Onze dochter van bijna 11 maanden is zó druk! En dan bedoel ik vooral fysiek, ze is enorm beweeglijk. Als je haar op je arm hebt, draait ze alle kanten op en moet je echt voorzichtig zijn. En als ze gebaart dat ze wil dat je haar oppakt is dat telkens 5 seconden goed en dan draait zich van je af en klimt bijna uit je armen. Vervolgens gebaart ze dan naar iemand anders en doet precies hetzelfde. En ook in de kinderstoel tijdens het eten gaat ze staan, zitten, alle kanten ophangen. Op het verschoonkussen wil ze niet liggen of stilzitten. Ze draait, wil voorover leunen of van de commode afkruipen, etc.
Je kan haar dus ook niet even op schoot nemen. En opa's en oma's bijvoorbeeld ook niet. Want ze wil altijd maar bewegen en het lijkt wel alsof ze niet kan stilzitten. En ik merk dat ik niet zo goed weet hoe ermee om moet gaan. Opa's en oma's zijn teleurgesteld omdat ze niet op schoot wil zitten en regelmatig doen zich risicovolle situaties voor door haar wilde bewegingen. Bijvoorbeeld als je haar van de trap naar beneden tilt op de arm of in bad of in de douche.
Soms vind ik het een beetje frustrerend, naast dat we de hele tijd moeten zorgen dat ze niet ergens vanaf valt oid, moet je haar ook de hele tijd corrigeren en dat wil ik helemaal niet. 😔 Corrigeren zowel in de vorm van haar om de max. halve minuut weer oppakken en bijsturen en in de vorm van zeggen dat ze niet haar vingers in het stopcontact mag doen, niet op de kast moet klimmen en de open haard aanraken, niet de snoer van de radio pakken en de radio naar beneden trekken...
Zijn er meer mensen bij wie dit zo gaat?
En hebben jullie tips?