27 Reacties

4 jaar geleden

Misschien tepelhoedje gebruiken? Werkt hier heel goed 😄

4 jaar geleden

Klinkt als het verhaal bij mijn zoontje. Ik had na een regeldag (waar hij van ‘s morgens tot ‘s avonds heeft aangehangen) ook enorme tepelkloven, die uiteindelijk volledig ontstoken waren. Ben ook beginnen kolven, maar heb nooit meer durven aanleggen (ook omdat hij rustiger was met de fles). Een tepelhoedje kan inderdaad wel een hulp zijn!
24baby's podcast Samen Groeien

Luister nu naar de nieuwste podcast van 24baby: Samen Groeien. In deze podcast beleven we samen met jou de eerste maanden met je baby. Van de laatste loodjes van je zwangerschap tot alle eerste keren met je baby. Luister de podcast via jouw favoriete podcast-app.

4 jaar geleden

Idd een tepelhoedje. Ik gebruik sinds het begin een tepelhoedje en preventief smeren met tepelcreme. Daarbij 1x per dag na de voeding (na)kolfen, na elke voeding schone pads en na elke voeding even schoonmaken met water. Tepelkloven zijn heel rot en idd blijven kolfen anders kan je ontstekingen krijgen. Maar echt of dat je kindje met 5 dagen als boven het geboorte gewicht is. Die eerste dagen/weken is het pure slagroom/vla, zoals mijn kraamverzorgende zo mooi verwoorde. Doe wat voor jou goed voelt. Stoppen is ook geen schaamte.

4 jaar geleden

Bedankt! Ga ik die halen en als m'n tepels door kolven iets rustiger zijn weer een poging wagen 😊 zie het inmiddels wel weer iets luchtiger in gelukkig haha

4 jaar geleden

Ik gebruik een tepelhoedje, omdat mijn tepels te vlak zijn en het aanhappen daarom niet lukt. Bij mijn eerste zoontje was dit na 6 maanden niet meer nodig, omdat hij toen sterk en vaardig genoeg was om wel mijn tepel te happen. Ik was zo blij en opgelucht. Hoefde dat stomme hoedje niet meer te gebruiken. Het was allemaal veel intenser en voelde zo goed. Hoop dat dat nu weer zo gaat worden over een aantal maand. Ik zou niet al te snel een tepelhoedje gebruiken. Zonder is zoveel beter... Heb je al eens de tepelcreme van medela gebruikt? Deze werkt bij mij heel goed. Raad het echt aan.

4 jaar geleden

Deze vind ik heel fijn! Werken echt helend. Verder draag ik continu hydropads om mijn tepels te beschermen. Bij mijn vorige kindje is het na 8 dagen helemaal mis gegaan door hele pijnlijke tepels, bloedende kloven en een borstontsteking. Ik had precies wat jij beschrijft. Echt angst om aan te leggen, dus ben destijds abrupt gestopt met bv door de angst. Nu wilde ik het opnieuw proberen en deze dingen helpen mij echt. Nu bijna 3 weken bv aan het geven en het gaat goed! Op de juiste manier aanhappen is ook erg belangrijk. Ik heb een lactatiekundige en een kraamhulp gehad die me heel erg geholpen hebben deze keer om weer vertrouwen te krijgen en het direct goed aan te pakken. Dus elke keer als mijn zoontje aanhapt werd er aan mij gevraagd: hoe voelt dit? Pijnlijk? Is het behapbaar (pijnbeleving 3/4 was dat voor mij) of hoger? Als het niet behapbaar was moest ik hem direct 'afkoppelen' en opnieuw aanleggen. Soms wel 10x per borst. Tot het goed voelde. Dit om kloven te voorkomen. Tot nu toe nog geen tepelkloven gehad, wel korstjes die er ook weer af gingen waardoor het erg gevoelig was. Daar hebben deze gaasjes me erg bij geholpen. Ik was zelf al veel sneller overgestapt naar een tepelhoedje of kolf als ik de hulp niet had gehad. Maar door de adviezen lukt het nu om direct mijn kindje te blijven voeden. De kraamhulp en lactatiekundige adviseerde een tepelhoedje en kolf echt alleen als het echt te pijnlijk werd en het liefst ook voor een korte periode. Dus bijvoorbeeld 24u de tepels rust geven door te kolven en kijken of je het daarna weer op kunt pakken met je kindje. Omdat hiermee alles het best op elkaar afgestemd blijft. Ze hebben me ook ingepeperd: jij bepaald de grens! Als je wil stoppen, kun je stoppen. Niet over je eigen grenzen heen gaan. Jij bepaald waar de grens ligt. Ik gun je een goede bv ervaring!

4 jaar geleden

Ik had een foto toegevoegd maar deze pakt hij niet. Multi mam kompressen bedoelde ik

4 jaar geleden

Reactie op Altay2018

Ik gebruik een tepelhoedje, omdat mijn tepels te vlak zijn en het aanhappen ...
Fijn dat het voor jou nu is opgelost! Gebruik inderdaad al crème en koel ook regelmatig. Maar het heeft echt ff tijd nodig om te herstellen dat ik het niet steeds kapot maak. Heb nog even advies gevraagd en zodra tepels hersteld zijn ga ik het tepelhoedje ook weer afbouwen, kan me voorstellen dat dit ook niet ideaal is!

