21 Reacties

5 jaar geleden

Sorry is dubbel gegaan..

5 jaar geleden

Pff lastig. Volgens mij is de kans groter op een valse positief dan een valse negative test. Echter als ik zo op internet kijk zou ik wel verder onderzoek doen.. https://www.diagned.nl/nieuws-en-documentatie/nieuwsarchief/berichten/risico-op-fout-negatieve-nipt-verder-in-kaart-gebracht.html. Als ik het goed lees is de nipt specifiek op bepaalde afwijkingen. Volgens mij kan een verdikte nekplooi meer aan duiden. Ik wil je niet bang maken maar heb ik 1 keer iemand gekent die ook een verdikte nekplooi had en daar bleek de kleine behoorlijke afwijkingen te hebben en toen is er na 16 of meer weken er voor gekozen om het af te breken. Als ik hier kijk :https://www.babyopkomst.nl/article/nekplooimeting/ zie ik ook staan dat er 60 tot 70 procent geen afwijking heeft. Ik zou zeggen volg je gevoel. En overleg met de gynaecoloog of verloskundige of het wel of niet de moeite waard is. Volg vooral je eigen gevoel.

5 jaar geleden

Oh lastig dit. Nipt kijkt alleen naar afwijkingen in het DNA van de placenta en dit is in de meeste gevallen gelijk als dat van de baby, echter is dit bij een aantal zeer kleine gevallen niet zo. Daarbij kan een verdikte nekplooi ook wijzen op iets wat niet in het DNA te vinden is(Denk aan het hart), maar hoeft niet. Ik weet echter ook dat de nekplooimeting er vaak(in 60 tot 70% van de gevallen) er naast zit. Was onder andere zo bij de zwangerschap van mijn moeder van mij. Ik had ook een verdikte nekplooi, maar bleek dus niks aan de hand te zijn. Maar bel morgen anders met het ziekenhuis en leg je kwestie uit. Zij kunnen het nog beter uitleggen waardoor je een betere keus kan maken. Succes! Hopelijk komen jullie eruit in wat jullie kiezen om te doen.

5 jaar geleden

Heb je alleen de NIPT gedaan of de combinatie test (uitgebreidste)? Misschien is dat anders eerst nog een tussenstap om te kijken of daar dan misschien wel nog wat uitkomt? Persoonlijk had ik anders wel een vlokkentest gedaan, omdat ik het wel graag zou willen weten. Maar dat is echt een persoonlijke keuze. Ik wil je veel succes wensen!

5 jaar geleden

Lastige keuzes, persoonlijk had ik het wel gedaan. Vlokkentest is er 0,5 % kans op een miskraam, nihil dus..maar snap ook dat je denkt, de kans is er. Wat ik hoorde is dat vaak bij die 0,5% van de miskramen het kindje vaak ook al niet gezond was. Ik had het graag willen weten, maar wat ze hier ook zeggen, blijft jullie eigen keus en gevoel.

5 jaar geleden

Bij ons eerste kindje kregen we dit ook te horen bij fe 11 weken. We hadden geen nipt gedaan en die kon daarna niet mëer. We hebben toen gekozen voor extra echo's 1 bij 16 weken om te kijken hoe het ervoor stond en uitgebreidee 20weken echo. Uiteindelijk was er niks aam de hand. Ons jochie is kerngezond en een harstikke vrolijk manneke

5 jaar geleden

Reactie op margarethd

Heb je alleen de NIPT gedaan of de combinatie test (uitgebreidste)? Misschi ...
Nipt is betrouwbaarder heeft mijn vk vertelt en geeft vaak zelfde uitslag als er iets niet goed is.

5 jaar geleden

Reactie op Dence 21

Bij ons eerste kindje kregen we dit ook te horen bij fe 11 weken. We hadden ...
Ja hier zit ik ook over na te denken maar vraag me af of je die bepaalde eventuele afwijkingen met een echo eruit kan halen.. Heel dubbel allemaal, in ieder geval bedankt voor jullie reacties!

5 jaar geleden

Heb je de nipt in België of Nederland gedaan? In Nederland kijken ze niet naar een afwijking bij de geslachtschromosomen (in België wel) Ik had tijdens mijn vorige zwangerschap ook een goede Nederlandse nipt, maar een verdikte nekplooi. Bleek uiteindelijk om een afwijking van de geslachtschromosomen te gaan (Turner). Bij de punctie kwam ik hier achter. Met het kindje ging het steeds slechter en ik heb uiteindelijk de zwangerschap moeten afbreken. Uit een punctie of vlokkentest kan dus meer komen dan uit de nipt. Succes!

