22 Reacties
5 jaar geleden
Ik sliep al 3 maanden niet meer, lag tot 4 uur's nachts wakker en sliep daarna 2 a 3 uurtjes. Ik ben toen een nachtje opgenomen geweest om met medicatie proberen te slapen. Dat lukte ook niet. Ik heb toen medicatie mee naar huis gekregen voor 8 dagen. Ze hoopten dat ik zo de cyclus kon doorbreken. Het had geen nut helaas... 😔
Een van de verloskundigen heeft me toen doorverwezen naar een coach. En sinds vorige week kan ik weer wat fatsoenlijke uurtjes maken per nacht! 🥳
Mocht je de medicijnen niet willen proberen dan kan ik je dit zeker aanraden!
Ze heeft bij mij een EMDR sessie gedaan en dat heeft mij dus heel erg goed geholpen.
Mocht je wel medicatie willen proberen, dan vermoed ik dat je temazepam zal krijgen, een inslaper. Met kort gebruik is dit niet schadelijk voor je kindje. Als het langdurig gebruikt wordt is het verslavend, zowel voor jou als voor je kindje. Mocht je het kort voor de bevalling gebruikt hebben, dan kan je kindje er wat versuft van zijn en zal je in het ziekenhuis moeten bevallen.
Vind je het spannend om het te gebruiken?
5 jaar geleden
Ik gebruik temazepam. Ook hiermee slaap ik geen nachten door maar val in ieder geval wel weer in slaap als ik wakker word. Vaak elk uur a 1,5 uur wakker. Ik neem 2x 10 mg per nacht. 1 rond 23.00 uur en 1 rond 03.00 uur. Als ik het niet neem slaap ik 2 uurtjes en dan is t klaar. Idd niet vol te houden.
5 jaar geleden
Reactie op Mama.R.K.
Ik sliep al 3 maanden niet meer, lag tot 4 uur's nachts wakker en sliep daa ...
Slapen is altijd wel mijn vijand geweest. Ging er vaak voor naar shiatsu therapie. Medicatie vind ik zeker spannend, de nachten die jij omschrijft zijn bij mij nu ook de standaard. ( niet inslapen en pas einde nacht wel).
Kun je meer vertellen over de EMDR therapie? ( als je dit wilt)
5 jaar geleden
Ik heb maandenlang gezeurd bij de verloskundige en kreeg altijd te horen ik kan je niet helpen. Resultaat: vandaag 37 weken, volledig kapot en intussen medisch geworden want mijn schommelingen in suikerwaardes waren te groot. (Staat erom bekend dat dat gebeurd bij vermoeidheid)
Probeer ook gewoon overdag je rust te nemen. Op een bepaald moment maakt het niet meer uit wanneer je slaapt, als je maar slaapt
5 jaar geleden
Reactie op bi2ba
En met deze medicatie.. dit gaat ook door je placenta heen toch?
Temazepam kun je veilig gebruiken tijdens de zwangerschap.
VRIEND
5 jaar geleden
Het is ook zeer serieus hoor. Bij de 1e had ik 3 dagen lang dag en nacht weeën en maar 2 cm ontsluiting.. werd naar het zkh doorgestuurd en ook daar sliep ik maar een half uur met medicatie. Na de bevalling ook 3 dagen niet geslapen. Ik kreeg van de vk dormiplant tabletten aangeraden. Heb ze gister weer gebruikt omdat ik zo slecht tot niet slaap. Heb de hele nacht lekker geslapen vannacht..
5 jaar geleden
Reactie op bi2ba
Slapen is altijd wel mijn vijand geweest. Ging er vaak voor naar shiatsu th ...
Eye Movement Desensitization and Reprocessing, afgekort tot EMDR, is een therapie voor mensen die last blijven houden van de gevolgen van een schokkende ervaring, zoals een ongeval, seksueel geweld of een geweldsincident. EMDR werd meer dan 25 jaar geleden voor het eerst beschreven door de Amerikaans psychologe Francine Shapiro. In de jaren daarna werd deze procedure verder uitgewerkt en ontwikkeld tot een volwaardige en effectieve therapeutische methode.
Even van internet gekopieerd hoor 🙈
Mijn vorige zwangerschap en bevalling waren heel heftig. Ik heb een keizersnee gehad, waarbij ik even stopte met ademen toen ik ging slapen. Mijn zoontje en vriend waren ondertussen naar de NICU.
Toen ik de vorige keer stopte met ademen, durfde ik daarna niet meer te slapen. Op het moment dat ik de knoop doorhakte om dit keer weer voor een keizersnee te gaan, ben ik dus gestopt met slapen. Mijn hersenen zijn toen in een fight or flight modus terecht gekomen, waardoor ik nu dus ook niet meer durfde te slapen. Met EMDR heeft ze er voor gezorgd dat ik het slapen niet meer als een "noodsituatie" zie en ik dus weer durf te slapen.
