52 Reacties
5 jaar geleden
Ik heb dit in het begin gehad. Ik was bang om niet wakker te worden als mijn dochter iets nodig had (ik weet niet of jij daar ook last van hebt).
Ik ben daar overheen gekomen door wekkers te zetten een tijdje voordat ik dacht dat zij wakker zou worden. Ik wist zeker dat ik wakker zou worden van mijn wekker en dan kon ik daarop vertrouwen. En langzaam is dit gegroeid naar vertrouwen dat ik mijn dochter ook gewoon hoor als zij ons nodig heeft. Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat voor jou is... om bij te slapen van de ‘stress’ ben ik op een gegeven moment met haar mee naar bed gegaan, dus na de voeding van 19:00/20:00 ook te gaan slapen. Dan ben je snachts wel vaak wakker maar maak je toch iets meer uur in totaal.
Ik weet natuurlijk niet of jouw moeite met ontspannen hier ook iets mee te maken heeft maar misschien heb je er iets aan. In ieder geval heel veel sterkte en ik hoop dat je snel lekker kunt slapen!
5 jaar geleden
Ik herken dit ook precies. Goed dat je hulp zoekt! Zo beschrijf ik het ook, hele tijd ‘aan’ staan. Ik denk dat het ergens ook met hormonen te maken heeft, extra alertheid om als (nieuwe) mama voor je kleine te zorgen. Mij helpt het ook om 21u uiterlijk in bed te liggen. Zo maak je wel wat meer uren. En vooral jezelf tijd geven en de lat niet te hoog leggen
5 jaar geleden
Heel herkenbaar bij mijn eerste zoon! Lagen mijn mannen lekker te snurken en stond ik AAN. Ik was niet uit te krijgen. Ik heb er een half jaar mee zitten aanmodderen en toen pas aan de bel getrokken. Mij heeft de Mirtazapine me hieruit getrokken. Het is een anti depressivum, maar in de laagste dosering helpt het je lijf ontspannen en in slaap te komen. Ik begon met 15mg (1pil) en bouwde af naar 7,5 (1/2e pil). Het voordeel is: je kan weer heerlijk slapen, het is niet verslavend (dus niet steeds meer nodig voor hetzelfde effect). Sterker nog je kan het snel naar de laagste dosering terugbrengen omdat je lijf het snel herkent. En het mag in combinatie met borstvoeding. Nadeel zijn de bijwerkingen. Ik had twee weken last van een droge mond (daarna niet meer) en je krijgt er een hongerig gevoel van. Dus je moet erg opletten dat je jezelf niet laat gaan en voor gezonde alternatieven kiest om je honger gevoel te verzadigen.
Bij mijn tweede zoon ben ik het proactief gaan slikken in mijn zwangerschap op advies van de pop-poli (ziekenhuis), om niet weer in die situatie te komen als voorheen. Zo blij dat ik dit gedaan heb!! Daardoor een hele andere zwangerschap en start met de kleine. Echt alleen maar genieten nu.
5 jaar geleden
Heb ik ook last van, maar dan de hele dag. Gelukkig gaat de kleine komende week voor het eerst wennen op de opvang. Geeft mij meer lucht overdag.
Snachts gaat het redelijk, het eerste deel van de nacht, maar na de voeding om 4uur kom ik niet meer goed in slaap, niet meer moe genoeg en mijn hoofd staat dan teveel aan.
Geen tips voor je, bij mij hangt het samen met mijn ASS en drang naar controle. Hoe meer controle, hoe meer rust.. maarja met een baby geen controle 😕
5 jaar geleden
Hier ook hetzelfde. Ik zou ook graag overdag wat meer willen slapen met de kleine mee, maar dat lukt me ook niet. Ik neem savonds voor het slapen gaan een kopje verse lavendel thee. Daar wordt ik wel wat rustiger van. Sinds een paar dagen slaap ik met oordoppen in zodat ik niet elk geluidje hoor, dat helpt ook wel om eerder in slaap te komen.
5 jaar geleden
Waar ben je bang voor? Ik had dit ook wel een beetje in het begin, maar toen dacht ik wat is nou eigenlijk het ergste dat er kan gebeuren? Nou, dat ik eerder wakker wordt dan ik zou willen en dat ik daardoor korter slaap dan ik zou willen (dat was nl mijn angst; te weinig kunnen slapen). Objectief gezien is dat natuurlijk wel vervelend voor me, maar niet rampzalig ofzo. Dat heeft er voor mij voor gezorgd dat ik weer zorgeloos kon slapen (hoe lang dan ook, geen verwachtingen hebben). Ik doe nu makkelijk korte dutjes tussen de bedrijven door als ik wat slaap moet inhalen. Dan let m'n man even op en ga ik bv een uurtje in bed liggen. Dan val ik eigenlijk altijd wel even in slaap. Soms 15 minuten, soms 5 minuten, soms 40 minuten. Maar omdat ik toch even wegzak/uitschakel heb ik toch even kunnen ontspannen. En elk mini slaapje is toch weer even wat rust erbij voor mij in deze drukke tijd. Voor mij werkt dit prima.
5 jaar geleden
Waar ben je bang voor? Ik had dit ook wel een beetje in het begin, maar toe ...
Oh ja, en ook 'Fear Of Missing Out' loslaten. Dan keken we savonds een leuk tv programma dat ik eigenlijk ook wel wilde afkijken terwijl ik echt doodmoe was. Dan toch kiezen voor even 1,5 uur slaap. Want daar knapte ik dan zó van op. En dan dacht ik, ik ga de late avond en nacht wel weer wat anders kijken op tv. Dan heb ik nog genoeg tijd over dat ik niet eens kán slapen als de baby me nodig heeft dus tijd zat.
