24 Reacties
5 jaar geleden
Hier zit precies 1,5 jaar tussen. Ik vind het " achteraf " gezien... best pittige geweest. Het is wel echt een aanslag op je lijf. En voordat het helemaal kan herstellen ben je al weer zwanger. Wat wel weer leuk is dat ze." Soms" leuk met elkaar spelen. Of de tent afbreken.. altijd.iemsnd mee te spelen
5 jaar geleden
Onze kindjes schelen 18 maanden, ik was dus na 9 maanden opnieuw (niet helemaal gepland 😅) zwanger. Moet zeggen dat ik het moeilijk kan vergelijken omdat ik bij de eerste zwangerschap hyperemesis gravidarum had en tot 20 weken met sondevoeding liep en alleen maar kon overgeven. Daarna ging het beter en voelde ik me lichamelijk weer best oké. De tweede zwangerschap had ik bij 10 weken al enorm last van mijn bekken en had ik het er psychisch best moeilijk mee dat het zo onverwachts en kort op elkaar was. Uiteindelijk ben ik ook ingeleid omdat m’n lichaam gewoon op was. Dus beide zwangerschappen waren niet heel makkelijk maar allebei op andere manier. Denk wel dat de lichamelijke klachten bij de tweede verergerd waren omdat m’n lichaam misschien nog niet genoeg hersteld was van de eerste zwangerschap.
Maar nu ik m’n kindjes zo samen zie is t alles waard geweest ❤️
5 jaar geleden
Ik heb het persoonlijk niet meegemaakt maar mijn moeder wel, mijn broertje is jarig op 23-09-2002 en ik 12-10-2001 Ik ben dus net iets minder dan een jaar ouder. Mijn moeder was binnen ongeveer 10 weken weer zwanger na mij 🤭
5 jaar geleden
Mijn oudste is nu bijna anderhalf en de jongste bijna 10 weken. De zwangerschap was wel zwaar richting het einde vooral omdat de oudste nog niet kon lopen en ook de trap op getild moest worden. Achteraf gezien had ik liever wat langer gewacht met de tweede zwangerschap zodat ik wat meer van het eerste jaar van mijn oudste had kunnen genieten. Vond het de eerste paar weken ook erg lastig om mijn draai te vinden met twee hele jonge kinderen maar ik zou de kleinste nu echt niet meer weg kunnen denken. Je moet denk ik voor jezelf nagaan of je het niet erg vind om het superdruk te hebben haha ik ren nu de hele dag van de een naar de ander. Maar ik denk wel dat als ze straks wat ouder zijn ze veel aan elkaar zullen hebben :) hoop dat dit je wat helpt
5 jaar geleden
Reactie op joeyjake
Mijn oudste is nu bijna anderhalf en de jongste bijna 10 weken. De zwangers ...
Lees en hoor toch wat verschillende ervaringen, mijn kleintje is vandaag 9 weken maar ik ben niet zwanger hoor, gewoon puur uit nieuwsgierigheid. Een vriendin van mij zei laatst dat ze er niet moest aan denken om zo kort na de bevalling weer zwanger te zijn puur omdat ze anders niet zou weten hoe je met 2 kleintjes om moet gaan maar dan denk ik ook diegene die een tweeling krijgen redden het ook wel :) ondanks zware bevalling en moeilijke opstart zou ik sowieso nog een tweede willen
5 jaar geleden
Reactie op LKJJ
Lees en hoor toch wat verschillende ervaringen, mijn kleintje is vandaag 9 ...
Ja je vind vanzelf je draai erin en of je het nu vlak achter elkaar doet of een aantal jaren ertussen laat, het zal beide voor en nadelen hebben. Je kunt dan voor jezelf nagaan wat voor jou de voor en nadelen zijn, zo zijn ze beiden vlak na elkaar uit de luiers en gaan ze ook vlak achter elkaar naar school haha. Een ouder kind kan je juist weer helpen met klusjes in huis en het “zorgen” voor de baby. Ik wilde liever wat langer wachten maar ben door de pil heen toch zwanger geraakt dus dacht ik achja ik wilde er graag twee dus waarom niet nu 🤷♀️
5 jaar geleden
Ik was na 4 maanden opnieuw zwanger. Het was wel gepland, alleen we hadden niet verwacht dat het gelijk al raak zou zijn. De zwangerschap vond ik lichamelijk wel wat pittiger, maar makkelijk te doen. Pas de laatste loodjes werden me echt zwaar. En nu na de bevalling merk ik wel dat mijn lichaam echt tijd nodig heeft om bij te komen van die twee bevallingen in één jaar tijd🙈 verder verliep mijn 2de zwangerschap zonder complicaties. En ik heb totaal geen spijt dat ik zo kort na mijn bevalling opnieuw zwanger ben geraakt. Heb een prachtig meisje nu🌈
5 jaar geleden
Ik was na de eerste na 8 maanden weer zwanger. Ik heb de tweede zwangerschap, bevalling en herstel als veel makkelijker en beter ervaren. Bij de eerste veel klachten gehad, zware bevalling en na een half jaar kon ik alles pas weer als van ouds. Bij de tweede nauwelijks klachten gehad. Bevalling sneller en minder complicaties en herstel verliep ook uitstekend en snel.