5 jaar geleden

Ik zou me er persoonlijk beter bij voelen het wel te doen en zeker te zijn.. ik zou bang zijn de rest van mijn zwangerschap me af te blijven vragen of ik wel de juiste keuze heb gemaakt en of het echt wel goed is... maar dat is mijn persoonlijke kijk erop en het is een ontzettende moeilijke situatie! Ik hoop dat je de juiste keuze voor jezelf kunt maken. Heel erg veel sterkte en ik duim voor jullie

5 jaar geleden

Geen ervaring maar wat kan helpen in de afweging is: - wat is het risico van een vlokkentest (een half procent op miskraam) en weegt dat op tegen de voor- en nadelen van andere vormen van testen (nipt, medische echo 20 weken) en zou je het kindje willen houden ongeacht of het iets heeft? Puur persoonlijk: ik zou wel gaan voor vlokkentest want ik zou mezelf a) anders helemaal opvreten van de stress en b) me het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om pas na 20 weken de zwangerschap alsnog te termineren omdat uit de echo toch iets naar voren wat ze niet uit een NIPT hebben kunnen halen. Overigens zou ik het met 11/12 weken ook vreselijk vinden, maar met 20 weken zit je al zo dicht tegen levensvatbaarheid aan. Maar nogmaals, puur persoonlijk, jij moet daar echt je eigen afweging in maken en wat je ook beslist, dat is voor jou de goede keuze🍀 Veel sterkte, lijkt me heel lastig!

5 jaar geleden

Reactie op Mrgt

Ja hier zit ik ook over na te denken maar vraag me af of je die bepaalde ev ...
Vaak gaan die zwaardere afwijkingen gepaard met verschillende lichamelijke afwijkingen die ze dan wel konden zien. Mocht het kindje dan alsnog iets hebben vonden we dat geen probleem. En wij hadden zoiets van 100% garantie heb je nooit. Maar dat is voor iedereen anders

5 jaar geleden

Dank voor jullie reacties. We hebben nog een extra gesprek met de gynaecoloog zo maar gaan hoogstwaarschijnlijk het wel doen, en kunnen dan morgen al voor de vlokkentest. Hopen dat de uitslag snel komt..

5 jaar geleden

Lastige situatie. Bij ons leek de nekplooi verdikt met 10bwk, maar was bij 12 weken prima. Wij hebben combitest gedaan en nipt, beide goed. Bij negatieve echo had ik wel de vlokkentest gedaan en hooguit de nipt als extra check, maar vlokkentest is wel meer betrouwbaar. Ik dacht dat ze ook breder testen dan de 3 syndromen vd nipt. Ik zou ook zeker extra echos aanvragen. Succes en sterkte en houd hoop he! Misschien is het gewoon een wat dikker nekje zonder dat er wat aan de hand is.

5 jaar geleden

Reactie op CMMP

Lastige situatie. Bij ons leek de nekplooi verdikt met 10bwk, maar was bij ...
Ja de nekplooi is extra gecheckt door de gynaecoloog en idd verdikt (4-4.5 mm). Gister de vlokkentest gedaan, ondanks goeie nipt. Het was even naar maar achteraf weinig klachten en geen bloeding wat me erg oplucht. Proberen positief te blijven omdat de nipt ook goed was, arts zei ook goed mogelijk dat er niks is.. wel nu sowieso extra 16 weken echo in het ziekenhuis.

5 jaar geleden

Reactie op Mrgt

Ja de nekplooi is extra gecheckt door de gynaecoloog en idd verdikt (4-4.5 ...
Hoop dat alles goed zit en dat je snel de uitslag krijgt!

5 jaar geleden

Wij zijn dus helemaal van slag geraakt toen de echoscopiste bij de Poort in Leiden een wat verdikte nekplooi aangaf, dit was op donderdag, dus met onzekerheid het weekend door gekomen, Maandag had ik mijn termijn echo in het ziekenhuis en uit de echo bleek dat er helemaal niets aan de hand was, het zag er super goed uit! Er worden wel degelijk fouten gemaakt, en de echoscopiste had die uitspraak niet eens mogen doen! Heb ook een telefoontje gekregen met excuses vanuit de Poort, maar het waren wel onzekere dagen 😅

5 jaar geleden

Wij zijn dus helemaal van slag geraakt toen de echoscopiste bij de Poort in ...
Wel fijn dat de onzekere periode over is

5 jaar geleden

Reactie op HoneyXx

Wel fijn dat de onzekere periode over is
Dankjewel meis, jullie veel succes, lastige keuzes die jullie hebben moeten maken ♥️ ik hoop op het beste voor jullie, liefs 🍀

5 jaar geleden

Reactie op CMMP

Hoop dat alles goed zit en dat je snel de uitslag krijgt!
Vandaag gehoord dat de uitslag goed is, heel opgelucht!