12 Reacties

3 maanden geleden

Ons dochtertje is vergelijkbaar met praten. Maar zij loopt grof motorisch ook op alles achter. Hierdoor zijn wij een half jaar geleden een dna onderzoek gestart en bij ons dochtertje is eruit gekomen dat zij een zeer zeldzaam syndroom heeft, het Weiss-Kruszka syndroom. Hierdoor loopt zij dus op grof motorisch gebied en spraak achter. Ook wij lopen al meer dan een half jaar bij een logopedist, maar zien hierdoor niet veel vooruitgang.

3 maanden geleden

Reactie op Ronnes

Ons dochtertje is vergelijkbaar met praten. Maar zij loopt grof motorisch o ...
Dankjewel voor je reactie! ik heb het even opgezocht. Wat jammer om te lezen dat jullie niet veel vooruitgang zien bij de logopedist , zou dit nog wel kunnen komen? Het is ook zo jammer dat de wachtlijsten overal zo lang zijn.

3 maanden geleden

Mijn zoontje is eind december 3 geworden. Hij spreekt ook nog niet goed. Kat is bijvoorbeeld al een jaar kak, terwijl hij wel de "t" kan zeggen. De woorden die hij zegt verdraaid hij vaak zo dat hij voor een buitenstaander (maar vaak ook door ons) niet goed begrepen wordt. De laatste maanden gaat hij wel vooruit, hij probeert iig veel te herhalen van wat we zeggen en zegt soms 2 woorden achter elkaar. Hij begrijpt dingen ook prima en heeft een goed geheugen (is 1x ergens geweest en weet dan waar dingen staan of waar mensen wonen bijv). Hij staat ook op de wachtlijst voor logopedie. Mijn oudste had dit niet, zijn spraak was ook niet geweldig maar op zijn 3de maakte hij wel kleine zinnetjes.

3 maanden geleden

Net of ik ons verhaal lees. Wij zijn op aanraden van het consultatiebureau naar de logopedie gegaan. Hier heb ik veel goede tips gekregen (praat veel met onze zoon, vraag dingen van wat is dit en dat is dat, boekjes lezen, etc. Na sinds 2 maanden zit hij 100% in de lift met praten. Van 8 woorden naar zinnen met 3 woordjes. Onze zoon is extreem prematuur en dit kan ook een reden zijn

3 maanden geleden

Reactie op Zandsteeg

Net of ik ons verhaal lees. Wij zijn op aanraden van het consultatiebureau ...
Wat super fijn om dit te lezen! dankjewel!! En wat fijn dat je zoontje zoveel aan de logopedie heeft gehad. Mijn zoontje is met 38 weken geboren met 2100 gr en daarom dysmatuur, ik heb zelf ook zitten denken of dat ermee te maken kan hebben.

3 maanden geleden

Reactie op Jazebel

Mijn zoontje is eind december 3 geworden. Hij spreekt ook nog niet goed. Ka ...
wat fijn dat hij wel wat vooruit gaat! hebben jullie ook z'n lange wachtlijst voor de logopedie?

3 maanden geleden

Reactie op Selina1993

wat fijn dat hij wel wat vooruit gaat! hebben jullie ook z'n lange wachtlij ...
Ja, inderdaad vind het toch best een opluchting. Het is inderdaad best een behoorlijke lijst, we moeten rekenen op 6 maanden. Dat wordt dan toch erg kort op dat hij op school zou moeten starten. Maak je je ook zorgen over wanneer school start?

3 maanden geleden

Reactie op Jazebel

Ja, inderdaad vind het toch best een opluchting. Het is inderdaad best een ...
het is best erg.. 6 maanden , hier hadden ze het over ongeveer 4 maanden dat vond ik al lang.. daar maak ik me ook druk over ja , naar school gaan. soms voel ik me ook een beetje schuldig dat ik hem niet eerder voor logopie heb ingeschreven maar pas toen het cjg hiermee kwam. Ik hoop gewoon zo dat de logopie wat kan betekenen. Ik heb geprobeerd om een spoedverwijzing te krijgen bij de Huisarts alleen zij gaven aan dat dat helaas geen verschil zal maken qua wachttijd

2 maanden geleden

Reactie op Selina1993

het is best erg.. 6 maanden , hier hadden ze het over ongeveer 4 maanden da ...
Ja, ik voel me ook wat schuldig. Ik had (naïef waarschijnlijk) de hoop dat het vanzelf wel bij zou trekken. Mensen komen altijd met heel geruststellende verhalen. Ik had echt goede hoop dat het wel snel bij zou trekken, maar helaas. Te naïef dus 😆

2 maanden geleden

Komt echt vaker voor dan je denkt hoor, hier ook een jongen van 3 jaar eind januari, zijn woordenschat is redelijk beperkt. Is ook in alles mee… zijn neefje van 4 maanden ouder was al echt goed aan het praten rond 2 jaar en 3 maanden zelfs. Elk kind heeft gewoon zijn eigen tempo. Komt goed ;) ze komen er wel!

2 maanden geleden

Ik ben een logopediste uit België. Je kan ondertussen de podcast “vanzelfsprekend” beluisteren. Janne heeft ook een online oudercursus ontwikkeld voor kinderen met een taalleeftijd tot 2,5 jaar, geloof ik. Zij deed dit omwille van de vele wachtlijsten zodat je thuis toch al aan de slag kan gaan. Een boekentip is “praten doe je met z’n tweeën”. Succes!

4 dagen geleden

Ik heb gewerkt bij de taaltrein van kentalis. Misschien kun je je huisarts vragen voor een verwijzing naar het audiologisch centrum. Waarschijnlijk is daar ook wat wachttijd, maar het is goed om het wel te laten onderzoeken. Zij kunnen je doorverwijzen naar een taaltrein of aangeven dat je eerst logo moet proberen. Met wat schot in de zaak kan je kindje geholpen worden voordat hij op school start. Succes!