4 jaar geleden

Reactie op Anouk00007

Deze vind ik heel fijn! Werken echt helend. Verder draag ik continu hydropa ...
Fijn om te lezen! Ik hoop dat tepelhoedje de angst weg kan nemen! In het begin ging het indd regelmatig fout met aanleggen (teveel onzekerheid/aarzeling denk ik, baby doet het in principe goed) dus nu eerst even herstellen en dan opnieuw beginnen. :)

4 jaar geleden

Rite aid hydrogel breast discs helpen een hoop, zeker proberen waard
Podcast Samen Groeien
Nieuwe aflevering: mijlpalen en we listen and judge - ouderschapseditie

In de laatste aflevering van Samen Groeien delen we tips bij doorkomende tandjes en blikken we terug op het zindelijkheids- en potjesavontuur van Ivana en Ize. Lucy legt uit wat kan je de komende zes maanden nog kan verwachten. En tot slot gaan we samen met jullie met de billen bloot in de “We listen and don’t judge”-ouderschapseditie.

4 jaar geleden

Kolven heeft bij mij heel goed geholpen. Ik kreeg ook kloven door verkeerd aanhappen in de eerste week. (Gelukkig alleen aan mijn linkerborst) ik ben toen gaan kolven en kwam mijn tepel weer tot rust. Ook smeer ik elke keer mijn tepels in met lanoline na de voeding. Ik vond het ook eng om mijn kleine opnieuw aan te leggen aan mijn linkerborst maar heb het toch gedaan en het gaat nu echt stukken beter. Ik heb alleen nog een beetje pijn in het begin, en heb geen kloven meer.

4 jaar geleden

https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/91-achteroverleunend-d-natuurlijke-voedingshouding Ik vergeet bijna te vertellen over deze houding. Deze houding werkt voor mij heel goed qua aanhappen. Hierdoor heb ik minder pijn dan in de madonna houding. Zelf zit ik er ook veel relaxter bij. Ik zit wel iets rechterop dan op het plaatje en heb een kussen onder mijn elleboog. Dan zit ik heel ontspannen en mijn kindje ligt heel rustig op mij. Maait hierdoor ook veel minder met zijn armen. Misschien het proberen waard?

4 jaar geleden

Super! Heb deze wel rechtop geleerd, maar achterover leunend ziet er veel ontspannen en stabieler uit inderdaad. Ga ik proberen! Als we allebei op ons zij liggen gaat het ook het best.

4 jaar geleden

Voor tepelkloven kreeg ik de tip om lanoline zalf op te doen met vershoudfolie en dat een aantal uren te laten zitten. Paar nachten gedaan en mn tepels zijn ontzettend opgeknapt! De achteroverliggende houding is voor mij(n tepels) ook echt een life saver. Ik merk dat ons meisje ook langzamer drinkt als ik haar zo voed, wat als nadeel heeft dat het voeden een stuk langer duurt, maar dat ze geen voeding terug geeft na het voeden, wat ik eigenlijk nog veel fijner vind 🙂

4 jaar geleden

Mijn vroedvrouw heeft me gisteren olijfolie met lavendelolie laten mengen .. iets meer dan een bodem olijfolie en dan paar druppels lavendelolie .. ik merkte vandaag al een heel verschil..

4 jaar geleden

Rite aid hydropads met een paar dagen zag het er al super goed uit en deed het bijna geen pijn meer

4 jaar geleden

Wauw, na het lezen van de tips heb ik de achteroverliggende houding ook geprobeerd en dit werkte goed! Aanhappen nog steeds even pijnlijk, maar al een stuk minder en van het drinken erna voelde ik niks van ongemak. Daarnaast dronk ze idd een stuk rustiger en liet ze niet los. Plus, wat een prachtige manier om je kindje te laten 'zoeken', ik was helemaal onder de indruk hoe ze op de tepel af kroop! Ik vraag me wel af hoe je dit makkelijk zelf kan doen, nu heeft m'n vriend mij geholpen met neerleggen en oppakken. Tips hoe je dit zelf kan doen, zonder dat het hoofdje ondersteuning mist?

4 jaar geleden

Wat een super fijne tip!

4 jaar geleden

Reactie op Marie22

Wauw, na het lezen van de tips heb ik de achteroverliggende houding ook gep ...
Wat fijn dat het voor je werkt! De lactatiekundige leerde mij om eerst zelf comfortabel te gaan zitten en te zorgen dat je alvast een kussen voor onder je arm klaar hebt liggen. Je ligt wat onderuit gezakt en legt je kindje in het midden van je borst. Zoals je zou knuffelen. Nu laat je je kindje langzaam naar beneden en naar de zijkant glijden. Mijn zoontje gaat dan zelf al zoeken naar de tepel. Ik help hem goed aanhappen door boven mijn tepelhof zachtjes te duwen waardoor de tepel wat naar boven gaat staan en hij een grote hap moet nemen. De 'burgerhap' werkt ook. Bij mij leunt zijn hoofdje dan tegen mijn arm en liggen zijn voetjes tussen mijn benen. Zo kun je ook lekker met die voetjes friemelen ;) Succes!

4 jaar geleden

Hey, ik heb hetzelfde meegemaakt ook super veel pijn maar op tanden bijten niet opgeven! Kolven moet je doen en ondertussen die zalf van Medema gebruiken lamin zalf als ik mij niet vergis elke keer op doen na het kolven! Ik ben nu bijna 2 weken bevallen en nu geef ik terug mijn zoon zoveel mogelijk de borst en ik zie dat hij goed aanhapt zodat ik het niet weer heb maar gelukkig heb ik nu meer het gevoel dan mijn tepels Linders gevoel hebben. Succes nog.