is juist dan op te staan en af te leiden.
Het allerergste dat er kan gebeuren is dat je verdwaald raakt in jezelf en het je tijd zal kosten jezelf weer terug te vinden. Maar ook die tijd zal aanbreken. Hormonen nemen een flinke loop met je mentale gezondheid.
Laat je niet zomaar wegstoppen ook, veel praten, relativeren en je angsten uiten. Het is zó zó belangrijk je nu veilig te kunnen voelen op sommige plekken.
Ik wens je heel veel sterkte en onthoud: er is altijd licht aan het einde van de tunnel. Verlies jezelf niet en omarm ipv vechten. Des te rustiger kun je blijven 🙏🏻❤️
5 jaar geleden
Het lijkt wel of ik me eigen verhaal aan het lezen ben. IK heb dit bij mijn eerste en 2 de zwangerschap gehad. Bij mijn eerste 1 week opname en bij de 2de 4 weken. NU zwanger van de 3de. En heb nog steeds angst dat het weer gebeurd. Is allemaal hormonen gerelateerd
5 jaar geleden
Ik wens je veel sterkte als eerst. Probeer rustig te blijven en een paniekaanval die opkomt te herkennen en de kunst is dan juist niet in paniek raken. Dit kun je trainen om matras herhaaldelijk op te zeggen , binnen of buiten. Oefenen en trainen hiermee. Heeft mij zeker wel geholpen om het minder heftig te maken. Angst is iets menselijks en de kunst is dus hier mee om te gaan. We leren allemaal.
5 jaar geleden
Ik heb gisteravond ook weer mijn eerste zware paniekaanval in tijden gehad. M'n buik voelde keihard, trillen over m'n hele lijf. De hele nacht niet kunnen slapen door de adrenaline, heel naar :( Bij mij getriggert door emotionele stress en slaapgebrek. Ik probeer maar heel rustig aan te doen, maar de adrenaline giert nog door m'n lijf. Over 2 weken heb ik mijn intake bij de pop poli. Misschien toch ook veel invloed van hormonen?
5 jaar geleden
Reactie op Zhour
Ik wens je veel sterkte als eerst. Probeer rustig te blijven en een panieka ...
Matras?
5 jaar geleden
Reactie op A T B
Meditatie! Probeer het en zet door.. je zult er echt baat bij hebben.
Precies, ik vond dit altijd grote onzin en dacht dit werkt niet bij mij, maar probeer het eens een paar keer (gewoon opzoeken op youtube, dat een man of vrouw tegen je praat) en dan rustig erbij gaan liggen. Bij mij werkt dit ook echt! Wel even verschillende zoeken, bij sommige werkt het niet echt. Succes
5 jaar geleden
Probeer eens de app Headspace.. Spreek uit ervaring.. kan niet meer zonder :-)
5 jaar geleden
Wij zijn 3 wk geleden een weekend weg geweest. Ik had een hotel in de stad geboekt. We kregen een kamer op de 4e en laatste verdieping. In de kamer was een klein raam en de trappen naar beneden vrij smal. Het was een drukke dag geweest (leuk uiteraard, maar veel), het was druk in de stad en allemaal onbekende geluiden. Ik merkte dat ik langzaam maar zeker een paniekaanval kreeg. Ik kon alleen maar denken ‘als deze toko in de fik staat, kom ik er nooit op tijd uit’...zo heb ik zeker een uur wakker gelegen met een razend hart, zweten alles. Gelukkig kon ik op een gegeven moment mezelf herpakken doordat ik wel eens vaker een paniekaanval heb gehad (altijd in onbekende ruimtes/steden) en kon de gedachte ‘dit pand is vandaag niet ineens het zekere doelwit van brand, het bestaat al tientallen jaren. Als je echt wilt weten of je er op tijd uit kunf, moet je maar even de route lopen. Anders rustig worden en vertrouwen dat het goed komt’. Het duurde wel even maar op een gegeven moment werd het stiller op straat en werd ik steeds moeier. Ik ben uiteindeijk rond 3 u snachts in slaap gevallen. Smorgens direct met mijn lief gedeeld en verder gerationaliseerd. Het is nou eenmaal zo dat onbekend mij zeker snachts nog wel eens kan benauwen. En ik ga dan al snel panieken. Gelukkig heb ik er verder niet teveel last van in mijn zwangerschap en probeer ik alle spannende gedachten zoveel mogeijk met mensen te delen en te rationaliseren. Dat helpt gewoon. De meeste angsten zijn niet reeel of helemaal niet te voorspellen. Neemt niet weg dat zo’n paniekaanval heel intens kan zijn. Ik vind het daarom super dat de poppoli bestaat! Zelf nog geen behoefte aan gehad, maar hoor er super veel goede verhalen over 👍
5 jaar geleden
Heb ook een aantal paniekaanvallen gehad, probeer dingen zoals frisdrank, cafeïne ( dus ook groene/zwarte/ijsthee, en chocola voor een tijdje te laten staan. Deze dingen triggeren het juist! Sinds dien gaat t beter met me :)
5 jaar geleden
Reactie op JB1
Ik ben zelf psycholoog. Ik ken natuuelijk niet je volledige verhaal, maar p ...
Ik heb vooral voor en na een paniekaanval last van derealisatie. En daar komt ik dan niet uit.. dan wakkert de paniek aan en zo blijft de vicieuze cirkel in tact.. ik heb jaren bij een psycholoog gelopen maar ik kwam niet heel veel verder.