56 Reacties
5 jaar geleden
Ik zal alles 2e hands kopen de vraag is alleen van wie. Sommige dingen wil ik alleen van bekenden overnemen (maxi-cosi ivm veiligheid, dekens ivm hygiene etc) en sommige dingen maakt het niet veel uit (ledikant, box, kinderstoel, luieremmer (mits echt schoon))
Flessenset haal ik trouwens wel nieuw.
5 jaar geleden
Wij hebben al heel veel 2de hands. Babyfoon met camera, autostoel enz zijn wel dingen die we nieuw kopen. Alsook dingen die moeilijker 2de hands te vinden zijn. Flesjes kopen we idd ook nieuw. Deze zaken zetten we dan eigenlijk op onze geboortelijst.
5 jaar geleden
Autostoel/maxicosi, flessenset en matras hebben wij hier nieuw gedaan. De rest kan prima tweedehands denk ik.
Autostoel is vooral qua veiligheid. Je weet bij ene ander niet wat er mee is gebeurd. Ze kunnen wel zeggen dat er geen ongeluk mee is gebeurd, maar dat weet je niet. Tuurlijk is dat een kwestie van vertrouwen, maar niet iedereen spreekt standaard de waarheid.(goede vrienden/familie die je vertrouwd is anders.
Flessenset: hygiënisch oogpunt. Heb flessen van bijv. Broers en zussen ook nooit opnieuw gebruikt.
Matras: puur uit hygiënisch oogpunt. In het gezin onder elkaar vind ik het nog weer anders, maar vanuit vreemden zou ik niet doen.
5 jaar geleden
Ben ook bezig met de footprint! Zoveel spullen zijn zo tijdelijk! Ik heb heel veel 2e hands, maar aankleding van kamer ook wel nieuw omdat ik het wel graag "eigen" wil maken. Dan gelet op dat het geen tijdelijke baby items zijn maar ook geschikt voor ouder kindje. Kleding ook veel 2e hands, ook slaapzakjes. Maar met meubels e.d. maak je al groot verschil dus zou ook niet te streng zijn voor jezelf. Als het gevoelsmatig niet goed voelt, dan gewoon nieuw (en evt duurzaam) kopen. Wij vertellen ook iedereen dat we geen plastic cadeaus willen, ook goed voor de fotoprint. En wasbare luiers (denk ik ook nieuw overigens).
5 jaar geleden
Wij hebben de kinderwagen (een bugaboo via MP) , het bedje (komt uit de familie van mijn vriend) en de commode (vintage via MP) tweedehands gekocht. De rest allemaal nieuw eigenlijk.
Maar gewoon doen waar jij je goed bij voelt en wat je budget ook toe laat. Het is een hele logische reden om vanwege de footprint niet teveel te willen kopen. Wij letten daarop bij het kopen van bv luiers en luierdoekjes van een bepaald merk. Bio/eco en milieuvriendelijk. Maar ook met kleding, zoveel mogelijk organic en duurzame materialen
5 jaar geleden
Ik heb zo goed als alles 2e hands gekocht, wel alles dat nog zo goed als nieuw is. Kinderwagen, meubeltjes voor de kamer, box, maxi cosi, isofix base, een aantal kledingsetjes, triptrapstoel...
Matrasje en beddengoed heb ik nieuw gehaald, en een aantal kledingsetjes ook nieuw.
5 jaar geleden
Wij kopen alle meubeltjes zoveel mogelijk nieuw+kinderwagen.
Alle spullen kwa stof en flessenser/kolf kopen wij nieuw.
5 jaar geleden
Ik wilde zo veel mogelijk tweedehands kopen. Ik koop meubels zoals bedje en commode en box tweedehands.
Ook de wagen had ik best tweedehands willen kopen. Maar die krijgen we van schoonouders.
Maar ik merk dat nieuwe spulletjes in eens toch ook wel heel leuk zijn. Matrassen en box kleed wilde ik wel nieuw hebben met oog op hygiëne.
Ik ben laatst naar Babypark geweest - geweldige winkel! Daar ontdekte ik Little Dutch! Helemaal mijn ding. Dus ik heb uiteindelijk meer nieuw gekocht dat het plan was 😅🥰

5 jaar geleden
Volgens mij zijn veiligheid en hygiëne de belangrijkste redenen om iets nieuw te willen kopen. Wij hebben daarom bijvoorbeeld bewust een nieuwe maxi-cosi. Maar bij bijvoorbeeld een commode is qua zowel hygiëne als veiligheid tweedehands net zo prima. Zo wegen wij het een beetje af per onderdeel.
Wij kiezen dan bijvoorbeeld voor een tweedehands box, maar wel een nieuw boxkleed.
5 jaar geleden
Mijn instelling was zoveel mogelijk 2e hands omdat je het toch vaak weinig gebruikt. En het me 3e is nu had ik van de vorige nog wat spulletjes maar krijg nu een jongen 😂 en dan heb je niet zoveel aan meisjes spullen.. maar betrap mezelf erop dat ik toch veel weer nieuw koop. Kinderwagen een bugaboo heb ik inplaats van een roze kap een nieuwe kap gekocht. Maxi cosi had ik nog dus dat scheelt al een hoop 😊
5 jaar geleden
Ik heb alles tweedehands, BEHALVE de maxicosi/autostoel, die nu voor de tweede trouwens wel nog een keer gebruikt gaat worden, dus als je exact weet wat ermee gebeurd is zou zelfs dat niet nodig zijn. Babies zijn kampioen vies maken, dus babyspullen prima schoon te maken, door uit te koken of wassen op 60graden en strijken. Ja, zelfs de onderdelen van de kolf en wasbare luiers had/heb ik tweedehands. Dit gaat wel uit van goede staat van een product, verbruiksproducten moeten op een gegeven moment vernieuwd en daardoor niet makkelijk tweedehands, dus (flessen)spenen bijvoorbeeld, die zijn niet onbeperkt opnieuw te steriliseren. Ik heb echter niets tegen een zo goed als nieuwe tweedehands speen als een ander kindje dat speentje niet wilde hebben. (Mijn zoontje weigerde bijvoorbeeld de alom geprezen d'r. Brown flessen en daar heb ik iemand heel bij mee kunnne maken via MP)
Als het van je eigen eerste kindje is geweest zou je het toch ook nog een keer gebruiken?!
5 jaar geleden
Onze insteek is zo veel mogelijk 2ehands, ook om de footprint zo klein mogelijk te houden. Wij willen het ook bij 1 kindje houden, dus ik let erg op niet te veel aankopen. Een aantal dingen, waaronder de autostoel, kan ik lenen of overnemen van een betrouwbaar adres. Daar durf ik erop te vertrouwen dat de autostoel veilig is, anders was ik daarbij voor nieuw gegaan. Meubeltjes wilden we ook 2ehands doen, maar nu ik in oktober geopereerd zal moeten worden, wordt dat wellicht toch ikea. Even afwachten hoe het loopt en wat haalbaar is
5 jaar geleden
Dat voornemen had ik inderdaad ook, zoveel mogelijk tweedehands. Maar als ik dan zie wat er op marktplaats wordt verkocht dat vind ik het zo een smoezelige meuk (niet onaardig bedoeld) dat ik denk nou.. ik koop het wel nieuw. Ik kan me eraan ergeren als er plekken op zitten of gebruikssporen. Tot nu toe alleen een cosleeper gevonden tweedehands.