17 Reacties
5 jaar geleden
Komt me heel bekend voor dit.. ben zelf ook Marokkaans en heb tijdens mijn kraamweek ook ruzie gehad met mijn familie, omdat ze mijn zoon zagen als een pop. Iedereen hield hem vast (waaronder kleine kinderen) en het moment dat mijn man en ik er wat van zeiden, kregen we de wind van voren. Heel irritant..
5 jaar geleden
Reactie op Lianne92
Hmm snap eigenlijk niet zo goed waarom je er bij vermeld dat ze Marokkaans ...
Dit benoem ik omdat in de Marokkaanse cultuur over het algemeen anders wordt omgegaan met kraamtijd en het innige contact tussen familieleden (waaronder baby’s/kindjes). Dit is in ieder geval mijn observatie :) mijn kindje is hun kindje.
Mijn eigen familie is meer van de afstand en zou niet zo snel op eigen initiatief mijn baby oppakken en kusjes geven. Mijn eigen moeder heeft bv wegens de Corona mijn dochter nog geen een keer geknuffeld.
5 jaar geleden
Heel herkenbaar ook, laatst bij schoonouders wezen eten en die vonden ook dat ik haar weg moest leggen en ik voelde op dat moment dat ik haar bij me wilde houden, toch weg gelegd en ook huilen.. huilen en nog eens huilen. Belangrijke reminder was dat om mijn eigen gevoel te blijven volgen. Ik denk dat je deels moet accepteren dat het zo gaat bij je schoonfamilie en aan de andere kant het een goede reminder is dat ze hier over jouw grens heen gingen. Bespreek dit met je partner en misschien volgende keer haar in een draagzak houden? Kan ook niemand haar vastpakken. Tevens nu met corona lijkt het me al helemaal niet fijn (en onveilig) als anderen jouw baby vasthouden en kusjes geven, hoe lief ook bedoeld.
Kortom; volg je gevoel en probeer aan te geven als je iets niet fijn vindt!
5 jaar geleden
Ben zelf marrokaanse en zal je zeggen dat ik het niet ken zulke gedragingen. Gwn schijt hebben ze heel goed duidelijk maken dat je niet lekker zit allemaal anders kunnen er andere problemen ontstaan die makkelijk hadden kunnen voorkomen door duidelijke communicatie. IS EN BLIJFT JOU KIND!!! leg uit dat jij weet wat de behoefte van JOU en JE KIND IS. Ze moeten niets anders dan het respecteren.
5 jaar geleden
Reactie op tmvlr
Heel herkenbaar ook, laatst bij schoonouders wezen eten en die vonden ook d ...
Haha hier precies hetzelfde laatst.. Raar eigenlijk dat we het dan tóch doen hè? Zodat hun vervolgens met hun kop boven die maxicosi (of waar die in ligt) kunnen hangen.. je wou toch zo graag dat ie lekker “ging slapen”. Als ik er volgende keer ben (of zoals volgend weekend hun bij mij), zal ik er ala directa tegen ingaan. Ik luister gewoon naar mijn eigen gevoel, klaar. Daar heeft iedereen wat van te vinden, maar dat is dan maar jammer, ik leef niet voor anderen. M’n kindje en ik zijn het belangrijkste. Ben benieuwd hoe ze erop reageren door een simpele duidelijke “Nee” te geven haha. Heb er nou al zin in 🤣🤣
5 jaar geleden
Let it go zou ik zeggen. Familie veranderen zal je niet lukken. Daarom zou ik het gewoon laten. Je bent er kort aantal uren als je dit vergelijkt met volle week. Thuis lekker je ding doen. Zelf heb ik ook dingen die ik minder leuk vind maar relativeer het daarna en ik denk dan naja laat ze maar straks gaat hij toch met mij mee naar huis. Het is ook hun kleinkind.
Die van mij gaan ook oppassen. Vind het lastig. Vervolgens denk ik iedereen wordt groot dan maar dagje moeilijk/anders.
Owja ik merk wel hoe vaker ik er heen ga hoe meer ze mij volgen. Natuurlijk krijg ik ongevraagd stom advies maar ik luister toch niet.
Ps ik denk dat dit niks te maken heeft met marokaanse schoonfamilie maar gewoon ik het algemeen met schoonfamilies.
5 jaar geleden
Ik lees dat je schoonfamilie erg trots zijn op je dochtertje! Zij uiten dat op een manier die voor jou wellicht onbekend is. Maar zoals je zelf aangeeft, heel liefdevol bedoelt is. Wellicht helpt het je om die gedachte vast te houden dat er alleen maar liefde in zit.
