29 Reacties
5 jaar geleden
Waarom stopt je uitkering? Mij hebben ze gezegd dat je vanaf 6 maanden niet meer actief moet op zoek gaan naar werk, ik heb het ook nagevraagd op de vdab en het klopt. (Ik ben ook werkloos, 23 weken zwanger, momenteel nog alleenwonende maar zijn ook van plan om samen te gaan wonen (zijn al bijna 5 jaar samen) en dan gaat de uitkering ook een pak naar omlaag, maar ergens wel logisch want als je alleen woont moet je huur, elektriciteit, enzovoort allemaal kunnen betalen en bij mij bedragen al die rekeningen + huur al bijna €900. Ik kreeg een uitkering van €1200 (alleenstaande moeder met 2 kind) maar als we gaan samenwonen zal dit nog de helft zijn. Maar dan moet hij ook voor de helft van de kosten opdraaien, zo bezien zij het. Maar dat je volledig zonder iets valt is wel raar.
5 jaar geleden
Reactie op Sarah-v
Waarom stopt je uitkering? Mij hebben ze gezegd dat je vanaf 6 maanden niet ...
Ik had maar recht op 5 maanden ww vandaar
5 jaar geleden
Reactie op HoneyXx
Nederland, ww uitkering is een werkloosheidsuitkering inderdaad
Ah oké raar dat het zo anders is, hier krijg je werkloosheidsuitkering zolang je werkloos bent en op zoek gaat naar werk, ik heb zo jaren op de dop gestaan, terug naar school gegaan (volwassenonderwijs) terwijl ik ervoor nog nooit gewerkt had, nu 1 jaar gewerkt en sinsdien terug als werkzoekende, normaal mocht ik bij kinderen beginnen (waar ik voor gestudeerd heb en diploma heb) maar dat mag niet als je zwanger bent blijkbaar, dus ja is het werk zoeken in de verkoop, maar er gaat niet snel iemand u aannemen als je zwanger bent omdat je dan na enkele maanden al een tijd afwezig bent, hier is ook de norm blijkbaar als je 6 maanden zwanger bent moet je niet meer actief op zoek naar werk en loopt je uitkering door (als je word opgeroepen of iemand nodigt u uit moet je wel gaan) . Tot je op zwangerschaps verlof gaat. En erna moet je u terug inschrijven en wel terug op zoek gaan naar werk. Hier is het echt heel anders. Er zijn mensen die hier al ik weet niet hoe veel jaar op de dop staan, als niemand u aanneemt en jij kan aantonen dat je wel actief op zoek gaat naar werk.
5 jaar geleden
Je kan altijd bellen met je eigen gemeente bij het loket inkomen/bijstand. Kan eventueel ook bij het UWV. Zij gaan samen in gesprek om te kijken naar de oplossingen.
Zij heb en liever dat je nu onbezorgd een kindje op de wereld zet en straks opzoek gaat naar een baan.
Dan nu tussen wal en schip vallen en tot na je verlof schulden maken of erger op straat komen te staan met kinderen, de gemeente en UWV heb en hierin een soort zorgplicht.
5 jaar geleden
Maar ik zou als ik jou was gewoon bellen met uwv en de gemeente zodat je een beter beeld krijgt van je opties want we kunnen hier van alles zeggen maar uiteindelijk helpt het je niet. We kunnen het niet oplossen voor je maar zij wel.
Gewoon contact opnemen en ik hoop dat ze het goed regelen met jullie
5 jaar geleden
Reactie op Sarah-v
Ben van België 🇧🇪.
Ja hier is het toch anders haha. Volgens mij moet je gewoon blijven solliciteren tot start zwangerschapsverlof. Omdat je als je wel werk had tot die tijd ook gewerkt had.
Tuurlijk gaat waarschijnlijk niemand je aannemen maar daar hebben de ambtenaren geen boodschap aan hoor.
Je kan wel bijstand aanvragen dan maar je krijgt geen onbeperkt geld hier als je er van te voren niet voor hebt gewerkt.
