21 Reacties

5 jaar geleden

Ik had tijdens mijn bevalling bij 7 centimeter ook al persdrang! Mijn ontsluiting ging vervolgens gelukkig wel heel snel. Maar omdat mijn zoontje een sterrenkijker was, moest ik mijn persdrang en weeën op mijn zij wegpuffen, verschrikkelijk vond ik het. Een stagiaire verloskundige heeft mij er doorheen begeleid. Bij elke wee alleen maar puffen, zonder adem te halen, anders trok ik het niet.

5 jaar geleden

Na mijn ruggenprik had juist geen persdrang en moest de kracht vanuit mezelf halen. Echt vreselijk! De kleine lag ook in sterrenkijker houding en zat nog te hoog. Heb op mijn zij ook de weeën moeten opvangen. Het deed zo verschrikkelijk veel pijn. Helaas na 2 uur persen werd het alsnog een spoed keizersnee.

VRIEND

5 jaar geleden

Ik ben 3weken geleden bevallen van mijn 1e kindje en ik had al persdrang bij 3cm. Ik kon het echt niet inhouden en moest echt persen. De zuster zei dat ik absoluut niet mocht persen en 2min later kwam de verloskundige binnen en die zei pers maar want bij elke wee krijg je ontsluiting. En binnen 15min was de kleine geboren😅 Moet wel zeggen dat het een bevalling van totaal 2 uur was, maar wel echt extreem zwaar

5 jaar geleden

Ik ben 4 weken geleden bevallen en had persdrang vanaf 4 cm ontsluiting, toen ze m’n vliezen gebroken hadden. De gynaecoloog zei dat ik me er maar aan moest over geven en er in mee moest gaan. Vanaf dat moment was ie er na een uurtje... Vond het, ondanks de korte tijd, best pittig. Maar na vier weken kan ik me de pijn al niet meer zo voor me halen!

5 jaar geleden

Reactie op EBL89

Ik ben 4 weken geleden bevallen en had persdrang vanaf 4 cm ontsluiting, to ...
Wauw, wat heerlijk dat je je eraan mocht overgeven en dat het ook goed afliep.. ik had allemaal spookverhalen in mijn hoofd en was daardoor overtuigd dat ik dat persen absoluut moest voorkomen.. Stom hè, dat je jezelf zo ongerust kan maken. Ik had het liever gehad zoals jouw ervaring is. Het geeft me wel te denken dat ik misschien meer mag uitgaan van wat mijn lichaam me zegt..

5 jaar geleden

Reactie op kimk147

Ik ben 3weken geleden bevallen van mijn 1e kindje en ik had al persdrang bi ...
Jouw verhaal lijkt op die van Erica89.. Maar in eerste instantie mocht je dus niet meepersen. Erg fijn dat je dat later wel mocht.. Het geeft me wel te denken..thnx!

5 jaar geleden

Reactie op PaulavdH

Wauw, wat heerlijk dat je je eraan mocht overgeven en dat het ook goed afli ...
Ja dat zei de gynaecoloog ook! Hij zag dat ik het niet kon tegenhouden, dus mocht ik het gewoon laten gebeuren. Dat was echt een opluchting want ik dacht ook dat het pas mocht bij 10 cm. Maar juist door die persdrang ging m’n ontsluiting ineens heel snel

5 jaar geleden

Ik had ook rond de 7cm al wat persdrang. Ik denk dat je lichaam op deze manier ervoor zorgt dat je baby, door jou te laten persen, hulp krijgt met de volledige ontsluiting. Moedernatuur is geweldig. Ik moest rond de 9cm op mn zij gaan liggen en steeds een beetje persen. Ik voelde me nog niet helemaal klaar om volledig te persen om de baby geboren te laten worden. Maar het was meer een gedachten van 'ik pers nu om mijn baby te helpen zakken'. Pas toen ik me er klaar voor voelde, voor mijn idee de baby bij de uitgang was, begon ik met het echte persen. Na 9min persen was hij er💙

5 jaar geleden

İk had t ook bij 7 ong en verloskundige zag het aan me maar bleef rustig in en uitademen. Tijdens persen moest ik echt naar haar luisteren wat niet altijd lukte denk daarom flink uitgescheurd 🥺 maar gelukkig ging persen snel, 15 min ong. Hechtingen 1,5 uur 😫 daar bal ik wel van maar gelukkig gaat t goed met babyboy! 🙏🏻

5 jaar geleden

Ik had het ook bij 8 cm. Heb het even tegen kunnen houden, maar mocht al snel zachtjes meepersen, omdat ik het echt niet tegen kon houden. Dat heeft ongeveer een kwartier geduurd, toen had ik 9,5 cm en ben ik voluit gaan persen. 10 minuten later was hij er. Hoewel het bij mij dus maar heel kort duurde, herken ik die paniek wel. Ik had geen idee waar ik mee bezig was. Kon alleen maar zeggen dat ik het niet tegen kon houden, waarop de gynaecoloog vroeg: ja is dat wel echt zo, of zeg je dat gewoon?! Toen nog meer twijfel of ik het allemaal wel goed ‘voelde’ en of ik me niet zat aan te stellen.