Dit is allemaal op een onbewust niveau.
Met 1 sessie had ik al meteen effect.
Mocht je er zelf nog meer over willen weten dan is het handig om even op EMDR.nl te lezen. Het is nogal complexe materie om zo uit te leggen 🙈
5 jaar geleden
Ervaring! Zo ben ik helemaal kapot en met 10-0 achterstand aan mijn eerste bevalling begonnen. Dat maak je nooit meer goed in de kraamweek en de weken daarna. Ik heb toen tot een half jaar naar de geboorte gezeten met de gevolgen (van niet slapen word je letterlijk knetter) tot ik dacht nu zoek ik een HA die me serieus neemt. Vanaf toen ben ik pas uit de negatieve spiraal van niet slapen gekomen. Ik slik 7,5 mg Mirtazapine. In hogere dosis is het een antidepressivum maar in de laagste dosering die ik slik wekt het je slaap op.
Deze zwangerschap begon ik met 35 weken weer het patroon van slapeloosheid te herkennen. Ben heel serieus genomen door VK en HA. Die laatste heeft me doorgestuurd naar de POP-poli in Amsterdam OLVG west. Zij hebben expertise op het gebied van zwanger zijn en slapeloosheid. Zij adviseerden me zelfs om weer over te stappen op Mirtazapine. Om zo een herhaling van de vorige zwangerschap en bevalling te voorkomen. Kan ook veilig worden gebruikt in combi met bv.
Nu slaap ik weer als een 🌹!! (Alle benzodiazepines raden ze me ten strengste af!)
Ik heb deze keer daarom veel meer vertrouwen in mijn lijf en bevalling én in de heftige tijd daarna!!
Dus mijn advies: neem geen genoegen met ‘ik kan je niet helpen’. Laat je via je HA doorverwijzen naar de POP-poli. En bespreek met hen de optie Mirtazapine. Ik kan oprecht zeggen dat het mijn leven heeft gered.
Mocht je (of iemand anders die dit leest) vragen hebben over het medicijn of gebruik of wat dan ook. Let me know!
Heel veel sterkte en kom voor jezelf op! 💪🏼
5 jaar geleden
Reactie op Petra Helene
Ervaring! Zo ben ik helemaal kapot en met 10-0 achterstand aan mijn eerste ...
Ik heb in het verleden ook mirtazapine geslikt om te slapen, maar ik werd daar dus knettergek van 😂 reageerde er zo onwijs heftig op 🙀 recht bizar hè, hoe elk lichaam anders reageert op bepaalde medicijnen! Blij dat het jou zo goed helpt, maar ik was er echt 3 dagen high van 😬
5 jaar geleden
Reactie op bi2ba
En met deze medicatie.. dit gaat ook door je placenta heen toch?
Klopt wat Bloempje16 zegt. Deze is veilig voor de baby en kan gebruikt worden tijdens de zwangerschap. Mijn gynaecoloog schrijft m voor dus ik heb er vertrouwen in dat het geen kwaad kan. Baby is ook gewoon druk en beweeglijk in de nacht. De dosering die ik neem is puur voor het inslapen.
5 jaar geleden
Reactie op Mama.R.K.
Ik heb in het verleden ook mirtazapine geslikt om te slapen, maar ik werd d ...
Heftig! Hier geen last van. Wel de eerste week een droge mond en hongergevoel.
Ws maakt t ook wel uit welke dosering je slikt.
5 jaar geleden
Reactie op Petra Helene
Heftig! Hier geen last van. Wel de eerste week een droge mond en hongergevo ...
Ja ik had ook een hele lage dosering, maar het was voor mij te heftig. Oxazepam en temazepam kan ik goed mee dealen, maar slik het liever niet. Nu gelukkig zonder medicatie een oplossing gevonden 😊👏🏻
5 jaar geleden
Je zou evt ook promethazine kunnen proberen. Hier word je suf van. In de ochtend heb ik alleen last van een droge mond en iets meer moeite om m'n bed uit te komen, maar ik ben sowieso geen ochtendmens 🤣
Het is een antihistaminica, helpt dus bij allergieën en m'n gynaecoloog heeft me dit ook voorgeschreven. Is dus ook veilig tijdens de zwangerschap. Net als de andere opties die ook al zijn benoemd.
5 jaar geleden
Ik herken dit heel goed, ook het advies om meer rust te nemen en meer uit handen te geven. Zelf heb ik voor mijn zwangerschap last gehad van paniekaanvallen en gebruikte daarvoor oxazepam (ook om te kunnen slapen). Vanaf mn zwangerschap ermee gestopt. Sinds een paar weken gebruik ik nu de spray van Bach rescue night. Soms wel lig ik wel een tijdje wakker na het plassen maar als ik dan weer de spray neem val ik snel in slaap...