5 jaar geleden
Hoi miep1987. Ook voor mij heel herkenbaar. Ik ben ook echt nket depressief, maar mijn hormonen werken gewoon nogal goed denk ik altijd maar, haha! Daardoor last van pms en na vorige bevalling ook dit stressy gevoel. Door pms ben ik ook met een lage dosering antodepressiva begonnen en daardoor is het zoveel leuker! Je lichaam doet gewoon 'normaal', dus slapen als het nacht is en een 'alles komt goed' en 'lekker rustig' gevoel. Ik wens je hetzelfde
5 jaar geleden
Reactie op Petra Helene
Heel herkenbaar bij mijn eerste zoon! Lagen mijn mannen lekker te snurken e ...
Hier sluit ik mij bij aan! Ik heb ook slapeloze nachten waarbij ik 2/3/4 uur wakker ben en op een gegeven moment is dat op en word ik steeds een beetje angstig voor alles. Dan neem ik idd een halve of soms gewoon een kwart van die mirtazepine en dan trek ik weer even bij. Soms een aantal dagen soms een paar weken soms maar een nacht. Ik heb dat het lang werkt bij mij ik kan op een kwart 2 nachten goed slapen en heb zelf als bijwerking dat ik overdag nog zo mega moe ben dus dan is wat ik doe op zo’n dag gelimiteerd tot dochter naar school brengen voeden van de baby en dochter weer ophalen!
En dat van de honger als bijwerking kende ik niet maar nu je het zegt had ik dat wel enorm!! Haha!
Oh en wat bij ons ook werkt als ik zo weinig slaap dan slaap ik de nacht op zolder en doet mijn man de baby! 🙏 dankbaar daar voor dat dat kan!
Dat aan-staan vind ik heftig. Ik hoop dat je je rust gaat vinden! 🍀
Toi Toi Toi! Ook voor de anderen!
5 jaar geleden
Ik ben heel benieuwd hoe het gesprek is gegaan! Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem. M’n zoontje slaapt nog niet door, maar na z’n nachtfles is hij meteen weer vertrokken. Ik daarentegen niet en ik lig meestal de rest van de nacht wakker.
Vraagje aan de mama’s die mirtazapine slikken: slaap je dan heel diep? Of worden jullie bv wel gewoon wakker als de kleine huilt?
5 jaar geleden
Reactie op jonanina
Ik ben heel benieuwd hoe het gesprek is gegaan! Ik heb namelijk exact hetze ...
Ik word gewoon wakker! Als de baby in dezelfde kamer slaapt moet het goed komen, of in andere kamer met babyfoon... dan de foon wat harder zetten evt.
5 jaar geleden
Heel herkenbaar! Ik heb ook veel slechte nachten erbij en sta altijd aan. Dit terwijl dochterlief best goed slaapt en ook weer goed inslaapt snachts. Genoeg tijd dus om slaap te pakken maar het lukt me niet.
Wat me wel helpt is met oordopjes in slapen. Dan zit je toch wat meer ‘in je eigen wereld’. Eerst was ik wel een beetje bang of ik m’n dochter dan zou horen maar dat gebeurt echt wel. Sla alleen niet meer zo aan op alle kleine piepjes. Net een beetje de scherpe randjes eraf.
Als ik de bv heb afgebouwd (of als ze doorslaapt 😜) gaat ze naar haar eigen kamer, hopelijk geeft dat ook rust.
In ieder geval heel veel succes en sterkte ermee, lekker slapen is zo belangrijk. Goed dat je hulp hebt gezocht.
5 jaar geleden
Reactie op Petra Helene
Ik word gewoon wakker! Als de baby in dezelfde kamer slaapt moet het goed k ...
Ik word ook gewoon wakker, en slaap nadien weer makkelijker in als ik toch wakker ben geworden :)
5 jaar geleden
Herkenbaar! Stond ook continue aan, en dat wordt gelukkig minder. Een aantal dingen helpen.
De tijd , heel flauw maar hoe ouder hij wordt, hoe minder hormonen ik heb, hoe beter het gaat.
Oordoppen in. Ook met die dingen hoor ik mijn zoon ( eerder dan mijn vent). Maar ik ben wel meer in mijn eigen zone.
Eigen bed / kamer. We houden de deuren open , dus geen babyfoon waardoor je alsnog alles hoort.
Sporten / wandelen / beweging . Zorgen dan je fysiek moe bent en niet (alleen) mentaal. Helpt tegen het piekeren en te wakker zijn als je tussendoor wakker wordt dit laatste had ik, wakker worden voor voeden maar dan wakker blijven.
Bv afbouwen, dus meer kunnen delen met je partner en minder hormonen is minder aan staan.
Het meest moeilijke ( voor mij dan en lukt niet altijd) maar absoluut geen telefoon pakken tussendoor
Goed dat je hulp zoekt. Je hebt ook slaap centra mocht het nodig zijn.
5 jaar geleden
Reactie op jonanina
Dat klinkt goed! Vooral inslapen als ik snachts wakker ben geworden is een ...
Ik hoop dat je er hulp bij krijgt als je dat nodig hebt🍀
5 jaar geleden
Ik hoop dat je er hulp bij krijgt als je dat nodig hebt🍀
Lief, dank je wel! Ik ben vandaag bij de huisarts geweest en heb ook mirtazapine voorgeschreven gekregen. Ik ben wel een beetje huiverig voor de bijwerkingen en de onttrekingsverschijnselen, maar niet slapen trek ik ook niet meer