5 jaar geleden

Reactie op Charlie91

Ik had het ook bij 8 cm. Heb het even tegen kunnen houden, maar mocht al sn ...
Oh lastig dat je gevoel dan in twijfel wordt genomen! Zeker als je al niet goed weet waar je mee bezig bent, kan ik me voorstellen dat dat je alleen maar onzekerder maakt.. Wat fijn dat die fase verder niet heel lang duurde. Het beetje mee-persen zou dus eventueel wel gewoon kunnen..goed om te weten 🙂!

5 jaar geleden

Ik ben 25.01 bevallen had toen maar 6 cm onsluiting en mocht gewoon mee persen na 2 keer persen was mijn mannetje er en eigelijk geen schade mijn andere zoontje kwam met 8 cm onsluiting

5 jaar geleden

Herkenbaar! Ik heb veel gehad aan het morfine pompje hierbij in combinatie met inademen tot aan je tenen (hierbij hield mn partner mn hand vast, keek mij recht aan en ademde actief mee). Dat pompje haalde de ergste kantjes eraf waardoor ik me iets minder overdonderd voelde door die drang en omdat mn partner zo actief coachte kon ik met ademhalen bij de les blijven.

5 jaar geleden

Ik had dit bij mijn vorige bevalling al vanaf 5cm. Dit kwam omdat mijn zoontje half als sterrenkijker lag en dus op de achterkant drukte waardoor ik al heel vroeg de persdrang kreeg. Ik ben/was dus ook bang dat ik dat nu weer zou krijgen. Maar ze legde uit dat de baby tijdens de geboorte de draai pas maakt en dat het hoofdje dan naar voor of achter draait. Dus kan nu wel goed gaan. Vorige keer moest ik van houding wisselen en heb ik weeënopwekkers gekregen en is hij uiteindelijk goed gedraaid. Dus elke bevalling is weer anders. Hopelijk draait de baby bij ons beide deze keer de goede kant op 😉 succes!

5 jaar geleden

Deze keer kreeg ik persdrang bij 6 cm ontsluiting, ik had toen 1x kort geperst want kon het echt niet ophouden. Daardoor kreeg ik meteen meer ontsluiting en mocht ik voor t echie gaan persen. De verloskundige gaf aan dat dit bij 2e 3e etc vaker voorkomt en dat dat niet erg is. Ieder lijf heeft zn eigen manier van uitdrijven en per bevalling kan het nog verschillen gaf ze aan.

5 jaar geleden

Mijn pers drang kwam bij 5cm al. Maar mocht niet mee drukken dus liet het los want had er geen controle over. Met 7 werd het weer een stukje heftiger mocht ik ook niet mee drukken mocht met 9,5cm mee drukken en heb gedrukt (want kon de piek op geven moment niet meer onderscheiden. Waar ik op mee mocht drukken). En toen zat de kleine al voor het gat om 21:13 en om 21:28 is ze geboren op 7de van deze maand.

5 jaar geleden

Bij mij hebben ze met 6 cm mijn vliezen gebroken en ik kreeg persdrang na 1 wee na de gebroken vliezen. Ik was helemaal verbaast want 5 min hiervoor was ik nog geinformeerd dat het nog wel zo'n 2 uur zou kunnen duren. (Na 2 uur was ik maar van 5,5 naar 6 gegaan) ineens ging het dus heel snel 10 min later was hij er. Probeer het nog even weg te puffen zijden ze nog wel maar ik kon het echt niet tegen houden. Ik ben in bad bevallen en zelfs niet uitgescheurd. Blijkbaar kan die ontsluiting gewoon heel snel gaan op het eind. (2e kind )

5 jaar geleden

Vroegtijdige persdrang ontstaat vaak wanneer het kindje een sterrenkijker is. Hebben ze daar iets over gezegd tegen je? Moest je bijvoorbeeld op je zij gaan liggen zodat het kindje kon draaien? Ik lees hier veel opmerkingen van vrouwen die mochten meepersen ondanks geen 10cm ontsluiting - dat kan meestal alleen wanneer ze al een keer bevallen zijn. Als je het dan toelaat bij bijvoorbeeld 7cm kan dat niet zoveel kwaad. Als je voor het eerst bevalt en je gaat dan meepersen bij 7cm kan dat juist de ontsluiting in de weg zitten (door vocht (oedeem) dat zich dan opstapelt in de baarmoedermond) Heel veel succes!! Hoop dat je nu een fijnere bevalervaring hebt - houd ook in je hoofd: een tweede komt bijna altijd makkelijker dan de eerste :)

5 jaar geleden

Ik had dit ook, ik kreeg erdoor mega paniek aanvallen omdat ik het echt niet meer kon houden. Niet veel tips gekregen van vk alleen ademen en proberen niet in paniek te raken. Toen was het gelukkig snel voorbij.

5 jaar geleden

zowel mijn 3e als 4e dochter is geboren met 7 cm ontsluiting. Was geen houden meer aan en bij 3 persweeën waren ze geboren