Qua leeftijd was het aan de ene kant wel makkelijk. Je zit nog in het kleine. Slapen kunnen ze tegelijk en qua ontwikkeling gaat het ook hard en zitten ze al snel gelijk. Door het kleine leeftijdsverschil ook weinig of eigenlijk geen gedoe gehad met jaloezie. De baby was er in eens en dat was prima. Soms even kijken en dan weer verder. Lastige vond ik wel dat beide nog veel aandacht nodig hebben. De oudste kon net een paar maanden zelf lopen toen de jongste kwam, maar met de rest was hij ook nog met alles wel afhankelijk. Kon weinig zelf en beide willen nog erg graag met papa of mama knuffelen en hangen.
Het was best pittig. Zeker nu ik merk hoe het is als er wat meer leeftijdsverschil in zit. Oudste twee zijn nu 4 jaar en bijna 3. Jongste is 9 weken. Is toch wel heel anders hoor.
5 jaar geleden
ik ben zelf net bevallen en mijn oudste is 4, ook hier zitten voor-en nadelen aan. het grootste voordeel is dat de oudste al redelijk zelfstandig is, dus als ik met de baby bezig ben kan ik hem een opdracht geven want hij kan het zelf. plus, hij is al uit de luiers, gaat al naar school, heel leuk dat je in totaal andere fases bezig bent. de eerste weken is het altijd zwaar, ongeacht leeftijd van andere kinderen, maar ik denk zeker vanaf 3 maanden word het makkelijker maar met 2 hele kleintjes tegelijk is het alsnog zwaar. en ach, een stormende kleuter en een pasgeboren baby is ook niet makkelijk hoor 😉
5 jaar geleden
Onze kindjes schelen 18 maanden, ik was dus na 9 maanden opnieuw (niet hele ...
Uit nieuwsgierigheid... had je bij de 2e ook HG? heb bij mijn zwangerschap ook HG gehad en op het eind dezelfde klachten als die jij omschreef bij je tweede zwangerschap. 😅 ook ingeleid omdat ik gewoon helemaal op was.
5 jaar geleden
Reactie op Firstbaby-1
Uit nieuwsgierigheid... had je bij de 2e ook HG? heb bij mijn zwangerschap ...
Nee bij de tweede ben ik wel tot een week of 15 enorm misselijk geweest maar met een hele berg medicatie (deels al preventief gaan slikken) is t overgeven gelukkig beperkt gebleven ipv 30 keer per dag zoals bij de eerste 🙈
Als ik nu weer telkens in t zkh zou moeten liggen met m’n dochter van net een jaar en dan ook nog in covid tijd dan had t echt nog veel zwaarder geweest ben ik bang 😟
5 jaar geleden
Ik volg hoor ben 7 weken geleden bevallen maar wil stiekem het aan de natuur laten kijken hoe snel ik weer zwanger word
5 jaar geleden
Tussen onze dame en zoontje zit 1.5 jaar. Ik heb weinig klachten gehad gedurende zwangerschap, alleen op het einde kon ik niet veel meer doen met ons dametje. Al het fysieke moest door mijn man gedaan worden. Ook wandelen kon ik de laatste twee maanden erg moeilijk, hooguit een half uurtje. Wel was het herstel na de bevalling een stuk sneller, dat was heel fijn!
5 jaar geleden
Was na de oudste met 3 maanden weer zwanger. Zit een jaar tussen hun. Qua zwangerschap vond ik de 2e stuk makkelijker. Alles is niet nieuw meer dus kon ook meer genieten van de 2e zwangerschap. En na de geboorte vond ik het ook heerlijk want je zit nog helemaal in de ritme. Nu is de jongste 2 jaar en hebben wij op 14-1 een broertje gekregen en genieten we nu heerlijk. 3 kids van 3, 2 en 0. Heerlijk maar merk dat het nu drukker is. Want je hebt nu minder tijd om te knuffelen met de jongste omdat de oudste 2 aandacht vragen.