56 Reacties

6 jaar geleden

Ik heb ook de ziekte van Hashimoto, maar loop gewoon bij de verloskundige.

6 jaar geleden

Hoi hoi, hier ook zwanger met hashimoto👋. Bij mij is niet meteen bloed geprikt omdat de vorige keer nog niet zo lang geleden was. Wel is meteen mijn dosering met 25% omhoog gezet, schijnt standaard te zijn. Ik loop in eerste instantie het traject via huisarts en vk, bij mij is niet gezegd dat het meteen bij de gynaecoloog moet lopen.. Maar het is bij mij ook redelijk stabiel en ze gaan bij de huisarts om de vier weken prikken. Ik weet dat het belangrijk is om in de gaten te houden dat de tsh tussen 1 en 2 is😊

6 jaar geleden

Hier ook Hashimoto!!! Ik loop ook gewoon bij de verloskundige en blijf onder extra controle bij mijn internist. Succes en gefeliciteerd!

6 jaar geleden

Oke, misschien per huisarts verschillend waar ze je naar door verwijzen?

6 jaar geleden

Ik heb ook Hashimoto en loop onder controle van de internist voor de ophoging van de medicatie. Verdere controle bij de gynaecoloog in het ziekenhuis 😊

6 jaar geleden

Reactie op Mama Van Owen

Oke, misschien per huisarts verschillend waar ze je naar door verwijzen?
Ja dat zou kunnen, maar je hebt daar zelf ook veel in te zeggen, weet ik inmiddels uit ervaring😊. Ik heb nu eigenlijk zelf bepaald dat ik het traject zo wil lopen, maar kan zijn dat jouw huisarts het sowieso liever overdraagt.

6 jaar geleden

Hier zwanger met de antistof tpo. Anders dan hashimoto, maar ook een schildklier aandoening. Ook ik moest direct bloed prikken, met 5 weken met 0.25 omhoog gegaan. Vorige week weer bloed geprikt en voor nu stabiel. Wij staan ook onder controle bij de gynaecoloog op de poli fertiliteit. Ook hier doodeng, heb hiervoor 2 vroege miskramen gehad.

6 jaar geleden

Reactie op Hope1992

Hier zwanger met de antistof tpo. Anders dan hashimoto, maar ook een schild ...
Mag ik vragen wat het verschil is met Hashimoto?? Bij mij hebben ze antistoffen gevonden en ik kreeg gelijk de stempel Hashimoto. Maar eerlijk gezegd heb ik verder niet zo'n sterke symptomen als anderen. Wat vervelend dat je al twee keer zoveel verdriet hebt gehad! Ik ken het gevoel, ik heb in feb dit jaar ook een vroege miskraam gehad...

6 jaar geleden

Reactie op Mijke 81

Mag ik vragen wat het verschil is met Hashimoto?? Bij mij hebben ze antisto ...
Ja vroeg ik me ook af. Mijn huisarts had het ook over anti stoffen. Ben ook bang voor een vroege miskraam omdat je dat toch wel veel hoort...

6 jaar geleden

Ik heb een vriendin met Hashimoto en ze had de soepelste zwangerschap en bevalling!

6 jaar geleden

Reactie op zygote1984

Ik heb een vriendin met Hashimoto en ze had de soepelste zwangerschap en be ...
Oke dat zou mooi zijn. 1984 mooi jaar hè 😉

6 jaar geleden

Reactie op Mijke 81

Mag ik vragen wat het verschil is met Hashimoto?? Bij mij hebben ze antisto ...
Omdat ik 2 vroege miskramen op 5 en 6 weken heb gehad, hebben wij ons laten onderzoeken. Uiteindelijk kwam er uit de onderzoeken dat ik positief getest was op anti tpo. Mijn tsh en t4 zijn wél beide goed. Wat anti tpo precies is en doet, weten de artsen niet. De studie hiernaar loopt nog steeds. Wel zijn er positieve uitkomsten met Thyrax, wat jullie denk ik ook slikken? Mijn schilklier is dus eigenlijk oké, maar deze antistof valt mijn eigen schildklier aan. En de artsen vermoeden dat wanneer je zwanger raakt de antistoffen je schildklierhormonen opsnoepen en je t4 dus uiteindelijk buiten de waardes komen. Maar je hebt meerdere soorten antistoffen, zoals ik heb begrepen kunnen veel antistoffen ook geen kwaad. Dus mocht je twijfelen, kun je altijd nog vragen om welke antistoffen het gaat.

6 jaar geleden

Reactie op Hope1992

Omdat ik 2 vroege miskramen op 5 en 6 weken heb gehad, hebben wij ons laten ...
Oke ik weet niet zeker of het anti tpo is. Ik gebruik eutyrox. Maar met Hashimoto valt je lichaam ook je schildklier aan. Jammer dat je de miskramen hebt mee gemaakt. Ik ben daar echt bang voor.. maar ik zal maandag de huisarts nog is informeren.