Verder mag je zeker je grenzen aangeven en ook jouw manier van opvoeding bijv. Dat je dr graag nog even bij je houd. En jij kent je kind het beste. Vaak wordt er gezegd dat het kind ‘went aan teveel handen’. Maw graag opgepakt wil worden en niet zelfstandig kan liggen. Gewoon ja zeggen en je kindje blijven vast houden.
5 jaar geleden
Ik ging laatst aan de voordeur gelukkige verjaardag gaan zingen samen met mijn zusje voor een nichtje van ons. Ik had Viktor bij in de maxicosi... haar dochter van 5 jaar kroop er bijna bij in de maxicosi... hatelijk vond ik het, want hij lag zo mooi te slapen. Na 10min natuurlijk gekrijs... maar de dochter bleef er over hangen... Ik vond dat mijn nicht er op moest spreken maar het gebeurde maar niet.
In tegendeel, ook haar hoofd in de maxicosi. En dan gaf ze nog haar pink om op te sabbelen. (Heb hem dan weg getrokken en gezegd dat we weer moesten vertrekken)
Ik denk dat het dus veel te maken heeft met hun ingesteldheid, en minder met cultuur...
Maar mijn ergernissen ivm schoonfamilie bespreek ik steeds met mijn man. Die gaat dan met hen in gesprek of helpt me zoeken naar een manier om er mee om te gaan. Hij kent hen natuurlijk het best... veel succes!
5 jaar geleden
Reactie op Lianne92
Hmm snap eigenlijk niet zo goed waarom je er bij vermeld dat ze Marokkaans ...
Heb je ook nog advies voor rosali? Deze reactie helpt haar niet verder he.
Rosali wat een lastige situatie. Juist omdat je schoonfamilie goede bedoelingen heeft is het soms nog lastiger om je grenzen aan te geven of nee te zeggen. Probeer het toch, begin misschien met iets kleins. Je hoeft niet perse te zeggen dat ze iets niet moeten doen, maar kan positieve bewoording gebruiken door te zeggen wat je wel gaat doen of wel wilt.
Dus 'ik houd haar nog even fijn bij me, dat houdt haar rustig' ipv 'ik leg haar niet weg'
Deze kleine aanpassingen in taal hebben mij in ieder geval geholpen om te durven uitspreken wat ik wil.
Misschien heb je er wat aan...
En verder pick your battles. Overal iets van zeggen gaat niet lukken.. dus bijv die kusjes zou je kunnen laten gaan...
Je leert als nieuwe moeder je kind steeds beter kennen en naar je intuïtie te luisteren. Blijf dus vooral goed aan te voelen hoe jij en je kindje erin zitten. Als iets niet goed voelt, niet doen!
5 jaar geleden
ik ben zelf van turkse afkomst en mn man ook, bij ons is dit precies t zelfde, we zijn nog nergens geweest en dit is precies de reden waarom ik niet ergens na toe wil gaan..
5 jaar geleden
Wij hebben dit ook. Mijn man is dan turks en zijn ook heel betrokken bij elkaars kinderen etc. Maar we zitten allemaal op 1 lijn met wat goed is etc. Ze pakken niet op als die slaapt of bijna slaapt. Kusjes is op de handjes dat soort dingen. Heel erg fijn maakt niet uit waar mijn kinderen zijn overal krijgen ze de zelfde opvoeding 😊
5 jaar geleden
ik ben zelf van turkse afkomst en mn man ook, bij ons is dit precies t zelf ...
Wat vervelend dat je daarom nergens naar toe wilt gaan. En als je het bespreekt? Mijn man is ook van turkse afkomt moet zeggen dat ik dit niet herken met familie die staan overal het zelfde erin. Alleen ervaring met de lezing dat er veel getrokken word maar dit zijn meer de vrienden van de familie zeg maar ( niet dat dat nu kan)
5 jaar geleden
Reactie op Melis Michelle
Wat vervelend dat je daarom nergens naar toe wilt gaan. En als je het bespr ...
weetje wat t is, nu met corona ze kroelen kussen mij niet van welkom ditdat, dan staan ze op een afstand, maar me zoontje willen ze wel knuffelen ik vind dat niet kunnen, ze bemoeien met te veel dingen en daar hou ik niet van ik wordt er agresief van ..
5 jaar geleden
weetje wat t is, nu met corona ze kroelen kussen mij niet van welkom ditdat ...
Nee dat snap ik heel erg goed, er is hier wel één tante die ook haar zegje heeft. Er komt tocht als iemand langs de box loopt. Je moet je huis veranderen etc etc. Op een nette manier gezegt dit is mn 3e zoon, en ik weet wat ik doe. Dat accepteerde ze en nu houd ze het voor zich.