19 Reacties
5 jaar geleden
Op internet zie ik: Wieg
De bodem van de wieg moet altijd voorzien zijn van ventilatiegaatjes. De afstand tussen de spijlen mag niet groter zijn dan 6,5 centimeter. En de zijkanten van de wieg mogen niet volledig afgesloten zijn. Dit is belangrijk omdat de lucht moet kunnen circuleren. Gebruik voor de eventuele bekleding van het wiegje bij voorkeur dun katoen.
Lijkt me dus dat zonder bekleding veiliger is... tenzij de afstand tussen de spijlen niet goed is of als er verf vanaf bladdert ofzo
5 jaar geleden
Ter preventie van wiegendood is zonder wel veiliger, maar dat is ieders keuze natuurlijk.
Wij hebben geen wieg, maar wel een box. Wij hebben bewust gekozen om er geen omranding aan te doen in kader van de wiegendoodpreventie. Is bij ons zoontje altijd perfect gegaan. Gaf mij ook een geruster gevoel want dan kon ik hem ook altijd zien liggen, zonder echt aan de box te staan 😅
Ook nu gaan we het zo doen.
5 jaar geleden
Zonder is sowieso veiliger en ik vind het zonder ook mooier. Ik heb tegen mn schoonmoeder gezegd dat het niet meer mag ivm veiligheid. Voelt minder lullig dan te zeggen dat je het niet mooi vindt.
5 jaar geleden
Ik dacht dat de eerste 6 maanden of tot 1 jaar zelfs dat niet mag.. ook niet aan het park. Vraag het even na bij Kind & Gezin of aan de vroedvrouw!
5 jaar geleden
mag wel hoor, als het maar een doorlaatbare, natuurlijke stof is zoals linnen of katoen. niet gevoerd en 1laag. maar veder is het ieders keus natuurlijk. er zit ook een groot verschil in hoe je hem bekleed. mijn wiegje is ook een 'erfstuk' en inmiddels al zeker 7 keer opnieuw bekleed maar zag er echt 7 keer verschillend uit.
5 jaar geleden
Volgens mij is tegenwoordig de richtlijn eerder zonder bekleding dan met.
5 jaar geleden
Ik heb het even aan mijn kraamverzorgster nagevraagd, omdat onze wieg ook is bekleed. Zij gaf aan dat dit gewoon mag, het is meer dat er geen soort stootkussen tegen aan mag.

5 jaar geleden
Wij hebben een wiegje en alleen aan de voorkant open spijlen. En staat op een ideale plek. En toch de kleine kan niet altijd even goed z'n warmte vasthouden. Kraamhulp zegt ook we pakken de kinderwagenbak en zetten deze in de box. Het babynestje waren de zijkanten nog te laag om die te gebruiken
5 jaar geleden
Wat leuk zo'n familiewieg! Hebben wij hier thuis ook. Onze wieg is door mijn opa en oma nog zelf gemaakt en heeft wel bekleding (wat ikzelf ook mooier vind, maar dat is slechts een mening)
Ik zou het even aan de kraamzorg vragen zou je het echt zeker willen weten. Er staat op internet zoveel verschillende info waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Ook in de reacties hier lees je al verschillende dingen.
Laat je in ieder geval niet onzeker maken door alles wat je leest of hoort :)
5 jaar geleden
Reactie op TP2021
Wordt niemand hier moe van als je dit leest? Al die verschrikkelijke regelt ...
ja hoor, mee eens! ik heb een nichtje in Cambodja, daar kennen ze helemaal geen regels, consultatiebureaus enz.. gaat ook prima!
5 jaar geleden
Reactie op TP2021
Wordt niemand hier moe van als je dit leest? Al die verschrikkelijke regelt ...
Ja hoor de kraamhulp zegt gewoon ik heb het gezegt dat wordt van haar verwacht Oa veilig slapen maar je moet doen wat bij jou goed voelt ☺️
5 jaar geleden
Hier ook een familiewiegje, en ook gewoon bekleed. Tot nu toe 8 kinderen in gelegen, die van ons en schoonzussen en hun zelf ook trouwens. Maar nooit een kraamzorgster gezegt dat dit niet mag ivm veiligheid. Gewoon doen wat jou beste lijkt 😊