6 jaar geleden

Reactie op Mama Van Owen

Oke ik weet niet zeker of het anti tpo is. Ik gebruik eutyrox. Maar met Has ...
Ah, dat wist ik niet van hashimoto. Zijn je tsh en t4 dan ook in orde of dat niet? Ik vind het allemaal maar heel verwarrend omtrent schildklier, dat maakt me ook zo onzeker. Ik had je graag gerust willen stellen, maar helaas kan ik dat niet vanuit mijn positie. Hashimoto is bij mij überhaupt nooit genoemd, ik ga dat ook eens navragen. Wat dan precies de verschillen zijn.

6 jaar geleden

Reactie op Hope1992

Ah, dat wist ik niet van hashimoto. Zijn je tsh en t4 dan ook in orde of d ...
Mijn waardes schommelen een klein beetje maar zijn wel goed volgens mij. Ga vanaf nu dan vaker gecontroleerd worden dan heb ik zelf ook een beter beeld. Het blijft sowieso spannend maar we hopen er het beste van!

6 jaar geleden

Reactie op Hope1992

Omdat ik 2 vroege miskramen op 5 en 6 weken heb gehad, hebben wij ons laten ...
Ah ja dat is dan het verschil, bij het vast stellen Hashimoto, is de tsh aan de hoge kant en de t4 am de lage kant. Dit kan overigens wel schommelen vanwege de tpo die voor ontstekingsreacties zorgen. Met Hashimoto moet je ervan uitgaan dat de schildklier functie langzaam aan achteruit zal gaan, maar dit kan heel lang duren. Ik gebruik levothyroxine, dat is de werkzame stof. Maar ik heb hem thyrax gekregen, maar een generiek middel. Er is mij toen verteld dat als je schildklier te traag werkt, dit de vruchtbaarheid negatief kan beïnvloeden. Maar in jouw geval ben je wel zwanger geworden, denken ze dat de miskramen iets met de tpo te maken kunnen hebben, of is het toeval dat dit ontdekt is?

6 jaar geleden

Reactie op Mijke 81

Ah ja dat is dan het verschil, bij het vast stellen Hashimoto, is de tsh aa ...
Excuses voor de typfouten🙊

6 jaar geleden

Reactie op Mijke 81

Ah ja dat is dan het verschil, bij het vast stellen Hashimoto, is de tsh aa ...
Ah vandaar, moet zeggen dat ik me dus ook niet heb ingelezen wat betreft hashimoto. Dus als ik het goed begrijp heb je met hashimoto ook een verhoogde waarde tpo antistoffen? Of niet altijd? In beide gevallen niet fijn om te hebben wanneer je zwanger bent. Klopt, ze denken dat wanneer je zwanger bent er te weinig schildklierhormoon wordt aangemaakt waardoor het vruchtje dus stopt met groeien. Dit is echter nog niet wetenschappelijk bewezen, de studie eindigt toevallig dit jaar. Nu krijgt iedereen die bekend is met anti tpo én herhaalde miskramen Thyrax. Prikken jullie ook om de 4 weken bloed?

6 jaar geleden

Reactie op Hope1992

Ah vandaar, moet zeggen dat ik me dus ook niet heb ingelezen wat betreft ha ...
Ja met Hashimoto heb je ook altijd verhoogde anti tpo en deze loopt ook op gedurende de jaren. Heb eigenlijk maar een paar adviezen gekregen wat eten betreft, soja zoveel mogelijk laten staan en vooral wel brood eten vanwege het gejodeerde zout. Dit is al wel tijdje geleden. Heb jij adviezen gekregen?? Mijn gynaecoloog is toevallig zo'n onderzoeker in het schildklier onderzoek en ze heeft me bij het preconceptueel gesprek alle sheets van haar onderzoek voorgeschoteld😄. Ze heeft me in ieder geval ingepeperd mijn tsh tussen de 1 en 2 te houden. Bij mijn vorige zwangerschap zijn ze er pas na mijn eerste trimester achter gekomen dat mijn schildklier te traag werkte, maar is een heel lang verhaal hoe dat bij mij allemaal verlopen is... mijn zoontje had toen gelukkig nog geen groeiachterstand opgelopen. Ik moet nu inderdaad ook om de vier weken prikken en als het goed is wordt de anti tpo ook nog een keer gemeten.

6 jaar geleden

Dat zijn in ieder geval al goede tips. Ik nam al langer geen soja meer, dit schijnt ook je hormoonhuishouding in de war te schoppen. Brood wist ik niet, blij toe dat ik dit super graag eet. Helaas hier geen tips gekregen. Wel heb ik een aantal vragen gesteld aan de gyn. Deze zou zij gaan bespreken met het UMC. Super handig dat jouw gyn één van de onderzoekers is naar schildklieraandoeningen. Tsh tussen 1 en 2 is ook nieuw voor mij, dit gaat ook op m'n vragenlijst. Fijn dat de zwangerschap van je zoon ondanks je schildklier goed is verlopen en vooral dat hij gezond is! Hopelijk gaat deze zwangerschap net zo goed. Extra controles kunnen nooit kwaad. Krijg je hierdoor ook meer echo's? Wij gelukkig wel, vind ik toch wel fijn! Als het goed blijft gaan wordt dit ons eerste kindje.