Ik heb 1 keer toen ik pas 4 jaar gewerkt had een ww gehad en je krijgt dus 4 maanden, heb je dan nog geen werk, tja helaas je krijgt geen geld meer en dan moet je maar bijstand aanvragen.
Dus ik kan me voorstellen nu ik weer 2 jaar gewerkt heb dat ik maar 2 maanden zou krijgen stel ik heb weer we nodig want 4 maanden had ik toen al opgemaakt zeg maar dus van de 6 jaar die gewerkt is, heb ik nog twee jaar niet verbruikt.
5 jaar geleden
Ik zou eens goed informeren bij het UWV. Als je bijstand gaat aanvragen worden jij en je vriend aangemerkt/gelijkgesteld met gewuwden. Dit betekent dat het inkomen van je vriend (WW) ook mee telt. Als zijn WW hoger is dan €1500 heb je al geen recht op bijstand. Jullie gezamenlijk inkomen ligt dan boven de bijstandsnorm
5 jaar geleden
Reactie op HoneyXx
Ja hier is het toch anders haha. Volgens mij moet je gewoon blijven sollici ...
Amai wat is me dat allemaal daar. 😅 en wat betekent dan die bijstand? Is precies allemaal zo ingewikkeld. Hier is het gewoon uitkering als je werkloos bent, het bedrag hangt ervanaf als je alleenstaande bent of samen woont (samenwonende krijgen maar de helft omdat je ook maar de helft kosten hebt dan, dus hier is het iets van €1200 als alleenstaande , iets van 500a600euro als samenwonende. (Dus als je alle 2 werkloos bent, zal dat maar €1200 samen zijn vermoed ik.) Dat is voor wel werk te zoeken want als je alle 2 werkt heb je zoiezo meer. Maar dan ben ik toch blij dat ik in België woon 😅
5 jaar geleden
Reactie op HoneyXx
De grotere vraag hier is... waarom heb je geen recht op een ziektewet uitke ...
Tenzij je WW eerder stopt dan die 13 weken dan ga je eerder in de ZW, omdat zij waarschijnlijk nu niet ziek is van haar zwangerschap kan ze nog geen ZW krijgen pas als ze met verlof gaat.
5 jaar geleden
Reactie op HoneyXx
Ja hier is het toch anders haha. Volgens mij moet je gewoon blijven sollici ...
Het minimum voor ww is altijd 3 maanden, dus daar heb je minimaal recht op :) alles daarboven is inderdaad gebaseerd op arbeidsjaren maar er dus gelukkig wel een minimum.
5 jaar geleden
Ik stond ooit voor de keuze meeverhuizen en van 10 min reistijd naar 2 uur reistijd per dag of afscheid nemen en 3 maanden ww omdat ik voor school een jaar stage gelopen heb en dat telt niet volgens het uwv. En gezien m'n man een een normaal loon heeft zou ik helemaal niets krijgen ook al was alleen zijn loon niet voldoende om van rond te komen. Durfde het niet aan en ben mee verhuist. Weet niet wat je beroep is maar ook al geprobeerd buiten je sector iets te vinden? Ik heb jaren voor een callcenter gewerkt en zochten bijna altijd wel mensen. Het verdiende geen bergen maar voldoende om rond te komen misschien is er ook zo iets bij jou in de buurt? In ieder geval succes lijkt me een lastige positie om km te zitten.
5 jaar geleden
Ik had eerst 2 maanden bijstands uitkering, erna ww. Met 12 weken een baan gevonden. Met 16 weken begonnen met werken. Je moet dan elke maand mutatie formulier invullen wat je inkomsten zijn de rest word dan aangevuld met je ww uitkering. Hoe het erna gaat verlopen dat weet ik niet. Hoop na de bevalling natuurlijk meer te kunnen gaan werken. Thuis zitten werd ik gek van. Dan maar een paar uurtjes in de week werken.